بهترين برنامه‌هاي رايگان جايگزين مايكروسافت اكسل

چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران لوگوي اكسل روي كلاژي از آيكون هاي ديگر برنامه ها
مايكروسافت اكسل از برنامه‌هاي پركاربرد كار با فايل‌هاي صفحه‌گسترده محسوب مي‌شود كه البته جايگزين‌هاي مشابه و رايگاني هم براي آن عرضه شده است.
تبليغات

در ايران مي‌توان از نسخه‌ي كرك‌شده‌ي اكسل استفاده كرد؛ اما اگر نمي‌خواهيد اين كار را انجام دهيد، گزينه‌هاي جايگزين رايگان نيز براي آن يافت مي‌شود.

فايل‌هاي صفحه‌گسترده (Spreadsheet) امروزه براي همه‌ي متخصصان دنياي فناوري مفيد و متخصصدي هستند. مردم از اين فايل‌ها براي كارهاي گوناگون همچون مديريت انبار، بودجه، ردگيري داده و بسياري وظايف ديگر استفاده مي‌كنند.

مايكروسافت اكسل از سال‌ها پيش به‌عنوان اولين انتخاب براي مديريت اين دسته از فايل‌هاي Spreadsheet شناخته مي‌شود؛ البته به‌جز كساني كه براي استفاده‌ي رايگان از اكسل از روش‌هاي دورزدن استفاده مي‌كنند، اپليكيشن محبوب ردموندي‌ها براي متخصصان هزينه در پي دارد.

دراين‌ميان، گزينه‌هاي جايگزين متعددي معرفي شده‌اند كه خدمات مشابه با اكسل را به‌رايگان دراختيار متخصصان قرار مي‌دهند. اگر قصد هزينه‌كردن براي اكسل يا استفاده از نرم‌افزار قفل شكسته را نداريد، گزينه‌هاي رايگان موجود بسياري از نيازهاي شما را برطرف مي‌كنند.

بهترين جايگزين ابري مايكروسافت اكسل: گوگل شيتس

امروزه، گوگل شيتس (Google Sheets) هم به‌اندازه‌ي مايكروسافت اكسل طرفدار و متخصص دارد. متخصصان گوگل به‌راحتي به اين اپليكيشن مبتني‌بر خدمات ابري دسترسي پيدا مي‌كنند و از همه مهم‌تر، از قابليت تعامل و ارتباط آن با اپليكيشن‌هاي ديگر گوگل همچون Forms و Data Studio بهره مي‌برند. ارتباط بين اپليكيشن‌ها مديريت پروژه‌ها را براي متخصصان آسان‌تر مي‌كند.

همان‌طوركه گفته شد، گوگل شيتس تمامي داده‌هاي ورودي را در سرورهاي ابري ذخيره مي‌كند؛ درنتيجه متخصص مي‌تواند در پلتفرم‌هاي گوناگون دسكتاپ، اندرويد و iOS به آن‌ها دسترسي داشته باشد.

مرجع متخصصين ايران صفحه اي شبيه اكسل كه اسم افراد مختلف در بالاي آن نوشته شده

رابط متخصصي ساده و تميز گوگل شيتس ناوبري در آن و استفاده از قابليت‌ها را بسيار آسان مي‌كند. امكان همكاري لحظه‌اي اعضاي گروه از قابليت‌هاي حياتي ديگر در سرويس ابري گوگل است كه در تركيب با بخش چت گروهي، متخصصي آن دوچندان مي‌شود.

كاربران مي‌توانند روي هر سلول انديشه متخصصين بفرستند يا دسترسي به كل فايل يا هر بخشي از فايل را براي متخصصان ديگر تنظيم كنند. به تمام اين ويژگي‌ها، گزينه‌ي Help اپليكيشن‌ها را هم اضافه كنيد كه يادگيري فرايندها را بسيار آسان مي‌كند.

گوگل شيتس به‌دليل زيرساخت ابري و اتصال با اپليكيشن‌هاي ديگر گوگل، طرفداران بسياري دارد

گوگل شيتس از جزوه رايگانخانه‌ي عظيم فرمول، جداول پيووت، گزينه‌‌هاي فرمت شرطي و الگوهاي بسيار زيادي بهره مي‌برد كه در ساختن و مديريت آسان فايل‌هاي صفحه‌گسترده بسيار مفيد هستند.

از قابليت‌هاي مهم ديگر مي‌توان به انواع نمودار با قابليت شخصي‌سازي اشاره كرد كه دركنار گراف‌ها، ساختن جلوه‌اي بصري از داده‌ها را آسان مي‌كند. اين نمودارها و گراف‌ها به‌سرعت و پس از به‌روزرساني داده‌ها به‌روز مي‌شوند. گوگل شيتس همچنين تاريخچه‌اي از ويرايش‌هاي انجام‌شده روي فايل را ذخيره مي‌كند و نسخه‌سازي از فايل در آن آسان است.

درضمن، فرايند انتقال فايل اكسل به گوگل شيت نيز بسيار آسان است؛ بنابراين مي‌توانيد به راحتي فايل‌هاي خود را ميان اين دو برنامه جابه‌جا كنيد.

بهترين جايگزين اكسل براي متخصصان اپل: iWork Numbers

اپل جايگزيني به‌نام iWork Numbers براي اكسل دارد كه به‌رايگان براي هر فرد داراي اكانت آي‌كلاد (حتي بدون سيستم‌عامل مك) دردسترس قرار مي‌گيرد. البته نسخه‌ي موبايل فقط براي متخصصان iOS عرضه مي‌شود و هنوز اپليكيشني براي متخصصان اندرويد منتشر نشده است.

اپليكيشن نامبرز از قلم هوشمند اپل هم همراهي مي‌كند؛ درنتيجه هنگام كار با تبلت آيپد، مي‌توانيد با قلم هوشمند علامت يا يادداشتي در كنار فايل ذخيره كنيد. متخصصان همچنين مي‌توانند فايل‌هاي نهايي را در فرمت اكسل هم ذخيره كنند تا هنگام اشتراك‌گذاري با ديگران، اشكال چنداني نداشته باشند.

از قابليت‌هاي ديگر مي‌توان به همكاري زنده اشاره كرد. متخصصان همچنين مي‌توانند فايل‌ها را با رمزعبور يا اثرانگشت يا فيس‌‌آي‌دي قفل كنند.

مرجع متخصصين ايران نمودار و گراف هاي رنگي در كنار اطلاعات ديگر

طراحي در اپل هميشه روي ساده‌بودن رابط‌هاي متخصصي استوار است. محيط اوليه‌ي نامبرز هم در مسير همين سادگي، به‌جاي نمايش خطوط جدولي (مانند اكسل و همه‌ي جايگزين‌هاي ديگر) صفحه‌اي سفيد و خالي را به متخصص نمايش مي‌دهد. بخش قابليت‌هاي و تنظيمات نيز با ساختاري ميني‌مال نمايش داده مي‌شود.

اضافه‌كردن نمودار و جدول و انواع ديگر محتوا در نامبرز به‌آساني انجام مي‌شود و الگوهاي اوليه‌ي متعددي هم براي شروع كار دردسترس قرار دارد. نامبرز بيش از ۷۰۰ شكل با قابليت شخصي‌سازي دراختيار متخصص قرار مي‌دهد كه براي ايجاد جلوه‌هاي بصري در فايل صفحه‌گسترده متخصصد زيادي دارند.

بهترين جايگزين متن‌باز اكسل: LibreOffice Calc

اپليكيشن Calc بخشي از مجموعه‌ي LibreOffice است كه به‌رايگان عرضه شده است و يكي از برنامه‌هاي قدرتمند براي مديريت فايل‌هاي صفحه‌گسترده در ويندوز و مك و لينوكس محسوب مي‌شود.

اگرچه رابط متخصصي نرم‌افزار به زيبايي گزينه‌هاي ديگر نيست، قابليت‌هاي متنوعي همچون متن‌بازبودن دارد. درنتيجه، متخصص به توابع و عملكردهاي پيچيده‌تري دسترسي دارد و امكان شخصي‌سازي آن‌ها را نيز خواهد داشت. الگوهاي رايگان متعددي هم براي شخصي‌سازي و طراحي فايل‌ها در Calc در اينترنت موجود است. 

اين اپليكيشن به‌صورت پيش‌فرض و بومي از فايل‌هاي اكسل همراهي مي‌كند. از قابليت‌هاي مهم آن مي‌توان به شخصي‌سازي رابط متخصصي اشاره كرد. ميانبرهاي متخصصدي كيبورد تجربه‌ي استفاده از Calc را جذاب و سريع مي‌كنند.

مرجع متخصصين ايران صفحه متخصصي Calc شامل ستونها و رديف هاي خالي

راه‌اندازي سريع هم در اپليكيشن متن‌باز وجود دارد كه ترسيم نمودار و گراف از داده و استفاده از قابليت‌هاي پيشرفته‌ي ديگر براي ايجاد جلوه‌ي بصري از داده‌ها را آسان‌تر مي‌كند. در مقاله ميانبرهاي حياتي اكسل سه ترفند متخصصدي ذكر شده‌اند كه با مطالعه آن مي‌توانيد كارهاي خود را در سريع‌ترين حالت پيش ببريد.

اپليكيشن Calc داراي ابزاري جذاب به‌نام DataPilot است كه امكان وارد كردن داده از ديتابيس‌هاي خارجي و ويرايش آن‌ها را ممكن مي‌كند. متخصصان همچنين مي‌توانند نمودارهاي پويا ترسيم كنند كه با تغيير داده‌ها به‌روز مي‌شوند.

Calc امكانات متعددي براي تغيير فرمت سلول‌ها شخصي‌سازي ظاهر داده‌ها دراختيار متخصص قرار مي‌دهد. امكان مشاركت چند متخصص هم در اپليكيشن Calc موجود است؛ اما به‌اندازه‌ي گزينه‌هاي ديگر حرفه‌اي نيست.

شبيه‌ترين جايگزين مايكروسافت اكسل: WPS Office Spreadsheets

اگر به‌دنبال گزينه‌اي جايگزين براي اكسل هستيد كه ظاهر و عملكرد مشابه با اكسل داشته باشد، WPS بهترين گزينه‌ي رايگان را ارائه مي‌كند. اين اپليكيشن علاوه‌بر رابط متخصصي مشابه با اكسل، قابليت مديريت و ويرايش فايل‌هاي مرسوم XLS و XLSX و CSV را هم به متخصص ارائه مي‌كند. درنتيجه واردكردن فايل از اكسل براي متخصصان دشوار نيست.

اپليكيشن WPS براي متخصصان ويندوز، مك، لينوكس، اندرويد و iOS دردسترس قرار دارد و حتي نسخه‌ي وب‌اپليكيشن آن هم موجود است.

مرجع متخصصين ايران جدول‌هايي خالي براي وارد كردن اطلاعات

WPS رابط متخصصي مدرني دارد كه استفاده از آن را نيز راحت مي‌كند. ردگيري تغييرات و هم انديشي ها و قابليت همكاري چند متخصص مايكروسافت آفيس و WPS روي فايل، از قابليت‌هاي مهم اين اپليكيشن هستند.

اپ مذكور بيش از ۵۰ ميا‌نبر كيبورد را براي بهتر شدن تجربه‌ي متخصصي دراختيار متخصصان قرار مي‌دهد. از قابليت‌هاي ديگر مي‌توان به جداول پيووت حرفه‌اي و بيش از ۱۰۰ فرمول و قابليت تحليل موسوم به What-if اشاره كرد كه در مسائلي با داده‌هاي عظيم، پيداكردن راه‌حل را آسان مي‌كند.

كاربران با پرداخت هزينه‌ي ۲۹/۹۹ دلار در ماه، علاوه‌بر حذف تبليغات به قابليت‌هايي همچون ذخيره‌سازي ابري و دسترسي به برنامه تا ۹ دستگاه دسترسي پيدا مي‌كنند. اين در حالي است كه در نسخه‌‌ي رايگان، تنها در سه دستگاه مي‌توان به برنامه دسترسي داشت.

بهترين جايگزين اكسل براي تحليل‌هاي داده‌اي: Zoho Office Sheet

اپليكيشن Zoho قابليت‌هاي متنوعي براي متخصصدهاي گوناگون دراختيار متخصصان قرار مي‌دهد. از مهم‌ترين قابليت‌ها مي‌توان به ابزار تحليل داده‌‌ي موسوم به Zia مبتني‌بر هوش مصنوعي اشاره كرد. اين ابزار با تحليل داده‌هاي موجود در فايل صفحه‌گسترده، انديشه متخصصينات بهتري از آن‌ها به متخصص ارائه مي‌كند.

با استفاده از Zia، مقادير ناسازگار و تكراري از داده‌ها حذف و جداول و نمودارها به‌روزرساني مي‌شوند تا در فايل خود از آن‌ها استفاده كنيد. متخصصان همچنين مي‌توانند از ابزار مذكور درباره‌ي داده‌هاي خود سؤال يا فيلترهايي براي تحليل داده تعيين كنند. درنهايت، Zia به پيداكردن پاسخ مناسب كمك مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران جداول مختلف كه با اطلاعات كاركنان پر شده اند

زوهو علاوه‌بر ابزار حرفه‌اي تحليل داده، در قابليت‌هاي ديگر مديريت فايل صفحه‌گسترده هم چيزي از رقبا كم ندارد. از قابليت‌هاي مهم مي‌توان به همكاري تا ۲۵ متخصص اشاره كرد كه با پنل چت تعامل را بين آن‌ها ساده مي‌كند.

ابزار ردگيري تغييرات نيز امكانات مناسبي را ارائه مي‌دهد. زوهو همچنين به‌صورت خودكار از فايل اصلي همراه مي‌گيرد كه احتمال از‌دست‌رفتن اطلاعات را كاهش مي‌دهد. افزون‌براين، متخصصان امكان قفل‌كردن سلول يا كل فايل و تغيير دسترسي را هم دارند.

اپليكيشن زوهو از ۲۵۰ تابع همراهي مي‌كند و قابليت‌هاي فرمت شرطي را نيز مانند ديگر گزينه‌ها دارد. خودكارسازي برخي از وظايف، ايجاد تأييديه براي ورودي‌هاي داده، جمع‌آوري داده از فرم‌ها و واردكردن داده از منابع خارجي همچون صفحات وب يا فيد RSS يا فايل‌هاي خارجي، از قابليت‌هاي ديگر زوهو هستند.

نكات مهم در انتخاب نرم‌افزار جايگزين

نرم‌افزارهاي رايگان با قابليت‌ها و ابزارهاي متنوعي دردسترس متخصصان قرار دارند و براي انتخاب از ميان آن‌ها، بايد چند نكته‌ي مهم را در انديشه متخصصين گرفت. گزينه‌هاي زير، مهم‌ترين مواردي هستند كه در اپليكيشن رايگان جايگزين بايد به‌دنبال آن‌ها باشيد:

  • رابط متخصصي: فايل‌هاي صفحه‌گسترده براي مديريت وظايف پيچيده و دسته‌بندي حرفه‌اي داده‌ها طراحي شده‌اند. البته اين بدان‌ معنا نيست كه كار با آن‌ها هم بايد پيچيده و دشوار باشد. بهترين گزينه‌هاي جايگزين اكسل آن‌هايي هستند كه رابط متخصصي ساده و روان با دسترسي هوشمندانه به ابزارها دارند. مجهز‌ بودن به مجموعه‌ي مناسبي از فرمول‌هاي محاسباتي، توابع و الگوهاي طراحي، از مزيت‌هاي ديگر محسوب مي‌شود. به‌علاوه، نرم‌افزار بايد از پلتفرم‌هاي گوناگون همراهي كند تا دسترسي به فايل‌ها آسان‌تر باشد.
  • همراهي از همكاري هم‌زمان: اگر تيم شما نيازمند همكاري هم‌زمان و زنده روي فايل است، نرم‌افزار مدانديشه متخصصين بايد اين قابليت را داشته باشد. امكان قفل‌كردن سلول‌ها يا كل فايل هم مهم تلقي مي‌شود؛ زيرا از تغييرات ناخواسته‌ي متخصصان ديگر جلوگيري مي‌كند. نرم‌افزار همچنين بايد امكان تنظيم‌كردن دسترسي فقط خواندن يا موارد مشابه را هم به مدير سيستم بدهد.
  • توابع و فرمول‌هاي قدرتمند: تفاوتي نمي‌كند براي چه متخصصدي از نرم‌افزار مديريت صفحه‌گسترده استفاده مي‌‌كنيد. مديريت انبار، حساب‌داري، رسم نمودار يا هر فعاليت ديگر، به‌هرحال در جايي به فرمول و تابع نياز خواهيد داشت. نرم‌افزار رايگاني كه به‌عنوان جايگزين اكسل انتخاب مي‌كنيد، بايد اين گزينه‌ها را با رابط متخصصي مناسبي دراختيار شما قرار دهد.
  • جلوه‌هاي بصري پويا: نمودارها و گراف‌ها براي مشاهده و مديريت داده‌ها تجربه‌ي متخصصي بهتري به‌همراه دارند. قابليت‌هاي بصري به شما امكان مي‌دهند در نگاهي كلي، چشم‌انداز خوبي از داده‌هاي خود دريافت كنيد كه در ارائه‌ي داده به ديگران هم متخصصد زيادي دارد.
  • قابليت‌‌هاي حرفه‌اي اضافه: اكثر متخصصان نياز چنداني به قابليت‌هاي حرفه‌اي نرم‌افزارهاي مديريت صفحه‌گسترده ندارند؛ قابليت‌هايي همچون ماكروهاي شخصي‌سازي‌شده، فيلترها، جداول پيووت، فرمت‌دهي شرطي يا توانايي پردازش و تحليل داده‌هاي عظيم را شايد هيچ‌گاه متخصص عادي به‌كار نگيرد. به‌هرحال، وجود آن‌ها در اپليكيشن رايگان جايگزين اكسل، مزيت رقابتي مهمي محسوب مي‌شود.

در اين مقاله چند مورد از بهترين جايگزين‌هاي رايگان اكسل به شما معرفي شد. اگر به اين حوزه علاقه‌مند هستيم پيشنهاد مي‌كنيم مقاله يادگيري رسم نمودار در اكسل؛ انواع نمودار و متخصصد آن‌ها را نيز مطالعه كنيد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات