مشخصات كامل اسنپدراگون 888، تراشه پرچم‌دار كوالكام اعلام شد

جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مشخصات تكميلي اسنپدراگون 888، تراشه‌ي پرچم‌دار جديد كوالكام، با موتور پردازش تصوير پيشرفته، مودم X60 و هوش مصنوعي سريع‌تر منتشر شد.
تبليغات

همان‌طوركه انتظار مي‌رفت كوالكام پس از ماه‌ها انتظار، يكم دسامبر ۲۰۲۰ (۱۱ آذر ۱۳۹۹) از قوي‌ترين پردازنده‌‌اش موسوم به اسنپدراگون 888 رونمايي كرد و در روز گذشته نيز اطلاعات تكميلي از اين تراشه‌ي قدرتمند را به اشتراك گذاشت. اسنپدراگون 888 اولين پردازنده از خانواده‌ي اسنپدراگون است كه با فرايند ساخت ۵ نانومتري ساخته مي‌شود و براي اولين‌بار در موبايل‌هاي پرچم‌دار مبتني بر سيستم‌عامل اندرويد در سال آينده‌ي ميلادي استفاده خواهد شد.

واحد پردازش مركزي (CPU)

مرجع متخصصين ايران پوستر چينش كلاسترهاي اسنپدراگون 888

اسنپدراگون 888 اولين پردازنده‌اي است كه به‌صورت رسمي از هسته‌ي Cortex-X1 با فركانس ۲٫۸ گيگاهرتز استفاده مي‌كند. هسته‌ي X1 در مقايسه‌با هسته‌ي A78 مي‌تواند ۳۳ درصد دستورالعمل‌هاي بيشتري را اجرا كند و سخت‌افزار دستورالعمل‌هاي چندداده‌اي (SIMD) نيز دو برابر در مقايسه‌با نسل گذشته‌ بيشتر شده و ظرفيت حافظه‌ي كش L1 و L2 نيز دو برابر شده است. كوالكام در كلاسترهاي بعدي به ترتيب از سه هسته‌ي Cortex-A78 با فركانس ۲٫۴ گيگاهرتز و چهار هسته‌ي كم‌مصرف A55 با سرعت ۱٫۸ گيگاهرتز بهره مي‌گيرد. از ديگر مشخصات پردازنده‌ي مركزي مي‌توان به ۴ مگابايت حافظه‌ي كش L3 و ۳ مگابايت حافظه كش سيستم اشاره كرد. همچنين، سخت‌افزار يادشده كه كوالكام آن را Kryo 680 مي‌نامد، افزايش عملكرد ۲۵ درصدي را در مقايسه‌با پردازنده‌ي اسنپدراگون ۸۶۵ نويد مي‌دهد.

پردازنده‌ي گرافيكي (GPU) 

مرجع متخصصين ايران پوستر پردازنده‌ي گرافيكي آدرنو 660

كوالكام براي قدرت‌بخشيدن به پردازش‌هاي گرافيكي، از  آدرنو ۶۶۰ (Adreno 660) استفاده مي‌كند كه مي‌تواند رندر تصاوير گرافيكي را ۳۵ درصد و بازده‌ انرژي ۲۰ درصدي را در مقايسه‌با نسل گذشته‌اش به ارمغان ‌آورد. اين پردازنده براي نرخ فريم بالا و كم‌ترين تأخير فرامين در بازي‌ها طراحي شده است و امكان همراهي از بازهاي با نرخ فريم ۱۴۴ فريم‌برثانيه را فراهم مي‌كند. افزون‌براين، پردازنده‌ي يادشده، از ترفند جديدي به‌نام Variable Rate Shading (به‌اختصار VRS) استفاده مي‌كند كه پيش‌تر در پردازنده‌هاي انويديا و AMD، ازجمله پردازنده‌ي ايكس‌باكس سري ايكس و پلي‌استيشن 5 استفاده شده بود.

Variable Rate Shading با تغيير ميزان سايه‌زني براي مناطق مختلف از يك قاب، عملكرد و فريم‌ريت نهايي بازي‌ها را افزايش مي‌دهد. به‌عبارت‌ديگر، VRS به شيدرها (shaders) امكان مي‌دهد تا به‌جاي يك پيكسل، روي دو يا چهار پيكسل به‌صورت هم‌زمان كار كنند. درواقع با اين شيوه ممكن است كيفيت سايه‌زني كمتر شود؛ اما اگر توسعه‌دهنده كار خود را به درستي انجام دهد، نتيجه‌ي نهايي در سايه‌زني مي‌تواند با حالت عادي و بدون استفاده از VRS يكسان باشد. VRS قدرت انتخاب را به توسعه‌دهنده مي‌دهد كه بين دو گزينه‌ي افزيش ۳۰ درصدي فريم‌ريت يا افزايش بازده‌ انرژي، يكي را انتخاب و در محتواي نهايي اعمال كند.

مرجع متخصصين ايران قابليت كوييك تاچ اسنپدراگون 888

اسنپدراگون 888 با استفاده از قابليت گيمينگ Quick Touch مي‌تواند تأخير در لمس را تا ۲۰ درصد كاهش دهد. اين قابليت از محتواي تا ۱۲۰ فريم‌بر‌ثانيه همراهي مي‌كند؛ اما بهترين عملكرد آن در محتواي ۶۰ فريم‌بر‌ثانيه رخ مي‌دهد. بنابراين حتي بازي‌هايي كه از نرخ فريم بالاتر همراهي نمي‌كنند نيز مي‌توانند از ويژگي Quick Touch بهره‌مند شوند.

آدرنو ۶۶۰ از محتواي 10-bit HDR و از قابليت sub-pixel rendering همراهي مي‌كند. گفتني است كه اين قابليت مي‌تواند وضوح تصاوير را در صفحه‌نمايش‌هاي OLED و LCD افزايش دهد. همچنين مي‌تواند با استفاده از كاليبره كردن پيكسل‌هاي مجاور، اشكال يكنواختي (Mura) نمايشگرهاي OLED را برطرف كند.

دوربين و موتور پردازش تصوير (ISP)

مرجع متخصصين ايران ISP پردازنده‌ي اسنپدراگون 888

اسنپدراگون 888 اولين پردازنده از اين خانواده به‌حساب مي‌آيد كه از موتور پردازش سيگنال تصاوير (ISP) سه‌گانه استفاده مي‌كند؛ بدين‌مفهوم كه ISP جديد توانايي پردازش هم‌زمان سه جريان جداگانه‌ي دوربين را فراهم مي‌سازد و براي اولين‌بار، مي‌تواند سه محتواي فيلم 4K HDR را كنترل كند يا به‌عبارت‌ديگر، هم‌زمان سه عكس ۲۸ مگاپيكسلي را ضبط مي‌كند. ISP سه‌گانه باعث گذار روان‌تر دوربين فوق‌عريض به دوربين عريض مي‌شود؛ زيرا هر دوربين ISP خاص خود را دارد. در گذشته موبايل‌هاي مجهز به دوربين سه‌گانه از دو ISP استفاده مي‌كردند كه منجر به لگ و پرش در هنگام جابه‌جايي فيدهاي ويدئويي مي‌شد.

ISP جديد به متخصصان امكان مي‌دهد عكس‌ها و فيلم‌ها را با سرعت ۲٫۷ گيگاپيكسل‌برثانيه يا به‌عبارتي، ۱۲۰ عكس را با وضوح ۱۲ مگاپيكسل در هر ثانيه ثبت كنند كه در‌مقايسه‌با نسل گذشته، ۳۵ درصد عملكرد سريع‌تري را ارئه مي‌دهد؛ همچنين از آن مي‌توان براي محتواي HDR Staggered نيز استفاده كرد؛ زيرا اين موتور مي‌تواند نورهاي كوتاه، متوسط و طولاني را به‌صورت هم‌زمان پردازش كنند و تصاوير ۱۰ بيتي HDR را در فورمت تصوير HEIF ضبط و ارائه دهند.

در بخش فيلم‌برداري پردازنده‌ي جديد كوالكام مي‌تواند فيلم‌هاي 4K با سرعت ۱۲۰ فريم‌بر‌ثانيه ضبط و پخش كند، بنابراين مي‌تواند در نمايشگرهاي 4K با وضوح بالا بهترين عملكرد را ارائه دهد.

نسل سوم مودم‌هاي 5G كوالكام (X60)

مرجع متخصصين ايران مودم X60 كوالكام

اسنپدراگون ۸۸۸ نخستين تراشه‌اي است كه نسل سوم مجموعه‌ي 5G‌ مودم و RF كوالكام موسوم به X60 را در بطن خود جاي مي‌دهد كه باتوجه‌به فرايند ساخت پنج‌نانومتري سامسونگ ساخته شده است و از دو فركانس‌ فوق‌سريع mmWave و sub-6GHz همراهي مي‌كند. اصلي‌ترين ويژگي اين مودم به يكپارچه‌شدن آن با SoC بازمي‌گردد. با توجه به فرايند ساخت ۵ نانومتري، انتظار مي‌رود كه مودم X60 راندمان بسيار بهتري را براي نسل بعدي موبايل‌هاي پرچم‌دار به ارمغان آورد. علاوه‌براين، مودم يادشده سرعت دانلود حداكثر ۷٫۵ گيگابيت‌برثانيه و آپلود تا ۳ گيگابيت‌برثانيه را ارائه مي‌دهد و درنهايت از بلوتوث 5.2 با دو آنتن و كدك aptX با هدف بهبود صداي هدفون و اسپيكرهاي بلوتوثي همراهي مي‌كند. كوالكام مي‌گويد:

سيستم FastConnect 6900 از Wi-Fi نسل ششم بهره مي‌برد و مي‌تواند تا ۳٫۶ گيگابيت‌برثانيه سرعت داشته باشد كه آن را به سريع‌ترين استاندارد Wi-Fi در موبايل‌هاي هوشمند تبديل كرده است. استاندارد 6E همچنين تأخير كمتري را ارائه مي‌دهد و اين يك مزيت براي پخش بازي‌ها به‌حساب مي‌آيد.

جديدترين پردازنده‌ي شركت آمريكايي از نسل ششم موتور Hexagon 780 براي قدرت‌بخشيدن به پردازش‌هاي هوش مصنوعي استفاده مي‌كند. موتور هوش مصنوعي جديد متشكل از CPU، GPU و پردازنده‌ي سيگنال ديجيتال Hexagon 780 مي‌تواند ۲۶ تريليون عمليات‌برثانيه (26 TOPS) انجام ‌دهد كه در مقايسه‌با نسل قبلي‌اش، عملكرد آن در هر وات‌ساعت سه برابر افزايش يافته است. پلتفرم هوش مصنوعي جديد كوالكام از نسل دوم ميكروكنترلر Sensing Hub استفاده مي‌كند كه پردازش‌هاي واقعيت‌افزوده را با انرژي كمتر و ويژگي‌هاي بصري هوشمندتري انجام مي‌دهد.

ميكروكنترلر جديد مي‌تواند با مصرف انرژي زير يك ميلي‌آمپر كار كند و عملكرد بهتري در مقايسه‌با نسل گذشته‌ي خود به نمايش بگذارد. اكنون Sensing Hub چيزي در حدود ۸۰ درصد از كارهاي ساده و ابتدايي هوش مصنوعي (AI) را به‌جاي موتور قدرتمند (Hexagon)، انجام مي‌دهد. اين مورد براي پردازش‌هاي ساده مانند ليفت، تشخيص فعاليت و گوش دادن به كلمات آماده‌به‌كارشدن دستگاه و... استفاده مي‌شود.

امنيت (Security)

مرجع متخصصين ايران بخش امنيتي اسنپدراگون 888

با ورود دستگاه‌هاي هميشه متصل به اينترنت و دَه‌ها آسيب‌پذيري و جاسوسي، امنيت و حريم خصوصي بيش از هر زمان ديگري اهميت دارد. كوالكام در اسنپدراگون ۸۸۸ براي اولين‌بار بين تمامي پردازنده‌هاي موبايل، از استاندارد Content Authenticity Initiation (به‌اختصار CAI) همراهي مي‌كند. اين ويژگي مي‌تواند تصاوير رمزنگارري شده را ضبط كند. CAI درواقع شامل ابرداده‌اي مقاوم در برابر دستكاري و نفوذهاي احتمالي است كه اصالت و صحت تصاوير را باتوجه‌به الگوريتم‌هاي مبتني بر حريم خصوص تعيين مي‌كند.

اسنپدراگون ۸۸۸ از قابليت Hypervisor بهره مي‌برد. اين ويژگي براي اولين‌بار در تراشه‌ي «8cx Gen 2» مورد استفاده قرار گرفت كه بيشتر يك ويژگي براي محصولات كلاس سرور و دسكتاپ به حساب مي‌آيد؛ زيرا به‌چندين سيستم‌عامل اجازه مي‌دهد تا درحالي‌كه كاملا از يكديگر جدا هستند با يك سخت‌افزار واحد اجرا شوند؛ بنابراين اگر يكي از آن‌ها به خطر بيافتد، امنيت سيستم‌هاي ديگر تحت‌تأثير قرار نمي‌گيرد و براي بهره‌مندشدن از حداكثر امنيت، امكان اجراي هر برنامه را در نمونه سيستم‌عامل خاص خود را ايجاد مي‌كند. مشخص نيست كه Hypervisor را در اندرويد خواهيم ديد يا خير؛ اما واضح است كه اسنپدراگون ۸۸۸ در تبلت‌ها و كامپيوترهاي مبتني‌بر آرم نيز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

همراهي از استاندارد شارژ سريع

مرجع متخصصين ايران قابليت كوييك شارژ ۵ اسنپدراگون 888

چندي پيش، كوالكام استاندارد شاررژ سريع Quick Charge 5 را به‌عنوان «سريع‌ترين راهكار شارژ در جهان» معرفي كرد و طبيعتا جديدترين پردازنده‌ي اين شركت نيز از اين استاندارد بهره خواهد برد. Quick Charge 5 علاوه‌بر آنكه حرارت حاصل از سرعت شارژ را به حداقل مي‌رساند از شارژ سريع ۱۰۰ وات‌ساعتي نيز همراهي مي‌كند تا بدين‌ترتيب در عرض ۱۵ دقيقه، باتري دستگاه به‌صورت كامل شارژ شود. طبق ادعاي كوالكام، به‌موجب Quick Charge 5 باتري موبايل از صفر تا ۵۰ درصد فقط در عرض پنج دقيقه شارژ مي‌شود. به‌بيان‌ديگر، زماني‌كه شارژ باتري زير ۵۰ درصد باشد، در هر ۶ ثانيه يك درصد به شارژ آن افزوده مي‌شود. فناوري جديد از USB-PD هم همراهي مي‌كند و از آن براي شارژ بي‌سيم نيز مي‌توان استفاده كرد.

مشخصات

اسنپدراگون 865

اسنپدراگون 888

پردازنده‌ي مركزي (CPU)

يك هسته‌ي Cortex-A77 با فركانس ۲٫۸۴ گيگاهرتز

سه هسته‌ي Cortex-A77 با فركانس ۲٫۴۲ گيگاهرتز

چهار هسته‌ي  Cortex-A77 با فركانس ۱٫۸ گيگاهرتز

يك هسته‌ي X1 با فركانس ۲٫۸۴ گيگاهرتز

سه هسته‌ي Cortex-A78 با فركانس ۲٫۴۲ گيگاهرتز

۴ هسته‌ي Cortex-A55 با فركانس ۱٫۸ گيگاهرتز

DSP / NPU

Hexagon 698

۱۵ تريليون عمليات‌برثانيه

Hexagon 780

۲۶ تريليون عمليات‌برثانيه

پردازنده‌ي سيگنال تصوير (ISP)

Spectra 480 ISP

دوگانه و ۱۴ بيتي 

همراهي از حداكثر ۲۰۰ مگاپيكسل / فيلم‌برداري با رزولوشن 4k 

Spectra 580 ISP

سه‌گانه و ۱۴ بيتي

همراهي از حداكثر حسگر ۲۰۰ مگاپيكسل / فيلم‌برداري با رزولوش 4k

مودم مجتمع

مودم X55 گسسته

5G NR Sub-6 + mmWave 

سرعت دانلود: ۷۰۰۰ مگابيت‌برثانيه

سرعت آپلود: ۳۰۰۰ مگابيت‌برثانيه

مودم X60  يكپارچه با SOC

5G NR Sub-6 + mmWave 

سرعت دانلود: ۷۰۰۰ مگابيت‌برثانيه 

سرعت آپلود: ۳۰۰۰ مگابيت‌برثانيه 

پردازنده‌ي گرافيكي (GPU)

Adreno 650

Adreno 660 

۳۰ درصد افزايش عملكرد 

كنترل‌كننده حافظه

LPDDR4X با فركانس ۲۱۳۳ مگاهرتز / LPDDR5 با فركانس ۲۷۵۰ مگاهرتز

۳ مگابايت حافظه‌ي كَش سيستم

LPDDR5 با فركانس ۳۲۰۰ مگاهرتز

۳ مگابايت حافظه‌ي كَش سيستم 

رمزگذاري / رمزگشايي

8K با ۳۰ فريم‌بر‌ثانيه

4K با ۱۲۰ فريم‌بر‌ثانيه

720p با ۹۶۰ فريم‌بر‌ثانيه نامحدود

دالبي ويژن، HDR10+، HDR10

8K با ۳۰ فريم‌بر‌ثانيه

4K با ۱۲۰ فريم‌بر‌ثانيه

720p با ۹۶۰ فريم‌بر‌ثانيه نامحدود

دالبي ويژن، HDR10+، HDR10

فرايند ساخت

۷ نانومتري پلاس ساخت TSMC 

۵ نانومتري (5LPE) ساخت سامسونگ 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات