هرآنچه درباره‌ي PlayStation App و PS4 Remote Play بايد بدانيد

سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۷
مطالعه 10 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
ريموت‌پلي يكي از قابليت‌هاي رقابتي تلفن‌هاي سوني است؛ اين قابليت با اپليكيشني به نام PlayStation App كامل مي‌شود و تجربه‌اي متفاوت را در اختيار علاقمندان به بازي قرار مي‌دهد. اما اين قابليت‌ها چيستند و چطور كار مي‌كنند؟ همراه اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران باشيد.
تبليغات

سرگرمي و بازي‌هاي ويديويي، به عضوي جدايي ناپذير در دستگاه‌هاي موبايل، شده‌ است و شاهد هستيم شركت‌هاي بزرگ دنيا سرمايه‌گذاري‌هاي هنگفتي در اين بخش انجام مي‌دهند. يكي از اين شركت‌ها، سوني است كه به واسطه‌ي پيشينه‌ي ۲۰ ساله‌ي خود در ساخت و توسعه‌ي پلتفرم پلي‌استيشن، توانايي‌هاي بيشتري نسبت به ديگر كمپاني‌هاي دنيا در بخش سرگرمي‌ و بازي‌هاي ويديويي بر روي موبايل از خود نشان ‌داده است. در ادامه، به مطالعه قابليت‌هاي تعاملي پلي‌استيشن و دستگاه‌هاي موبايلي و تبلت سري اكسپريا سوني خواهيم پرداخت.

PlayStation App

از نسل هفتم كنسول‌هاي بازي و ورود كنسول‌هاي پلي ‌استيشن 3 و ايكس ‌باكس 360، علاوه بر جهش گرافيكي، تغييرات بزرگي در متخصصد كنسول‌هاي بازي پيش آمد و ارتباطات الكترونيك، به يكي از مهم‌ترين اولويت‌هاي رشد پلتفرم‌هاي بازي بدل شد. كنسول‌ها نه تنها ابزاري براي بازي‌كردن، بلكه محلي براي تماشاي برنامه‌هاي تلويزيوني، سرگرمي‌هاي خانوادگي و ورود به شبكه‌هاي اجتماعي شدند. با ورود موبايل‌هاي هوشمند، دايره‌ي توسعه‌ي الكترونيك كنسول‌هاي بازي هم گسترده‌تر شد و اين ابزارها توانستند راه خود را به موبايل‌هاي موبايل هم باز كنند. سوني با معرفي اپليكيشن پلي ‌استيشن در سال ۲۰۱۱ براي پلتفرم‌هاي iOS و اندرويد، قدمي مهم براي ارتباط هر چه بيشتر متخصصان پلي‌استيشن برداشت. اما متخصصدهاي اين اپليكيشن چيست؟

مرجع متخصصين ايران PlayStation-App-1

 

 

پس از نصب و راه‌اندازي اپليكيشن PlayStation، با محيط آشنا و منظمي مواجه مي‌شويم كه شامل بخش‌هاي متنوعي مانند يك شبكه‌ي اجتماعي است. برنامه به حساب متخصصي شبكه‌ي پلي‌استيشن متصل مي‌شود و تمام اطلاعات مهم شامل دوستان، پيام‌ها و فعاليت‌هاي الكترونيك تحت شبكه‌ي PSN به اين برنامه منتقل خواهند شد كه همگي قابل مديريت هستند. به محض وارد شدن به حساب متخصصي، بخش‌بندي‌هاي منظم در وسط صفحه‌ي اصلي برنامه خودنمايي مي‌كنند. در مربع بزرگي كه What’s New نام دارد، مي‌توانيد آخرين فعاليت‌هاي دوستان خود را مشاهده كنيد. اين فعاليت‌ها لحظه به لحظه بروز مي‌شوند و كمك مي‌كنند تا متوجه شويد كدام يك از دوستانتان مشغول انجام بازي هستند، چه كسي در كدام بازي «نشان» (Trophy) كسب كرده و چه رويدادهايي در شبكه‌ي پلي‌استيشن اتقاق افتاده است.

مقاله‌هاي مرتبط:

    با لمس مربع Store، مستقيما به فروشگاه بازي‌هاي پلي‌استيشن وارد خواهيد شد و مي‌توانيد از طريق موبايل يا تبلت خود، اقدام به خريد بازي به صورت ديجيتالي كنيد يا به نسخه‌هاي آزمايشي و دمو دسترسي داشته باشيد. اين نكته را در همين‌جا بيان كنيم كه اپليكيشن توانايي اجراي بازي‌هاي پلي‌استيشن را به موبايل يا تبلت نمي‌دهد و فقط عملكردهاي اجتماعي و ارتباطي شبكه‌ي پلي‌استيشن را در اختيار متخصص قرار مي‌دهد.

    مرجع متخصصين ايران PlayStation-App-2 Copy

    در بخش Friends، ليست تمام دوستاني كه در شبكه‌ي پلي‌استيشن اضافه كرده‌ايد، قابل مشاهده است. با لمس هر كدام از آن‌ها، مي‌توانيد به صورت همزمان به ارسال پيام و چت كردن مشغول شويد. براي مثال، اگر مي‌خواهيد بازي فيفا 15 را به صورت الكترونيك بازي كنيد، از طريق بخش دوستان مي‌توانيد مشاهده كنيد چه كسي الكترونيك است تا از او براي انجام بازي دعوت كنيد.

    Live from PlayStation، بخش پرطرفداري است كه عملكردي مانند شبكه‌ي استريم ويديوي Twitch دارد. در اين بخش مي‌توانيد به تماشاي اجراي زنده‌ي بازي متخصصان پلي‌استيشن در سراسر دنيا مشغول شويد يا ويديوهاي از پيش ارسال شده‌ي آن‌ها را بر بستر شبكه‌ي ابري مشاهده كنيد. اين بخش با شبكه‌هاي Twitch و UPlay شركت يوبي‌سافت ارتباط مستقيم دارد و ويديوهاي آن‌ها هم در اين بخش به اشتراك گذاشته مي‌شوند.

    مرجع متخصصين ايران PlayStation-App-3 Copy

    يكي از جالب‌ترين بخش‌هايي كه هميشه مورد استقبال متخصصان پلي‌استيشن بوده، «نشان‌ها» و كسب جايزه است. متخصصان پلي‌استيشن براي نشان دادن قدرت خود، نشان‌ها (Trophy) را معيار قرار مي‌دهند و كسب آن‌ها در بازي‌ها، كمك شاياني به ارتقا سطح در شبكه‌ي پلي‌استيشن مي‌كند. با لمس بخش «نشان‌ها»، مي‌توانيم ليست بازي‌هايي كه انجام داده‌ايم و درصد كسب نشان‌هاي هر كدام را مشاهده كنيم. هم‌چنين از طريق اين بخش، مي‌توانيم ميزان امتيازات خود را با متخصصان ديگر شبكه‌ي پلي‌استيشن مقايسه كنيم.

    براي مشاهده‌ي مشخصات كلي خود و حتي اعمال تغييرات و تدوين آن، مي‌توانيم به بخش Profile مراجعه كنيم. در اين بخش، تصوير پروفايل، تعداد دقيق «نشان‌ها»، فعاليت‌هاي اخير و بخش دوستان قابل مشاهده‌اند.

    مرجع متخصصين ايران PlayStation-App-4 Copy

    جدا از بخش‌هايي كه در ميانه‌ي صفحه‌ي اصلي برنامه قابل مشاهده هستند، در بالاي صفحه چهار گزينه‌ي مهم وجود دارد كه مي‌توان گفت بيشترين نقش را در اپليكيشن پلي‌استيشن ايفا مي‌كنند.

    نوتيفيكيشن‌ها، همانطور كه از اسمش پيدا است، مهم‌ترين رويدادهايي كه ارتباط مستقيمي با متخصص دارد را به اطلاع مي‌رساند. بخش Invitations يا دعوتنامه‌ها، به متخصص اطلاع مي‌دهد كه چه كسي از شما براي انجام بازي دعوت كرده است. Game Alert، متخصصدي تقريبا مشابه با دعوت‌نامه دارد با اين تفاوت كه در اين بخش، به انجام بازي دعوت نمي‌شويد. براي مثال، دوست شما در بازي اتومبيل‌راني DriveClub، باشگاهي تشكيل داده است و مي‌خواهد از شما براي عضويت در اين باشگاه دعوت كند. دعوت‌نامه‌اي كه از سوي او براي شما ارسال مي‌شود، در بخش GameAlert قرار مي‌گيرد. به انديشه متخصصين اين تفكيك كارايي، مفيد و متخصصدي است.

    در انتها، بخش پيام‌ها قابل مشاهده است. اين بخش كه به عنوان يك پيام‌رسان كامل مي‌تواند ايفاي نقش كند، قابليت چت با يك يا چند نفر را به متخصص مي‌دهد. استفاده از بخش پيام‌ها در اپليكيشن موبايل پلي‌استيشن بسيار راحت‌تر از استفاده از آن در محيط متخصصي كنسول است. تايپ سريع‌تر انجام مي‌شود و چت‌هاي گروهي بسيار بهتر و بروزتر دنبال مي‌شود.

    مرجع متخصصين ايران PlayStation-App-5 Copy

    به صفحه‌ي اصلي اپليكيشن باز مي‌گرديم. اگر به پايين صفحه توجه كنيم، سه گزينه‌ي كلي را مشاهده خواهيم كرد. ما تا اين لحظه در بخش PSN بوديم كه عملكردهاي كلي اپليكيشن پلي‌استيشن به عنوان يك ابزار دم‌دستي و ارتباطي با شبكه‌ي اجتماعي PSN را به صورت كلي و مفيد در اختيارمان قرار داد. از طريق بخش لينك‌ها، يك مرورگر در رابط متخصصي اپليكيشن باز مي‌شود و وب‌گاه‌هاي مرتبط با پلي‌استيشن و سوني را براي متخصص به نمايش مي‌گذارد. گزينه‌ي ديگر، ارتباط با پلي‌استيشن 4 از طريق Remote Play است كه در ادامه‌ي مقاله به آن خواهيم پرداخت.

    استفاده از اپليكيشن پلي‌استيشن براي كساني كه مدام به شبكه‌ي الكترونيك PSN متصل هستند و بازي‌هاي الكترونيك، ارتباط با دوستان و تماشاي ويديو‌هاي به اشتراك گذاشته شده از Twitch يا شبكه‌هاي ديگر برايشان اهميت دارد، بسيار توصيه مي‌شود. مزيت اين اپليكيشن، گستردگي آن در ابزارهاي اندرويدي و iOS است و حتما نيازي به داشتن موبايل‌هاي سوني براي استفاده از اپليكيشن نيست.

    PS4 Remote Play

    كنسول‌هاي دستي را مي‌توان تلاشي بزرگ از سوي شركت‌هاي توسعه‌‌دهنده‌ي كنسول‌هاي بازي براي گسترش بازي‌هاي ويديويي به بيرون از خانه‌ها توصيف كرد. شايد در دهه‌ي ۷۰ ميلادي، شركت‌هايي مانند Mattel و Microvision اولين كنسول‌هاي دستي را به دنيا معرفي كردند، اما بايد قبول كنيم كه اولين استاندارد جامع و پلتفرم صحيح در سطح كنسول‌هاي دستي را نينتندو با عرضه‌ي گيم‌بوي در سال ۱۹۸۹ پايه‌ريزي كرد. به زمان حال مي‌آييم، جايي كه دو شركت نينتندو و سوني چند سالي است كه رقابت سنگيني را در ساخت و توسعه‌ي كنسول‌هاي دستي با يكديگر آغاز كردند. با اين‌كه كفه‌ي ترازو به نفع نينتندو سنگيني مي‌كند، اما سوني ايده‌هاي جالبي را براي استفاده از كنسول‌ دستي و حتي موبايل و تبلت ارائه داده است. اين ايده، Remote Play نام دارد.

    مرجع متخصصين ايران PS4-Remote-Play-banner

     

    مرجع متخصصين ايران دانلود از فروشگاه ويندوز فون

    ريموت پلي، تكنولوژي معرفي شده توسط شركت سوني است كه قابليت انتقال صدا و تصوير را بين پلتفرم‌هاي پلي‌استيشن مانند پلي‌استيشن ۳، پلي‌استيشن ۴، پلي‌استيشن ويتا، پلي‌استيشن ويتا TV، تلويزيون‌هاي سوني و موبايل‌هاي سري اكسپريا، مقدور مي‌سازد.

    تكنولوژي ريموت پلي از سال ۲۰۰۶ مسير پرفراز و نشيبي را طي كرده است و از ابزاري براي انتقال فايل بين پلي‌استيشن 3 و كنسول دستي PSP، تبديل به يكي از محوري‌ترين پتانسيل‌ها و قابليت‌هاي ارتباطي بين ابزارهاي دستي سوني، از پلي‌استيشن ويتا تا موبايل‌هاي اكسپريا، با پلي ‌استيشن 4 شده است كه اصلي‌ترين متخصصد آن، اجراي بازي‌هاي پلي‌استيشن 4 به صورت استريم بر روي موبايل‌هاي سري Z3 و Z2 اكسپريا سوني علاوه بر كنسول دستي پلي‌استيشن ويتا است.

    دانلود ويديو

    عرضه‌ي موبايل‌هاي پرچمدار و تبلت Z3، با اولين حركت سوني براي پياده‌سازي تكنولوژي ريموت پلي در موبايل‌ها همراه بود. اما راه‌اندازي و استفاده از اين قابليت چگونه است و چه شرايطي را نياز دارد؟

    اول از همه شما نياز داريد تا يكي از دستگاه‌هاي رسمي كه سوني قابليت ريموت پلي را بر روي آن‌ها اضافه كرده، داشته باشيد. موبايل‌هاي سري Z3، تبلت Z3 Compact، موبايل‌هاي سري Z2 و تبلت Z2، تنها دستگاه‌هاي موبايلي و تبلتي هستند كه مي‌توانند از ريموت پلي همراهي كنند. با مراجعه به استور گوگل پلي، اپليكيشن اختصاصي PS4 Remote Play براي دانلود در دسترس است.

    مرجع متخصصين ايران PS4-Remote-Play-menu

    پس از نصب اپليكيشن، بايد از روشن بودن قابليت در پلي‌استيشن 4 مطمئن شويد. ريموت پلي از طريق بخش تنظيمات (Setting)، مشاهده راهنماي كنترلر(View Cotroller Guide) و نام نويسي (Register) قابل مشاهده و فعال‌سازي است.

    مراحل همسان‌سازي اپليكيشن و پلي‌استيشن 4 بسيار راحت است اما به يك سري نكات مهم بايد توجه داشته باشيم. اگر شما قصد تهيه‌ي موبايل يا تبلت اكسپريا زد ۲ يا ۳ براي اجراي بازي‌هاي پلي‌استيشن 4 به صورت استريم داريد، شرايطي خاصي را بايد داشته باشيد. قابليت ريموت پلي براي اجرا و همسان‌سازي با پلي‌استيشن 4، نياز به اينترنت پر سرعت دارد. چرا كه اين قابليت از طريق شبكه‌ي اينترنت به كنسولتان وصل خواهد شد. در ضمن، براي جفت شدن دستگاه و كنسول، هر دو بايد در يك شبكه‌ قرار داشته باشند.

    اين قضيه كه ريموت پلي براي اتصال دستگاه‌هاي اكسپريا به پلي‌استيشن 4، نيازمند شبكه‌ي اينترنت است، نكته‌ي بسيار مهمي است كه شايد خيلي‌ها از آن بي‌خبر باشند.

    مرجع متخصصين ايران PS4-remote-play-AI

    اگر موفق شديد موبايل يا تبلت خود را به پلي‌استيشن 4 متصل كنيد، به دو شكل مي‌توانيد بازي مورد انديشه متخصصين خود را در موبايل كنترل كنيد. يا كنترلر دوال‌شاك 4 كنسول را به موبايل از طريق اتصال بلوتوث وصل كرده و از آن استفاده كنيد، يا اپليكيشن كليد‌هاي مجازي را بر روي صفحه به نمايش در مي‌آورد. توصيه مي‌شود براي انجام صحيح بازي، حتما از كنترلر استفاده شود، چرا كه دكمه‌هاي مجازي بر روي صفحه، حجم زيادي را مخصوصا بر روي نمايشگر موبايل اشغال مي‌كنند و ديد كافي را از متخصص در بازي مي‌گيرد. خوشبختانه سوني يك پايه اتصال كنترلر به دستگاه‌هاي همراه به نام GCM10 به بازار عرضه كرده است كه با استفاده از آن مي‌توان از اتصال كنترلر با تبلت يا موبايل، يك كنسول دستي كامل ساخت!

    مرجع متخصصين ايران Dualshock 4 Controller with Xperia Z3

    Remote Play تكنولوژي بسيار جالبي است و اگر سوني بتواند از آن بهره‌وري درستي داشته باشد، خيل عظيمي از دارندگان كنسول پلي‌استيشن 4 را مي‌تواند به سمت موبايل‌هاي اكسپريا بكشاند.

    جمع بندي

    سوني چشم‌انداز درخشاني را براي ارتباطات الكترونيك خود بين محصولاتش ايجاد كرده است. پربازده‌ترين محصول اين شركت، پلي‌استيشن 4، در حال حاضرمانند يك پرچمدار براي شركت سوني عمل مي‌كندو سوني قصد دارد از پتانسيل و محبوبيت اين كنسول بازي، براي نيرو بخشيدن به ساير بخش‌هاي خود مانند موبايل و ارتباطات الكترونيك استفاده كند.

    آيا فروش خوب پلي‌استيشن 4 و محبوبيت آن، مي‌تواند تاثيري در بخش موبايل سوني داشته باشد؟

    تبليغات
    جديد‌ترين مطالب روز

    هم انديشي ها

    تبليغات

    با چشم باز خريد كنيد
    اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
    ورود به بخش محصولات