TSMC تأييد كرد: توقف تحويل محصول به هواوي از ماه سپتامبر

يك‌شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
ظاهرا فشارها بر هواوي در سال جاري با شدت بيشتري افزايش پيدا مي‌كند و TSMC هم به‌صورت رسمي فروش محصول به آن‌ها را متوقف مي‌كند.
تبليغات

غول تايواني دنياي تراشه، TSMC تأييد كرد كه از تاريخ ۱۵ ماه مه، پردازش سفارش‌هاي جديد از هواوي را متوقف كرده است. اين اولين اظهارانديشه متخصصين تايواني‌ها از زمان تصويب و اعمال فشارها و تهديدهاي جديد ايالات متحده عليه هواوي محسوب مي‌شود. وزارت بازرگاني ايالات متحده چندي پيش، ‌فروش محصولات نيمه‌هادي به هواوي را كه داراي فناوري آمريكايي هستند، مشروط به دريافت مجوز از اين كشور كرد كه درنهايت منجر به تغيير سياست‌هاي همكاري TSMC با شركت چيني شد.

قوانين جديد ايالات متحده، هرگونه فروش محصولات سيليكوني به هواوي را براي TSMC ممنوع مي‌كند. فروش، تنها زماني مجاز خواهد بود كه شركت چيني، مجوزهاي لازم را از سازمان‌هاي تنظيم‌گيري آمريكايي دريافت كند. چنين اتفاقي هم تقريبا غيرممكن خواهد بود. هواوي و TSMC طبق قوانين جديد، سه ماه دوره‌ي فرجه دريافت كردند تا سفارش‌هاي در حال جريان، تحويل داده شوند. شركت تايواني اعلام كرد كه از تاريخ ۱۴ سپتامبر، هيچ محصول جديدي به شركت‌هاي هواوي يا هاي‌سيليكون تحويل نخواهد داد.

برخي تحليل‌گران و متخصص كارشناسان ادعا مي‌كردند كه هواوي از قبل، تحريم جديد ايالات متحده را پيش‌بيني كرده بود و به همين دليل، سفارش‌هاي بيشتري را به TSMC ارائه كرد. آن‌ها تصميم داشتند تا انبارهاي خود را با محصولات بيشتر براي ادامه‌ي سال، پر نگه دارند. به‌هرحال زماني‌كه موجودي انبارها به اتمام برسد، درصورت عدم رفع چالش‌‌هاي سياسي، شركت چيني با اشكالات متعددي روبه‌رو مي‌شود. كسب‌وكار هواوي در حوزه‌ي مصرف‌كننده در سال‌هاي اخير رشد قابل‌توجهي داشت و آن‌ها را به رتبه‌ي دوم بزرگ‌ترين فروشنده‌ي موبايل هوشمند در جهان رساند كه بعد از سامسونگ و بالاتر از اپل قرار گرفت. هواوي در حوزه‌ي زيرساخت شبكه‌هاي سلولي هم نامي بزرگ به شمار مي‌رود و در توليد و تأمين تجهيزات مخابراتي، يكي از پيشگامان بازار محسوب مي‌شود.

هاي‌سيليكون، همكار هواوي، شركتي بزرگ در حوزه‌ي توليد SoC براي سيستم‌هاي DTV به شمار مي‌رود. محصولات اين شركت چيني در بازار SoC دوربين‌هاي IP هم سهم قابل‌توجهي دراختيار دارند. آن‌ها اخيرا به بازار پردازنده‌هاي مخصوص سرور هم وارد شده‌اند و تراشه‌ي Kunpeng 920 را هم با معماري اختصاصي، به بازار عرضه كرده‌اند. علاوه بر TSMC، احتمالا هيچ‌يك توليدكننده‌هاي نيمه‌هادي در جهان (موسوم به فاندري) امكان خدمت‌رساني و فروش محصول به هواوي نخواهند داشت. اغلب آن‌ها از فناوري‌هاي و تجهيزات ساخت ايالات متحده استفاده مي‌كنند و بايد پيرو قوانين جديد باشند. حتي شركت چيني SMIC ساكن در شانگهاي هم روي كاغذ اجازه‌ي فروش محصولات به هواوي را نخواهد داشت. البته هنوز هيچ اظهارانديشه متخصصين يا تأييد پيروي از قانون از شركت SMIC دريافت نشده است.

هواوي بزرگ‌ترين مشترين TSMC محسوب مي‌شود و در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۳ درصد از درآمد شركت تايواني را پوشش داد. البته مديران TSMC قبلا ادعا كرده‌اند كه حذف هواوي از مجموعه‌ي مشتريان، تأثير زيادي روي درآمدزايي آن‌ها نخواهد داشت. آن‌ها مي‌گويند مشتريان ديگر، به‌مرور سهم هواوي را در درآمد تأمين خواهند كرد. غول تايواني صنعت تراشه همچنين پيش‌بيني مي‌كند كه در دوره‌ي سه‌ماهه‌ي ژوئيه تا سپتامبر، نسبت به دوره‌ي مشابه سال گذشته، ۲۰ درصد افزايش درآمد خواهد داشت. آن‌ها هزينه‌هاي سرمايه‌اي خود را هم براي سال جاري تا ۱۷ ميليارد دلار افزايش مي‌دهند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات