پايان عمر ويندوز 7 و خطرات امنيتي كه متخصصان اين سيستم‌عامل را تهديد مي‌كند

چهارشنبه ۲۵ دي ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
سيستم‌عامل ويندوز ۷ كه ديروز به پايان عمر خود رسيد، ديگر از سوي مايكروسافت همراهي نخواهد شد و به‌روزساني امنيتي را دريافت نخواهد كرد.
تبليغات

 مايكروسافت از تاريخ ۱۴ ژانويه (۲۴ دي) به همراهي از ويندوز ۷ پايان داد. اين بدان معنا است كه مشاغل و به‌طور كلي تمامي متخصصان با كامپيوترهاي مجهز به سيستم‌عامل ويندوز ۷ كه در سال ۲۰۰۹ معرفي شده، ديگر از پچ‌هاي امنيتي و به‌روزرساني‌ها بهره‌مند نخواهند شد مگر اينكه هزينه‌اي به‌طور جداگانه‌اي براي اين همراهي بپردازند.

در همين راستا مايكروسافت از متخصصاني كه هنوز از ويندوز ۷ استفاده مي‌كنند خواسته تا با نصب ويندوز 10 امنيت خود را ارتقا دهند و از خدمات متخصص و به‌روزرساني‌هاي امنيتي بهره ببرند. در حال حاضر تخمين زده شده كه تعداد متخصصان ويندوز ۷ به ۲۰۰ ميليون مي‌رسد.

اگر متخصصان اين ارتقا سيستم‌عامل را انجام ندهند با آسيب‌پذيري‌هاي امنيتي و اشكالات نرم‌افزاري رو‌به‌رو خواهند شد. درواقع مايكروسافت ديگر خود را موظف نمي‌داند تا به رفع اشكالات و فراهم كردن امنيت در اين سيستم‌عامل بپردازد؛ درنتيجه متخصصاني كه قصد دارند همچنان از سيستم‌عامل ويندوز ۷ استفاده كنند، در معرض حملات سايبري، هك شدن و بدافزارها قرار خواهند گرفت. درواقع هشدارهايي به متخصصان داده شده تا هرچه زودتر سيستم‌عامل خود را ارتقا دهند و ديگر از ويندوز ۷ استفاده نكنند.

مرجع متخصصين ايران ويندوز 7

مركز امنيت سايبري بريتانيا (NCSC) نيز مردم را به ارتقا دستگاه‌هاي ويندوز ۷ تشويق كرده و از متخصصان خواسته تا با اين ارتقا از خدمات امنيتي ويندوز ۱۰ بهره‌مند شوند. از متخصصان خواسته شده تا هرچه سريع‌تر اين ارتقا را انجام دهند و داده‌هاي حساس خود را از دستگاه‌هاي مجهز به ويندوز ۷ خارج كنند. از سوي ديگر متخصصان نبايد در ويندوز ۷ اقداماتي مانند عمليات بانكي را انجام دهند يا به ساير حساب‌هاي متخصصي مهم دسترسي داشته باشند زيرا خطرات زيادي اين متخصصان را تهديد خواهد كرد.

مايكروسافت قبلا اشاره كرده بود كه ارتقا ويندوز ۷ به ويندوز ۱۰ نيز قدم خوبي نخواهد بود و در بهترين حالت متخصصان بايد دستگاه‌هاي جديد مجهز به ويندوز ۱۰ را خريداري كنند زيرا يك دستگاه قديمي ويندوز ۷ از بسياري از امكانات و درايورهاي ويندوز ۱۰ همراهي نخواهد كرد و احتمالا با نقص‌هايي رو‌به‌رو خواهد شد.

كاربران ويندوز ۷ با بدترين تهديدهاي امنيتي رو‌به‌رو خواهند شد

از اين پس خطرات ويندوز ۷ بيشتر خواهد شد درنتيجه سيستم افرادي كه به ويندوز ۱۰ ارتقاء نيافته‌اند بايد بدانند كه با بدترين تهديدهاي امنيتي رو‌به‌رو خواهند شد. درواقع متخصصان ويندوز ۷ از اين پس بيشتر در معرض نفوذ به شبكه از طريق فيشينگ، حملات بدافزاري و باج افزارها خواهند بود. حمله‌ي جهاني باج‌افزار WannaCry در ماه مه ۲۰۱۷ نشان داد كه دستگاه‌هايي بيشترين آسيب را ديدند كه به‌روزرساني امنيتي را دريافت نكرده‌اند. از سوي ديگر محققان، آسيب‌پذيري BlueKeep را در اين سيستم‌عامل معرفي كردند و به شركت‌هاي اطلاعاتي هشدار دادند كه ممكن است در معرض حملات عمده قرار گيرند. براساس مطالعه‌هاي محققان، آسيب‌پذيري BlueKeep در ماه مه مشخص شد و طي آن مهاجم به‌راحتي مي‌تواند از طريق پروتكل دسكتاپ به كنترل از راه دور سيستم مورد انديشه متخصصين بپردازد و اين موضوع متخصصان سيستم‌هاي عامل‌ ويندوز ۷ و ويندوز XP را در معرض خطر قرار خواهد داد.

تيم امنيتي Skybox نيز اعلام كرده است كه اگر ويندوز ۷ را ارتقا ندهيد در حقيقت به يك مهاجم اين امكان را مي‌دهيد تا از راه دور به سيستم شما نفوذ كند، از طريق پروتكل‌هاي دسكتاپ به سرور ويندوز متصل شود و در نهايت كدهاي دلخواهي را از راه دور روي سرور به اجرا در بياورد.

مرجع متخصصين ايران ويندوز 7

از سوي ديگر متخصصاني كه با ويندوز ۷ به اينترنت متصل مي‌شوند در معرض خطر بيشتري قرار دارند زيرا هكرها به‌دنبال سيستم‌هاي عامل‌ همراهي‌نشده هستند و از طريق اين سيستم‌ها به‌راحتي به شبكه‌ نفوذ مي‌كنند. درواقع مدام بايد شبكه‌ي خود را تحت انديشه متخصصين داشته باشيد و از اطلاعات خود محافظت كنيد تا در ويندوز ۷ به خطر نيفتيد.

با وجود پايان كار ويندوز ۷، برخي از سازمان‌ها همچنان در برابر به‌روزرساني و ارتقا اين سيستم‌عامل مقاومت مي‌كنند و معتقدند كه اين تغييرات پيچيده و پرهزينه خواهد بود. اما اين افراد بايد بدانند كه آسيب ديدن از طريق حملات سايبري هزينه و خسارت‌هاي جبران‌ناپذيري خواهد داشت. درنتيجه استفاده از ويندوز ۷ بدون همراهي مايكروسافت يك خطر بزرگ براي هر متخصصي خواهد بود و ممكن است تا هكرها اين سيستم‌عامل را هدف قرار دهند و به متخصصان آسيب برسانند.

در نهايت اين سازمان‌ها و متخصصان مجهز به ويندوز ۷ بايد هرچه زودتر به‌روز شده و به جديدترين خدمات امنيتي ويندوز ۱۰ مجهز شوند. اگر متخصصان ويندوز ۷ را به‌روزرساني نكنند ممكن است ماجراي باج‌افزار WannaCry دوباره تكرار شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات