با اپليكيشن هاي متخصصدي در استور مايكروسافت آشنا شويد

پنج‌شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 10 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
در اين مطلب با اپليكيشن‌هايي آشنا مي‌شويم كه براي استفاده در دستگاه‌هاي مجهز به ويندوز و به‌ويژه دستگاه‌هاي تبديل‌شونده‌ي ويندوزي مناسب هستند.
تبليغات

مدت‌ها است كه مايكروسافت و ديگر شركت‌ها تبلت‌ها و دستگاه‌هاي تبديل‌شونده‌ي ويندوزي را در ابعاد و با مشخصات مختلف به‌فروش مي‌رسانند. براي بهبود تجربه‌ي متخصصان در استفاده از چنين دستگاه‌هايي، لازم است تا متخصصان بتوانند از اپليكيشن‌هايي استفاده كنند كه هم در زمان استفاده از ماوس و صفحه‌كليد و هم در زمان استفاده از صفحات لمسي كار خود را به‌خوبي انجام دهند.

در اين مطلب با اپليكيشن‌هايي آشنا مي‌شويم كه تجربه‌ي استفاده از دستگاه‌هاي ويندوزي و به‌ويژه دستگاه‌هاي تبديل‌شونده را بهبود مي‌بخشند. در انتخاب اين اپليكيشن‌ها دو ضابطه‌ي اصلي مدانديشه متخصصين قرار گرفته‌اند: مجاني بودن و امكان دريافت از فروشگاه اپليكيشن‌هاي مايكروسافت. علاوه‌بر اين، اكثر اين اپليكيشن‌ها براي استفاده به‌صورت لمسي مناسب هستند؛ هرچند در برخي موارد استفاده از صفحه‌كليد و ماوس كار را براي متخصص آسان‌تر مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران مشاهده‌ي اسناد و جزوه رايگان‌خوان / Doc Viewer and eBook Reader

مشاهده‌ي اسناد و جزوه رايگان‌خوان‌

Xodo

اپليكيشن Xodo ابزاري مناسب براي مطالعه‌ي اسناد است. اين اپليكيشن از فرمت‌هاي رايجي همچون PDF، XPS، فايل‌هاي نرم‌افزارهاي Word و PowerPoint و همچنين فرمت‌هاي رايج ذخيره‌سازي تصوير همراهي مي‌كند. يكي از نقاط قوت اين برنامه ارائه‌ي ابزارهاي متعدد براي نوت‌برداري و علامت‌گذاري در اسناد است. باز كردن همزمان چندين فايل مختلف، ظاهري ساده و سرعت بالا در باز كردن و مشاهده‌ي فايل‌ها از ديگر ويژگي‌هاي اين اپليكيشن هستند.

Freda

اگر به‌خواندن جزوه رايگان‌هاي الكترونيكي با فرمت epub علاقه‌داريد، برخلاف اندرويد و آي او‌اس، در فروشگاه اپليكيشن‌هاي مايكروسافت با گزينه‌هاي محدودي روبه‌رو هستيد. با اين وجود، يكي از همين گزينه‌هاي محدود كه Freda نام دارد، مي‌تواند انتخاب مناسبي باشد.

جابه‌جايي ميان صفحات و فصل‌هاي مختلف يك جزوه رايگان در Freda با سرعت امكاناتي مانند حالت مطالعه در شب، نشانه‌گذاري، افزودن به ليست علاقه‌مندي‌ها و تلفظ صوتي نيز ديگر مواردي هستند كه اين اپليكيشن را به گزينه‌اي مناسب براي خوره‌هاي جزوه رايگان تبديل مي‌كنند. در نقطه‌ي مقابل، رابط متخصصي نه‌چندان جذاب و نسبتا به‌هم ريخته‌ي اين برنامه مي‌تواند براي متخصصان آزار دهنده باشد. همچنين، تعدادي از منابع الكترونيك ارائه شده توسط اين برنامه هم قابل دسترسي نيستند؛ پس در اغلب موارد زحمت پيدا كردن و دانلود جزوه رايگان برعهده‌ي شما است. با اين وجود؛ مزايايي كه در ابتدا ذكر شدند مي‌توانند تجربه‌ي خواندن جزوه رايگان‌ها در Freda را به تجربه‌اي لذت‌بخش تبديل كنند.

مرجع متخصصين ايران پخش فيلم و موسيقي / Media Players

پخش‌كننده‌هاي موزيك و فيلم

Next-Player

علي‌رغم فراگير شدن سرويس‌هاي استريم موسيقي، بسياري از ما همچنان آرشيوهاي قديمي موزيك با پوشه‌هاي متعددي داريم كه مي‌توانند خاطرات گذشته را براي ما تداعي كنند. دردسرهاي خريد اشتراك سرويس‌هاي استريم موسيقي براي متخصصان ايراني هم باعث مي‌شوند تا بسياري از ما همواره داشتن فايل آهنگ‌هاي مختلف را بر گوش دادن به موسيقي از طريق سرويس‌هايي همچون اسپاتيفاي ترجيح دهيم. اگر شما هم در اين دسته قرار مي‌گيريد، استفاده از Next-Player را به شما توصيه مي‌كنيم. حجم كم، اجراي سريع، ظاهر ساده، همراهي از پخش موسيقي بر اساس پوشه‌ها و امكان ويرايش تگ‌ها اين اپليكيشن ساده را به گزينه‌اي مناسب تبديل مي‌كنند كه ارزش امتحان كردن را دارد.

ACG Player

كاربران ويندوز براي پخش فايل‌هاي ويدئويي گزينه‌هاي متعددي در اختيار دارند؛ اما تنها برخي از اين اپليكيشن‌ها با رابط متخصصي لمسي سازگاري دارند. در ميان اپليكيشن‌هاي مجاني موجود در مايكروسافت استور، ACG Player برنامه‌اي است كه امكانات مختلف همچون نمايش ويدئوهاي ۳۶۰ درجه، فرامين حركتي و منوي شناور را در كنار سازگاري با رابط متخصصي لمسي به متخصصان عرضه مي‌كند. علاوه بر امكانات متعدد، ACG Player گزينه‌هاي متعددي را براي شخصي‌سازي ارائه مي‌كند. در عين حال، تعدد گزينه‌ها و امكانات مي‌تواند اندكي گيج‌كننده باشد و در دستگاه‌هايي با سخت‌افزار ضعيف‌تر ممكن است با اشكالاتي همچون تاخير حين استفاده از برنامه مواجه شويد.

Easy Player

برخلاف ACG Player كه بر ارائه‌ي امكانات متعدد تمركز دارد، Easy Player امكانات اوليه‌اي كه از يك پخش‌كننده‌ي ويدئويي انتظار مي‌رود را در قالب برنامه‌اي كم‌حجم و ساده ارائه مي‌كند. هرچند اين برنامه گزينه‌هاي شخصي‌سازي چنداني ارائه نمي‌كند؛ اما همان‌طور كه از نامش پيدا است، وظيفه‌ي اصلي خود، يعني پخش ويدئوها را به آساني و به نحو احسن انجام مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران سرويس‌هاي استريم موزيك / Music Streaming Services

سرويس‌هاي استريم موسقي

اسپاتيفاي

سرويس استريم موسيقي اسپاتيفاي نيازي به معرفي ندارد و اغلب علاقه‌مندان فناوري و موسيقي به‌خوبي با آن آشنا هستند. مدت‌ها است كه اين سرويس اپليكيشن خود را به مايكروسافت استور هم آورده است. اين اپليكيشن تمام امكانات مورد نياز را در اختيار شما قرار مي‌دهد و از اين لحاظ با اشكالي مواجه نخواهيد شد؛ اما در برخي قسمت‌ها ظاهر برنامه هنوز به‌طور كامل براي دستگاه‌هاي لمسي بهينه‌ نشده كه ممكن است مقداري آزار دهنده باشد.

iTunes

اپل هم سرانجام پس از مدت‌ها سرويس iTunes را به فروشگاه اپليكيشن‌هاي ويندوز آورد تا متخصصان بتوانند با نصب اين برنامه از محتواي ارائه شده در iTunes استفاده كنند. البته نسخه‌ي موجود در مايكروسافت استور تاكنون بازخوردهاي منفي متعددي دريافت كرده است؛ ولي احتمالا اشكالات مربوط به نسخه‌ي موجود در فروشگاه اپليكيشن‌هاي ويندوز تدريجا بهتر و بهتر خواهد شد.

Musixmatch

يكي از اپليكيشن‌هايي كه مي‌تواند به‌عنوان مكمل سرويس‌هايي همچون اسپاتيفاي و iTunes عمل كند، اپليكيشن Musixmatch است. اين اپليكيشن به شما اجازه مي‌دهد حين گوش دادن به آهنگ‌ها در اسپاتيفاي، iTunes و Windows Media Player، شعر آهنگ‌ها را هم مشاهده كنيد. البته بر اساس تجربه‌ي نويسنده، در موارد نادري Musixmatch كار خود را به‌درستي انجام نمي‌دهد و براي آهنگ پخش شده شعري را نمايش نمي‌دهد. همچنين، اگر كارهاي هنرمندان كمتر شناخته‌شده را دنبال مي‌كنيد، ممكن است شعر آهنگ مورد انديشه متخصصين شما در آرشيو Musixmatch وجود نداشته باشد.

SoundCloud

اپليكيشن SoundCloud از جمله اپليكيشن‌هايي است كه از طراحي جذاب و ظاهري تميز و يك‌دست بهره مي‌برد. آرشيو گسترده‌ي موسيقي و برنامه‌هاي صوتي موجود در ساند‌كلاود متخصصان زيادي را به‌سمت اين پلتفرم جذب كرده و اپليكيشن ساندكلاود در مايكروسافت استور هم امكان استفاده‌ي آسان از اين آرشيو را فراهم مي‌كند. البته اين اپليكيشن هنوز در مرحله‌ي آزمايشي (Beta) قرار دارد و در موارد بسيار محدودي به‌درستي كار نمي‌كند. علاوه بر اين، نسخه‌ي ويندوزي ساندكلاود با نوشته‌هاي فارسي هم رابطه‌ي خوبي ندارد و آن‌ها را به‌درستي نشان نمي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران ويرايش تصاوير / Photo Editing

ويرايش تصاوير

PicsArt

كاربران ويندوز مي‌توانند از اپليكيشن‌هاي قدرتمندي مانند نسخه‌ي اصلي Photoshop براي ويرايش تصاوير استفاده كنند؛ اما اين اپليكيشن و بسياري ديگر از اپليكيشن‌هاي سنتي ويراش تصوير با رابط متخصصي لمسي سازگاري چنداني ندارند. PicsArt اپليكيشني است كه مي‌تواند برخي امكانات اوليه‌ي ويرايش تصاوير را در اختيار شما قرار دهد و در عين‌حال بار رابط متخصصي لمسي نيز سازگاري دارد.

البته به‌هيچ وجه قصد مقايسه‌ي PicsArt و فتوشاپ را نداريم؛ اما اگر مي‌خواهيد بدون استفاده از ماوس و صفحه‌كليد تغييرات ساده‌اي در تصاوير ايجاد كنيد، اين اپليكيشن احتمالا نيازهاي شما را برآورده خواهد كرد. امكان قالب‌بندي متون و افزودن آن‌ها به تصاوير، امكان رسم اشكال متعدد و استيكرهاي متنوع از جمله ويژگي‌هاي اين نرم‌افزار هستند.

PhotoScape X

اگر امكانات PicsArt شما را راضي نمي‌كند، توصيه مي‌كنيم PhotoScape X را امتحان كنيد. اين اپليكيشن علاوه بر ابزارهاي اوليه همچون  تغيير اندازه، نوشتن متن و...، امكاناتي را جهت ويرايش رنگ‌ها، تغيير نور، افزايش يا كاهش وضوح، ساخت تصاوير با فرمت GIF و... هم ارائه مي‌كند.

شايان ذكر است كه براي استفاده از برخي امكانات اضافه‌ي PhotoScape X بايد نسخه‌ي Pro را خريداري كنيد. همچنين، برخي بخش‌هاي برنامه هنوز براي استفاده به‌صورت لمسي كاملا بهينه نشده‌اند و اين مسئله ممكن است در برخي موارد آزاردهنده باشد.

اگر تصويري را تهيه كرده‌ايد و مي‌خواهيد تغييرات سريعي روي آن‌ها ايجاد كنيد و در شبكه‌هاي اجتماعي به اشتراك بگذاريد، بهترين انتخاب Adobe Photoshop Express خواهد بود. اين اپليكيشن امكانات ويرايش ساده را در اختيار شما قرار مي‌دهد و با رابط متخصصي لمسي كاملا سازگار است. علاوه‌بر اين، اعمال تغييرات در اين نرم‌افزار به‌سرعت و بدون دردسر انجام مي‌شوند.

البته مزاياي Adobe Photoshop Express تقريبا به همين موارد محدود مي‌شوند؛ چرا كه امكانات اين برنامه از موارد اوليه و اساسي فراتر نمي‌روند.

مرجع متخصصين ايران ويرايش متن / Text Editor

ويرايش متن

NotepadX

اگرچه اپليكيشن Notepad ويندوز براي نوت‌برداري‌هاي سريع كار خود را به‌خوبي انجام مي‌دهد؛ اما گاهي اوقات داشتن چند امكان اضافه مي‌تواند مفيد باشيد. اپليكيش NotepadX در كنار ظاهري ساده، امكاناتي همچون باز كردن همزمان چندين فايل، به‌خاطر سپردن آخرين فايل‌ها و شخصي‌سازي كامل محيط برنامه را فراهم مي‌كند. همين امكانات باعث مي‌شود NotepadX گزينه‌ي مناسبي براي نوشتن متون كوتاه و نمايش فايل‌هاي متني باشد.

CodeWriter

اگر با كدنويسي سر و كار داريد، CodeWriter را به شما توصيه مي‌كنيم. هرچند اين اپليكيشن با نرم‌افزارهاي رايج‌تر مانند Notepad++ قابل مقايسه نيست؛ اما امكانات اوليه را براي كدنويسي فراهم كرده و از قالب كدهاي مختلف همراهي مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران ديكشنري / Dictionary

واژه‌نامه (ديكشنري)

IranDic

تعداد واژه‌نامه‌هاي دوزبانه (انگليسي-فارسي) موجود در فروشگاه اپليكيشن‌هاي ويندوز بسيار محدود است. براساس تجربه‌ي نويسنده، همين اپليكيشن‌ها هم كار خود را به‌خوبي انجام مي‌دهند؛ اما در اين ميان، اپليكيشن IranDic در ارائه‌ي معاني صحيح براي واژگان دقيق‌تر عمل مي‌كند. ظاهر ساده‌ي اين اپليكيشن هم از ديگر مزاياي آن است. البته اگر به‌دنبال واژه‌هاي تخصصي‌تر هستيد، احتمالا IranDic تمام نيازهاي شما را فراهم نمي‌كند و ممكن است به واژه‌نامه‌هاي تخصصي انگليسي نياز پيدا كنيد.

اپليكيشن Advanced English Dictionary يك واژه‌نامه‌ي انگليسي به انگليسي است كه بازه‌ي گسترده‌اي از كلمات ساده تا پيشرفته را در بانك اطلاعاتي خود جاي داده است. اين اپليكيشن كه داراي محيطي زيبا و يكدست است، ضمن برخورداري از بانك اطلاعاتي كامل و دقيق، اطلاعات اضافه همچون كلمات مرتبط و ريشه‌ي كلمات را هم نمايش مي‌دهد. مجموع اين ويژگي‌ها Advanced English Dictionary را به گزينه‌اي عالي براي زبان‌آموزان، مترجمان و مدرسان زبان تبديل مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران ابزارهاي متخصصدي / Utilities

ابزارهاي متخصصدي

iDownload Manager

هرچند اپليكيشن‌هاي زيادي براي دريافت فايل‌ها از اينترنت در اختيار متخصصان ويندوز قرار دارند؛ اما اغلب آن‌ها با رابط متخصصي لمسي سازگاري ندارند. در اين ميان، iDownload Manager گزينه‌اي است از رابط متخصصي تر و تميز و يك‌دست برخوردار است؛ ضمنا، اين رابط متخصصي كاملا براي استفاده در حالت لمسي مناسب است.

توسعه‌دهندگان iDownload Manager افزونه‌هايي را براي سه مرورگر Firefox، Edge و Chrome تهيه كرده‌اند تا بتوانيد اين برنامه را به‌مرورگر مورد علاقه‌ي خود متصل كنيد. البته در موارد جزئي، سرعت دانلود با iDownload Manager اندكي پايين‌تر از سرعت دانلود با ديگر اپليكيشن‌ها است؛ اما در اغلب موارد با اشكال افت سرعت مواجه نمي‌شويد.

Torrex Lite

با وجود برخورد قانوني شديد با سايت‌هايي همچون PirateBay، دنياي تورنت شايد رونق هميشگي خود را نداشته باشد، اما هنوز هم برخي جزوه رايگان‌ها، فيلم‌ها و... فقط در تورنت پيدا مي‌شوند. Torrex Lite يك كلاينت ساده و درعين‌حال كارآمد براي دريافت فايل از تورنت است. ظاهر زيبا با امكان شخصي‌سازي فراوان و عملكرد سريع و روان از مزاياي اين نرم‌افزار هستند. در عين حال، ارائه‌ي اطلاعات محدود درباره‌ي افراد حاضر در شبكه (Peers) از جمله كاستي‌هاي اين اپليكيشن است.

To-Do

مدتي پس از تصاحب Wunderlist توسط مايكروسافت، ردموندي‌ها اپليكيشن To-Do را معرفي كردند كه توسط توسعه‌دهندگان Wunderlist ساخته شده بود. To-Do ابزاري مناسب براي برنامه‌ريزي و تنظيم كارهاي روزانه است. اين اپليكيشن ساده نه‌تنها براي ويندوز، بلكه براي ديگر پلتفرم‌ها نيز ارائه شده و به‌شما اجازه مي‌دهد ليست‌هاي وظائف و كارهاي خود را بين پلتفرم‌هاي مختلف همگام‌سازي كنيد.

ظاهر ساده و درعين‌حال جذاب و همگام‌سازي سريع دو ويژگي مثبت To-Do هستند. علاوه بر اين، امكان تقسيم كارها به مراحل مختلف نيز در اين اپليكيشن وجود دارد. تنها اشكال اين برنامه، عدم وجود امكان ساخت زيرپوشه براي پوشه‌هاي اصلي است.

f.lux

اين روزها از مضرات نور آبي براي بدن انسان بسيار صحبت مي‌شود. اپليكيشن f.lux با تغيير دماي رنگ‌ها و كاهش نور آبي، تجربه‌ي استفاده از رايانه در ساعات پاياني روز را بهبود مي‌بخشد. اين اپليكيشن براساس موقعيت جغرافيايي شما در ساعات مختلف دماي رنگ‌ها را تغيير مي‌دهد و به تنظيمات اوليه‌ي خاصي نياز ندارد.

البته اگر تنظيمات پيش‌فرض برنامه مناسب سليقه‌ي شما نيست هم مي‌توانيد دماي رنگ در ساعات مختلف روز را به‌سليقه‌ي خود انتخاب كنيد. تغيير تدريجي دماي رنگ در ساعات مختلف هم از جمله ويژگي‌هاي دوست‌داشتني در f.lux است. البته برخي منوها و صفحه‌ي تنظيمات در اين اپليكيشن براي رابط متخصصي لمسي بهينه نشده‌اند، ولي اميدواريم همين مورد هم در آينده مرتفع شود.

سخن آخر

اميدواريم اين اپليكيشن‌ها به بهبود تجربه‌ي استفاده‌ي شما از دستگاه‌هاي ويندوزي كمك كنند. به‌خاطر داشته باشيد كه هيچ‌كدام از اين اپليكيشن‌ها بي‌نقص نيستند و ممكن است كاستي‌هايي داشته باشند. در انتها، از شما تقاضا مي‌كنيم اپليكيشن‌هاي مورد علاقه‌ي خود در مايكروسافت استور را با ما و ديگر متخصصان در ميان بگذاريد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات