ويكيپديا حملات DDOS را به‌عنوان عامل خروج از دسترس بيان كرد

دوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
ويكيپديا چند روز پيش در مناطقي از اروپا و غرب آسيا از دسترس خارج شد. اين وب‌سايت حملات DDOS را عامل تعطيلي موقت مي‌داند.
تبليغات

چند روز پيش، ويكيپديا بزرگ‌ترين دانشنامه‌ي الكترونيك جهان، براي سا‌عت‌هايي از دسترس خارج شد. متخصصان در كشورهاي متعدد گزارش‌هاي غيرفعال بودن وب‌سايت را اعلام كردند. طبق گزارش سرويس Downdetector در اروپا و بخش‌هايي از غرب آسيا، ويكيپديا براي مدتي از دسترس خارج بود.

حساب متخصصي توييتر بنياد ويكيمديا (Wikimedia) در آلمان در همان ساعت‌هاي اوليه درباره‌ي چالش پيش‌آمده نوشت: «سرور ويكيپديا درحال حاضر تحت حمله‌هاي جدي DDOS قرار دارد.» در ادامه، ويكيپديا بيانيه‌اي منتشر كرد كه در بخشي از آن مي‌خوانيم:

«امروز ويكيپديا حمله‌هاي متعدد مخربي را تجربه كرده كه وب‌سايت را در دوره‌هاي متناوب در كشورهاي متعددي به حالت آفلاين برده است. حمله‌ها هنوز ادامه دارند و گروه مهندسان بخش پايداري سايت به‌سختي براي توقف آن‌ها و بازگرداندن وب‌سايت به حالت الكترونيك تلاش مي‌كنند.

ويكيپديا به‌عنوان يكي از پرطرفدارترين وب‌سايت‌هاي جهان برخي اوقات فعالاني با اهداف خرابكارانه به خود جذب مي‌كند. ما هم مانند ديگر بخش‌هاي دنياي وب در محيطي پيچيده فعاليت مي‌كنيم كه تهديدهايش روزبه‌روز پيچيده‌تر مي‌شوند و در حال تكامل هستند. به‌همين دليل، بنياد ويكيمديا به‌همراه شركاي خود سيستم‌ها و نيروهاي اختصاصي در انديشه متخصصين گرفته‌اند كه براي نظارت و تشخيص ريسك‌ها فعاليت مي‌كنند. اگر اشكالي پيش بيايد، ما از عواقب آن نكات متخصصدي مي‌آموزيم. سپس فعاليت‌هاي خود را بهبود مي‌دهيم و براي رخدادهاي آتي آماده‌تر مي‌شويم.

ما اين حملات را محكوم مي‌كنيم. آن‌ها تنها با هدف آفلاين كردن ويكيپديا انجام نمي‌شوند. حمله‌هاي منجر به خارج‌شدن از دسترس، حقوق بنيادي افراد را در دسترسي به اطلاعات و اشتراك‌گذاري آن نقض مي‌كنند. ما در بنياد و حركت ويكيمديا متعهد به حفظ اين حقوق براي همه‌ي مردم هستيم.

اكنون ما در حال تلاش هستيم تا دسترسي به ويكيپديا را در همه‌ي نقاط جهان بازگرداني كنيم. اخبار تكميلي را از همين طريق به اطلاع شما خواهيم رساند.»

گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه از ميان كشورهاي اروپايي، مناطق بزرگي در بريتانيا، لهستان، فرانسه، آلمان و ايتاليا خروج ويكيپديا از دسترس را گزارش كرده‌اند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات