چگونه با استفاده از اتوبوس‌ها، تبليغات موثري داشته باشيم؟

جمعه ۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 13 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تبليغات به وسيله‌ي اتوبوس‌ها از قدمت بسيار زيادي برخوردار است. از زمان پيدايش وسايل نقليه‌عمومي و اتوبوس‌ها، از تبليغات اتوبوسي به‌عنوان يك فرصت خوب براي تبليغات و بازاريابي محصول و رساندن پيام‌هاي متفاوت، استفاده مي‌شود.
تبليغات

براي اكثر مردم، اتوبوس وسيله‌اي براي حمل‌و‌نقل روزانه است؛ بااين‌حال، مغزهاي متفكر دنياي تبليغات، اتوبوس را به‌عنوان يك بوم متحرك كاملا مفيد براي خلاقانه‌ترين و موثرترين تبليغات محيطي مي‌دانند. با وجود زندگي در دنياي ديجيتال، آژانس‌هاي باهوش تبليغاتي همچنان معتقد هستند كه براي جلب توجه بسياري از مردم، مي‌توان از تبليغات محيطي و سنتي استفاده كرد. تبليغاتي كه از پيچيدگي اصيلي برخوردار هستند، توجه مردم را به خود جلب مي‌كند و همچنين قابل تأمل است.

دليل اين امر اثربخشي تبليغات روي وسايل نقليه است كه نمي‌توان از آن چشم‌پوشي كرد. تبليغات روي اتوبوس به‌صورت كاملا واضح در مقابل ديد عابرين و رانندگان قرار مي‌گيرند، اين امر باعث شده است تا ساير شيوه‌هاي تبليغاتي از اين لحاظ ياراي رقابت با آن‌ها را نداشته باشند. حضور بيشتر خودروها، ترافيك و تمايل مردم براي استفاده از وسايل حمل‌ونقل عمومي نيز باعث شده است تا مخاطبان، روزانه بيشتر در معرض تبليغات روي وسايل حمل‌ونقل عمومي قرار گيرند.

چند نمونه از باهوش‌ترين و خلاقانه‌ترين تبليغات اتوبوسي كه در سراسر دنيا ديده شده است را در اين مقاله جمع‌آوري كرده‌ايم. تبليغاتي كه آنقدر جذاب هستند كه گاهي ممكن است حتي اتوبوس خود را از دست بدهيد.

(براي مشاهده‌ي تصاوير در ابعاد اصلي، روي آن‌ها كليك كنيد)

باغ وحش كپنهاگ: اتوبوس مار

مرجع متخصصين ايران

هر روز صبح كه براي خريد، پياده‌روي يا رفتن به سركار از منزل خارج مي‌شويد، احتمالا تعداد زيادي نيز تبليغات محيطي مشاهده مي‌كنيد. نگاه خود را به هرطرف كه بچرخانيد، يكي از اشكال تبليغات محيطي، پيش روي چشم‌هاي شما قرار مي‌گيرد. اين تبليغات، روي نمايشگرهاي شهري، بيلبوردها، اتوبوس‌ها و حتي در مراكز خريد و مغازه‌ها نيز، قابل مشاهده هستند.

نتفليكس: چيزهاي عجيب

مرجع متخصصين ايران

با يك حساب سرانگشتي مي‌توان حدس زد كه هر كدام از ما در طول هفته، صدها مورد متنوع از تبليغات محيطي را مشاهده مي‌كنيم؛ اما در اين ميان، يك پرسش كليدي وجود دارد. واقعا كدام يك از اين موارد تبليغاتي در ذهن ما ماندگار مي‌شود و پيام چند مورد از آن‌ها را در آينده دوباره به خاطر مي‌آوريم؟ بعيد به ‌انديشه متخصصين مي‌رسد تعداد آن‌ها، زياد باشد. به همين دليل لازم است متخصص كارشناساني كه مسئوليت تبليغات شركت‌ها و كمپاني‌هاي مختلف را برعهده دارند، از بهترين و تاثيرگذارترين جملات و تصاوير براي تبليغات خود استفاده كنند.

فيلم كينگ كونگ

مرجع متخصصين ايران

تبليغات اتوبوسي نوعي از تبليغات خارج از خانه است و جزو موثرترين روش‌هاي تبليغاتي محسوب مي‌شود؛ چرا كه قابليت آن را دارد تا با بسياري از مردم در تمام سطح شهر ارتباط برقرار كند و مؤثر واقع شود. دلايل بسياري وجود دارد كه باعث مي‌شود افراد استفاده از تبليغات اتوبوسي را براي شناساندن كسب‌وكار خود، انتخاب كنند. براي مثال، اتوبوس‌ها فضاي بهتري را جهت ايجاد خلاقيت دراختيار طراحان قرار مي‌دهند و اين باعث مي‌شود پيام تبليغاتي در ذهن بينندگان ماندگار‌تر و تأثير گذارتر باشد و در نهايت، به فروش بيشتري منجر شود.

آمريكايي‌هاي خارج از كشور، رأي دهيد

مرجع متخصصين ايران

همچنين گزينه‌هاي تبليغاتي در فضاي باز براي بيلبوردها و تابلوها به‌ويژه در شهرهاي بزرگ و نقاط پراهميت و شلوغ شهر، به همان فضا محدود است و نهايتا افرادي كه هر روز از آن نقاط شهر عبور مي‌كنند، مي‌توانند اين دسته از تبليغات را مشاهده كنند. طي تحقيقاتي كه در اين زمينه انجام شده است، تبليغاتي كه فقط در يك نقطه متمركز شده باشند، به مرور زمان مخاطبان تكراري خواهند داشت و تنها مخاطبان آن‌ها افرادي خواهند بود كه مسير روزمره‌ي خود را طي مي‌كنند و نه مخاطبان جديد.

مسابقات جهاني آكوردئون

اما استفاده از تبليغات اتوبوسي به شركت‌ها و سازمان‌هاي مختلف اين امكان را مي‌دهد كه خود و محصول خود را به گمنام‌ترين نقاط شهر نيز برسانند و توسط تمام افراد ديده شوند و به اين وسيله، هر روز مخاطبان متفاوتي در بازار هدف اين تبليغ قرار گيرند. زيرا يك اتوبوس با عبور از جاده‌هاي اصلي و فرعي شهرها، قابليت اين را دارد كه يك محصول يا شركت را به افرادي كه حتي ممكن بود هرگز بيلبوردهاي شهري را مشاهده نكنند نيز، معرفي كند. همچنين تبليغات اتوبوسي به‌خاطر تحركي كه در شهر دارند باعث جلب توجه بيشتري خواهند شد و مخاطبان همچنين از مشاهده‌ي اشكال و تصاوير متحرك در شهر نيز، لذت بيشتري خواهند برد.

فيلم علاءالدين

مرجع متخصصين ايران

تبليغات اتوبوسي، داراي اشكال و اندازه‌هاي مختلف است و متناسب با انواع تبليغ‌كنندگان و بودجه‌ي آن‌ها، مي‌تواند دردسترس همگان قرار گيرد. تبليغ كنندگان مي‌توانند پيام يا تبليغ خود را به‌صورت بزرگ و جسورانه در يك اتوبوس پوشش دهند به‌طوري‌كه تبليغات تمام قسمت‌هاي اتوبوس، حتي فضاهاي خالي بين لاستيك‌‌هاي آن را نيز، پوشش دهد. همچنين تبليغات اتوبوسي، استفاده‌ي كارآمد و اقتصادي از زيرساخت‌هاي موجود است. بي‌شك تبليغات محيطي يكي از اصلي‌ترين روش‌هاي فروش به شمار مي‌رود. حال آنكه هزينه‌ي تبليغات در برخي از شاخه‌هاي تبليغات محيطي بسيار سنگين بوده و فقط برخي از برند‌هاي مطرح قادر به پرداخت هزينه‌هاي آن هستند و اين در صورتي است كه هزينه‌ي مربوط به اجاره‌ي يك اتوبوس، به مراتب كمتر از ساير گزينه‌هاي هم رده‌ي خود است.

دانشگاه هنر بورنموث: اتوبوس بوم‌باكس

مرجع متخصصين ايران

براي مثال تبليغات به وسيله‌ي اتوبوس‌ها، ممكن است در مقايسه با بيلبوردهاي تبليغاتي يك سوم هزينه را براي مشتريان خود دربر داشته باشد؛ زيرا بيلبوردها بسيار گران هستند و نياز به سازه‌هاي عظيمي دارند كه ممكن است حتي در مكان‌هاي اشتباه و با بازدهي بسيار كمي قرار گيرند و مورد توجه جامعه‌ي محلي نيز، واقع نشوند. بااين‌حال اتوبوس‌ها اين قابليت را دارند كه خدمات اساسي را به هر قشري از جامعه ارائه دهند و از اين انديشه متخصصين، تاثيرگذارتر هستند.

محافظ‌هاي مخصوص براي جلوگيري از تصادف اتوبوس

مرجع متخصصين ايران

همچنين به گفته‌ي افرادي كه مسئول انجام دادن چنين تبليغاتي هستند، مي‌توان تبليغات را با ايجاد تجربه‌هايي براي مصرف‌كنندگان، فراتر از ديدن يك تبليغ معمولي، در خارج از اتوبوس نيز، تقويت كرد. به‌علاوه مي‌توان در محيط داخلي يك اتوبوس دگرگوني‌هايي ايجاد كرد و لحظات به يادماندني را براي مسافراني كه قصد سفري كوتاه با آن اتوبوس دارند، فراهم كرد.

سازمان بين‌المللي مهاجرت

مسئله‌ي مهم در تبليغات اتوبوسي اين است كه تفكر مردم را نسبت به چيزي كه به آن نگاه‌ مي‌كنند، تغيير دهيم. به عبارتي در انجام دادن يك تبليغات، اتوبوس را شبيه به چيزي كنيم كه نيست. در اين مسير مي‌توان از درها، لاستيك‌ها، چراغ‌ها و حتي مسافران داخل اتوبوس نيز استفاده كرد تا به نتيجه‌ي خلاقانه‌تري دست يافت.

بايد در اين مسير دقت داشت كه تبليغاتي كه انجام مي‌دهيم با فضايي كه اتوبوس در آن‌ها قرار مي‌گيرد، از انديشه متخصصين متني مرتبط باشد. در اين مسير بايد به اين موارد توجه داشت كه چه كساني قرار است اين اتوبوس را ببينند؟ چگونه مي‌توان از زمينه‌هاي محيطي براي جلب توجه استفاده كرد؟

مهرباني در كشاورزي جهاني: صادرات موجود زنده را متوقف كنيد

مرجع متخصصين ايران

براي برقراري ارتباط با مصرف‌كنندگاني كه اين مكان را مي‌بينند، لازم است كه منابع خاص مكاني را نيز، ايجاد كرد. با رعايت كردن اين نكات، نه‌تنها تأثيرات تبليغات اتوبوسي شما در جلب توجه مصرف‌كنندگان مؤثرتر است، بلكه باعث مي‌شود آن‌ها از آن اتوبوس كه از يك تبليغات خلاقانه استفاده كرده است، عكس بگيرند و آن را در شبكه‌هاي اجتماعي به اشتراك بگذارند. به اين ترتيب تبليغ‌كنندگان مي‌توانند با تعامل ارگانيك الكترونيك، ارزش رسانه‌اي بيشتري نيز كسب كنند و در شبكه‌هاي اجتماعي نيز، بيشتر شناخته شوند.

 باغ‌وحشي در استراليا: قبل از آمدن باغ وحش به سمت شما، شما به سمت باغ وحش بياييد

به‌طور كلي، اتوبوس‌ها تنها وسايل حمل‌و‌نقلي نيستند كه بتوان از آگهي‌هاي تبليغاتي در سراسر آن‌ها استفاده كرد. ساير وسايل نقليه مانند كاميون، قطار، مترو، تاكسي و حتي هواپيما نيز جهت تبليغات مؤثر هستند و نمي‌توان از آن‌ها نيز چشم‌‌پوشي كرد. بااين‌حال، اين بدان معنا نيست كه تمام تبليغات حمل‌و‌نقل به همان اندازه خلاقانه، مبتكرانه يا مؤثر هستند كه در اتوبوس‌ها مي‌توان يافت.

هلند را تميز نگه داريد: اتوبوس زباله

تكنيك‌هاي پوشاندن پنجره‌ها و گرافيك‌هاي ديداري، پوشش كل اتوبوس، از جمله پنجره‌ها و فضاي گسترده‌ي تبليغاتي، كار را براي براي تبليغ كنندگان آسان‌تر از ديگر وسايل نقليه مي‌كند. اين بدان معني است كه تبليغ كنندگان و هنرمندان در مورد نمايش محصول يا پخش پيام خدمات عمومي خود در اتوبوس‌ها انعطاف‌پذيري بسيار بيشتري دارند و مي‌توانند از دو نوع مختلف تبليغات استفاده كنند؛ يكي براي پنجره‌ها و ديگري براي بدنه‌ي اتوبوس. براي چاپ تبليغات روي بدنه‌ي اتوبوس از دو نوع وينل استفاده مي‌شود، وينل مخصوص پنجره‌ها به مسافرين داخل وسيله اجازه مي‌دهد به‌راحتي محيط بيرون را از پنجره‌اي كه روي آن تبليغ قرار گرفته است را نيز، مشاهده كنند.

خطاي ديد

استفاده از تبليغات ميداني مانند استفاده از اتوبوس، مزاياي بسيار زيادي دارد. اداره بازاريابي و اندازه‌گيري تبليغات خارج از خانه در كانادا ادعا مي‌كند كه اين نوع تبليغات به سرعت باعث دستيابي و بازگشت سرمايه‌هاي بالا مي‌شود. همچنين تعامل بيننده و ارتباطات عاطفي او را نيز افزايش خواهد داد.

اداره‌ي بازاريابي و اندازه گيري كانادا ادعا مي‌كند كه مصرف‌كنندگان هنگامي كه خارج از منزل هستند، ۳۳ درصد هوشيارتر به‌انديشه متخصصين مي‌رسند. به عبارت ديگر، تبليغات و بازاريابي در هواي تازه، تأثيرات عميق‌تر و ماندگارتري به‌جاي مي‌گذارند. براساس تحقيقاتي در آمريكا، يك اتوبوس كه بدنه‌ي آن كاملا از تبليغ پوشيده شده است توانسته در روز حدود ۷۰ هزار انگيزه‌ي خريد ايجاد كند.

اخبار صبح دالاس: گزارشگران بيشتر، گزارش بيشتر

مرجع متخصصين ايران

در همين راستا، دانشگاه آلبرتا و مدياكام بيش از ۳۰۰ كارزار تبليغاتي خارج از خانه را مورد مطالعه قرار دادند و متوجه شدند كه زمان سال هيچ تأثيري در اثربخشي تبليغات ندارد و اين نوع سرمايه‌گذاري، كاملا پايدار به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. تنها نكته‌ي تأثيرگذار در تبليغات، اجراي خلاقانه آن است. اين بدان معنا است كه در استفاده از تبليغات مربوط به وسايل حمل‌و‌نقل و اتوبوس، خلاقيت، راز موفقيت و كليد توجه شما است. به عبارت ديگر، شما نمي‌توانيد با طراحي تبليغاتي تنبل و بيش از حد ساده، معروف و پرتقاضا شويد.

دكتر بست، بهترين مسواك انعطاف‌پذير

به‌گفته‌ي آن‌ها، تبليغات تحت‌الفظي كه واقعيت‌ها يا موارد واضحي را بيان مي‌كنند كمترين تأثير را دارند. در حالي‌كه، تبليغاتي كه خلاقيت ذهني بيشتر، طول متن كوتاه‌تر و اندازه‌ي بزرگ‌تري دارند، از تأثير بيشتري نيز برخوردار خواهند بود.

انسان‌ها داراي ديد گرافيكي بسيار قدرتمندي هستند. ارتباط‌گيري گرافيكي با محيط پيرامون سبب مي‌شود كه فضاي تجاري قدرتمندي ايجاد شود. تبليغات محيطي يكي از گزينه‌هاي پرقدرت در اين زمينه است. اتوبوس داراي ويژگي ذاتي همه‌بيني است و در همين راستا، مي‌توان از آن براي بسياري از تبليغات، استفاده كرد. ويژگي ذاتي همه‌بيني، به اين معني است كه افراد به‌صورت ناخودآگاه درگير تصوير و نوشته‌هاي روي اتوبوس خواهند شد و اين امر به نوعي همه‌گير مي‌شود. در روش تبليغات روي اتوبوس ذهن‌ها به‌شدت درگير مطلب موردانديشه متخصصين خواهند شد. اين روش سبب مي‌شود كه مدت بيشتري ذهن بيننده درگير باشد. بيشترين مخاطبان اين نوع از تبليغات نيز، خانواده‌ها هستند. اين روش بسيار همه‌پسند است و به زيباسازي شهر بسيار كمك مي‌كند. علاوه بر اين مزاحمتي ايجاد نشده و فضايي نيز اشغال نخواهد شد.

باغ وحش كپنهاگ: پانداهاي غول پيكر فرود آمده‌اند

مرجع متخصصين ايران

تبليغات روي اتوبوس از آن دسته تبليغاتي است كه به اين راحتي‌ها نمي‌توان آن‌را ناديده گرفت. پيام‌هاي بازرگانيِ تلويزيوني و راديويي را به‌راحتي مي‌توان خاموش كرد، از آگهي‌هاي اينترنتي نيز به‌سادگي مي‌توان چشم پوشيد،‌ اما اين امر براي تبليغات روي وسايل حمل‌ونقل عمومي فرق مي‌كند و مخاطب در هر زاويه‌اي كه قرار گيرد، همچنان اين تبليغات در مقابل چشمان وي خواهند بود.

شركت هواپيمايي نيوزلند

مرجع متخصصين ايران

همچنين ارزان بودن اين روش تبليغات نيز، باعث محبوبيت بيشتر آن شده است. در تبليغات روي اتوبوس، گويا سازه‌هاي متحرك و قدرتمندي كه درواقع تبليغ و آگهي شما هستند، در سطح شهر حركت مي‌كنند و فرصت مطالعه‌ي درستي نيز به خواننده مي‌دهند. علاوه بر آن، امكان ايجاد تبليغات در داخل فضاي اتوبوس نيز فراهم شده است و به اين ترتيب تنها مخاطبان بيرون از اتوبوس از اين موضوع بهرمند نشده و افرادي كه در داخل اتوبوس هستند نيز جذب آن خواهند شد.

ويزا ولينگتون در جشنواره‌ي آشپزي

مرجع متخصصين ايران

اين نوع تبليغات به دليل اثر بخشي بسيار زياد تبليغات محيطي و خارج از خانه دركنار رسانه‌هاي ATL مثل راديو و تلويزيون مي‌تواند اثربخشي كمپين‌هاي تبليغاتي را افزايش دهد. زماني‌كه يك فرد، تبليغ يك محصول را روي اتوبوس درون شهري با يك برند خاص ببيند قطعاً به شهرت و محبوبيت آن پي خواهد برد. در اين موارد افراد با خود مي‌‌گويند: اين برند به دليل رضايت كافي و محبوبيت توانسته اين چنين همه‌گير باشد و به اين ترتيب، اين‌گونه به‌انديشه متخصصين مي‌رسد كه قطعاً شما مسير تبليغات و شهرت را به درستي طي كرده‌ايد. در ابتدا تبليغات روي بدنه‌ي اتوبوس‌ها بسيار ساده و يكنواخت بود، بااين‌حال، چند صباحي است كه خلاقيت در اين خصوص بيشتر شده است. تبليغات روي اتوبوس در برندهاي مختلف باتوجه‌به رقابت ارزشي كه مطرح است مي‌تواند يك گام هدفمند محسوب شود. دقت كنيد كه خريد يك كالا هرچه با شناخت بيشتري همراه باشد، دقيق‌تر و قابل قبول‌تر خواهد بود.

تبليغات باتري

مرجع متخصصين ايران

بعلاوه، تبليغات در هر حوزه‌اي اگر با خلاقيت همراه نباشد قطعاً شكست خواهد خورد. فرض كنيد كه يك برند خاص در ابتدا از يك طرح براي تبليغات روي اتوبوس استفاده كرده و با گذر زماني طولاني، برندهاي مختلف نيز از همان طرح تكراري استفاده كنند. قطعاً در اين حالت ديگر مخاطب مجذوب آن تبليغات نخواهد شد و اين انرژي منفي قطعاً آن برند را متحمل ضرر مي‌كند.

اتوبوس فرودگاه

مرجع متخصصين ايران

استفاده از رنگ‌پردازي‌هاي قدرتمند و برچسب‌گذاري‌هاي برجسته، خلاقيت‌هاي جديد و مدرن در زمينه‌ي تبليغات روي اتوبوس هستند. استفاده از فونت نوشتاري قابل خواندن و دوري از اغراق نيز، سبب مي‌شود كه مخاطب به‌طور دقيق‌تري جذب تبليغات شود و اين موضوع در نهايت مي‌تواند نتيجه بخش باشد. استفاده از ايده‌هاي خارجي در تبليغات روي اتوبوس سبب مي‌شود كه ذهن مبتكر به مرحله‌ي عمل بنشيند. گاه طرح‌هاي به‌كار برده باور نكردني خواهند بود. وجود طرح‌هاي سه‌بعدي و كمي ترسناك سبب مي‌شود كه بيننده به‌طور عجيبي در صدد بهره بردن از برند مدانديشه متخصصين قرار بگيرد. استفاده از خلاقيت درست و قابل قبول حتي روي بيلبوردهاي شهري نيز از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. تبليغات روي اتوبوس نيز، بايد باتوجه‌به نوع محصول تنظيم شود.

اتوبوس انعطاف‌پذير

مرجع متخصصين ايران

در پايان بايد گفت قرار دادن تبليغات روي وسايل حمل‌ونقل يكي از بهترين روش‌ها براي مطرح كردن يك برند يا شركت و افزايش فروش كالا است. به‌انديشه متخصصين شما كدام يك از اين تبليغات، مؤثرتر واقع شد؟ انديشه متخصصين خود را با ما و متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به اشتراك بگذاريد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات