اتحاديه اروپا مقررات جديدي براي اپ استور و گوگل پلي وضع كرد

جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مقررات جديدي كه توسط اتحاديه‌ي اروپا وضع شده‌اند، پلتفرم‌هاي توزيع اپليكيشن نظير اپ استور و گوگل پلي را به شفافيت بيشتر در برخي زمينه‌ها موظف مي‌كنند.
تبليغات

اتحاديه‌ي اروپا روز گذشته از وضع مقرراتي جديد خبر داد كه به‌واسطه‌ي آن‌ها، حقوق جديدي براي توسعه‌دهندگان و ناشران اپليكيشن تعريف مي‌شود. پلتفرم‌هاي توزيع اپليكيشن نظير اپ استور اپل و پلي استور گوگل موظف هستند از مقررات جديدي كه اتحاديه‌ي اروپا وضع كرده است پيروي كنند. در بين مقررات وضع‌شده، به مباحثه حذف بازي‌ها هم اشاره شده است. مطالعه‌ها نشان مي‌دهد اپ استور و گوگل پلي به‌طور معمول بدون ارائه‌ي توضيح منطقي، برخي بازي‌ها را از روي پلتفرم خود برمي‌دارند.

بر اساس اطلاعيه‌اي رسمي، پلتفرم‌هاي توزيع اپليكيشن از اين پس بايد به‌شكلي منصفانه‌تر روند حذف بازي‌ها را انجام دهند. تا پيش از وضع مقررات جديد، اپل و گوگل مي‌توانستند در هر زمان كه بخواهند بدون ارائه‌ي دليلي واضح، اپليكيشن‌ها و بازي‌ها مدانديشه متخصصين را از روي اپ استور و پلي استور حذف كنند. با استناد به مقررات جديد، شركت‌هاي گوگل و اپل بايد حداقل ۳۰ روز مانده به حذف اپليكيشن بيانيه‌اي منتشر كنند و در آن توضيحاتي براي تصميم خود ارائه دهند.

بنابراين توسعه‌دهندگان اپليكيشن فرصت كافي براي ثبت شكايت را پيدا خواهند كرد و همچنين خواهند توانست در صورت نياز، تغييراتي اعمال كنند و جلوي حذف‌شدن اپليكيشن‌شان را بگيرند. اتحاديه‌ي اروپا، اپل و گوگل را به‌ طراحي و پياده‌سازي مكانيسمي جديد براي ثبت شكايت توسعه‌دهندگان مجاب مي‌كند. اپل در جريان برگزاري كنفرانس WWDC اعلام كرد به توسعه‌دهندگانش امكان مي‌دهد دستورالعمل‌هاي وضع‌شده توسط اين شركت را به‌چالش بكشند. در انديشه متخصصين داشته باشيد كه قوانين جديد نه‌تنها اپل، بلكه گوگل و بسياري ديگر از پلتفرم‌هاي توزيع اپليكيشن را متأثر مي‌كند.

پلتفرم‌هاي توزيع به‌طور معمول با دلايلي غيرشفاف بازي‌ها را حذف مي‌كنند. براي مثال در سال ۲۰۱۹ بازي My Child Lebensborn از روي گوگل پلي حذف شد. اگر اين اتفاق در پاييز ۲۰۲۰ و تحت قوانين جديد اتحاديه‌ي اروپا رخ مي‌داد، گوگل مجبور مي‌شد ۳۰ روز قبل از حذف My Child Lebensborn بيانيه‌اي در اختيار سازنده قرار دهد و دليل واضح اين اتفاق را بيان كند. بدين ترتيب سازنده‌ي بازي يعني Sarepta Studio مي‌توانست شكايت خود را مطرح و با اين تصميم مخالفت كند يا حتي به اعمال برخي تغييرات در بازي مشغول شود. 

اتحاديه‌ي اروپا همچنين از پلتفرم‌هاي توزيع مي‌خواهد در زمينه‌ي رتبه‌بندي اپليكيشن‌ها و بازي‌ها،‌ شفاف‌سازي كنند. بر اساس اين بخش از قوانين جديد، فروشگاه‌هاي الكترونيك اپليكيشن‌محور بايد شاخص‌هاي رتبه‌بندي را به‌شكلي شفاف‌تر اعلام كنند. فروشگاه‌هاي الكترونيك اپليكيشن همچنين موظف هستند در قابل رفتار متفاوت خود با برخي اپليكيشن‌ها شفاف‌سازي كنند. اين يعني اگر يك پلتفرم توزيعِ به‌خصوص، رفتار بهتري با توسعه‌دهندگان و ناشران بزرگ‌تر دارد، بايد حتما اين موضوع را به‌واضح اعلام كند و توضيحات ارائه دهد.

اتحاديه‌ي اروپا همچنين فروشگاه‌هاي اپليكيشن را مجاب مي‌كند جزئيات بيشتري درمورد حق خود براي دسترسي به داده‌ها در جلوي چشم متخصص قرار دهد. به‌عبارتي ديگر، مقررات جديد، پلتفرم‌ها را مجبور خواهند كرد در زمينه‌ي دسترسي به داده‌ها شفاف‌تر از قبل عمل كنند. به‌هنگام پياده‌سازي اين قانون جديد، پلتفرم‌ها موظف هستند تمامي داده‌هاي شخصي و غيرشخصي را كه از متخصص جمع‌آوري مي‌كنند فهرست كنند. اتحاديه‌ي اروپا همچنين مي‌گويد فروشگاه‌ها بايد درباره‌ي داده‌هايي كه امكان دسترسي به آ‌ن‌ها را فراهم مي‌كنند و حتي داده‌هايي نيز امكان دسترسي به آن‌ها را فراهم نمي‌كنند، شفاف‌سازي انجام دهند.

در بند آخر بيانيه‌ي جديد اتحاديه‌ي اروپا آمده است كه مطابق‌با مقررات جديد، آن‌دسته از شرايط و ضوابط استفاده از پلتفرم‌هاي توزيع كه هيچ راهي براي مذاكره درمورد آن‌ها وجود ندارد بايد به‌صورت ساده و با زبان قابل‌فهم بيان شوند. به‌علاوه هرگونه تغيير در شرايط و ضوابط استفاده از پلتفرم‌ها بايد حداقل ۱۵ روز قبل از اجرا شدن، به اطلاع متخصصان برسد. با مراجعه به وب‌سايت رسمي اتحاديه‌ي اروپا مي‌توانيد جزئياتي بيشتر درمورد مقررات جديد كسب كنيد.

شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران چه انديشه متخصصيناتي درمورد اين خبر داريد؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات