تيك ‌تاك با هدف مقابله با انتشار اطلاعات غلط، ويديوهاي ديپ‌ فيك را حذف مي‌كند

پنج‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تيك‌تاك تلاش مي‌كند تا سرويس خود را هرچه بيشتر قانوني‌تر و معتبرتر نشان دهد. آن‌ها با مسدودسازي ديپ‌فيك، مقابله‌اي جدي با انتشار اطلاعات غلط مي‌‌كنند.
تبليغات

تيك‌تاك برنامه‌هاي مديريتي و نظارتي جديدي را در سرويس خود پياده‌سازي مي‌كند تا پلتفرمش هرچه بيشتر در برابر اطلاعات غلط محافظت شود. تلاش آن‌ها در آستانه‌ي انتخابات سال ۲۰۲۰ ايالات متحده انجام مي‌شود تا هرگونه دخالت و و تأثير منفي بر فضاي انتشار اطلاعات، به حداقل برسد. شركت چيني كه اكنون تحت فشارهاي شديد قرار دارد و شايد مذاكراتي جدي هم با هدف فروش به مايكروسافت در پيش بگيرد، بخش مهمي از سياست‌هاي جديد مديريتي را در مسدودسازي ويديوهاي ديپ‌فيك اجرا مي‌كند. ديپ‌فيك، ويديوهاي ساخته‌شده به كمك هوش مصنوعي هستند كه با تغيير چهره‌ و حتي صداي افراد حاضر در ويديوها، مخاطبان را گمراه مي‌كنند.

مسدودسازي ويديوهاي ديپ‌فيك در تيك‌تاك در پست وبلاگي و به قلم مدير عمليات شركت در ايالات متحده رسانه‌اي شد. آن‌ها هرگونه ويديوي ساختگي يا دستكاري شده كه موجب گمراهي مخاطبان شود و تأثير خطرساز داشته باشد را مسدود و حذف مي‌كنند. در متن پست وبلاگي به‌صورت مستقيم به ويديوهاي ديپ‌فيك اشاره مي‌شود. تيك‌تاك مي‌گويد اگرچه قوانين شركت قبلا هم انتشار چنين محتوايي را محدود و ممنوع مي‌كرد، اما سياست‌هاي جديد، اقدام جدي تيك‌تاك براي مقابله با اطلاعات گمراه‌كننده را به‌روشني نشان مي‌دهد.

ويديوهاي ديپ‌فيك درحال‌حاضر بيشتر متخصصد سرگرمي دارند. تاكنون استفاده‌ي گسترده‌اي از آن‌ها در كمپين‌‌هاي تبليغاتي صورت نگرفته است. ازطرفي هميشه اين نگراني وجود دارد كه سوءاستفاده از قابليت‌هاي ديپ‌فيك در لحظات مهم سياسي مانند انتخابات رياست جمهوري، موجب گمراهي متخصصان شود. به‌هرحال سرويس‌هاي گوناگون شبكه‌ي اجتماعي از مدت‌ها پيش تلاش كرده‌اند تا توزيع اين‌گونه ويديوها به حداقل برسد.

فناوري‌هايي كه براي ساخت ويديوهاي ديپ‌فيك استفاده مي‌شوند، روز‌به‌روز پيشرفت مي‌كنند و آسان‌تر از گذشته هم دردسترس متخصصان عادي قرار مي‌گيرند. ازطرفي استفاده‌ي خراب‌كارانه از آن‌ها مي‌تواند به اعتبار يك سياست‌مدار يا فرد مشهور آسيب وارد كند. به‌عنوان مثال اگر ويديوي ديپ‌فيك سياست‌مداري در اوج رقابت‌هاي انتخاباتي، حمايت او از گروه يا موضوع مباحثه‌برانگيزي را نشان دهد، احتمالا بازگرداندن اعتماد طرفداران، بسيار دشوار خواهد بود. به همين دلايل، علاوه بر شبكه‌هاي اجتماعي بزرگ، بسياري از ايالت‌هاي آمريكا نيز استفاده از ديپ‌فيك را در ويديوهاي تبليغاتي ممنوع اعلام كرده‌اند.

سياست‌هاي مقابله با محتواي خطرناك و گمراه‌‌كننده، محدود به ويديوهاي ديپ‌فيك نيست. درواقع شبكه‌هايي همچون تيك‌تاك، ممنوعيت‌هاي جديد را محدود به ويديوهاي حرفه‌اي مبتني بر هوش مصنوعي نكرده‌اند. آن‌ها هرگونه ويديويي كه حتي شايد با ويرايش ساده، به رقباي انتخاباتي ضربه بزند را ممنوع اعلام مي‌كنند. تيك‌تاك از اصطلاح Shallow-fake براي اين دسته از ويديوها استفاده كرده و تنها خطرساز بودن يا توهين‌آميز ويرايش ويدئو را به‌عنوان دليل و معيار حذف آن‌ها عنوان مي‌كند.

تيك‌تاك از مدت‌ها پيش تبليغات سياسي را در پلتفرم خود ممنوع اعلام كرد. ازطرفي ممنوعيت جديد سعي مي‌كند تا پوشش گسترده‌تري روي انواع محتوايي داشته باشد كه شايد با اهداف سياسي ساخته و توزيع شوند. در جريان سياست‌هاي جديد، قوانين شركت براي ممنوعيت رويكردهاي خراب‌كارانه‌ي ديگر همچون استفاده از حساب‌هاي متخصصي تقلبي و ربات‌ها براي توزيع محتوا هم مجددا با تأكيد مطرح مي‌شوند. تيك‌تاك همچنين مي‌گويد كه همكاري خود را با PolitiFact و Lead Stories بيشتر خواهد كرد تا مطالعه حقايق اطلاعات در پلتفرم، با دقت بيشتري انجام شود.

فعاليت‌هاي تيك‌تاك متمركز بر انتخابات سال ۲۰۲۰ ايالات متحده بسيار گسترده هستند. آن‌ها بخش‌هاي مخصوصي براي اطلاع‌رساني درباره‌ي انتخابات در انديشه متخصصين گرفته‌اند. همچنين گزينه‌هاي جديدي دراختيار متخصصان قرار مي‌گيرد تا هرگونه اطلاع‌رساني غلط يا محتواي مخرب مرتبط با انتخابات را گزارش كنند. به‌هرحال تيك‌تاك اكنون وضعيت مناسبي در بازار آمريكا ندارد. رويكردهاي جديد شركت نشان مي‌دهد كه آن‌ها بيش از هميشه به‌دنبال نشان دادن حسن نيت خود هستند و حتي زمينه را هم براي فروش به شركت آمريكايي، فراهم مي‌كنند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات