با بهترين افزونه‌هاي كروم براي حفظ امنيت و حريم خصوصي آشنا شويد

شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
حفظ امنيتي و حريم خصوصي در دنياي الكترونيك نگراني بسياري از متخصصان اينترنت است كه شايد با برخي ابزارها بتوان تاحدودي آن را برطرف كرد.
تبليغات

اينترنت امروز ديگر تنها ابزاري براي سرگرمي و تفريح نيست. اتصال به اينترنت مانند بهره‌مندي از شبكه‌ي برق و لوله‌كشي آب‌وفاضلاب، به نياز روزمره و حياتي مردم تبديل شده است. شايد برخي افراد توانايي زندگي بدون اينترنت را داشته باشند، اما قطعا اغلب مردم به‌دنبال قطع شدن از شبكه‌ي جهاني نيستند. دراين‌ميان، شبكه‌ي اينترنت شبيه به منبعي عالي از اطلاعات و داده‌هاي شخصي نيز مي‌ماند. وب‌سايت‌هاي و اسكريپت‌هاي متنوعي در همين شبكه در تلاش هستند تا حداكثر اطلاعات ممكن را از افراد استخراج كنند. شايد براي دوام آوردن در چنين شرايطي، متخصصان محبوب‌ترين مرورگر جهان راهي بهتر از نصب افزونه كروم براي حفظ امنيت و حريم خصوصي خود نداشته باشند.

گوگل به‌عنوان يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي فعال در دنياي تبليغات الكترونيك، بيش از همه به داده‌هاي متخصصان نياز دارد تا تبليغات مرتبط را براي آن‌ها نمايش دهد. ازطرفي متخصصان به‌دنبال راه‌هايي براي مسدودسازي هرچه بيشتر سرويس‌هاي الكترونيك به داده‌هاي خود هستند. دراين‌ميان گوگل با سرويس‌هايي همچون مرورگر و سيستم‌عامل كروم، تلاش مي‌كند تا بيشترين سطح امنيت و حريم خصوصي را به متخصصان ارائه كند تا خود آن‌ها، دست به مسدودسازي تمامي اسكريپت‌ها و كدها نزنند. بااين‌حال باز هم اهالي مانتين ويو در پياده‌سازي عالي امنيت و حريم خصوصي موفق نبوده‌اند و متخصصان نياز به ابزارهايي بيشتر دارند.

دنياي اينترنت گستره‌ي وسيعي دارد و هرروزه انواع كوكي‌هاي ردگيري متخصص و تبليغات مزاحم در آن متولد مي‌شوند. هرچقدر هم كه شركت‌هايي همچون گوگل، براي مسدودسازي فعاليت‌هاي مخرب تلاش كنند، باز هم احتمال رويارويي متخصصان با مزاحمان اينترنتي وجود دارد. درنهايت متخصصان مي‌توانند با استفاده از ابزارهايي همچون افزونه كروم، امنيت خود را در دنياي اينترنت افزايش دهند. در ادامه‌ي اين مطلب اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، تعدادي از برترين‌ افزونه‌هاي كروم را با تمركز بر حفظ حريم خصوصي و امنيت، معرفي مي‌كنيم.

مرجع متخصصين ايران  افزونه كروم AdGuard AdBlocker

AdGuard AdBlocker

شايد افزونه‌ي مسدودسازي تبليغات AdGuard بهترين گزينه‌ي موجود در مخزن افزونه‌هاي كروم نباشد. درواقع اين سرويس هم مانند ديگر نمونه‌ها از قابليت فهرست سياه براي مسدودسازي استفاده مي‌كند؛ اما به‌هرحال قدرت پردازشي و تحليلي بيشتري نسبت به رقبا دارد. AdGuard را مي‌توان بهترين ابزار جامع مسدودسازي براي افرادي دانست كه قصد نصب و استفاده از افزونه‌هاي متعدد را ندارند.

يكي از قابليت‌هاي مهم و متخصصدي افزونه‌ي AdGuard، مسدودسازي معدن‌كاوي رمزارز است. برخي وب‌سايت‌هاي مخرب مي‌توانند از قدرت پردازشي پردازنده‌ي شما براي معدن‌كاوي رمزارز سوءاستفاده كرده و در زمان مرور صفحه، فشار بالايي به پردازنده وارد كنند. برخي از وب‌سايت‌ها اين اقدام خود را به‌عنوان روشي براي كسب درآمد به متخصص اعلام مي‌كنند، اما اغلب آن‌ها، بدون اطلاع‌رساني به متخصص، به‌نوعي قدرت پردازشي او را مي‌دزدند. درنهايت، افزونه كروم AdGuard فعاليت معدن‌كاوها را متوقف مي‌كند، مگر اينكه خود متخصص اجازه‌ي معدن‌كاوي را بدهد.

uBlock Origin

افزونه‌ي متن‌باز uBlock Origin يكي از بهترين نمونه‌ها با فشار كم روي پردازنده‌ و حافظه‌ي دستگاه است. اگر به‌دنبال ابزاري براي مسدودسازي معدن‌كاوي هستيد، uBlock Origin انتخاب مناسبي محسوب مي‌شود. به‌علاوه، اين افزونه به‌راحتي روشن و خاموش مي‌شود و مي‌توان اجازه‌ي نمايش تبليغات در برخي وب‌سايت‌ها را به آن داد.

مسدودسازي معدن‌كاوهاي رمزارز، يكي از متخصصدهاي اصلي افزونه‌هاي امنيتي است

Anti Miner

همان‌طور كه از نام اين افزونه كروم بر مي‌آيد، با ابزاري روبه‌رو هستيم كه جلوي سرقت قدرت پردازشي و حافظه‌ي رم شما براي معدن‌كاوي رمزارز را مي‌گيرد. افزونه‌هاي متعددي در مخزن افزونه‌هاي كروم وجود دارند كه با هدف مسدودسازي معدن‌كاوها طراحي شده‌اند. ازميان آن‌ها، Anti Miner كمترين تأثير را روي پردازنده‌ي كامپيوتر شخصي دارد.

افزونه‌ي Anti Miner رابط متخصصي ساده‌اي دارد. متخصص در بخشي از آن مي‌تواند يك فهرست سفيد از وب‌سايت‌ها ايجاد كند و اجازه‌ي معدن‌كاوي محدود را به آن‌ها بدهد.

مرجع متخصصين ايران Ghostery

Ghostery

افزونه‌ي Ghostery عملكردي عالي در مسدودسازي ردياب‌هاي اينترنتي دارد كه به‌دنبال شناسايي موقعيت مكاني متخصص و وب‌سايت‌هاي مرورشده‌ي قبلي و بعدي هستند. اين ردياب‌ها، فعاليت متخصص را رصد مي‌كنند تا تبليغات شخصي‌سازي شده‌اي براي او نمايش دهند. بسياري از متخصصان تمايلي به ارائه‌ي اطلاعات مذكور به وب‌سايت‌ها ندارند.

نصب و راه‌اندازي و تنظيمات Ghostery فرايند پيچيده‌اي ندارد و تنها با ايجاد يك حساب متخصصي مي‌توان آن را مديريت كرد. متوقف كردن افزونه هم به‌راحتي در برخي موارد مجبور به متوقف كردن افزونه مي‌شويد چون برخي از المان‌هاي موجود در وب‌سايت‌ها به اشتباه به‌عنوان ردياب شناسايي مي‌شوند.

Flashcontrol

همه‌ي ما از خطرها و نقاط ضعف ادوبي فلش آگاه هستيم. تبليغات و بخش‌هايي از وب‌سايت‌ها كه از اين فناوري براي نمايش محتوا استفاده مي‌كنند، فشار زيادي به پردازنده‌ي مركزي و حافظه وارد خواهند كرد. فلش همچنين به‌عنوان يكي از ناامن‌ترين فناوري‌هاي وب شناخته مي‌شود و درنهايت، بسياري از محتواي مبتني بر آن،‌ آزاردهنده است.

محتواي فلش يكي از ناامين‌ترين و مزاحم‌ترين انواع محتوا در وب است

افزونه كروم Flashcontrol به شما امكان مي‌دهد تا المان‌هاي فلش را در وب‌سايت‌ها مسدود كنيد. با استفاده از افزونه‌ي مذكور، به‌جاي محتواي فلش يك جعبه‌ي خاكستري مي‌بينيد. اگر تمايل به مشاهده‌ي محتواي فلش داشته باشيد، امكان آن در افزونه وجود دارد.

Disconnect Facebook

فيسبوك هميشه به رديابي بيش‌ازحد متخصصان شناخته مي‌شود. اگر وارد حساب متخصصي خود در شبكه‌ي اجتماعي شويد و وب‌سايت‌‌هاي متعدد را مرور كنيد، فيسبوك هميشه تلاش مي‌كند تا رفتار شما را با هدف نمايش تبليغات مرتبط، ردگيري كند. به‌خاطر همين سماجت در ردگيري متخصص، يك افزونه‌ي اختصاصي براي مقابله با فيسبوك وجود دارد. افزونه كروم Disconnect Facebook، ردياب فيسبوك و ابزارهاي موسوم به ردياب پيكسلي را مسدود مي‌كند تا فعاليت شما را در وب‌سايت‌ها، دنبال نكنند.

با استفاده از Disconnect Facebook خللي در استفاده از شبكه‌ي اجتماعي ايجاد نمي‌شود. منتهي دكمه‌هاي Like و Share كه در برخي از وب‌سايت‌ها براي اشتراك‌گذاري مطلب در فيسبوك وجود دارند، با فعال‌سازي افزونه ديگر ديده نمي ‌شوند. درنهايت اگر مي‌خواهيد از شر ردگيري‌هاي غول شبكه‌هاي اجتماعي راحت شويد، حذف چند دكمه از تجربه‌ي متخصصي، آن‌چنان هم بد نيست.

مرجع متخصصين ايران افزونه كروم DuckDuckGo Privacy Essentials

DuckDuckGo Privacy Essentials

اين افزونه كه يادآور موتور جست‌وجوي مدعي حريم خصوصي DuckDuckGo است، مانند يك چاقوي سوئيسي، تمامي نيازهاي شما در حوزه‌ي حريم خصوصي را بدون فرايندهاي خاص نصب و پيكره‌بندي، برطرف مي‌كند. تنها بايد افزونه را نصب كرده و مجوزهاي لازم را در آن فعال كنيد. از قابليت‌هاي افزونه مي‌توان به مسدودسازي ردياب‌هاي تبليغاتي، الزام به اتصال رمزنگاري‌شده با وب‌سايت هدف، استفاده از موتور DuckDuckGo براي جست‌وجوي محرمانه و اطلاع‌رساني قابل فهم پيرامون قوانين و سياست‌هاي حريم خصوصي وب‌سايت‌ها اشاره كرد.

NoScript

افزونه‌ي NoScript تمامي كدهاي جاوااسكريپت و فلش و جاوا را در وب‌سايت‌ها مسدود مي‌كند و بدون اجازه‌ي متخصص، اجراي آن‌ها ممكن نخواهد بود. پياده‌سازي اوليه‌ي آن نياز به كمي زمان دارد تا اسكريپت‌ها در وب‌سايت‌هاي مورد تأييد شما به‌راحتي اجرا شوند. استفاده از چنين افزونه‌هايي براي رسيدن به حداكثر امنيت دربرابر مجرمان سايبري پيشنهاد مي‌شود. فراموش نكنيد كه بسياري از فعاليت‌هاي دزدي اطلاعات مانند نمونه‌هايي همچون Spectre و Meltdown، از كدهاي اجرايي در وب‌سايت‌ها سوءاستفاده مي‌كردند. NoScript افزونه‌اي متن‌باز است و تمامي يادگيري‌هاي موردنياز براي راه‌اندازي و مديريت آن در انجمن گفت‌وگو در دسترس قرار دارد.

Privacy Badger

افزونه كروم Privacy Badger توسط Electronic Frontier Foundation توسعه يافته است و محتواي وب‌سايت‌ها را بسته به فعاليتي كه روي داده‌هاي شما انجام مي‌دهند، مسدود مي‌كند. افزونه‌ي مذكور، ابتدا سيگنال موسوم به Do Not Track يا DNT را به وب‌سايت مقصد ارسال مي‌كند. از آنجايي كه اكثر وب‌سايت‌ها به‌راحتي سيگنال را ناديده مي‌گيرند، ردياب آن‌ها توسط افزونه مسدود مي‌شود. افزونه‌ي Privacy Badger همچنين ريكوئست‌هاي رديابي موسوم به click را در وب‌سايت‌هاي فيسبوك و گوگل و توييتر مسدود مي‌كند و به‌زودي وب‌سايت‌هاي ديگر هم به فهرست آن افزوده مي‌شوند.

افزونه‌هاي بالا، نمونه‌هايي از برترين ابزارهاي حفظ امنيت و حريم خصوصي در مرورگر كروم بودند. بسياري از آن‌ها براي مرورگرهاي ديگر، خصوصا فايرفاكس هم در دسترس هستند. به‌هرحال استفاده از چنين ابزارهايي در دنياي كنوني اينترنت كه اكثر فعالان به‌دنبال جمع‌آوري داده‌ي متخصصان هستند، تقريبا ضروري محسوب مي‌شود.

آيا شما هم ابزارهايي براي افزايش امنيت و حريم خصوصي در اينترنت مي‌شناسيد؟ پيشنهادهاي خود را در بخش هم انديشي ها با ما و مخاطبان ديگر در ميان بگذاريد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات