تصاويري كه تركيبي از هنر عكاسي و معماري هستند

دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مسابقه‌ي «عكاسي از ساختمان» به‌طور دقيق با موضوع هنرهاي تركيبي پيوند خورده است و هرساله تصاوير زيادي با هدف تركيب هنر معماري و عكاسي در اين مسابقه شركت مي‌كنند.
تبليغات

هنر داراي اشكال و اندازه‌هاي مختلفي اعم از بصري، شنيداري، تجربي، ديجيتال، فيزيكي، نوشتاري و... است. جالب است بدانيد اين ليست به چيزهايي كه نوشته شد محدود نمي‌شود و مي‌تواند به اندازه‌ي تخيل و جاه‌طلبي‌ انسان گسترده باشد و ادامه پيدا كند.

 بخش‌هايي از هنر نيز مي‌تواند در داخل يك هنر ديگر نمود پيدا كند. نوعي هنر تركيبي كه يك بعد كاملا جديد به شيوه‌ي زندگي ما مي‌افزايد. به‌عنوان مثال، هنر معماري و هنر عكاسي را در انديشه متخصصين بگيريد؛ هر دوي آن‌ها نوعي هنر محسوب مي‌شوند و هر دو مي‌توانند در يك محيط واحد هم‌زيستي داشته باشند و تجربه‌اي فوق‌العاده منحصر‌به‌فرد رقم بزنند. هنرهاي تركيبي زماني اتفاق مي‌افتند كه شكل‌هاي هنري مختلف در تعامل باشند و با توسل به رشته‌هاي مختلف هنري، نتايج جديد و مهيجي ايجاد كنند. هنرهاي تركيبي، مرزهاي شكل و شمايل هنري به سبك قديمي را پشت سر مي‌گذارند و به خلق آثار نو و بديع منجر مي‌شوند.

مسابقه‌ي «عكاسي از ساختمان» به‌طور دقيق با موضوع هنرهاي تركيبي پيوند خورده است. عكاسان سراسر دنيا توسط اين مسابقه ترغيب مي‌شوند تا از بناهاي جذاب و سازه‌هاي باورنكردني كه از معماري‌هاي خاصي برخوردار هستند، عكاسي كنند.

CIOB به‌تازگي دهمين دوره‌ي مسابقات عكاسي Art of Building سالانه‌ را برگزار كرده است. اين مسابقه هرسال به‌عنوان يك ويترين بين‌المللي براي بهترين عكس ديجيتال از محيط و توسط مؤسسه‌ي ساختمان Charteredا(CIOB)، بزرگ‌ترين و با نفوذترين نهاد حرفه‌اي براي مديريت ساخت‌و‌ساز در جهان برگزار مي‌شود. اعضاي CIOB در سراسر جهان در زمينه‌ي توسعه، حفاظت و بهبود محيط‌هاي ساخته‌شده، فعاليت مي‌كنند. موضوع اين مسابقه درباره‌ي هنر ساختمان است. در اين مسابقه خلاقيت اين صنعت، شور و اشتياق افرادي كه در آن كار مي‌كنند و تأثير كار آن‌ها بر كساني كه از ساخت نهايي اين سازه‌ها استفاده مي‌كنند، به تصوير كشيده مي‌شود.

هر شخص مي‌تواند با حداكثر سه عكس در اين مسابقه شركت كند و تمام موارد ارسالي بايد شامل يك خلاصه‌ي ۵۰ كلمه‌اي باشد؛ ۵۰ كلمه‌اي كه توصيف‌كننده‌ي اين مسئله باشد كه چرا شركت‌كننده احساس مي‌كند عكس او متناسب با موضوع هنر ساختمان است. هيچ هزينه‌اي براي ورود به اين مسابقه وجود ندارد و شركت در آن كاملا رايگان است. شركت در اين مسابقه براي عكاسان حرفه‌اي و آماتور از سراسر جهان، با سن ۱۸ سال به بالا آزاد است. دو نوع جايزه براي اين مسابقه در انديشه متخصصين گرفته شده است كه يكي از آن‌ها ازطريق هيئت داوران و ديگري ازطريق انتخاب عمومي اهدا مي‌شود و مبلغ هر دو جايزه ۱۵۰۰ پوند است.

(براي مشاهده‌ي تصاوير در ابعاد اصلي، روي آن‌ها كليك كنيد)

«ماهي» اثر پدرو لوئيس آجورياگورا سايز، برنده‌ي جايزه داوران

اين عكس در پارك والنسيا كه يك باغ وحش ۱۰ هكتاري است، ثبت شد. اين پارك متعلق به شوراي شهر والنسيا است و توسط Rainforest طراحي و مديريت مي‌شود. اين باغ‌ وحش و مجموعه‌ي بزرگ، محل نگه‌داري تعداد بسياري از جانوران آفريقايي است.

پدرو لوئيس آجورياگورا سايز (عكاس اين عكس) تلاش بسياري براي ثبت اين تصوير انجام داد؛ زيرا او مجبور بود در برنامه‌ريزي عكس خود، عوامل بسياري را در انديشه متخصصين بگيرد. به گفته‌ي سايز، شرايط تأثير بسياري زيادي بر عكاسي دارند؛ به‌عنوان مثال، اين عكس بايد در طول شب ثبت مي‌شد و پيدا كردن يك شب صاف، بدون باران و با باد اندك كه بتواند انعكاس آب را به وضوح نشان دهد، كار راحتي نبود.

وي همچنين خاطرنشان كرد كه الهام نهفته پشت اين عكس ، همان است كه بايد پشت هر عكس ديگري كه او از سازه‌ي معماري مي‌گيرد، باشد. وي همچنين اضافه كرد: «الهام در درون ما و آنچه از آن مكان مدانديشه متخصصين انتظار داريم، نهفته است.» پدرو توضيح داد كه برنده شدن اين جايزه در مسابقه‌ي هنر ساختمان، به چند دليل احساس بسيار خوبي دارد. وي عنوان كرد كه پذيرفته شدن اثر او توسط متخصصان بخش داوري، رضايت بيشتر و بزرگ‌تري براي او به ارمغان آورد.

پدرو لوئيس آجورياگورا سايز، همچنان به كار در پروژه‌هاي مشابه مبتني بر معماري ادامه مي‌دهد. وي اكنون،در حال انجام دادن مشابه پروژه‌اي است كه جايزه‌ي داور را براي او به ارمغان آورد. پدرو لوئيس مي‌گويد: »در حال‌ حاضر در يك پروژه به‌نام بيونيك در حال كار هستم كه قصد دارم در آن تكرارهاي متقارن شخصيت‌هاي معماري موجودات پنهان را ببينم؛ چيزي شبيه به همان تصويري كه جايزه‌ي بزرگ را برايم به‌ همراه داشت، اما با خلاقيت بيشتر.»

وي در پاسخ به اين سؤال كه از ميان تصاوير برنده، گزينه‌ي مورد علاقه‌ي ديگري دارد، پاسخ داد: «گزينه‌ي مورد علاقه‌ي من بدون شك تصويري بود كه خودم ثبت كردم. اين خلاقيت، يك مفهوم معماري را به دست آورد، بنابراين عكسي كه من ثبت كردم، ايده‌ي مورد علاقه‌ي من بود». وي در ادامه اضافه كرد كه هنگام دريافت جايزه‌ي منتقدان براي اين تصوير، معمار ساختمان ماهي (سانتياگو كالاتراوا) شخصاً به او تبريك گفت و لذت‌بخش است كه رضايت فراوان معمار اين ساختمان با كار او همراه باشد.

«ايستگاه مترو» اثر الكساندر بورموتين، برنده‌ي جايزه‌ي انتخاب عمومي

به گفته‌ي سائول تاونسند، رئيس محتوا و ارتباطات در اين مسابقه، امسال آن‌ها بيش از ۳۵۰۰ عكس ارسالي از بيش از ۱۰۰ كشور در سراسر جهان داشتند. او اعلام كرد تا سال جاري حدود ۴۰ هزار شركت‌كننده در اين مسابقه شركت كرده‌اند. تاونسند مي‌گويد: «درست زماني‌كه فكر مي‌كنيد همه چيز را ديده‌ايد، چيزي پيش مي‌آيد و شما را متعجب مي‌كند.»

«مورالا رويا» اثر آگنسه سانويتو

مرجع متخصصين ايران

اين تصوير از يك مجموعه آپارتمان پست مدرن در كالپه‌ي اسپانيا ثبت شده كه توسط ريكاردو بوفيل، معمار اسپانيايي، در سال ۱۹۶۸ طراحي شده است.

«آكسونومتري» اثر گرزگرز تاتار

«دريا و انسان‌ها» اثر ديويد مارتين هواماني بدويا

بسياري از تصاوير شركت‌كننده در اين مسابقه (با چند مورد استثنا) به سبك شهري و مدرن بودند و اين باعث برانگيختن و ايجاد پرسشي در مردم مي‌شود كه چرا از چيزهايي كه پشت سر گذاشته‌ايم خبري نيست؟ تاونسند توضيح داد: «آنچه ما اغلب نمي‌بينيم، ساختمان‌هاي متواضع‌تر است، مانند خانه‌هايي  كه بيشتر عمر خود را در آن‌ها گذرانده‌ايم.»

متأسفانه هيچ يك از برندگان امسال از معماري‌هاي فروتن و محلي كه آقاي تاونسند درباره آن صحبت مي‌كرد عكاسي نكردند و به استثناي چند مورد از ساخت و سازهاي متوسط ​​كه توسط طبيعت احاطه شده‌اند، بسياري از آثار برنده شده مربوط به سازه‌هاي باشكوهي در يك محيط شهري هستند. با وجود اين موضوع، اين مسابقه‌ي منحصر‌به‌فرد و زيبا قادر است احساسات بسياري از بينندگان را متزلزل كند.

«به سوي آسمان» اثر دبداتا چاكرابورتي

«پناهگاه و تفرجگاه بژيل» اثر آدام ريگان

مرجع متخصصين ايران

«بانك» اثر جاناتان والند

مرجع متخصصين ايران

«پل ايفل» اثر خوزه پسوا نتو

مرجع متخصصين ايران

«مخلوط رنگارنگ» اثر فولكر ساندر

«مشغول كار» اثر فولكر ساندر

«تردستي» اثر پگوا اوليا

مرجع متخصصين ايران

به گفته‌ي سائول تاونسند، حدس و گمان‌هايي نيز در مورد ساختمان‌هايي كه ممكن است در سال بعدي برنده‌ي جايزه‌ي عكاسي شوند وجود دارد. او در پايان اضافه كرد كه در طول سال‌ها، افرادي كه وارد مسابقه مي‌شوند، نگاهي به برندگان سال‌هاي گذشته دارند تا عكس‌هايي مشابه آن ثبت كنند. براي مثال يكي از سال‌ها، تصويري از يك راه‌پله كه به ‌انديشه متخصصين مي‌رسيد چشم ساختمان است، برنده شد و پس از آن تعداد زيادي عكس‌هاي مارپيچي راه‌پله به اين مسابقه ارسال شد. او پيش‌بيني كرد كه در سال‌هاي آينده تصاوير زيادي از ساختمان‌هايي با مضمون حيوانات ارسال شود و البته اين مسئله اتفاق جالبي است؛ چون يك سوژه را مي‌توان از دوربين‌هاي زياد و با خلاقيت‌هاي متفاوت مشاهده كرد.

شما از كدام تصوير لذت بيشتري برديد و تصوير مورد علاقه‌ي شما كدام بود؟ انديشه متخصصين خود را با ما و متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به اشتراك بگذاريد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات