تصاوير تأمل‌برانگيز برندگان مسابقه‌ي عكاسي چشم ذهن

جمعه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
‫مجله‌ي الكترونيك «همه چيز درباره‌ي عكس» برندگان مسابقه عكاسي چشم ذهن ۲۰۲۱ را مشخص كرد. ۵ عكس منتخب از دل مردم و شرايط جهاني كه هركدام به نوبه‌ي خود جاي تأمل دارند.
تبليغات

در ششمين دوره از رقابت سالانه‌ي «چشم ذهن»، عكاساني از ۲۳ كشور مختلف جهان شركت كرده بودند. تمامي عكس‌ها توسط ۱۰ نفر از متخصصان اين حوزه داوري شد و درنهايت ۴۰ تصوير

چشمگير به‌عنوان تصاوير برنده انتخاب شدند. ‫مجله‌ي الكترونيك «همه چيز درباره‌ي عكس» (AAP) به‌عنوان يك مجله‌ي الكترونيك فعاليت خود را با نمايش آثار عكاسان از سراسر جهان آغاز كرد؛ اما اكنون همچنين مسابقات عكس سالانه را برگزار مي‌كند. پنج برنده‌ي برتري كه در ادامه به معرفي آثارشان خواهيم پرداخت، مبلغ ۱۰۰۰۰ دلار به‌عنوان جايزه دريافت كردند و كارهاي آن‌ها در يك نمايشگاه الكترونيك ديجيتال و همچنين در مجله‌‌ي «نسخه ويژه‌ي مسابقات همه چيز در مورد عكس ۲۰۲۱» به نمايش در خواهد آمد. براي ديدن اين تصاوير با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد.

(براي مشاهده‌ي تصاوير در ابعاد اصلي، روي آن‌ها كليك كنيد)

مقام اول

  • عنوان عكس: بي عنوان
  • نام عكاس: تام پرايس
  • كشور عكاس: انگلستان

عنوان برنده‌ي "عكاس سال ۲۰۲۱" به تام پرايس رسيد. اين عكاس براي تصوير بدون عنوان خود كه از مجموعه پرتره‌هاي سورئال با عنوان "باربرها" گرفته شده است برنده‌ي اين عنوان شد. پرايس با به تصوير كشيدن باربران مهاجر كلكته سعي دارد بازتابي از تجربه‌ي اين نيروي سادهان را در معرض نمايش قرار دهد. تام پرايس در اين مورد مي‌گويد:

در سال ۲۰۱۶، مجموعه‌اي از پرتره‌ها را از باربرهاي بزرگ‌ترين بازار عمده فروشي آسيا يعني بارابازار در كلكته تهيه كردم. توانايي خارق‌العاده‌ي اين باربرها در جابه‌جايي و حمل اشياي بسيار سنگين در تكاپوي بازاري بزرگ باعث كشش و جلب توجه من به اين موضوع شد. هنگامي كه از اين نيروي سادهان در انزوا و جدا از شلوغي صنعت كاري‌شان عكس مي‌گرفتم، متوجه شدم كه بسياري از آن‌ها براي انجام اين كار از خانه‌هايشان دور شده‌اند و براي تأمين معاش، خانواده‌ها و آشنايان خود را ترك كرده‌اند. در سال ۲۰۲۰ با همكاري Featherwax  اين پرتره‌ها را به يك مانديشه متخصصينه سورئال‌تر منتقل كردم. اين مجموعه، تلاشي در بازنمايي قسمتي از تجربه‌ي نيروي سادهان مهاجر است: احساس غربت، سنگيني كاري و شهامت لازم براي تأمين هزينه‌هاي زندگي. "

مقام دوم

  • عنوان عكس: هزينه‌ي انساني كوويد ۱۹
  • نام عكاس: جوشوا ايرواندي
  • كشور عكاس: اندونزي

مقام دوم به جوشوا ايرواندي، عكاس اندونزيايي، براي عكسي از مجموعه‌ي «هزينه‌ي انساني كويد ۱۹» كه در آوريل ۲۰۲۰ ثبت شده است، رسيد. ايرواندي در رابطه با اين عكس مي‌گويد:

جسد يك قرباني مشكوك به ويروس كرونا كه در كيسه‌هاي پلاستيكي زرد مخصوص زباله‌هاي عفوني پيچيده شده و منتظر است تا مسئولان بيمارستان او را در كيسه‌ي حمل جسد قرار دهند. بسته‌بندي بيمار به كمك دو پرستار نياز دارد و حدود يك ساعت طول مي‌كشد. طي اين فرايند سه لايه پلاستيك دور بيمار كشيده مي‌شود و  ۹ بار عمل ضد‌عفوني صورت مي‌گيرد تا از پخش ويروس كرونا جلوگيري شود. 

همان‌طوركه از طرف وزارت بهداشت اندونزي اجباري شده است، بسته‌بندي بدن يك روش استاندارد براي تمام مرگ‌هاي مشكوك و ناشي از كوويد ۱۹ است. اين روند تا امروز ادامه دارد. درست مانند ديگر قربانيان كوويد خانواده‌ي قرباني بالا نيز اجازه‌ي خداحافظي با او را نداشتند. انتشار اين تصوير توسط نشنال جئوگرافيك با انكار و هياهو در شبكه‌هاي اجتماعي رو‌به‌رو شد. بسياري از كساني كه اين تصوير را مشاهده كردند هدف آن را ايجاد و گسترش ترس در مردم دانستند. تا پايان سال ۲۰۲۰، ۵۶۳ نيروي ساده پزشكي در اندونزي به دليل همه‌گيري ويروس كرونا از بين رفتند، به‌طوري‌كه آمار ويروس كرونا در اين كشور به بيش از ۸۰۰۰۰۰ مورد ابتلا و ۲۰۰۰۰ مرگ رسيد.

مقام سوم

  • عنوان عكس: كاتلين و بريجت، مسافران ايرلندي، دوبلين، ايرلند ۲۰۲۰
  • نام عكاس: جوزف-فيليپ بويلارد
  • كشور عكاس: ايرلند

جوزف-فيليپ بويلارد از ايرلند صاحب مقام سوم اين مسابقه شد. جوزف در مورد اين عكس مي‌گويد:

در سال ۲۰۰۹ شروع به عكاسي از مسافراني كردم كه در ايرلند به Pavee يا Mincéirs معروف‌اند و يك گروه قومي در نمايشگاه اسب در ايرلند هستند. سال بعد به نمايشگاه اسب برگشتم تا دوباره آن‌ها را ملاقات كنم و عكس‌هايي كه گرفته بودم را به آن‌ها بدهم. آن‌ها اعتماد من را جلب كردند و از من دعوت كردند تا از خانواده‌ها و ديگر قبايل عكس بگيرم.

او در ادامه اضافه كرد:

من شيفته‌ي سبك زندگي عشايري اين مردم هستم بنابراين تصميم گرفتم كه از كاروان‌ها، توقفگاه‌ها و اردوگاه‌هاي كنار جاده‌اي آن‌ها بازديد كنم. در مارس ۲۰۱۷، گروه مسافران ايرلندي رسماً به‌عنوان يك گروه قومي شناخته شدند. امروزه اين افراد همچنان با نژادپرستي، تبعيض، جبر وارد‌شده از سمت جامعه و نرخ بالاي خودكشي دست‌وپنجه نرم مي‌كنند. اين مسافران به فرهنگ خود افتخار مي‌كنند. من مي‌خواهم با ثبت عكس‌هايم نماينده‌ي اين افراد باشم. هدف من ادامه‌ي كار با اين خانواده‌ها و همچنين اعضاي ديگري است كه با آن‌ها رو‌به‌رو مي‌شوم تا شايد بتوانم به آن‌ها كمك كنم كه درك بيشتري نسبت به فرهنگ منحصر‌به‌فرد خودشان پيدا كنند.

مقام چهارم

  • عنوان عكس: LATIDOAMERICA
  • نام عكاس: خاوير آرسنياس
  • كشور عكاس: اسپانيا

جايگاه چهارم به خاوير آرسنياس، عكاس و روانشناس مردم‌گراي اهل مادريد اعطا شد. اين عكس نوجواناني را نشان مي‌دهد كه به دليل داشتن ماري‌جوانا توسط پليس بازداشت شده‌ و مورد ضرب‌‌و‌شتم قرار گرفته‌اند.

مقام پنجم

  • عنوان عكس: شيلي مقاومت مي‌كند
  • نام عكاس: خاوير ورگارا
  • كشور عكاس: شيلي

سرانجام در جايگاه پنجم، عكاس خبري شيليايي، خاوير ورگارا قرار دارد. ورگاراي 33ساله در اين عكس قسمتي از صحنه‌ي اعتراضات شيلي در نوامبر ۲۰۱۹ را به تصوير كشيده است كه تظاهركنندگان در برابر حملات نيروهاي ويژه پليس با ماشين‌هاي آب‌پاش از خود دفاع مي‌كنند. 

 اميدوارم از اين قسمت از شاتر لذت برده باشيد. انديشه متخصصين شما در مورد اين تصاوير چيست؟ كدام يك از تصاوير بالا انديشه متخصصين شما را بيشتر به خود جلب كرد؟ به انديشه متخصصين شما كدام يك از تصاوير بالا جاي تأمل بيشتري دارد؟ هم انديشي ها و پيشنهاد‌ها‌ي خود را با ما در ميان بگذاريد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات