شاتر استوك، ۱۰ تصوير برتر خود از سال ۲۰۲۰ را معرفي كرد

پنج‌شنبه ۴ دي ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۲
مطالعه 12 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تحريريه‌ي شاتر استوك به‌تازگي عكس‌هاي مستندي را معرفي كرده است، كه لحظات تاريخي وسرنوشت‌ساز سال ۲۰۲۰ را كه سالي كاملا متفاوت از هر لحاظ بود، به تصوير كشيده‌اند.
تبليغات

شاتر استوك، يكي از بزرگ‌ترين مراجع بزرگ دانلود عكس‌هاي با كيفيت در دنيا است. اين سايت، گزينه‌ي بسيار مناسبي براي عكس، فوتيج، وكتور، ويدئو و موزيك است. شاتر استوك با داشتن بيش از ۳۰۰ ميليون عكس در آرشيو خود به متخصصان امكان جست‌و‌جوي هر موضوعي را ارائه مي‌كند.

تحريريه‌ي شاتر استوك به‌تازگي عكس‌هاي مستندي را معرفي كرده است؛ تصاويري كه لحظات تاريخي و سرنوشت‌ساز سال ۲۰۲۰ را كه سالي كاملا متفاوت از هر لحاظ بود، به تصوير كشيده‌اند. سال ۲۰۲۰ هم مانند بسياري از سال‌ها، به‌طور معمول با نمايش فرش‌هاي قرمزي مانند اسكار آغاز شد و سپس به طرز چشم‌گيري به سمت همه‌گيري ويروس كوويد۱۹ و اعتراضات سياه‌پوستان كشيده شد و خوشبختانه با انتشار اخبار واكسن‌ها رو به پايان است. شاتر استوك هرساله تصاوير برتر سال را از نگاه خود منتشر مي‌كند.

شاتر استوك، مسير سختي را براي اين انتخاب، پيش روي خود دارد؛ زيرا بايد پاسخگوي نيازهاي تمام افراد باشد. تحريريه‌ي شاتر استوك، تلاش مي‌كند تا حد امكان مخاطبان را با ارائه‌ي تصاوير برتري از خدمات درماني، سرگرمي، اخبار، ورزش، مد و... راضي نگه دارد. بااين‌حال، سال ۲۰۲۰، از هر انديشه متخصصين سال مهم و خبرسازي بود. به همين دليل اين نشريه، انتخاب‌هاي اين سال را نيز متفاوت انجام داده است.

اسكار جنجال‌برانگيزي كه در آن يك فيلم كره‌اي، بسياري از جوايز مهم را از آن خود كرد، شيوع ويروس كوويد۱۹ كه باعث از بين رفتن جان هزاران نفر در هر نقطه از دنيا شد، اعتراضاتي كه به دليل مرگ يك سياه‌پوست، تحت عنوان «زندگي سياهان اهميت دارد» در آمريكا اتفاق افتاد، يك انتخابات جنجال‌برانگيز كه تنها پس از چهارسال، باعث پايين كشيدن دونالد ترامپ از مسند قدرت شد و در نهايت كشف واكسن ويروس كرونا و اميد دوباره‌ي مردم به زندگي، برخي از مهم‌ترين اتفاقات در سال پر از حادثه‌ي ۲۰۲۰ بود.

(براي ديدن تصاوير در اندازه‌ي اصلي، روي آن كليك كنيد)

  • عكاس: الكس براندون
  • خبرگزاري: Associated Press

در اين تصوير، رئيس جمهور آمريكا، دونالد ترامپ به تصوير كشيده شده است. خواه او را دوست داشته باشيد يا از او متنفر باشيد، اين سياستمدار نقش مهمي بر پوشش خبري سياسي ايفا كرده است.اين تصوير استادانه، در محل سخنراني‌هاي ترامپ قبل از انتخابات ۲۰۲۰ و در تريبوني در شهر كارسون نوادا به ثبت رسيده است.

يك تصوير عالي از نگاه اين نشريه، لازم است كه علاوه بر مرتبط بودن و جا گرفتن در دسته‌بندي مخصوص خود، از كيفيت متخصص و موضوعي و علاوه بر آن از تأثير احساسي برجسته‌اي نيز برخوردار باشد. اين تصاوير بايد باعث شود تا افرادي كه به آن نگاه مي‌كنند، درك بسيار زيادي از آن صحنه داشته باشند. اگر شخصي به هر دليلي بتواند دليل اينكه چرا تصور مي‌كند يك تصوير عالي است را بيان كند، ديگر نمي‌توان هيچ مباحثه ديگري را پيرامون آن عكس انجام داد.

تحريريه‌ي شاتر استوك، براي ۱۰ تصوير برتر سال، نگاهي كلي به تمام تصاوير ثبت شده در طول سال داشت و در نهايت تصاويري را برگزيد كه از بسياري جهات، قابل‌توجه بودند. مي‌توان اين‌گونه بيان كرد كه تصاوير قابل‌توجه، تصاويري بي انتها هستند. تصاويري كه احساس خاصي را در شما به وجود مي‌آورند و به دلايل خاصي، نمي‌توانيد نگاه كردن به آن‌ها را متوقف كنيد.  ساختما‌ن‌هايي كه در مينياپوليس، در حال سوختن هستند، جشن گرفتن و شادماني تيم بازيگري و نيروي سادهداني فيلم انگل، احساساتي كه بر چهره‌ي پرستاران حك شده است، پيام ساده اما پرمعناي «نمي‌توانم نفس بكشم» روي ماسك بسياري از اعتراض كنندگان جنبش «زندگي سياهان مهم است»، و فاصله‌گذاري‌هاي اجتماعي كه سوغاتي اجباري و ضروري ويروس كوويد۱۹ است، بخشي از داستان ما در سال ۲۰۲۰ بود.

  • عكاس: آلن جي شابن
  • نشريه‌: لس آنجلس تايمز (Los Angeles Times)

چند صد نفر از معترضان در اعتراضات «Black Lives Matter» در يك لحظه سكوت براي احترام به جورج فلويد در يك راهپيمايي اعتراضي مسالمت آميز از ساحل منهتن به ساحل هرموسا زانو زده و مشت‌هاي خود را در هوا نگه داشتند. آن‌ها در همين حالت، از ساحل هرموسا Pier Plaza، بازگشتند.

«جان سياه‌پوستان مهم است» يا «زندگي سياهان مهم است»، يك جنبش اجتماعي بين‌المللي است كه از جامعه‌ي سياه‌پوستان آمريكا آغاز شد و براي مقابله با خشونت و نژادپرستي عليه سياه‌پوستان فعاليت مي‌كند. اين جنبش به‌صورت منظم به سازماندهي اعتراضات مردمي به كشته شدن سياه‌پوستان به دست نيروهاي پليس و نژادپرستي سازمان يافته در سيستم قضايي و پليس مي‌پردازد. در سال ۲۰۱۳ در پي تبرئه‌ي يك پليس از قتل يك نوجوان سياه‌پوست به نام تريوان مارتين، اين نهضت با هشتگ #BlackLivesMatter در شبكه‌هاي اجتماعي فعاليت خود را آغاز كرد و در سال ۲۰۱۴ با برگزاري تظاهرات گسترده خياباني پس از كشته شدن دو سياه‌پوست ديگر آمريكايي در سطح آمريكا معروف شد.

آليشيا گارزا، پاتريس كالرز و اوپال تومتي كه مبتكران استفاده از اين هشتگ بودند، در طي سال‌هاي ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، دامنه‌ي فعاليت‌هاي اين جنبش را به بيش از ۳۰ شعبه‌ي محلي در سراسر آمريكا گسترش دادند. بااين‌حال، جنبش زندگي سياه‌پوستان مهم است به‌صورت غير متمركز فعاليت مي‌كند و هيچ‌گونه ساختار سلسله مراتب رسمي ندارد. در تابستان سال ۲۰۱۵، فعالان اين جنبش نامزدان انتخابات رياست جمهوري آمريكا را به‌صورت علني به چالش كشيدند تا موضع خود را در مورد موضوعات مرتبط با اين جنبش به وضوح مشخص كنند.

در سال ۲۰۲۰ ميلادي در طي وقايع و اعتراضات پس از كشته‌شدن جورج فلويد به دست مأمور پليس درِك كلويين در شهر مينياپوليس ايالت مين‌سوتا، اين جنبش اجتماعي در سر خط اخبار در سراسر جهان قرار گرفت. مرور داستان‌هاي سال ۲۰۲۰، به رويدادها و افرادي مي پردازد كه در خاطرات ما اثري برجاي گذاشتند. سالي كه با اميدواري آغاز شده بود، به يكي از سال‌هاي بدي تبديل شد كه به بسياري از ما، مجموعه‌اي از فقدان را هديه كرد. بااين‌حال، شايد مجموعه اتفاقاتي كه در اين سال رخ داد، به بشر قدرت قدرداني بيشتري ببخشد.

  • عكاس: خوليو كورتز
  • خبرگزاري: Associated Press

يك معترض در اعتراضات «زندگي سياه‌پوستان مهم است»، پرچم ايالات متحده آمريكا را در كنار يك ساختمان در حال سوختن در مينياپوليس، در اعتراضات به مرگ جورج فلويد زير‌ورو گرفته است. جورج فلويد، مردي آفريقايي‌تبار و آمريكايي بود كه در حين دستگيري پليس در مينياپوليس پس از آنكه يك افسر پليس سفيدپوست بنام درك شووين زانويش را به مدت ۸ دقيقه و ۴۶ ثانيه روي گردن وي فشار داد، كشته شد. پس از آن، اعتراضات مربوط به برخورد پليس با فلويد و ساير آمريكايي‌هاي آفريقايي‌تبار به سرعت در سراسر ايالات متحده و جهان گسترش يافت.

ريشه‌هاي شكل‌گيري جنبش «زندگي سياه‌پوستان مهم است» به جنبش حقوق مدني سياه‌پوستان آمريكا، جنش قدرت سياه‌پوستان، جنبش حقوق زنان سياه‌پوست در دهه ۸۰ ميلادي، جنبش پان‌آفريقا، جنبش ضد آپارتايد، هيپ‌هاپ، جنبش‌هاي اجتماعي دگرباشان جنسي و جنبش اشغال وال استريت بازمي‌گردد. بسياري از رسانه‌ها به اين جنبش لقب «جنبش حقوق مدني سياه‌پوستان آمريكا جديد» داده‌اند؛ اما بسياري از اعضاي اين جنبش با اين لقب موافق نيستند و آن را را متفاوت از نسل قبلي فعالات حقوق سياه‌پوستان مي‌دانند. براي مثال جنبش جديد به رسوم نسل قديم از جمله دخالت كليسا، احترام به حزب دموكرات (ايالات متحده آمريكا) و سياست احترام‌گذاري پايبند نيست.

  • عكاس: نوآه برگر
  • خبرگزاري: Associated Press

در ماه مي گذشته، در كشور آمريكا، با نزديك شدن تعطيلات آخر هفته و روز يادبود و پيش‌بيني هواي آفتابي كاليفرنيا، دولت‌هاي محلي تصميم گرفته بودند تا راهنماهاي فاصله‌ي اجتماعي را براي كمك به مردم خارج از منزل، در يك فاصله‌ي امن از يكديگر اجرا كنند. روز يادبود، نام يكي از تعطيلات رسمي فدرال در ايالات متحده‌ي آمريكا است. اين روز آخرين دوشنبه‌ي ماه مه است. اين روز به ياد كساني كه جان خود را در نيروي ارتش ايالات متحده امريكا از دست داده‌اند، برگزار مي‌شود.

درروز يادبود، پرچم‌هاي آمريكا در سراسر اين كشور، تا نيمروز به حالت نيمه افراشته درمي آيند و بعد، براي باقي روز، به حال عادي بازمي‌گردند. اين روز هم‌زمان با اولين روز آغاز تعطيلات تابستان است. پيش از اين تاريخ، در اورنج كانتي كاليفرنيا، بعد از انتشار تصاويري كه پارك‌ها را سرشار از جمعيت نشان مي‌داد، سواحل تعطيل شده بودند. پس از آن، دايره‌هاي بزرگ و سفيدي در پارك‌هاي سانفرانسيسكو نقاشي شدند تا فاصله‌گذاري اجتماعي را تقويت كنند و ارتقا دهند. سانفرانسيسكو براي بازگشايي فضاهاي عمومي، بخش‌هاي تفريحي ​​و پارك‌ها، دايره‌هاي بزرگي را روي چمن‌هاي پارك نقاشي كرد تا مردم بتوانند راحت بنشينند  استراحت كنند و از محيط پارك‌ها لذت ببرند.

«فاصله گذاري اجتماعي» اقدامي است كه توسط مقامات بهداشت عمومي و براي برخي از اقدامات غير دارويي مانند كنترل عفونت و براي متوقف كردن يا كاهش سرعت شيوع بيماري هاي بسيار مسري، هدف از فاصله‌گذاري‌هاي اجتماعي، كاهش احتمال تماس بين افراد داراي عفونت و افراد سالم است تا انتقال بيماري، عوارض و در نهايت مرگ و مير به حداقل برسد. طبق يك گزارش كه در هفته نامه‌ي پزشكي «لنست» منتشر شده است، در صورتي كه افراد در مراكز شلوغ حداقل ۲ متر فاصله اجتماعي را از يكديگر رعايت كنند، خطر ابتلاي آن‌ها به بيماري كرونا به طرز چشمگيري كاهش خواهد يافت.

همچنين اين تحقيقات نشان مي‌دهد در صورتي كه افراد يك متر از يكديگر فاصله داشته باشند خطر ابتلا به كرونا تنها ۲.۶ درصد كاهش خواهد يافت اما رعايت فاصله ۲ متري مي‌تواند باعث كاهش حداقل ۵۰ درصدي خطر ابتلا به اين بيماري شود. در برخي كشورها رعايت فاصله يك متر تا يك و نيم متر توصيه شده است اما شواهد از تأثير معنادار حفظ حداقل ۲ متر فاصله حكايت دارد. فاصله‌گذاري‌هاي اجتماعي در كنار استفاده از ماسك و ساير پروتكل‌هاي بهداشتي، از موارد مهمي است كه به مردم كمك مي‌كند تا روزهاي شيوع ويروس كرونا را كمي آسان‌تر سپري كنند.

  • عكاس: فرانك آگوستاين
  • خبرگزاري: Associated Press

در روزهاي اعتراضات سراسري به كشته شدن جورج فلويد توسط افسران پليس در مينياپوليس آمريكا، دختري هنگام تجمع در اعتراضات «Black Lives Matter» در ميدان پارلمان لندن، ماسكي به‌صورت مي‌زند. ماسكي كه روي آن نوشته شده است: نمي‌توانم نفس بكشم.

  • عكاس: ديويد فيشر
  • نشريه: نامشخص

اگر به مجموعه‌ي ۱۰ عكس برتر نگاه كنيد، موضوعات كوويد۱۹ و زندگي سياهان مهم است، تصاوير غالب در اين مجموعه هستند. در اين مجموعه عكس، بسياري از افراد مشهور حضور ندارند. بااين‌حال، تصويري از تيلدا سوينتون در هفتادوهفتمين جشنواره‌ي بين‌المللي فيلم ونيز، بسيار به چشم مي‌آيد. اين جشنواره بعد از گذشت ۷ ماه از شيوع ويروس كرونا در سراسر جهان آغاز شده بود. فستيوال فيلم ونيز همچنين اولين رويداد مهم سينمايي جهان محسوب مي‌شد كه به‌صورت فيزيكي و طبق تدابير بهداشتي شديد آغاز به كار كرده بود. تيلدا سوينتون در اين جشنواره، جايزه‌ي يك شير طلايي را براي يك عمر دستاورد هنري دريافت كرد. در نگاه اول، شايد به انديشه متخصصين برسد كه تيلدا سوينتون يك طلاي پروانه‌اي شكل هنري يا تنديس خود را در دست دارد؛ اما اينطور نيست. اين پروانه‌ي زيبا نمادي از ماسكي است كه او به‌صورت نمادين و براي ترويج فرهنگ ماسك زدن در روزهاي شيوع كرونا استفاده كرده است. به همين دليل اين تصوير نيز در دسته‌بندي ويروس كوويد۱۹ جاي مي‌گيرد.

  • عكاس: اتين لورن
  • نشريه: نامشخص

لس آنجلس داجرز، يك تيم حرفه‌اي بيسبال مستقر در شهر لس‌آنجلس است. طرفداران لس آنجلس داجرز در اين تصوير، در محيطي كه به شكل درايوين سينما‌ درآمده است، بازي تيم‌هاي محبوب خود را به نظاره نشسته‌اند. سينما‌هاي درايوين ذاتا با معيار‌هاي حفظ فاصله اجتماعي بنا شده‌اند، بنابراين بازگشايي آن‌ها در شرايط حاضر نه‌ تنها شدني است، بلكه به‌شدت منطقي و معقول هم به انديشه متخصصين مي‌رسد. در سينماهاي فضاي باز با اتومبيل كه به سينماهاي Drive-in شناخته مي‌شوند، مردم مي‌توانند در اتومبيل‌هايشان و با حفظ فاصله از ديگران، فيلم‌ها را زير سقف آسمان و روي صفحه‌نمايش بزرگ تماشا كنند. 

  • عكاس: نينا وسترولت
  • نشريه: نامشخص

پزشكان، پرستاران و كادر درمان، بار سنگيني در خط مقدم مبارزه با كرونا بر دوش دارند و مردم جهان به روش‌هاي مختلف از آن‌ها قدرداني مي‌كنند. در سراسر دنيا، پرستاران درگير همه‌گيري جهاني كرونا هستند. اين شغل به سلامت رواني و فيزيكي بسياري از آن‌ها لطمه شديدي وارد كرده است و تعداد زيادي هم به دليل اين بيماري جان خود را از دست داده‌اند. در اين تصوير كه در بيمارستان «Lenox Health Greenwich Village» نيويورك به ثبت رسيده‌ است، پزشكان و كادر درمان روبروي بيمارستان مشاهده مي‌شوند. جايي كه مردم در ساعت هفت بعد از ظهر براي تشكر از كاركنان پزشكي و كادر پزشكي در خط مقدم بيماري همه‌گير كرونا، شروع به تشويق و كف زدن كرده بودند.

  • عكاس: ديويد فيشر
  • نشريه: نامشخص

فيلم كُره‌اي انگل، به نيروي سادهداني بونگ جون هو، با دريافت چهار جايزه‌ي اصلي در مراسم اسكار ۲۰۲۰ درخشيد. اين فيلم هم‌زمان برنده‌ي اسكار بهترين فيلم و بهترين فيلم غيرانگليسي زبان شد؛ موفقيتي كه براي يك فيلم غيرهاليوودي بي‌سابقه است. شايد حتي تا يك سال قبل نيز، فكر كردن به اينكه يك فيلم غيرانگليسي زبان، هم‌زمان جايزه‌ي بهترين فيلم اسكار را از آن خود كند، بي سابقه بود. فيلم Parasite با بودجه‌ي يازده ميليون دلاري ساخته شد و در سرتاسر جهان حدود ۱۳۷ ميليون دلار فروش داشته است. اين فيلم در اندونزي تبديل به پرفروش‌ترين فيلم كره‌اي با پانصد هزار بيننده شده است.

از بازيگران آن مي‌توان به سونگ كانگ هو، لي سون كيون، چو يئو جئونگ، چوي وو شيك و پارك سو دام اشاره كرد. اين فيلم در بخش اصلي جشنواره اسكار ۲۰۲۰، سه جايزه‌ي بهترين فيلم نيروي سادهدان، بهترين فيلم خارجي و بهترين فيلم اصلي و در جشنواره كن ۲۰۱۹ نيز برنده نخل طلاي جشنواره شد. بونگ جون هو، يكي از سرشناس‌ترين نيروي سادهدان‌هاي كره است. از فيلم‌هاي موفق او مي‌توان به Memories of Murder محصول سال ۲۰۰۳، Mother محصول سال ۲۰۰۹ و Snowpiercer محصول سال ۲۰۱۳ اشاره كرد.

  • عكاس: ژوه كوئلو
  • نشريه: نامشخص

يك پيرزن در خانه‌ي سالمندان بنياد Comendador Joaquim De Sa Couto در سانتا ماريا دا فيراي پرتغال، تحت آزمايش غربالگري COVID-19 قرار مي‌گيرد. آزمايشي كه امكان آن را فراهم مي‌كند تا بين ۲۴ تا ۳۰ ساعت، نتيجه‌ي مبتلا بودن يا نبودن به كرونا را مشخص كند. انجام اين آزمايش تحت انديشه متخصصين تيم‌هايي از مراكز بهداشتي سانتا ماريا دا فيرا و آروكا و بيمارستاني در گايا است؛ جايي كه يكي از پنج ماشين از كل كشور وجود دارد. ماشين‌هايي كه توانايي انجام حداكثر هزار آزمايش در روز را نيز دارند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات