پچ پوشيدني كه با استفاده از نمونه‌ي عرق، ميزان قند خون را تشخيص مي‌دهد

دوشنبه ۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۳
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
معمولا همه‌ي ما پيرامون خود فرد يا افرادي را مي‌شناسيم كه به بيماري ديابت مبتلا باشند. بيماراني كه ديابت حاد دارند هر روز بايد به روش تزريق دارو، ميزان قند خون خود را تنظيم كنند. كشف جديد پژوهشگران در ساخت يك پچ پوشيدني، كار بيماران ديابتي را ساده‌تر كرده است. با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد.
تبليغات

افراد مبتلا به ديابت، روزي چند بار نوك انگشتان‌شان با سوزن خراش بر مي‌دارد تا سطح گلوكز خون آن‌ها با دستگاه‌هاي فعلي اندازه‌گيري قند خون چك شود. كنترل مداوم قند خون يك بيمار ديابتي كاملا لازم و ضروري است؛ چرا كه با افزايش ميزان قند خون با گذر زمان، خطر بروز ديگر عارضه‌هاي اين بيماري افزايش پيدا مي‌كند.

در طول چند سال گذشته، محققان به دنبال روشي بودند كه تشخيص ميزان قند خون بيماران ديابتي را راحت‌تر نشان دهد. اكنون، يك تيم پژوهشي بين‌المللي با سرپرستي "دا-هيونگ كيم" از موسسه‌ي علوم پايه‌ي سئول، پچ دوگانه‌اي را توليد كرده‌اند كه علاوه بر نمايش ميزان گلوكز خون، در هنگام افزايش قند، داروي مورد انديشه متخصصين را به بدن بيمار انتقال مي‌دهد. نتايج حاصل از اين پژوهش در ژورنال Nature Nanotechnology منتشر شده است.

اين پچ چگونه كار مي‌كند؟

مرجع متخصصين ايران

در اين تكنولوژي از گرافن استفاده شده است. گرافن ماده‌اي به شدت قوي و انعطاف پذير است كه از اتم‌هاي كربن تشكيل شده و اغلب در گجت‌هاي پوشيدني مورد استفاده قرار مي‌گيرد.در پژوهش‌هاي گذشته هم محققان براي ساخت پچ‌هاي مشابه از گرافن استفاده مي‌كردند؛ اما ويژگي‌هاي خاص گرافن باعث مي‌شد كه تشخيص تغييرات قند خون با اشكال مواجه شود. در مطالعه‌ي اخير، پژوهشگران براي رفع اين اشكال از ذرات طلا استفاده كردند. به اين ترتيب كه شبكه‌ي مشبكي از طلا بر روي سطح گرافن قرار دادند.

از اين رو، وقتي فرد ديابتي عرق مي‌كند، دستگاه عرق را در خود ذخيره كرده و سنسورهاي داخلي پچ با اندازه گيري pH عرق و تغييرات دمايي، ميزان گلوكز موجود در خون را نمايش مي‌دهد. چنانچه اين ميزان گلوكز بالاتر از حد استاندارد تعريف شده براي دستگاه باشد، گرم‌كننده‌هاي موجود در پچ شروع به حل كردن لايه‌ي پوششي مي‌كنند تا ميكروسوزن‌ها آزاد شوند و داروي "متفورمين" را به بدن انتقال دهند (اگر كنجكاو هستيد كه بدانيد ميزان درد ناشي از تزريق اين ميكروسوزن‌ها در چه حد است، يك خارش ناچيز را تصور كنيد). ميزان قند خون مي‌تواند به صورت وايرلس، به تلفن همراه منتقل شده و فرد، عدد آن را در موبايل خود بخواند.

محققان اميدوار هستند كه اين گجت تركيبي قند خون بيماران را به صورت منظم در حالت طبيعي نگه دارد و نوسانات آن را كنترل كند.

گام هاي بعدي

محققان اثر اين پچ‌ها را روي دو موش ديابتي و دو مرد بالغ مبتلا به ديابت مطالعه كردند. گام بعدي پژوهشگران، مطالعه اين پچ‌ها بر روي تعداد افراد بيشتر است؛ ضمن اين كه در بخش انتقال دارو به بدن انسان، بايد ميزان دوز دارو به اندازه‌ي لازم و بسته به نياز بيمار باشد.

"ريچارد گاي"، استاد علوم دارويي دانشگاه باث انگلستان، در اخبار و گزارشات مربوط به اين يافته‌ي جديد مي‌گويد:

اين پچ به سمتي پيش مي‌رود كه به يك كشف مطلوب و رضايت‌بخش تبديل شود؛ چرا كه هيچ‌گونه بازخورد مهاجمانه‌اي از خود نشان نداده است.

با اين حال، دكتر گاي به اين نكته اذعان كرده است كه تحقيقات بيشتري بايد انجام شود تا پاسخ يك سري از سوالات كليدي و مهم كشف شود. براي مثال آيا اين پچ مي‌تواند در مقابل تعريق زياد مقاومت كند؟ آيا دستگاه توانايي نمايش قند خون را به صورت ۲۴ ساعته دارد؟ و مهم‌تر از همه اين كه سيستم انتقال دارو مي‌تواند در حجم معقولي از تعداد ميكروسوزن‌ها عمل كند؟

اگر پژوهشگران بتوانند پاسخي براي اين سوالات پيدا كنند، بهبود قابل توجهي در شرايط بيماران ديابتي ايجاد خواهد شد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات