راهنماي استفاده از ProRAW در آيفون ۱۲ پرو

جمعه ۱۲ دي ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۹
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اپل قابليت ثبت تصاوير به فرمت RAW را به آيفون ۱۲ اضافه كرده است. به اين صورت مي‌توان ويرايش بيشتري را روي تصاوير انجام داد.
تبليغات

اپل در جديدترين نسخه‌ي iOS، قابليت دوربين جديدي به نام ProRAW را به آيفون 12 پرو و آيفون 12 پرو مكس اضافه كرده است. با اين قابليت مي‌توانيد تصاوير را با فرمت خام فايل ثبت كنيد و به اين ترتيب داده‌هاي بيشتري را در مقايسه با فرمت استاندارد پيش‌فرض آيفون خواهيد داشت. مزيت بزرگ اين فرمت امكان بيشتر ويرايش و تنظيم در طول فرايند ويرايش است. البته اپل اين قابليت جديد را به‌صورت پيش‌فرض غيرفعال كرده است و به‌راحتي مي‌توانيد آن را فعال كرده و از آن استفاده كنيد؛ اما فرمت RAW در اپل دقيقا چگونه است؟

ProRAW چيست؟

احتمالا با فرمت JPEG آشنا هستيد؛ فرمت فايلي كه در اغلب تلفن‌هاي هوشمند و حتي دوربين‌هاي حرفه‌اي وجود دارد. JPEG به دليل قابليت فشرده‌سازي داده‌ها و كاهش حجم تصوير بدون افت چشمگير كيفيت، فرمت متداول و محبوبي است. البته مزيت‌هاي مشابهي هم براي فرمت HEIC وجود دارد؛ فرمت جديدتري كه اپل براي كاهش بيشتر حجم فايل‌ها و در عين حال حفظ كيفيت تصوير به كار مي‌برد.

اما در زمينه‌ي ويرايش تصاوير‌ JPEG در اينستاگرام يا اپليكيشن پيش‌فرض ويرايش تصوير، امكان ويرايش محدود است. براي مثال نمي‌توان نور شديد آسمان را بهبود داد؛ زيرا فرمت‌هاي JPEG يا HEIC معمولا داده‌هاي زيادي ندارند و حجم زيادي از داده‌ها هنگام فشرده‌سازي تصاوير از بين مي‌روند. به همين دليل اغلب عكاس‌هاي حرفه‌اي با فرمت RAW عكاسي مي‌كنند.

 فرمت RAW فرمتي بدون اتلاف است به اين معني كه شامل داده‌هاي پردازش‌نشده‌اي است كه مستقيما از حسگر دوربين گرفته شده است. مجموعه‌ي غني‌تر داده‌ها مي‌تواند تفاوت چشمگيري را در آسمان، تصحيح سفيدي يا تنظيم رنگ‌ گياهان و ظاهر طبيعي‌تر انسان‌ها به‌دنبال داشته باشد؛ اما مسئله‌ي اصلي اندازه‌ي فايل است. حجم يك تصوير RAW معمولا چند برابر حجم تصوير JPEG يا HEIC است.

عكاس‌هاي حرفه‌اي آيفون مي‌توانند از طريق اپليكيشن‌هاي شركت‌هاي ديگر مثل Halide به فرمت RAW عكاسي كنند؛ اما چه چيزي قابليت ProRAW را خاص مي‌كند به‌طوري‌كه نيازي به اپليكيشن دوربين ديگري نباشد. تصاوير ProRAW را مي‌توان با استفاده از اپليكيشن پيش‌فرض دوربين آيفون ثبت كرد. از همه مهم‌تر، اين قابليت داراي امكانات عكاسي پيشرفته‌ي اپل است كه در آيفون تعبيه شده‌اند. در نتيجه به مزايايي مثل كاهش نويز، ديپ فيوژن و HDR هوشمند دسترسي خواهيد داشت كه تصاوير را براي نورپردازي بهتر با يكديگر ادغام مي‌كند.

تصاوير پردازش‌شده‌ي JPEG يا HEIC معمولا آماده‌ي اشتراك‌گذاري هستند اما تصاوير RAW پردازش‌نشده هستند و مي‌توان به ويرايش آن‌ها پرداخت. ProRAW از قابليت‌هاي ويرايش تصوير خوبي مثل تنظيم اشباع، كنتراست، نورپردازي و ديگر پارامترها برخوردار است.

چگونه ProRAW را فعال كنيم

قابليت جديد ProRAW تنها در آيفون ۱۲ پرو و آيفون ۱۲ پرو مكس در دسترس است؛ و روي ديگر مدل‌هاي آيفون ۱۲ كار نمي‌كند. عكاسي با ProRAW بسيار ساده است. در ابتدا بايد iOS را به‌روزرساني كنيد. اين قابليت به iOS 14.3 اضافه شده است. سپس به بخش Settings > General > Software Update برويد تا اين قابليت را نصب كنيد. بايد مطمئين شويد آيفون شما قبل از به‌رورساني داراي نسخه‌ي همراه است.

پس از نصب به منوي Settings > Camera > Formats برويد و روي Apple ProRAW كليك كنيد. حالا با باز كردن اپليكيشن دوربين مي‌توانيد آيكن RAW را در قسمت بالا و راست ببينيد. اين آيكن غيرفعال است و دوربين شما براساس تصاوير HEIC/JPEG تنظيم شده است. آيكن RAW را براي آغاز عكاسي تصاوير RAW لمس كنيد و براي بازگشت به گزينه‌هاي HEIC/JPEG مي‌توانيد آن را دوباره لمس كنيد.

اگر مي‌خواهيد دوربين قابليت ProRAW را هميشه به‌صورت فعال باقي بگذارد، بايد تنظيمات خود را حفظ كنيد. براي اين كار به منوي Settings > Camera > Preserve Settings برويد و Apple ProRAW را انتخاب كنيد. البته نسبت به استفاده از ProRAW مراقب باشيد؛ زيرا معمولا وقتي حجم تصويري در حالت HEIC برابر با ۲.۵ مگابايت است حجم همان تصوير در حالت ProRAW مي‌تواند ۲۹ مگابايت باشد. عكاسي RAW در تمام مواقع باعث مي‌شود حافظه‌ي موبايل‌تان به سرعت پر شود.

مرجع متخصصين ايران ويرايش عكس با ProRAW

در تصاوير ProRAW از فرمت فايل DNG استفاده شده است (نوعي فايل RAW)؛ اين فرمت با انواع اپليكيشن‌هاي ويرايش تصوير مثل ادوبي لايت‌روم سازگار است. البته، فرمت DNG همچنين تحت همراهي اپليكيشن Photos اپل قرار دارد. وقتي تصويري را با ProRAW ثبت مي‌كنيد مي‌توانيد آيكن RAW را در قسمت بالا، سمت چپ اپليكيشن Photos ببينيد. روي دكمه‌ي edit ضربه بزنيد تا تصوير مناسب ProRAW را براي تنظيم محتويات مشاهده كنيد.

اغلب پلتفرم‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي امكان بارگذاري فايل DNG را نمي‌دهند در نتيجه هميشه بايد تصاوير خود را قبل از اشتراك‌گذاري ويرايش كنيد (اپليكيشن Photos به‌صورت خودكار تصوير را به JPEG تبديل مي‌كند). تصاوير PRoRAW را مي‌توان با تمام دوربين‌هاي آيفون ۱۲ پرو و پرو مكس ۱۲ از جمله دوربين سلفي ثبت كرد.

چه زماني از ProRAW استفاده كنيم؟

لازم نيست هميشه براي بهبود تصاوير از ProRAW استفاده كنيد. ProRAW صرفا پتانسيل بهبود تصاوير را بالا مي‌برد اما ممكن است در برخي موقعيت‌هاي نورپردازي تغيير چنداني را حاصل نكند. بهترين نمونه در تصوير بالا نشان داده شده است. تصوير وسط فايل ويرايش‌نشده بدون فعال‌سازي ProRAW است. اين تصوير داراي نويز بالا و در بسياري از مناطق شدت تاريكي زياد است. اما ويرايش تصوير باعث مي‌شود كيفيت آن بدتر شود (تصوير سمت راست). افزايش درخشندگي باعث مي‌شود نورهاي خيابان به شكل غيرقابل كنترلي افزايش پيدا كنند و ظاهري غير طبيعي به عكس بدهند.

به تصوير ثبت‌شده با ProRAW (چپ) هم توجه كنيد. اين تصوير در اپليكيشن Photos ويرايش شده است و از دوربين متفاوتي ثبت شده است؛ تصوير به انديشه متخصصين واقعي مي‌رسد؛ رنگ‌ها طبيعي هستند و با نويز همراه نيست. در نتيجه مزاياي ProRAW معمولا در سناريوهايي با كنتراست بالا و نور كم آشكار مي‌شوند. به‌راحتي مي‌توانيد بين حالت ProRAW و حالت HEIC/JPEG وضعيت خود را تغيير دهيد و با شروع ويرايش تصوير مي‌توانيد تفاوت‌ها را به وضوح ببينيد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات