اسپيس ايكس يك گام ديگر به راه‌اندازي شبكه جهاني اينترنت نزديك شد

شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۷
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
با اخذ مجوز پرتاب ۷۰۰۰ ماهواره‌ي جديد، اسپيس ايكس هم‌‌اكنون مي‌‌تواند مجموعه‌‌اي ۱۲۰۰۰ عددي از اقمار مصنوعي خود را در مدار زمين مستقر كند.
تبليغات

كميسيون ارتباطات فدرال (FCC) با درخواست اسپيس ايكس براي پرتاب ۷۵۱۸ دستگاه از ماهواره‌‌هاي اين شركت به مدار زمين موافقت كرده است. با اين دستاورد، يكي از موانع قانوني بزرگ بر سر راه برنامه‌هاي SpaceX براي تأمين پوشش اينترنت از فضا برچيده شد؛ اين در حالي است كه پيشتر نيز اين شركت در ماه مارس موفق شده بود كه موافقت كميسيون را براي پرتاب ۴/۴۲۵ ماهواره‌‌ي ديگر نيز به‌‌دست آورد. با اين تفاسير، اين شركت اكنون اجازه دارد تا مجموعه‌‌ي كامل از ماهواره‌‌هاي اينترنتي خود را با نام استارلينك (Starlink) با ظرفيت ۱۲۰۰۰ دستگاه راه‌‌اندازي كند.

مرجع متخصصين ايران اسپيس ايكس / SpaceX

استارلينك، نام يك پروژه‌‌ي بلندپروازانه از سوي اسپيس ايكس است كه با هدف پوشش اينترنت به‌‌صورت دائمي و در سراسر جهان كليد خورده است. اين مجموعه از اقمار مصنوعي در سراسر فضاي بالاي زمين به‌‌گونه‌‌اي توزيع خواهند شد كه همواره هر نقطه از سطح زمين، حداقل يك خط ديد مستقيم با يكي از اين ماهواره‌‌ها در فضا داشته باشد. برآورد مي‌‌شود كه اين پروژه، ۱۰ ميليارد دلار هزينه داشته باشد و اسپيس ايكس قصد دارد كه اين مجموعه را تا اواسط دهه‌‌ي ۲۰۲۰ به بهره‌برداري برساند.

كميسيون ارتباطات فدرال در حالي با اين درخواست اسپيس ايكس موافقت مي‌كند كه همزمان چنين مجوزي را براي سه شركت ديگر با نام‌‌هاي تله‌‌ست، لئوست و Kepler Communications صادر كرده است. اين شركت‌‌ها نيز قصد دارند به ترتيب مجموعه‌‌اي از ۱۱۷، ۷۸ و ۱۴۰ دستگاه ماهواره را وارد مدار زمين كنند. با احتساب اين تعداد، مجموعاً ۷/۸۵۹ ماهواره‌‌ي جديد وارد مدار خواهند شد.

آجيت پاي، رئيس كميسيون ارتباطات فدرال در طي جلسه‌‌ي مطالعه اين طرح اعلام كرد:

من از خدماتي كه اميد مي‌‌رود با راه‌‌اندازي اين مجموعه ارائه شود، بسيار هيجان‌‌زده‌‌ام. نگاه ما به چنين برنامه‌هايي، منعكس‌كننده‌ي رويكرد كلي اين كميسيون براي تشويق بخش خصوصي به سرمايه‌گذاري، نوآوري و ارزش‌آفريني براي جامعه‌‌ي آمريكا است.

اين مجموعه از ماهواره‌‌هاي اسپيس ايكس قرار است در مدارهايي با ارتفاع نسبتاً كم راه‌اندازي شوند تا بدين ترتيب زمان تأخير سيگنال‌ها كاهش يابد. اين مجموعه‌ي ۷/۵۱۸ عددي از ماهواره‌هاي تأييدشده، قرار است در ارتفاعي بين ۳۳۵ تا ۳۴۶ كيلومتري از سطح زمين گردش كنند؛ در حالي كه ۴/۴۲۵ ماهواره‌‌ي قبلي احتمالاً در يك مدار با ارتفاعي بيشتر قرار خواهند گرفت. در ابتدا، اسپيس ايكس قصد داشت كه اولين مجموعه را در مدار ۱/۱۱۰ تا ۱/۳۲۵ كيلومتري راه‌اندازي كند. اما هفته‌‌ي گذشته، اين شركت يك درخواست بازبيني را به كميسيون ارسال كرد تا بتواند مجوز پرواز بيش از ۱/۵۰۰ عدد از اين ماهواره‌‌ها را به ارتفاع ۵۵۰ كيلومتري تغيير دهد.

مرجع متخصصين ايران اسپيس ايكس / SpaceX

يكي از ماهواره‌هاي آزمايشي پروژه‌ي استارلينك

با همه‌ي اين تفاسير، تأييديه‌هاي دريافت‌شده توسط اسپيس ايكس، همچنان مشروط است. اين شركت موظف شده تا نيمي از ماهواره‌‌هاي اين مجموعه را در عرض ۶ سال آينده، به فضا پرتاب كند. اين به‌‌معناي پرتاب نزديك به ۶۰۰۰ ماهواره به مدار، تا سال ۲۰۲۴ خواهد بود. اسپيس ايكس مي‌گويد كه در سال ۲۰۱۹، فاز نخست از ماهواره‌هاي استارلينك را راه‌اندازي خواهد كرد.

استارلينك، نام پروژه‌‌اي از سوي اسپيس ايكس است كه با هدف پوشش اينترنت جهاني آغاز گرديد

اين شركت تاكنون تنها دو ماهواره‌‌ي آزمايشي را به سوي مجموعه‌‌ي Tintin A و TIntin B پرتاب كرده است. اين دو ماهواره در ماه فوريه، توسط يك راكت فالكون ۹ در مدار قرار گرفتند و از آن زمان تاكنون، همچنان در اين مدار به فعاليت خود ادامه داده‌اند. ايلان ماسك، مديرعامل شركت اشاره كرد كه Tintin A و TIntin B بعد از پرتاب، عملكرد بسيار خوبي داشته‌‌اند؛ هرچند كه برنامه‌ي اين ماهواره‌‌ها، از آن زمان تا حدودي تغيير كرده است. در ابتدا، اسپيس ايكس اميدوار بود كه دو ماهواره را به يك مدار بالاتر منتقل كند؛ اما آن‌ها موفق به اين كار نشدند. همين قضيه موجب گمانه‌زني‌هايي شده است كه شايد دليل تغييرات فعلي نيز اين باشد كه شركت قصد دارد مدار برخي از ماهواره‌‌هاي خود را تغيير دهد.

با درانديشه متخصصينگرفتن ابعاد دقيق اين مجموعه‌‌ي اقماري و نيز بلندپروازي‌هاي شركت‌هاي ماهواره‌اي در ارائه‌‌ي پوشش اينترنتي از فضا، كميسيون ارتباطات فدرال و ديگر سازمان‌هاي فضايي نگراني خود را در رابطه با خطر برخورد احتمالي اين تعداد زياد از ماهواره‌‌ها، اعلام كرده‌اند.

به همين دليل است كه امروز كميسيون نيز، با بازبيني درمورد دستورالعمل قبلي خود مبني بر چگونگي كاهش بقاياي تجهيزات فضايي شركت‌‌ها موافقت كرده است (سابقه‌‌ي وضع اين قوانين به سال ۲۰۰۴ بازمي‌‌گردد). قوانين جديد ممكن است لاخبار تخصصي به‌‌كارگيري اپراتورهاي ماهواره‌اي را در مواقعي نظير تغيير مدار ماهواره‌‌ها يا انجام برخي تغييرات ديگر، به تصويب برساند. به‌‌علاوه واضح است كه در صورت نياز، هر يك از اين ماهواره‌ها بايد به شيوه‌‌اي مطمئن و زمان‌‌بندي‌‌شده از مدار خارج شوند تا محيط فضا، همچنان مكاني امن براي ادامه‌‌ي فعاليت ديگر تجهيزات فضايي باشد. در يك مطالعه‌‌ي تازه، ناسا تخمين زده است كه ۹۹ درصد از اين ماهواره‌ها بايد در عرض پنج سال پس از زمان پرتاب، از مدار خارج شوند؛ در غير اين صورت خطر برخورد آن‌‌ها در فضا به‌‌طور چشمگيري افزايش خواهد يافت.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات