مايكروسافت با گذر از ويندوز عملكردي عالي در اندرويد و iOS دارد

چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مايكروسافت از چندي پيش فعاليت‌هاي خود در سيستم‌هاي عامل‌ رقيب را افزايش داد و امروز عملكردي بسيار عالي در اندرويد و iOS دارد.
تبليغات

مايكروسافت در سال ۲۰۱۵ و زماني‌كه ويندوز فون در تقلاي حيات بود، با تصميمي بسيار مهم مواجه بود. آن‌ها يا بايد اپليكيشن‌هاي خود را با همان كيفيت ويندوز براي اندرويد و iOS توسعه مي‌دادند يا هنوز به سيستم‌عامل خود وفادار مي‌ماندند. امروز مي‌دانيم كه ردموندي‌ها گزينه‌ي اول را انتخاب كردند و سيستم‌عامل موبايلي آن‌ها به‌نوعي به تاريخ پيوست.

كاربران و متخصص كارشناسان دنياي موبايل، امروز تأييد مي‌كنند كه گذر مايكروسافت از ويندوز در بازار موبايل، نتايج مناسب قابل‌توجهي داشت. آمار كنوني نصب اپليكيشن‌هاي مايكروسافت در سيستم‌عامل رقبا همچون اندرويد، تأييدي بر موفقيت آن‌ها است. به‌عنوان مثال مايكروسافت ورد در گوگل پلي آمار نصب يك ميليارد را رد كرد. آمارها براي پاورپوينت، اكسل و وان‌نوت هم بيش از ۵۰۰ ميليون نصب فعال را نشان مي‌دهد.

مايكروسافت ورد در رتبه‌بندي اپليكيشن‌هاي iOS هم جايگاه مناسبي دارد. اپليكيشن ويرايشگر متن معروف ردموندي‌ها در دسته‌بندي اپليكيشن‌هاي متخصصدي اپل رتبه‌ي ۱۱ را به خود اختصاص مي‌دهد. به‌علاوه اوتلوك در رتبه‌بندي مذكور در مقام ۶ و اكسل در رتبه‌ي ۲۴ قرار دارد.

رويكرد ردموندي‌ها در ارائه‌ي اپليكيشن در پلتفرم‌هاي گوناگون، مشترياني را براي آن‌ها به ارمغان آورد كه در غير اين صورت جذب سرويس‌ها نمي‌شدند. ساتيا نادلا، مديرعامل مايكروسافت در آخرين كنفرانس درآمدي شركت گفت كه رويكردي SaaS سرويس‌ها در اندرويد، iOS و ويندوز بازاري بزرگ‌تر را براي شركت فراهم مي‌كند. او تبديل شدن متخصصان سرويس‌هايي همچون ورد به مشتريان دائمي آفيس ۳۶۵ را شانس بزرگ حضور در پلتفرم‌هاي متنوع مي‌داند.

مرجع متخصصين ايران app-mirroring

نادلا در سخنراني كنفرانس درآمدي مايكروسافت پيرامون سرويس‌ها گفت:

در مباحثه گسترش پايگاه متخصصان آفيس ۳۶۵، شاهد فرصت‌هاي جديدي هستيم كه در زمينه‌هاي متنوع متولد مي‌شوند. ما در بازار توسعه‌نيافته سرمايه‌گذاري نكرديم و پيچيدگي‌هاي آن بازارها را نيز از سر گذرانديم. به‌هرحال اكنون با رويكرد SaaS قابليت دسترسي به بازارهاي تجاري را در سرتاسر جهان ممكن مي‌شود.

آمار اپليكيشن‌هاي ديگر مايكروسافت به‌اندازه‌ي آمار يك ميلياردي نصب ورد جذاب و خيره‌كننده نيستند، اما از طرفي نمايي از درآمد ردموندي‌ها را نشان مي‌دهند. درواقع شايد متخصصي كه ورد را در موبايل هوشمند اندرويدي خود نصب مي‌كند، استفاده‌ي چنداني از آن نداشته باشد، اما متخصص وان نوت و پاورپوينت به‌احتمال زياد امكان ثبت‌نام در سرويس پولي آفيس ۳۶۵ را خواهد داشت.

جذب متخصص در سيستم‌هاي عامل ديگر، موجب افزايش متخصصان آفيس ۳۶۵ هم مي‌شود

فروش سرويس‌ها و عضويت‌هاي درآمدي اپليكيشن‌ها، آفيس را به يكي از منابع اصلي درآمدي مايكروسافت تبديل مي‌كند. با توجه به همين آمارها مي‌توان پيش‌بيني كرد كه گزارش درآمد ردموندي در سه‌ماهه‌ي چهارم سال ارقام قابل‌توجهي را براي سرويس‌‌ها نشان دهد.

مايكروسافت در مراحل بعدي توسعه‌‌ي سرويس‌هاي خود، همراهي از اپليكيشن‌هاي اندرويد در دستگاه‌هاي ويندوز لايت را در انديشه متخصصين دارد. آن‌ها اكنون اپليكيشن‌هاي متعددي را در گوگل پلي عرضه كرده‌اند و پياده‌سازي قابليت مذكور، به نفع خودشان هم خواهد بود. البته گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه هنوز نقشه‌ي راه مشخصي براي توسعه در اين بخش وجود ندارد.

مرجع متخصصين ايران office 365

مري جو فولي، يكي از متخصص كارشناسان مشهور دنياي فناوري در گزارش ماه ژوئن خود پيرامون برنامه‌ي فوق نوشت:

مايكروسافت در ارائه‌ي سرويس‌هاي خود در اندرويد موفقيت‌هاي قابل‌توجهي را تجربه كرد. اپليكيشن‌هايي همچون لانچر و اوتلوك واقعا موفق بودند. مايكروسافت اكنون بيش از ۱۵۰ اپليكيشن از گروه‌هاي متنوع در گوگل پلي دارد. از ميان آن‌ها پنج اپليكيشن آمار نصب بيشتر از ۵۰۰ ميليون عدد دارند.بخش ديگر معادله‌ي اندرويد و ويندوز به اضافه كردن اپليكيشن‌هاي اندرويدي به ويندوز مرتبط مي‌شود؛ بخشي كه نياز به طراحي و برنامه‌ريزي قوي‌تري دارد. چندي پيش مايكروسافت امكان پورت كردن اپليكيشن‌هاي اندرويدي به ويندوز را از طريق Astoria فراهم كرد كه البته در سال ۲۰۱۶ پروژه متوقف شد. همين روند براي امكان پورت اپليكيشن‌هاي iOS هم مطرح شد كه البته از يك سال پيش هيچ برنامه‌ي توسعه‌اي يا بازاريابي براي آن شاهد نبوده‌ايم.برخي اعتقاد دارند مايكروسافت به‌خاطر عالي بودن پروژه‌ي Astoria آن را متوقف كرد. آن‌ها مي‌‌گويند اگر پروژه به روند عالي خود ادامه مي‌داد، نياز متخصصان به ويندوز ۱۰ به‌مرور از بين مي‌رفت. وقتي متخصصي بتواند از اپليكيشن‌هاي اندرويدي در ويندوز به‌راحتي استفاده كند، ديگر سراغ اپليكيشن‌هاي پلتفرم يونيورسال نخواهد رفت.

درنهايت فرايند پيشرفت مايكروسافت در اندرويد و iOS به نقطه‌‌اي حساس رسيده است. آن‌ها بازخوردي مناسب از سوي متخصصان سيستم‌هاي عامل رقيب دريافت كرده‌اند، اما قدم بعدي بسيار حساس‌تر خواهد بود. آيا مايكروسافت براي ادامه‌ي مسير و رقابت با كروم‌بوك‌هاي گوگل به ماركت اختصاصي اندرويد نياز خواهد داشت؟ به‌هرحال شايد چنين چالش‌هايي باعث شود كه پيشرفت ردموندي‌ها در سيستم‌عامل‌ رقيب در همين مراحل باقي بماند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات