بلو اوريجين براي سومين بار موشك چند بار مصرف New Shepard را با موفقيت آزمايش كرد

يك‌شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۴
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
با ورود بخش خصوصي به حوزه‌ي توسعه‌ي موشك‌هاي فضايي، اين كمپاني‌ها در تلاشند تا موشك‌هاي چند بار مصرف را بصورت جدي مورد استفاده قرار دهند. كمپاني Blue Origin كه متعلق به جف بزوس است نيز موفق شده تا در اين مسير سومين آزمايش خود را با موشك New Shepard به انجام برساند. با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد.
تبليغات

تسخير مريخ رويايي است كه انسان از ديرباز در پي تحقق آن بوده و هست. ورود كمپاني‌هاي خصوصي به عرصه‌ي كاوش‌هاي فضايي باعث شده تا ايده‌هاي جالب توجهي مطرح شده و مورد آزمايش قرار گيرند. براي مثال مي‌توان به استفاده از موشك‌هاي چند بار مصرف اشاره كرد كه در سال‌هاي اخير بسيار از آن شنيده‌ايم. كمپاني اسپيس ايكس كه متعلق به ايلان ماسك است، در چند سال اخير در پي آن بوده تا موشك خود را پس از ارسال به فضا، به سلامت روي زمين بنشاند. البته اين كمپاني موفق شده تا اين موشك را روي خشكي به راحتي روي زمين بنشاند، اما چالش اصلي اسپيس ايكس، نشاندن فالكون روي سكوي شناور روي آب است كه در صورت موفقيت در اين امر، دانشمندان مي‌توانند دست بازتري را براي ارسال و نشاندن موشك در هر قسمت از كره‌ي زمين داشته باشند.

البته اسپيس ايكس تنها كمپاني نيست كه فعاليت‌هايي را در اين حوزه به انجام مي‌رساند. Blue Origin متعلق به جف بزوس را نيز بايد از جمله‌ي كمپاني‌هايي خواند كه در اين حوزه به فعاليت مشغول است. اين كمپاني موفق شده تا سومين آزمايش موفقيت‌آميز خود را با استفاده از موشك New Shepard به انجام برساند. موشك بلو اورجين يك موشك برد كوتاه زير مدار است كه پس از پرتاب به سمت كره‌ي زمين و سكوي پرتاب، بازگشته و با موفقيت روي آن نشسته است.

جف بزوس، مديرعامل بلواورجين پس از موفقيت بودن آزمايش موشك بدون سرنشين New Shepad، اين موضوع را از طريق توييتر به اطلاع همگان رساند. وي پرتاب موشك را بسيار بي نقص و نشستن آن را نيز بسيار خوب توصيف كرد.

آخرين دو پرتاب اين موشك مربوط به نوامبر سال گذشته‌ي ميلادي و ماه ژانويه سال جاري است كه هر دو مورد نيز با موفقيت براي اين كمپاني همراه بود.

بلواورجين اطلاعاتي را در مورد جزئيات اين پرتاب ارائه نكرده است، اما بنابر گزارش‌هاي منتشر شده، موشك بلواورجين در آزمايش سوم موفق شده تا به ارتفاع ۱۰۰ كيلومتري زمين رسيده و از آن ارتفاع به سمت ايستگاه پرتاب بازگردد.

همانطور كه اشاره كرديم هر دو كمپاني بلواورجين و اسپيس ايكس در پي آن هستند تا با استفاده از موشك‌هاي چند بار مصرف، هزينه‌ي سفرهاي فضايي را به ميزان بسياري زياد كاهش دهند تا از اين طريق بتوان سفر به سمت سياره‌هاي ديگري نظير مريخ را بسيار مقرون به صرفه‌تر كرد.

البته با وجود موفقيت‌هاي بلواورجين در آزمايش موشك خود، شماري از متخصص كارشناسان اين آزمايش‌ها را در مقايسه با آنچه كه اسپيس ايكس در پي انجام است، داراي اهميت بسيار پايين‌تري مي‌خوانند. اسپيس ايكس به مراتب موشك بزرگ‌تري را مورد آزمايش قرار داده و همچنين موشك خود را به ارتفاع بسيار بالاتري نيز پرتاب مي‌كند؛ بطوريكه در اغلب ماموريت‌هاي فالكون‌هاي اين كمپاني، تجهيزات براي ايستگاه بين‌المللي فضايي ارسال مي‌شود.

جف بزوس اعلام كرده كه از ماه مارس ميلادي آزمايش‌هاي New Shepard بصورت سرنشين‌دار انجام خواهد شد. ضمنا از سال آينده‌ي ميلادي افرادي كه تمايل داشته باشند تا سفري به جو زمين داشته باشند، مي‌توانند با استفاده از اين موشك و كادري مجرب به مدار كره‌ي زمين سفر كنند.

انديشه متخصصين شما در مورد فعاليت‌هاي كمپاني‌هايي نظير اسپيس ايكس و بلو اورجين چيست؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات