اپل از اطلاع‌رساني فيسبوك به متخصصانش درباره‌ي كارمزد ۳۰ درصدي اپ ‌استور جلوگيري كرد

يك‌شنبه ۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
فيسبوك در اطلاعيه‌اي سعي كرد دريافت كارمزد اپل در اپ‌استور را به متخصصانش اطلاع دهد؛ اما اپل آن اطلاعيه را مسدود كرد.
تبليغات

اپل براي اپليكيشن‌هاي پولي اپ‌استور كارمزد ۳۰ درصدي مقرر كرده است كه سيستم پرداختي اپ‌استور هزينه‌ي يادشده را از مبلغ فروش اپليكيشن‌ها كسر مي‌كند. بسياري از سازندگان اپليكيشن‌ها به كارمزد اپ‌استور واكنش نشان دادند و اين هزينه براي فيسبوك نيز مسئله‌ساز شده است.

اوايل ماه جاري، فيسبوك ويژگي جديدي براي اپليكيشنش معرفي كرد كه اينفلوئنسرها و كسب‌وكارها مي‌توانند با استفاده از آن، رويداد و سمينارها و كلاس‌هاي مجازي برگزار كنند. ويژگي افزوده‌شده رايگان نيست و بينندگان براي شركت در رويدادها بايد پول بپردازند و كسب‌وكارها و برگزاركنندگان مي‌توانند از اين طريق درآمدزايي كنند.

اپل براي پرداخت هزينه‌ي ورود به اپليكيشن جديد فيسبوك نيز كارمزد وضع كرده است. پس از عرضه‌ي اپليكيشن‌ پولي، فيسبوك به وضع كارمزد ۳۰ درصدي اپل واكنش نشان داد و از اين شركت درخواست كرد باتوجه‌به اينكه ابزار جديد با هدف تمركز بر جامعه طراحي شده و كسب‌وكارها درگير وضعيت بحراني ناشي از كرونا هستند، هزينه‌ي كارمزد ۳۰ درصدي را براي آن‌ها كاهش دهد تا مجموع مبلغ به‌دست‌آمده را دريافت كنند؛ اما اپل درخواستش را رد كرد.

مرجع متخصصين ايران ابزار جديدي فيسبوك براي برگزاري سمينارهاي الكترونيك

فيسبوك سعي كرد متخصصان iOS را از كارمزد دريافتي اپل مطلع كند و به برگزاركنندگان رويداد در اپليكيشن جديدش دليل دريافت ۷۰ درصد از كل درآمدشان را توضيح دهد؛ اما به‌گفته‌ي فيسبوك، اپل اطلاع‌رساني را به‌دليل نامرتبط‌بودن محتوا مسدود كرده است. پيش‌از‌اين، فيسبوك اعلام كرده بود تا يك ‌سال آينده، از درآمد كسب‌شده‌ي برگزاركنندگان رويداد اپليكيشن كارمزد كسر نخواهد كرد. اين بدين‌معنا است كه در نسخه‌ي گوگل‌پلي، برگزاركنندگان رويداد تمام مجموع كل درآمد‌شان را دريافت مي‌كنند. البته اين موضوع در اپ‌استور باتوجه‌به كارمزد ۳۰ درصدي صدق نمي‌كند و پس از انتشار اپليكيشن، پيام فيسبوك در نسخه‌ي گوگل پلي اپليكيشن جديد نيز نوشته نشده است.

باتوجه‌به اين موضوع و اينكه فيسبوك ابزار برگزاري سمينار مجازي را براي كمك به كسب‌وكارها عرضه كرده است، اين پلتفرم سعي مي‌كند به متخصصانش درباره‌ي كسر كارمزد اپليكيشن توضيح بدهد. سخن‌گوي فيسبوك در گفت‌وگو با CNET اظهار كرد:

اكنون بيش از هر زمان ديگري بايد افراد را درباره‌ي دليل كاهش درآمد كسب‌وكارشان آگاه كنيم. در اين زمينه، به متخصصان اپليكيشن توضيح داديم كاهش درآمدشان به كارمزد اپ‌استور برمي‌گردد و اپل ۳۰ درصد از كل درآمد دريافتي‌شان را كسر مي‌كند. متأسفانه اپل بيانيه‌ي شفاف‌سازي‌مان را مسدود كرده است؛ اما همچنان روي اطلاع‌رساني به متخصصان در اپليكيشن كار مي‌كنيم.

گفته مي‌شود مارك زاكربرگ، مديرعامل فيسبوك، در جلسه‌ي الكترونيك با ۵۰ هزار متخصصش عنوان كرده است كه اپل در اپ‌استور براي اپليكيشن‌ها محدوديت ايجاد كرده است و از ايجاد نوآوري و رقابت جلوگيري مي‌كند و هزينه‌ي انحصاري خودش را از اپليكيشن‌ها مي‌گيرد. اپل درباره‌ي رعايت سياست‌هاي اپ‌استور سختگيري مي‌كند و اپليكيشن‌هايي مانند نتفليكس و كيندل و اسپاتيفاي نمي‌توانند به متخصصانشان اطلاع دهند كه از نسخه‌ي وب پلتفرمشان بدون كسر كارمزد اپل استفاده كنند.

واضح است فيسبوك تمايل دارد درباره‌ي سياست‌هاي اپل كه هيچ‌وقت مباحثه‌برانگيز نبوده‌اند، بيشتر صحبت كند و قوانين آن‌ براي كسب‌وكارها را برملا سازد. پلتفرم شبكه‌هاي اجتماعي اعتراض خود را درباره‌ي كارمزد ۳۰ درصدي علني كرده و گفته است:

اپل بيانيه‌ي فيسبوك درباره‌ي كارمزد دريافتي اپ‌استور را به‌دلايل نامربوط مسدود كرد؛ اما از انديشه متخصصينمان اين اطلاعات بي‌ربط نبودند و سعي مي‌كنيم در اپليكيشن متخصصان را درباره‌ي اين موضوع آگاه سازيم.

در ماه‌هاي اخير، توسعه‌دهندگاني مانند اپليكيشن Hey و فورت‌نايت به سيستم‌ پرداختي اپ‌استور اعتراض كردند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات