كپچا چيست (Captcha) ؛ انواع، متخصصد و هر آنچه بايد بدانيد

چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
مطالعه 15 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
كپچا ابزاري امنيتي براي شناسايي متخصص انساني از ربات‌هاي مخرب موجود در فضاي مجازي است و براي افزايش امنيت وب‌سايت‌ها و سرويس‌هاي الكترونيك به كار مي‌رود.
تبليغات

قطعاً تاكنون در زمان ثبت‌نام يا ورود به برخي از وب‌سايت‌هاي اينترنتي با بخشي به‌‌نام كپچا يا CAPTCHA روبه‌رو شده‌ايد. فرم‌ها يا پازل‌هايي كه فعاليت‌هاي گوناگون از نوشتن اعداد و حروف يك تصوير يا انتخاب تصاوير با سوژه‌هايي خاص يا حتي يك كليك ساده روي يك باكس را از شما درخواست مي‌كنند.

احتمالاً تاكنون از خود پرسيده‌ايد كه كپچا چيست و چگونه باعث افزايش امنيت وب‌سايت مي‌شود. پيدا كردن اين چراغ‌هاي راهنمايي، پله‌ها، خط‌كشي‌هاي عابر پياده، تپه‌ها و اتوبوس‌ها چگونه به گوگل ثابت مي‌كند كه ما ربات نيستيم. به بيان ديگر پازلي با ظاهري به اين سادگي، چگونه تشخيص انسان از ربات را امكان‌پذير مي‌كند؟

در ادامه‌ي اين مطلب اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، ابتدا مفاهيم پايه‌هاي كپچا و ساختار آن را شرح مي‌دهيم. سپس انواع گوناگون كپچا را مطالعه مي‌كنيم و در نهايت هم به اين سؤال پاسخ مي‌دهيم كه كدهاي كپچا چه متخصصدي در توسعه‌ي هوش مصنوعي دارند؟

كپچا يا CAPTCHA چه معنايي دارد؟

عبارت CAPTCHA (مخفف Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart) روند ارزيابي و امنيتي گوگل است كه انسان و ربات را از هم متمايز مي‌كند. گوگل از اين روند براي محافظت وب‌سايت‌ها و سرويس‌هاي الكترونيك از خرابكاري ربات‌ها استفاده مي‌كند. به‌بيان ديگر، كپچا يك آزمايش تورينگ كاملاً خودكار محسوب مي‌شود كه انسان را از كامپيوتر تشخيص مي‌دهد.

آزمون تورينگ چيست؟

آزمون تورينگ يا بازي تقليد (Imitation Game)، يكي از رايج‌ترين روش‌هاي ارزيابي هوش مصنوعي كه براي اولين بار در سال ۱۹۵۱ توسط آلن تورينگ، يكي از رياضي‌دانان و متخصصان برجسته‌ي علوم كامپيوتر در بريتانيا، پيشنهاد شد.

در نسخه‌ي اوليه‌ي اين آزمون خبري از هوش مصنوعي نبود و به نوعي بازي با يك داور اشاره داشت كه يك زن و يك مرد كه در دو اتاقِ جداگانه قرار داشتند؛ وظيفه‌ي مَرد اين بود كه با نوشتنِ متن ازطريق كامپيوتر، مذكر بودن خود را ثابت كند و زن هم بايد به طريقي با نوشته‌هايش، داور را متقاعد مي‌كرد كه مَرد است.

براساس پيشنهاد تورينگ، مي‌توان به جاي يك زن و يك مرد در دو سوي اين رقابت، يك انسان و يك كامپيوتر را مقابل هم قرار داد؛ در اين آزمون، كامپيوتر سعي دارد داور را فريب دهد و داور هم بعد از گذشت پنج دقيقه گفتگو‌‌ي متني با دو شركت‌كننده (يكي انسان و ديگري كامپيوتر) بايد تشخيص دهد كه كدام انسان و كدام كامپيوتر است. براي دستيابي به نتيجه‌ي نهايي، اين آزمون بارها تكرار مي‌شود و اگر در بيش از نيمي از موارد، داور فريب خورد و كامپيوتر را به‌عنوان انسان تشخيص داد، آزمون تورينگ موفق قلمداد شده و مي‌توان آن كامپيوتر را «هوشمند» معرفي كرد.

درنهايت صرف‌انديشه متخصصين از نام‌گذاري و تعريف‌ها، كپچا، نوعي آزمون تورينگ است كه تشخيص مي‌دهد متخصص وب‌سايت انسان يا ربات اسپم است. كدهاي كپچا عموماً از تركيبي از اعداد و حروف استفاده مي‌كنند و وابسته به توانايي انسان در تشخيص آن‌ها هستند.

مرجع متخصصين ايران آزمون كپچا / Captcha

اگرچه كپچا باهدف جلوگيري از ربات‌هاي خودكار توسعه پيدا مي‌كند، خود ابزاري خودكار محسوب مي‌شود. اين كدها نيازمند يك بار برنامه‌ريزي هستند و از آن به‌بعد به‌صورت خودكار، متخصصان را در آزمايش‌هاي تشخيصي از ربات‌ها متمايز مي‌كنند.

وب‌سايت‌ها عموماً در بخش‌هاي حساس خود از كپچا استفاده مي‌كنند. در برخي موارد ديگر وقتي رفتار متخصص مشكوك و شبيه به ربات شود، كد كپچا فعال خواهد شد. به‌عنوان مثال اگر متخصصي يك صفحه‌ي وب را به دفعات مرور كرده يا بيش‌ازحد روي يك لينك كليك كند، كد كپچا فعال مي‌شود. يكي از حملاتي كه با تلاش‌هاي تكراري و مداوم سعي بر شكستن رمز عبور دارد و تركيبات مختلف كلمات عبور را براي ورود به وب‌سايت‌ها و سرويس‌هاي الكترونيك امتحان مي‌كند، حمله‌ي Brute Force (بروت فورس) است.

حمله‌ Brute Force چيست؟

حمله بروت فورس، تكنيكي ساده و قابل اعتماد، از روش آزمون و خطا براي هك رمزهاي عبور و اطلاعات مربوط به احراز هويت متخصصان است. هكرها در اين روش از ابزارهاي متنوعي براي دسترسي به اطلاعات استفاده كرده و آزمون و خطا را آنقدر تكرار مي‌كنند كه به رمز درست دست يابند. مفهوم پشتِ اين حمله، تعدادِ بي‌نهايت تلاش براي حدس رمز عبور است و هدف اصلي آن آسيب‌ به بخش‌هاي داخلي وب‌سايت‌ها و سرويس‌هاي الكترونيك نيست. روش‌هاي زيادي براي جلوگيري از حملات Brute Force وجود دارد كه ساده‌ترين آن‌ها استفاده از رمز عبوري قوي است؛ براي مثال، بهتر است رمز حساب‌هاي متخصصي از حداقل هشت حرف، يك عدد، حروف بزرگ و كوچك و يك كاراكتر خاص تشكيل شوند.

مرجع متخصصين ايران حمله بروت فورس

علاوه بر اين، سرورها نيز بايد سياست تغيير رمز عبور مداوم را در پيش گيرند. استفاده از CAPTCHA يكي از راهكارهايي است كه مي‌توان براي جلوگيري از حمله‌ي بروت فورس و اقدامات ربات‌ها و ابزارهاي خودكار در وب‌سايت‌ها به كار گرفت. كپچاها قبل از ورود مهاجمان، به آن‌ها نمايش داده مي‌شوند و ربات‌هاي خودكار را بي‌اثر مي‌كنند؛ ازآنجاكه اين چالش‌ها به گونه‌اي طراحي شده‌اند كه توسط انسان‌ها حل شود، ربات‌ها از انجام آن‌ها ناتوان هستند.

كپچا چگونه كار مي‌كند؟

كپچا در ابتدا براي جلوگيري از نرم‌افزارهاي اسپم از نوشتن كامنت‌هاي متعدد در وب‌سايت‌ها طراحي شدند. از متخصصدهاي ابتدايي ديگر آن‌ها مي‌توان به جلوگيري از خريد بيش‌ازحد يك كالا با استفاده از ربات‌هاي خريدار اشاره كرد. از مرسوم‌ترين انواع كپچا مي‌توان به تصويري اشاره كرد كه حروف و اعداد با ساختاري به‌هم‌ريخته در آن ديده مي‌شوند. انتخاب تعدادي از تصاوير با تم يكسان نيز از انواع مرسوم كپچا به‌شمار مي‌رود. اگر متخصص نتواند آزمون كپچا را به‌درستي انجام دهد، مجددا مجبور به وارد كردن حروف و اعداد يا انتخاب تصاوير خواهد بود. چنين فرم‌هايي عموماً در فرم‌هاي ورود، ثبت‌نام، رأي‌گيري الكترونيك و خريد اينترنتي ديده مي‌شوند.

ايده‌‌ي اصلي كپچا از آنجا مي‌آيد كه برنامه‌هاي كامپيوتري مانند بات‌ها توانايي درك و تفسير حروف به‌هم‌ريخته را ندارند. درحاليكه يك انسان كه به‌طور روزمره با حروف و اعداد سروكار دارد، انواع نوشتار و فونت و رنگ آن‌ها را درك مي‌كند. درنتيجه انسان‌ها به‌راحتي حروف و اعداد را در تصاوير شناسايي مي‌كنند.

مرجع متخصصين ايران

احتمالاً اولين راهكارهاي كه براي عبور ربات نرم‌افزاري از فرم كپچا پيشنهاد مي‌شود، وارد كردن تعدادي حرف و عدد تصادفي باشد. ربات‌ها نمي‌توانند با اين روش از آزمايش كپچا رد شوند، چون با هر بار وارد كردن اشتباه، با فرم جديدي روبه‌رو مي‌شوند كه مجددا نياز به وارد كردن اعداد تصادفي دارد و احتمال را تقريباً به صفر مي‌رساند. بااين‌حال هنوز برخي ربات‌ها از كپچا عبور مي‌كنند يا مجرمان سايبري با استفاده از «مزارع كليك» از موانع امنيتي عبور مي‌كنند. مزارع كليك، مكان‌هايي در كشورهاي عموماً فقير هستند كه هزاران نيروي ساده در آن‌ها وظايفي ساده همچون انجام آزمايش كپچا به‌جاي ربات را با هزينه‌ي پايين انجام مي‌دهند.

ربات‌‌هاي پيشرفته مي‌توانند با بهره‌گيري از قابليت‌هاي يادگيري ماشين، حروف و اعداد به‌هم‌ريخته را شناسايي كنند. درنتيجه متخصص كارشناسان امنيت و توسعه، انواع پيشرفته‌تري از كپچا را در وب‌سايت‌ها اجرا مي‌كنند. به‌عنوان نمونه‌ مي‌توان راهكار گوگل به‌نام reCAPTCHA را نام برد كه از تعدادي آزمايش جديدتر براي متمايز كردن متخصص انساني و ربات استفاده مي‌كند.

reCAPTCHA چيست؟

ري‌كپچا سرويس رايگان گوگل است كه با هدف جايگزين كردن كپچا سنتي توسعه يافت. فناوري اين نوع از كپچا نيز توسط دانشمندان دانشگاه كارنگي ملون توسعه يافت، اما گوگل آن را در سال ۲۰۰۹ خريد. reCAPTCHA آزمايش‌هاي پيچيده‌تري را نسبت به كپچا معمولي اجرا مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران recaptcha

برخي آزمايش‌هاي reCHAPTCHA مانند كپچاهاي مرسوم از متخصص مي‌خواهد تا حروف و اعداد موجود در تصويري را وارد كنند كه كامپيوترها به‌آساني توانايي شناسايي آن‌ها را ندارند. البته reCHAPTCHA برخلاف كپچا از تصاوير واقعي حاوي حروف و اعداد مانند تصاوير آدرس خيابان‌ها، متون استخراج‌شده از جزوه رايگان‌هاي چاپي، متن روزنامه‌هاي قديمي و موارد مشابه استفاده مي‌كند.

گوگل با گذشت زمان چند نوع گوناگون از reCHAPTCHA را توسعه داد تا به‌مرور وابستگي به شناسايي حروف و اعداد از بين برود. چراكه كامپيوترها روز‌به‌روز پيشرفته‌تر مي‌شوند و امكان توسعه‌ي توانايي براي شناسايي حروف و اعداد از ميان تصاوير در آن‌ها وجود دارد. اكنون reCHAPTCHA در سه‌نوع در وب‌سايت‌ها استفاده مي‌شود:

  • تشخيص تصوير
  • حل معادله رياضي
  • تشخيص كلمات
  • كادر انتخاب (Checkbox)
  • ارزيابي رفتار متخصص عمومي يا نامرئي (كه نيازي به تعامل با متخصص ندارد)
  • reCHAPTCHA تشخيص تصوير چگونه كار مي‌كند؟

    آزمايش reCHAPTCHA در حالت شناسايي تصوير، عموماً ۹ يا ۱۶ تصوير مربعي را در كنار يكديگر به متخصص نمايش مي‌دهد. تصاوير در انواع گوناگوني هستند. به‌عنوان مثال ممكن است ۹ تصوير كوچك‌شده از يك عكس بزرگ ببينيد يا هر عكس مربعي با ديگري تفاوت داشته باشد. متخصص بايد تصاويري كه شامل يك سوژه‌ي مشخص و موردانديشه متخصصين آزمايش مي‌شود، شناسايي كند. به‌عنوان مثال بايد عكس‌هايي كه شامل حيوان، درخت، علامت راهنمايي و رانندگي، خودرو يا هر سوژه‌ي ديگري باشد، انتخاب كنيد. اگر پاسخ متخصص، با پاسخ اكثريت متخصصان ديگري كه آزمايش يكسان را گذرانده‌اند، يكسان باشد، آزمايش را با موفقيت پشت سر مي‌گذارد.

    مرجع متخصصين ايران

    انتخاب تصاوير شامل يك سوژه‌ي مشخص از ميان تصاويري با ساختار تيره و تار براي كامپيوترها آن‌چنان آسان نيست. حتي پيشرفته‌ترين سيستم‌هاي هوش مصنوعي نيز چنين توانايي حرفه‌اي ندارند. درنتيجه ربات‌هاي اسپم نيز نمي‌توانند از آزمايش مذكور به‌راحتي رد شوند. درمقابل، انسان‌ها به‌طور روزمره به دفعات با سوژه‌هاي موردانديشه متخصصين تعامل دارند و به‌راحتي آن‌ها را از ميان تصاوير تشخيص مي‌دهند.

    reCHAPTCHA حل معادله‌ي رياضي چگونه كار مي‌كند؟

    معادللات رياضي يكي از شناخته‌شده‌ترين انواع كپچا هستند كه در برخي وب‌سايت‌ها و سرويس‌هاي الكترونيك استفاده مي‌شوند در واقع درخواست از متخصص براي حل معادله‌ي ساده‌ي رياضي مانند جمع دو عدد، يكي از ساده‌ترين اشكال احراز هويت است.

    مرجع متخصصين ايران ريكپچا معادله رياضي

    با اينكه ممكن است اين نوع كپچاها خيلي ساده و حل آن‌ها بسيار واضح به انديشه متخصصين برسند، اما در آن‌ها براي ربات‌ها بسيار دشوار است.

    reCHAPTCHA تشخيص كلمات چگونه كار مي‌كند؟

    كپچاهاي متني از زشته حروف و اعدادي تشكيل شده‌اند كه متخصص بايد آن‌ها را تشخيص داده و كاراكترهايي را كه مي‌بينند، وارد كند. در اين نوع آزمون براي افرادي كه اشكالات بينايي دارند، امكان شنيدن كاراكترها يا تغيير كلمات هم وجود دارد. نقطه ضعف اصلي اين مدل، درك ساختار آن توسط ربات‌هاي باهوش‌تر است.

    reCHAPTCHA كادر انتخابي چگونه كار مي‌كند؟

    قطعاً تاكنون با ساده‌ترين نوع كپچا يعني كليك كردن روي كادر «من ربات نيستم (I'm not a robot)» روبه‌رو شده‌ايد. در نگاه اول اين آزمايش‌ها ساده هستند و از خود مي‌پرسيم چگونه كليك كردن روي يك كادر، انسان و ربات را از هم متمايز مي‌كند؟ آزمايش كپچا از نوع كليك كردن در يك كادر مشخص، تنها محدود به فرايند كليك كردن نيست، بلكه تمامي رفتارهايي كه به كليك كردن مي‌انجامد را مطالعه مي‌كند.

    reCAPTCHA كادر انتخابي، حركت ماوس و كوكي‌هاي متخصص را در تمايز به‌كار مي‌گيرد

    آزمايش reCHAPTCHA با كليك در كادر انتخابي، حركت نشانگر ماوس متخصص و نزديك شدن آن را به كادر انتخاب مطالعه مي‌كند. حتي دقيق‌ترين حركت‌هاي يك متخصص انساني، با كمي حركت تصادفي در سطح ميكروسكوپي همراه مي‌شود. درواقع حركت‌هاي ناخودآگاه بسيار ريزي در حركت ماوس ديده مي‌شود كه ربات‌ها توانايي تقليد آن را ندارند. درنهايت اگر حركت ماوس متخصص شامل چنين حركت‌هاي ناخودآگاهي باشد، آزمايش آن را متخصص انساني شناسايي مي‌شود. reCHAPTCHA شايد حتي از كوكي‌هاي ذخيره‌شده توسط مرورگر و تاريخچه نيز براي شناسايي متخصص انساني استفاده كند.

    اگر آزمايش كادر انتخابي در ابتدا نتواند متخصص انساني را از ربات تشخيص دهد، احتمالاً يك آزمايش اضافي ديگر دربرابر او به نمايش خواهد گذاشت. به‌عنوان مثال شايد آزمايش تشخيص تصوير نمايش داده شود كه در بالا شرح داديم. درنهايت در اكثر مواقع، تركيب حركت ماوس و كوكي و تاريخچه‌ي متخصص، براي شناسايي او كافي خواهد بود.

    reCHAPTCHA بدون تعامل با متخصص چگونه كار مي‌كند؟

    يكي از جديدترين انواع reCHAPTCHA با تكيه بر رفتار متخصص و تاريخچه‌ي تعامل او با محتواي موجود در اينترنت كار مي‌كند. برنامه در اكثر مواقع با تكيه بر همان داده‌هاي دريافت‌شده توانايي تمايز دادن بين انسان و ربات را دارد. در چنين مواردي نياز به گذراندن آزمايش‌هاي مرسوم نيست. اگر نتوان با استفاده از فاكتورها، متخصص انساني را شناسايي كرد، يك آزمايش reCHAPTCHA مرسوم براي او نمايش داده مي‌شود.

    نسخه‌هاي reCAPTCHA

    گوگل تا به حال سه نسخه از reCAPTCHA را روانه‌ي بازار كرده كه هر كدام قابليت‌ها و مزاياي مخصوص به خود را دارند. اين سه نسخه عبارت‌اند از:

    reCAPTCHA v1

    ريكپچاي نسخه يك (V1) در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، اما امروزه اين نسخه منسوخ شده و گوگل ديگر از آن همراهي نمي‌كند؛ البته همچنان به وب‌سايت‌هايي كه از قبل از اين تاريخ از اين نسخه استفاده مي‌كردند سرويس‌رساني انجام مي‌دهد و توصيه مي‌كند كه وب‌سايت خود را نسخه‌هاي ۲ يا ۳ ريكپچا مجهز كنند.

    مرجع متخصصين ايران ريكپچا نسخه‌ يك

    reCAPTCHA نسخه‌ي يك شامل يك سري تصوير با كلمات به هر ريخته است كه متخصص بايد آن‌ها را تشخيص و در كنار هم قرار دهد و كلمه پاياني را در كادري كه در پايين آن كلمات به هر ريخته ديده مي‌شود بنويسد.

    reCAPTCHA v2

    دومين نسخه از ريكپچا در دسامبر ۲۰۱۴ منتشر شد. در اين نسخه ديگر خبري از كلمات مبهم، اشكال و به‌هم‌ريخته نيست و متخصص بايد در چك باكس موجود تيك بزند تا سيستم reCAPTCHA به صورت كاملاً خودكار تشخيص دهد كه شخصي كه وارد وب‌سايت شده، انسان يا ربات است.

    مرجع متخصصين ايران
    مرجع متخصصين ايران

    اين نسخه از reCAPTCHA در سه مدل مختلف زير ارائه شده است:

  • اندرويد: گوگل براي سيستم‌عامل اندرويد reCAPTCHA اختصاصي طراحي كرده است. اين مدل از ريكپچاي نسخه‌ي ۲ در سال ۲۰۱۷ رونمايي شد و از اپليكيشن‌هاي اندرويد دربرابر تهديدات و خطرات امنيتي محافظت مي‌كند.
  • نامرئي يا Invisible: مدل نامرئي ريكپچاي هيچ احتياجي به طي كردن يك فرايند يك متخصص ندارد. اين مدل يكي از راحت‌ترين و بي‌دردسرترين روش‌هاي تمايز انسان از ربات در دومين نسخه از ريكپچاي گوگل است كه در سال ۲۰۱۶ دردسترس متخصصان قرار گرفت.
  • چك باكس من ربات نيستم: در نسخه‌ي دوم ريكپچاي گوگل متخصص بايد روي چك‌باكسي كه روي آن جمله‌ي «I’m not a robot» نوشته شده است كليك كرده و تيك بزند. فرايند تأييد متخصص به‌عنوان يك انسان ممكن است چند ثانيه طول بكشد.
  • reCAPTCHA v3

    كاربر وقتي مي‌خواهد نسخه‌ي دوم ريكپچا را پشت سر بگذارد، بايد فرآيندي زمان‌بر را طي كند. اين نسخه تنها در صفحات و فرم‌هايي فعال است كه نشانه‌ي ريكپچا در آن مشخص شده باشد.

    reCaptcha v3 نسل جديدي از پلتفرم است كه انعطاف‌پذيري بيشتري دراختيار توسعه‌دهندگان قرار مي‌دهد؛ اين نسخه تا زماني كه حركت مشكوكي توسط متخصص انجام نشوند، الزامي براي وارد كردن متن در جاي خالي يا تيك زد در چك‌باكس يا حل معمايي نسبتاً پيچيده‌، وجود ندارد.

    سومين نسخه از ريكپچا، بدون ايجاد زحمت اضافه براي متخصصان از وب‌سايت و سرويس‌هاي الكترونيك محافظت مي‌كند و در شرايط خطرناك قدرت تصميم‌گيري بيشتري مي‌دهد. ريكپچاي نسخه‌ي سوم برخلاف نسخه‌ي دو و يك كه براي اجرا در يك صفحه از وب‌سايت طراحي شده بودند، از سيگنال‌هاي كل صفحات وب‌سايت براي شناخت حملات احتمالي استفاده مي‌كند. درنتيجه‌ي اين تحليل‌ها، نمره‌اي بين صفر تا يك توليد مي‌شود كه در قسمت مديريت ريكپچا نشان داده شده و اقدامات بعدي براساس اين نمره

    به اين معني كه نسخه‌ي سوم ريكپچا يا reCAPTCHA v3 در تمامي صفحات وب‌سايت وجود دارد و از كليه صفحات حفاظت مي‌كند. اين نسخه‌ روش‌هاي جديدي وابسته به نوع ترافيك وب‌سايت شخصي‌سازي مي‌كند و علاوه بر حفاظت دربرابر حمله‌ي بات‌ها، تجربه‌ي متخصصي سايت را نيز بهبود مي‌بخشد.

    نقاط ضعف CAPTCHA و reCHAPTCHA

    كدهاي كپچا و ري‌كپچا باوجود تمام مزاياي امنيتي كه به‌همراه دارند، موانعي بر سر راه متخصص محسوب مي‌شوند و شايد تجربه‌ي متخصصي آن‌‌ها خدشه‌دار كنند. به‌هرحال متخصص براي انجام دادن كاري در وب، مجبور به گذراندن آزمايشي مي‌شود كه شايد هميشه هم آسان نباشد.

    از نقاظ ضعف ديگر برخي از آزمون‌هاي كپچا مي‌توان به عدم سازگاري آن‌ها براي افراد داراي ناتواني اشاره كرد. برخي از كدهاي كپچا، گزينه‌‌اي براي نابينايان و كم‌بينايان ندارند. البته برخي ديگر نيز داراي قابليتي هستند كه حروف و اعداد را براي آن متخصصان مي‌خواند.

    مرجع متخصصين ايران

    همان‌طور كه در ابتداي مقاله گفته شد، آزمون كپچا هم مانند تمامي ساختارهاي امنيتي اينترنتي، به‌صورت كامل دربرابر مجرمان امن نيست. همان‌طور كه ساختارهاي امنيتي روز‌به‌روز بهبود پيدا مي‌كنند، مجرمان سايبري نيز با استفاده از فناوري‌هاي پيشرفته‌تر يا حتي روش‌هاي ساده‌اي مانند مزرعه‌ي كليك، موانع را پشت سر مي‌گذارند.

    بهترين افزونه‌هاي CAPTCHA وردپرس

    پس از معرفي كپچا و نحوه‌ي عملكرد آن در ادامه بهترين افزونه‌ها (پلاگين)‌ و ابزارهاي CAPTCHA وردپرس به همراه قابليت‌هاي هر كدام معرفي مي‌كنيم:

    WPForms

    WPForms يكي ار بهترين پلاگين‌ها براي افزودن كپچا به وب‌سايت‌هاي وردپرس است. اين ابزارِ فرم‌ساز بصري وردپرس امكان ايجاد فرم‌هاي مورد نياز براي تماس، ورود و ثبت‌نام و حتي انديشه متخصصينسنجي را در وردپرس فراهم مي‌كند. اين افزونه دو قابليت اصلي دارد كه آن‌ را از ديگر افزونه‌ها متمايز مي‌كند:

  • هر فرمي كه ايجاد مي‌شود به محافظ داخلي دربرابر هرزنامه‌ها مجهز است و به‌طور خودكار ربات‌ها را شناسايي كرده و از ارسال فرم توسط آن‌ها جلوگيري مي‌كند.
  • مي‌توانيد كپچا را تنها با چند كليك فعال كنيد و به كدنويسي يا اضافه كردن فايلي نيازي نداريد.
  • WPForms هم از افزونه‌ي reCAPTCHA گوگل و هم از افزونه‌ي hCaptcha همراهي مي‌كند. بسياري از صاحبان وب‌سايت‌ها از افزودن كپچا به سايت خود اجتناب مي‌كنند؛ چراكه فكر مي‌كنند اين ابزار ممكن است تجربه متخصصي منفي به همراه داشته باشند؛ براي اين دغدغه مي‌توان قابليت كپچاي نامرئي WPForm را به كار گرفت در پس‌زمينه اجرا مي‌شود و متخصص واقعي را از ربات متمايز مي‌كند.

    مرجع متخصصين ايران WPForms

    علاوه بر اين، WPForms يك حالت بدون درگيري ايمن نيز دارد كه مي‌توان از آن براي حذف اجباري ديگر كپچاها و جلوگيري از تداخل پلاگين‌هاي ديگر استفاده كرد. در حالت عادي نيازي به فعال كردن اين گزينه نيست، مگر اينكه وب‌سايت شما اشكال سازگاري داشته باشد يا همراه وب‌سايت از شما بخواهد كه آن را فعال كنيد.

    استفاده از افزونه‌ي WPForms آسان بوده و براي مبتديان بسيار عالي است. شما مي‌توانيد فرم‌هاي خود را با الگوها، گزينه‌ها سفارشي، نوتيفيكيشن‌ها و منطق‌هاي شرطي هوشمند بسازيد و شخصي‌سازي كنيد. اين افزونه همچنين از تنظيمات، ادغام‌ها و افزونه‌هاي زيادي براي همگام‌سازي سرويس رايانامه، درگاه پرداخت و ساير ابزارهاي بازاريابي بهره مي‌برد. WPForms نسخه‌ي رايگاني با قابليت‌هاي پايه‌اي دارد و نسخه‌ي پيشرفته‌ي آن نيز با ارزش‌ پايه‌ي ۳۹٫۵ دلار در سال به فروش مي‌رسد.

    reCAPTCHA

    همان‌طوركه در بالا به‌طور مفصل توضيح داده شد، افزونه‌ي reCAPTCHA گوگل ابزاري عالي براي محافظت از وب‌سايت شما دربرابر ربات‌ها، كلاهبرداري‌ها و سوء‌استفاده‌ها است. اين پلاگين از فناوري پيشرفته‌اي براي دور نگه داشتن تهديدات مخرب استفاده مي‌كند و تضمين مي‌كند كه متخصصان قانوني مي‌توانند به‌راحتي مطالعه‌هاي امنيتي را پشت سر بگذارند.

    مرجع متخصصين ايران reCAPTCHA

    سرويس كپچاي گوگل در ۳ نسخه‌ي V1، V2 و V3 ارائه شده است كه هر سه نسخه رايگان هستند و طرح سازماني آن‌ها هم توسط گوگل و بسته به نياز سرويس‌هاي الكترونيك با ارزش‌هاي مختلف به فروش مي‌رسد.

    hCaptcha

    hCaptcha افزونه‌اي براي دور نگه داشتن ربات‌ها و حملات مخرب از وب‌سايت‌ها است كه از حريم خصوصي متخصص محافظت مي‌كند و محيطي امن براي حفظ عملكرد روان فراهم مي‌كند. روش تشخيص ربات افزونه‌ي hCaptcha، ساده و قابل اعتماد است و كپچاي آساني را براي حل و مطالعه‌هاي امنيتي ارائه مي‌دهد؛ اين پلاگين با فناوري يادگيري ماشيني، تعاملات انساني واقعي را شبيه‌سازي كرده و با ارائه‌ي CAPTCHA‌ ساده در زمان متخصص صرفه‌جويي مي‌كند.

    مرجع متخصصين ايران hCaptcha

    hCaptcha علاوه بر طرح رايگان با امكانات محدود، طرح Enterprise را نيز با بهره‌مندي از كنترل كامل انواع چالش‌ها در سطوح مختلف و با زمان‌بندي‌ها متفاوت با داشبوردهاي چند متخصصه و گزارش‌هاي پيشرفته رابا ارزش‌گذاري‌هاي مختلف ارائه مي‌دهد.

    ارتباط CAPTCHA و reCHAPTCHA با توسعه‌ي هوش مصنوعي

    آزمون‌هاي كپچا علاوه بر متخصصد امنيتي، به توسعه‌ي آسان‌تر هوش مصنوعي نيز كمك مي‌كنند. روزانه ميليون‌ها متخصص، متون موجود در تصاوير تيره و مبهم را شناسايي مي‌كنند كه داده‌ي خروجي از شناسايي آن‌ها، به هوش مصنوعي تزريق مي‌شود. با اين روند، عملكرد هوش مصنوعي در انجام وظايف مشابه بهبود مي‌يابد.

    برنامه‌هاي كامپيوتري عموماً در شناسايي اعداد و حروف موجود در تصاوير با حالت‌هاي گوناگون، با اشكال روبه‌رو هستند. در دنياي واقعي، تصاوير در حالت‌هاي ثابتي نيستند و به‌نوعي زمينه و حالت آن‌ها مدام تغيير مي‌كند. به‌عنوان مثال يك علامت ايست راهنمايي و رانندگي كه در زاويه‌اي مناسب دربرابر سيستم هوش مصنوعي باشد، احتمالاً به‌راحتي شناسايي مي‌شود. ازطرفي علامت ايست در تصاوير، تفاوت زيادي با شكل واقعي پيدا مي‌كند چون مكان قرارگيري، زاويه‌ي نور و ديگر موارد در تصاوير متفاوت با هم تفاوت دارد.

    برنامه‌هاي كامپيوتري به‌كمك يادگيري ماشين مي‌توانند محدوديت‌هاي شناسايي خود را پشت سر بگذارند. به‌عنوان مثال، در شناسايي علامت ايست، برنامه‌نويس مي‌تواند تصاوير متعددي را به هوش مصنوعي تزريق كند كه علامت ايست هستند يا نيستند. براي چنين رويكردي، نياز به داده‌هاي عظيمي داريم تا داده‌هاي كافي براي اثربخش شدن سيستم يادگيري ماشين، تأمين شود. در اينجا مي‌توان از reCHAPTCHA استفاده كرد و همان فرايند انتخاب تصاوير توسط متخصصان، نقش برچسب‌زني روي تصاوير را ايفا مي‌كند.

    اين مقاله در تاريخ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ توسط مهدي سريزدي نوشته و در تاريخ ۲۶ مهر ۱۴۰۱ توسط شبنم توايي به‌روزرساني شد.

    جديد‌ترين مطالب روز

    هم انديشي ها

    تبليغات

    با چشم باز خريد كنيد
    اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
    ورود به بخش محصولات