شمار متخصصان اشتراكي اسپاتيفاي از مرز ۱۵۵ ميليون نفر رد شد

پنج‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
براساس جديدترين گزارش مالي اسپاتيفاي، تعداد متخصصان اشتراكي اين پلتفرم از مرز ۱۵۵ ميليون رد شده است و اسپاتيفاي ماهانه ۳۴۵ ميليون متخصص فعال دارد.
تبليغات

اسپاتيفاي (Spotify) در جديدترين گزارش مالي خود اعلام كرد هم‌اكنون بيش از ۱۵۵ ميليون مشترك پريميوم و ۳۴۵ ميليون متخصص فعال ماهانه دارد. براساس گزارش ورج، مقايسه‌ي آمار نشان مي‌دهد تعداد مشتركين پريميوم و تعداد متخصصان فعال ماهانه‌ي اسپاتيفاي به‌ ترتيب با رشد سالانه‌ي ۲۴ درصدي و ۲۷ درصدي مواجه شده است. ظاهرا بيشترين رشد متخصصان اسپاتيفاي به بخش متخصصان فعال ماهانه مربوط مي‌شود‌ كه تبليغات براي آن‌ها به ‌نمايش درمي‌آيد و در سال ۲۰۲۰ با رشد ۳۰ درصدي مواجه شده و به ۱۹۹ ميليون نفر رسيده است.

اسپاتيفاي در گزارش مالي سه‌ماهه‌ي سوم سال ۲۰۲۰ گفته بود به ۱۴۴ ميليون مشترك پريميوم و ۳۲۰ ميليون متخصص فعال ماهانه دست پيدا كرده است.

به گزارش وال‌استريت ژورنال، با وجود افزايش تعداد متخصصان اسپاتيفاي، ميانگين درآمد اين شركت به ‌ازاي هر متخصص در سال ۲۰۲۰ نسبت ‌به سال ۲۰۱۹، هشت درصد (حدودا ۵٫۱۳ دلار) كاهش پيدا كرده است. براساس ادعاي تحليلگر وال‌استريت ژورنال، دليل اين موضوع به درانديشه متخصصينگرفتن تخفيف‌هايي ويژه براي پلن‌هاي اشتراكي به ‌منظور جذب تعداد بيشتري متخصص برمي‌گردد. دليل ديگر اين موضوع اين است كه اسپاتيفاي در مناطقي مثل روسيه و هند ارزش كمتري براي پلن‌هاي اشتراكي در انديشه متخصصين گرفته است.

گزارش مالي اسپاتيفاي نشان مي‌دهد درآمد اين شركت از تبليغات افزايش پيدا كرده و اين بخش ۱۳ درصد از كل درآمد را به خود اختصاص داده است. واحد تبليغات اين پلتفرم مدت‌ها است كه كمتر از ۱۰ درصد كل درآمد اين شركت را تشكيل مي‌دهد.

به‌طور كلي اسپاتيفاي متحمل ضرر ۱۲۵ ميليون يورويي شده است كه خبر خوبي محسوب نمي‌شود؛ اما نكته‌ي مثبتي درمورد آن وجود دارد. اين پلتفرم در سال ۲۰۱۹ به ۲۰۹ ميليون يورو ضرردهي رسيده بود و اين يعني توانسته است ضرر را در سال ۲۰۲۰ كاهش بدهد. كم پيش مي‌آيد كه اسپاتيفاي سود كسب كند؛ زيرا طي سال‌هاي اخير به‌شدت شروع ‌به سرمايه‌گذاري و صرف هزينه‌هاي سنگين كرده است تا مسير رشد را هموارتر كند.

گزارش مالي اسپاتيفاي در حالي منتشر مي‌شود كه در ماه‌هاي گذشته به ‌خاطر سرمايه‌گذاري در حوزه‌هاي خارج از موسيقي بارها در اخبار حضور پيدا كرده است. اين پلتفرم مدتي پيش از ورود رسمي به حوزه‌ي جزوه رايگان صوتي خبر داد؛ قابليت آزمايشي اسپاتيفاي بدين صورت بود كه افراد معروف جزوه رايگان‌هاي عمومي نظير «فرانكشتاين»، «خبر روايت زندگي فردريك داگلاس» و «يك برده‌ي آمريكايي» را مي‌خواندند. 

مرجع متخصصين ايران نحوه تغييرات متخصصان فعال اسپاتيفاي در فصل چهارم 2020

اسپاتيفاي توجه بسيار ويژه‌اي به حوزه‌ي پادكست نشان مي‌دهد. در سه‌ماهه‌ي گذشته، اين پلتفرم موفق شد نام‌هاي بزرگي نظير شاهزاده هري و مگان ماركل و البته آوا دوورني را به سرويس پادكست خود اضافه كند. اسپاتيفاي مي‌گويد امروزه بيش از ۲٫۲ ميليون پادكست به مخاطبان خود ارائه مي‌دهد و اجراي پادكست‌ها در اين پلتفرم نسبت ‌به سال ۲۰۱۹ به‌ مقدار ۱۰۰ درصد افزايش پيدا كرده است.

اسپاتيفاي مي‌گويد ۲۵ درصد از كل متخصصانش در سه‌ماهه‌ي منتهي به دسامبر ۲۰۲۰ (آذر و دي ۱۳۹۹) سراغ گوش دادن پادكست رفته‌اند. سرمايه‌گذاري‌هاي جديد اين پلتفرم در پادكست باعث شده است  توجه مردم به پادكست‌ها در اين پلتفرم افزايش يابد و همين موضوع در نهايت وابستگي اسپاتيفاي به كسب مجوز از شركت‌هاي موسيقي براي پخش محصولاتشان را كاهش مي‌دهد. 

برخي از تحليلگران مي‌گويند سرمايه‌گذاري اسپاتيفاي در حوزه‌ي پادكست هنوز به‌شكلي معني‌دار جواب پس نداده است. به گفته‌ي يكي از تحليلگران Citi، مطالعه‌هاي اين مؤسسه تا به‌امروز نشان مي‌دهند سرمايه‌گذاري اسپاتيفاي در پادكست باعث نشده است تعداد دانلود اپليكيشن يا تعداد مشتركين پريميوم آن به ‌شكلي محسوس افزايش پيدا كند. سال گذشته‌ي ميلادي برخي گزارش‌ها گفتند اسپاتيفاي به اضافه كردن پلن اشتراكي به بخش پادكست فكر مي‌كند تا درآمدهايش را افزايش دهد. 

اسپاتيفاي قصد دارد روز ۲۲ فوريه‌ي ۲۰۲۱ (۴ اسفند ۱۳۹۹) رويدادي با عنوان Stream On برگزار كند. اين شركت مي‌گويد در مراسم مورد مباحثه جزئيات بيشتري درباره‌ي وضعيت جهاني حوزه‌ي استريم موسيقي و آينده‌ي پيش‌بيني‌شده براي آن ارائه مي‌دهد. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات