وزارت بهداشت: ويروس كرونا به مرزهاي ايران نزديك شده است

چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۳
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مدير روابط عمومي وزارت بهداشت اعلام كرد ويروس كرونا به مرزهاي ايران نزديك شده است، مردم بايد علائم بيماري را جدي گرفته و در صورت مشاهده با پزشك يا مراقب سلامت خود تماس بگيرند.
تبليغات

كيانوش جهانپور، مدير روابط عمومي وزارت بهداشت با انتشار توييتي اعلام كرد ويروس كرونا به مرزهاي ايران نزديك شده است؛ مشاهده‌ي موارد ابتلا در امارات، اقليم كردستان، موارد مشكوك در عربستان، پاكستان و... از احتمال قريب‌الوقوع ورود كروناويروس به ايران حكايت دارد. وي همچنين اعلام كرد مراقبت‌ها و غربالگري ورود ادامه دارد اما هيچ‌كدام مانع قطعي و كاملي در مقابل ويروس نخواهد بود.

جهانپور با انتشار توييت ديگري اعلام كرد مشاهده‌ي ابتلا به كروناويروس در امارات متحده‌ي عربي تأييد شده است؛ در ساير ممالك خاورميانه و مديترانه‌ي شرقي از جمله كردستان عراق، پاكستان، عربستان و... موارد مشكوكي مشاهده شده اما هنوز تأييد نشده است.

مدير روابط عمومي وزارت بهداشت از مردم خواست اين موضوع را جدي بگيرند و اگر طي ۱۴ روز پس از سفر چين يا تماس نزديك با مسافري از چين، تب و علائم حاد بيماري تنفسي مانند سرفه يا تنگي نفس دارند، با پزشك يا مراقب سلامت خود تماس بگيريد و از سفر اخير يا تماس نزديك خود ياد كنند تا در صورت لاخبار تخصصي براي آزمايش ويروس كرونا ارجاع داده شوند.

در تاريخ ۸ ژانويه، پژوهشگران چيني ويروس كروناي جديدي را شناسايي كردند كه علت پشت‌صحنه‌ي اين بيماري هنوز ناشناخته است؛ موارد مشاهده شده با نيروي سادهان بازاري كه در آن حيوانات زنده فروخته مي‌شد، مرتبط بود. اين بيماري علاوه‌بر مناطقي از چين در ۱۴ كشور ديگر از جمله ايالات متحده آمريكا، استراليا، تايلند، كره‌ي جنوبي، ژاپن، كانادا و فرانسه نيز مشاهده شده است. با مشاهده‌ي وضعيت شيوع ويروس كرونا از طريق نقشه‌ي دانشگاه جان هاپكينز مي‌توانيد از وضعيت گسترش اين ويروس در دنيا مطلع شويد.

علائم عفونت شامل تب، سرفه شديد و دشواري تنفس يا تنگي نفس است. اين بيماري موجب ضايعات ريوي و ذات‌الريه مي‌شود. موارد خفيف‌تر ممكن است شبيه آنفلوانزا يا سرماخورگي بد باشد و به اين علت، تشخيص آن‌ها دشوار است. به‌انديشه متخصصين مي‌رسد دوره‌ي نهفتگي بيماري (از زمان قرار گرفتن در معرض ويروس تا آغاز علائم) حدود دو هفته باشد. همين موضوع باعث شده است تا زماني‌كه علائمي چون تب و تنگي نفس در مبتلايان بروز نكند از آن آگاهي نداشته باشند و ضرورتي براي رفتن به بيمارستان نبينند.

مرجع متخصصين ايران ويروس كرونا

مشاهده‌ي ابتلا به كروناويروس در امارات متحده‌ي عربي تأييد شد

وزارت بهداشت امارات متحده عربي نيز امروز يعني چهارشنبه ۹ بهمن‌ماه از شناسايي اولين مورد از ابتلا به ويروس كرونا در اين كشور خبر داد؛ گفته مي‌شود فرد مبتلا از اعضاي خانواده‌اي است كه از شهر ووهان چين به امارات سفر كرده‌اند. به‌گفته‌ي وزارت بهداشت امارات متحده عربي، فرد مبتلا تحت مراقبت پزشكي قرار دارد و حال عمومي وي پايدار است. همچنين با هماهنگي دستگاه‌هاي مرتبط در اين كشور، اقدامات ضروري پيشگيرانه براي جلوگيري از شيوع اين ويروس اتخاذ شده است.

پالايش مسافران ورودي چين به كشور

از صبح روز گذشته در فرودگاه بين‌المللي امام خميني مسافران ورودي چين به كشور از ويروس كرونا پالايش شدند. برنامه‌ي شناسايي مبتلايان به اين ويروس از زمان اعلام وضعيت حاد در كشور چين آغاز شده است.

مرجع متخصصين ايران ويروس كرونا

نتيجه‌ي منفي آزمايش ويروس كرونا در دو گردشگر در يزد

روزهاي گذشته در شبكه‌هاي اجتماعي اخباري مبني بر شناسايي دو گردشگر مشكوك به ابتلا به كرونا در يزد منتشر شده بود؛ معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي يزد بعد از انجام آزمايش‌هاي لازم روي اين دو گردشگر اعلام كرد، نتيجه‌ي آزمايش منفي بوده است.

محمود نوري شادكام، معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي يزد در مورد بستري شدن دو توريست مشكوك مبتلا به كرونا در بيمارستان‌هاي يزد گفت:

اين دو توريست در يكي از بيمارستان‌هاي خصوصي يزد تحت آزمايش قرار گرفتند. اين دو گردشگر، چيني و آلماني هستند و هيچ موردي از ابتلاء به ويروس كرونا در آن‌ها مشاهده نشد. ساختار بيماريابي، شناسايي و مديريت بيماري‌هاي واگير در سراسر كشور براساس پروتكل‌هاي بين‌المللي و دستورالعمل‌هاي ملي فعال شده است. معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي يزد عنوان كرد: اين دو گردشگر مشكوك به بيماري بودند اما پس از قرنطينه و انجام آزمايش و نمونه گيري، وجود بيماري در آن‌ها منفي گزارش شد.
مرجع متخصصين ايران ويروس كرونا

سعيد نمكي، وزير بهداشت نيز در حاشيه‌ي اجلاس رؤساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در محل دانشگاه علوم پزشكي ايران، اعلام كرد موردي از ويروس كرونا در كشور گزارش نشده است. وي در مورد وضعيت دو توريست مشكوك به ابتلا به كرونا گفت:

دو توريست، يك نفر چيني و يك نفر آلماني اكنون تحت‌الحفظ در قرنطينه در يزد به سر مي‌برند. ويروس كرونا دوره‌ي كمون كمتر از ۵ روز دارد اما اين توريست چيني ۱۲ روز پيش به يزد آمده است و به خاطر يك گلودرد ساده، ما وي را به زور در بيمارستان بستري كرده‌ايم. همچنين يك توريست آلماني نيز كه با اين توريست چيني خوش و بش داشته است را هم تحت انديشه متخصصين قرار داده‌ايم. وزير گردشگري نيز با من دراين‌زمينه تماس گرفت و اين اطمينان را به ايشان دادم كه به دليل حساسيت بيشتر، اين دو توريست را تحت انديشه متخصصين قرار داده‌ايم و موردي از كرونا نيست.

وي در ادامه افزود، به احتمال ۹۹/۵ درصد اين دو فرد ويروس كرونا ندارند و آن نيم درصد نيز احتمالي است كه براي همه‌ي امور پزشكي قائل مي‌شوند. وزير بهداشت در پايان اضافه كرد كروناويروس مجموعه‌اي از ويروس‌ها است كه از سال ۲۰۱۲ نوع «مرس» آن شناسايي شده است اما مدل «نيو كرونا» تاكنون در كشور گزارش نشده است. وزير بهداشت از افراد مبتلا به سرماخوردگي خواست تا از روبوسي و دست دادن پيشگيري كنند و به‌طور دائم نيز شست‌وشوي دست‌ها را انجام دهند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات