اينتل در حال مذاكره براي توليد تراشه مخصوص خودرو است
اينتل قصد دارد به فعالان صنعت خودروسازي از طريق توليد تراشه براي وسايل نقليه كمك كند. پت گلسينگر، مديرعامل جديد اينتل، گفته است اينتل تلاش ميكند سيليكون مورد نياز صنعت خودرو را در عرض ۶ تا ۹ ماه توليد كند.
هفتهي گذشته اعلام شد گلسينگر به همراه چند نفر ديگر از مديران شركتهاي برتر صنعت تراشه و صنعت خودرو قرار است جلسهاي با مقامات ارشد دولت ايالات متحده برگزار كنند تا جزئيات اشكالات زنجيرهي تأمين محصولات را در دسترس دولت بايدن قرار بدهند.
مديران اجرايي دل، سامسونگ، فورد، اچپي، AT&T، آلفابت، جنرال موتورز و چند شركت ديگر روز ۱۲ آوريل ۲۰۲۱ (۲۳ فروردين ۱۴۰۰) در اين جلسه شركت كردند. پس از جلسه، پت گلسينگر در گفتوگو با رويترز اعلام كرد اينتل با شركتهايي كه تراشهي مخصوص خودرو توليد ميكنند وارد مذاكره شده است تا وظيفهي توليد تراشهي مورد نياز آنها را در كارخانههاي اختصاصي خود بر عهده بگيرد.
مديرعامل اينتل ماه گذشتهي ميلادي از برنامههاي بزرگ تيم آبي پرده برداشت و اعلام كرد اينتل تغييرات محسوسي در استراتژي كارياش اعمال ميكند. يكي از برنامههاي پت گلسينگر، تخصيص بخشي از ظرفيت توليدي اينتل در قالب واحد تجاري Intel Foundry Services به شركتهاي متفرقه است.
اينتل براي احداث دو كارخانهي پيشرفته كه از فناوري EUV بهرهمند خواهند بود، ۲۰ ميليارد دلار بودجه در انديشه متخصصين گرفته است. كارخانههاي جديد اينتل تراشهها را با ليتوگرافي هفت نانومتري خواهند ساخت و در ايالت آريزوناي آمريكا احداث خواهند شد. تيم آبي اميدوار است از طريق كارخانههاي جديد اشكال فعلي صنعت قطعات نيمههادي را برطرف كند.
كمبود تراشه روي صنايع متعددي (از كامپيوتر شخصي و كنسول بازي گرفته تا لوازم خانگي) اثر منفي گذاشته است و تحليلگران ميگويند يكي از بازارهايي كه بيشترين آسيب را از كمبود تراشه ديده، بازار خودرو است. فورد، جنرال موتورز، آئودي، هوندا، فولكس واگن، سوبارو، تويوتا، مزدا، نيسان و استلانتيس (شركت ادغامي فيات كرايسلر و پژو سيتروئن) توليد خودرو را كاهش دادهاند يا به دليل شرايط فعلي ممكن است حجم توليد را كاهش بدهند. مطالعهها نشان ميدهد چند كارخانهي خودروسازي بهطور كامل تعطيل شدهاند.
اكثر خودروهايي كه امروزه توليد ميشوند مجهز به ريزتراشهاي هستند كه قابليتهاي مختلفي نظير سيستم اطلاعات-سرگرمي، مسيريابي و... را كنترل ميكند. به لطف باز شدن درهاي كارخانههاي اينتل به روي شركتهاي متفرقه، احتمالا صنعت خودرو ميتواند زودتر از حد انتظار به روزهاي عادي برگردد.
ظرفيت توليدي اينتل طي ماههاي اخير بارها خبرساز شده است؛ به دليل افزايش شديد تقاضا و يك سري اشكال ديگر، شركتهايي مثل AMD كه كارخانهي اختصاصي ندارند و به شركتهاي ديگري نظير TSMC وابسته هستند، محصولات جديدشان را در تعداد محدود عرضه كردند؛ البته اينتل همواره تعداد كافي از پردازندههايش را در فروشگاهها دارد.
پت گلسينگر در مصاحبه با رويترز گفت اميدوار است شرايط فعلي تا حدي از وخامت دربيايد و براي دستيابي به اين هدف، به استفاده از كارخانهاي كه احداث آن سه يا چهار سال طول ميكشد نياز نباشد. طبق گفتهي گلسينگر، اينتل تعامل با شماري از «تأمينكنندگان كليدي قطعه» را آغاز كرده است.
هم انديشي ها