اجراي نسخه كامل لينوكس در كامپيوتر مك M1 امكان‌پذير شد

شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
كورليوم، شركت فعال در حوزه‌ي مجازي‌سازي نرم‌افزار، براي اولين‌ بار نسخه‌ي كامل يك توزيع‌ لينوكس را به‌صورت بوت‌ و بومي در كامپيوتر مك مجهز به پردازنده‌M1 اجرا كرده است.
تبليغات

چندي پيش، اپل كامپيوترهاي مك مجهز به پردازنده‌ي مبتني بر آرم (ARM) را رونمايي و عرضه كرد. در حقيقت غول دنياي فناوري در يك ضرب‌الاجل دوساله قصد دارد تمامي كامپيوترهاي خود را به پردازنده‌ي جديد مجهز كند. در اين ميان، توسعه‌دهندگان شخص ثالث مي‌كوشند راه‌حل‌هايي براي اجراي ساير سيستم‌عامل‌ها در سخت‌افزار جديد اپل ارائه دهند. در اوايل ماه گذشته، تعدادي از توسعه‌دهندگان، ويندوز ۱۰ و توزيع لينوكس فدورا را به شكل مجازي‌ در مك‌هاي مجهز به پردازنده‌ M1 بوت كردند؛ اما بزرگ‌ترين پيشرفت در اين زمينه را مي‌توان به دستاورد تيم كورليوم نسبت داد؛ شركتي كه متخصص در مجازي‌سازي دستگاه‌هاي مبتني بر معماري آرم محسوب مي‌شود. به گزارش اپل‌اينسايدر، اين تيم موفق شده است لينوكس را در كامپيوترهاي مك كاملا قابل استفاده كند.

كورليوم با توجه به اجراي كامل لينوكس در كامپيوترهاي مك M1، با انتشار بيانيه‌اي فرايند انتقال سيستم‌عامل را به تفصيل شرح داده است. آن‌ها از زمان عرضه‌ي آيفون ۶ در سال ۲۰۱۴، در حال مطالعه پردازنده‌هاي سفارشي اپل بوده‌اند. اين شركت در اوايل سال ۲۰۲۰ از برخي از آسيب‌پذيري‌ها و تحقيقات قبلي، به‌منظور ساخت يك درگاه هسته براي پردازنده‌ي A10 بهره گرفته است. كوپرتينويي‌ها پس از عرضه‌ي كامپيوترهاي مك مجهز به پردازنده‌ي M1 در نوامبر ۲۰۲۰ (آبان ۱۳۹۹)، با ارائه‌ي به‌روزرساني سيستم‌عامل، امكان نصب هسته‌هاي سفارشي را براي متخصصان فراهم كردند. گويا به ‌دنبال اضافه شدن اين توانايي، كورليوم به‌سرعت كار روي يك درگاه مبتني بر لينوكس را آغاز كرده است.

كورليوم مي‌گويد كه اجزاي زيادي از تراشه‌ي M1 با پردازنده‌هاي سري A اپل مشترك است؛ اما اپل همچنان از استانداردهاي متفاوت با ساير سازندگان پردازنده‌هاي آرم استفاده مي‌كند كه ظاهرا چالش‌هاي مضاعفي براي تيم كورليوم به همراه داشته است. براي مثال، گفته مي‌شود پردازنده‌هاي سري A و M با استفاده از روش سنتي بوت نمي‌شوند و اپل بوت‌لودر فرمت فايل Mach-O را در فرمت IMG4 اجرا مي‌كند. با افزايش هسته‌هاي پردازنده، اين مسئله پيچيده‌تر مي‌شود؛ زيرا آن‌ها از آدرس‌هاي مشخص‌شده به وسيله‌ي يك رجيستر ورودي و خروجي با نقشه‌برداري از حافظه (MMIO) تهيه مي‌شوند و پس از اين فرايند هسته‌ها شروع به كار مي‌كنند. افزون بر اين، اپل از كنترل‌كننده‌ي سفارشي بهره مي‌گيرد كه طراحي كاملا متفاوتي با استانداردهاي GIC آرم دارد.

در سيستم مذكور، وقفه‌هاي تايمر به FIQ هدايت مي‌شود كه خارج از استانداردهاي كنوني است و سيستم قديمي ۳۲ بيتي آرم را منعكس مي‌كند. كورليوم مي‌گويد براي ارتباط پردازنده‌هاي مختلف با يكديگر بايد مجموعه‌اي از وقفه‌هاي بين پردازنده (IPI) ايجاد كرد. اين شركت ادعا مي‌كند كه تجربه برخورد با همراهي FIQ دارد و براي اكثر رويكردهاي غيراستاندارد اپل آماده بوده است. در مرحله‌ي آخر، كورليوم يك پيش‌لودر را به‌عنوان پكيج لينوكس به سيستم اضافه كرده و همين امر منجر به راه‌اندازي سيستم‌عامل لينوكس در پردازنده‌ي M1 شده است.

در گزارش آمده است كه كورليوم كابل رابط كامپيوترهاي مك مجهز به پردازنده M1 در دسترس نداشته است و مجبور بوده مسير ورودي ديگري پيدا كند. از بين سه گزينه‌ي بلوتوث، درگاه USB ميزبان (USB xHCI) در استاندارد PCIe، آن‌ها USB ميزبان را برگزيده‌اند و مجبور بودند با تراشه در پروتكل I2C ارتباط برقرار كنند؛ بنابراين پس از اتصال USB مناسب، مي‌توان صفحه‌كليد، ماوس و درايو فلش را به هم متصل كرد و به لطف آن، امكان اجراي توزيع معمول لينوكس دسكتاپ فراهم مي‌شود.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات