مرجع متخصصين ايران كسب و كار اينستاگرامي

اصول كپشن نويسي حرفه‌اي اينستاگرام

چهارشنبه ۲۱ دي ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰مطالعه 9 دقيقه
پست‌هاي خيره‌كننده‌ در اينستاگرام بدون تلاش براي ديده‌شدن آن‌ها، فرصت مطرح شدن را از بين مي‌برد؛ يكي از راهكارها در اين زمينه نوشتن كپشن مناسب است.
تبليغات

محتوايي كه در اينستاگرام با ديگران به اشتراك مي‌گذاريد، چه در قالب عكس و چه در قالب ويديو، ممكن است آنقدر گيرا باشد كه مخاطب را براي چند لحظه روي پست شما ميخكوب كند، اما آنچه از انديشه متخصصين بازاريابي و فروش اهميت بسيار بالايي دارد و مخاطب رابه انجام اقدامي مجاب مي‌كند، درواقع كپشني فكر‌شده، اصولي و خلاقانه است.

كپشن‌نويسي در اينستاگرام به شما فرصت جذب فالوورهاي بيشتر را مي‌دهد و استفاده از كپشن‌هاي متقاعد‌كننده مشاركت بيشتري را به‌همراه دارد، همين مشاركت بيشتر، نكته‌اي كليدي در الگوريتم اينستاگرام براي بيشتر ديده شدن است.

رعايت اصول كپشن‌‌نويسي حرفه‌اي در اينستاگرام مي‌تواند افزايش ترافيك وب‌سايت، افزايش فالوورها در اينستاگرام و درنهايت افزايش فروش محصول را براي كسب‌وكار شما به ارمغان آورد. در ادامه با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد تا با اصول كپشن‌‌نويسي حرفه‌اي در اين پلتفرم بيشتر آشنا شويد.

كپشن خوب

كپشن‌ها در شبكه‌ي اجتماعي اينستاگرام نوعي محتواي متني هستند كه با به‌خرج دادن كمي خلاقيت و رعايت برخي اصول، به‌راحتي ميزان تعامل ديگر افراد را با پيج شما افزايش مي‌دهند.

كپشن‌هاي جذاب مي‌توانند نرخ تعامل پيج شما را بالا ببرند و داستان و شخصيت برند شما را شكل دهند. كپشن خوب، كپشني است كه مخاطب با خواندن آن احساس كند به آنچه مي‌فروشيد نياز دارد. در ساده‌ترين شكل، كپشن خوب اينستاگرامي زمينه‌ي فروش بيشتر را فراهم مي‌كند، به پيج شما شخصيت مي‌بخشد و ضمن يادگيري نامحسوس به فالوورها، آن‌ها را به خريد (يا هر انجام اقدامي متناسب با محتواي پيج شما) تشويق مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران كپشن اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران

علاوه‌بر‌اين در الگوريتم جديد اينستاگرام، اگر ميزان تعامل مخاطبان با پيج شما بتواند توجه اين پلتفرم را جلب كند، فارغ از تعداد فالوورهايي كه داريد، پست‌هاي پيج شما را بيشتر به افراد نمايش مي‌دهد. پس داشتن تعداد بالاي فالوور، ديگر تضميني براي ديده شدن محتوايي كه به‌اشتراك مي‌گذاريد نخواهد بود. اينستاگرام اوايل سال جاري، نحوه‌ي عملكرد الگوريتم خود را اين‌گونه توضيح داد:

آنچه در فيد به شما نشان داده مي‌شود، به پست‌ها و حساب‌هايي كه بيشتر با آن‌ها ارتباط برقرار كرده‌ايد، بستگي دارد، البته عوامل ديگري مانند زمان انتشار محتوا و تعداد دفعات بازديد هم مؤثر خواهند بود.
- ، متا

كپشن اينستاگرام و اهداف كمپين

قبل از اينكه وارد مباحثه اصول كپشن نويسي اينستاگرام شويم، كمي درباره‌ي اهداف اصلي استراتژي‌هاي مختلف در اينستاگرام (طراحي كمپين براي بالا بردن تعامل) صحبت كنيم. اهداف كلي تمام اين استراتژي‌ها عبارتند از:

  • ايجاد آگاهي براي افزايش ديده شدن پيج و به طور كلي افزايش آگاهي از برندي كه توليد كرده‌ايد. (اين افزايش ديده شدن مي‌تواند به معناي افزايش چك كردن پيج شما و افزايش تعداد فالوورها باشد يا ترافيك بيشتري را به وب‌سايت شما هدايت كند)
  • آگاهي‌رساني در مورد فروش، حراج‌ها، عرضه‌ و معرفي محصول يا مجموعه‌اي جديد از محصولات
  • راهكاري براي محتواي توليد شده توسط متخصصان با هشتگ‌هايي كه شما خلق كرده‌ايد؛ براي مثال استارباكس در سال ۲۰۱۵ هشتگي (RedCupContest#) را خلق و اعلام كرد از ميان متخصصاني كه عكس ليوان‌هاي قهوه‌‌ي اين كافه با اين هشتگ منتشر كنند، به تعدادي به قيد قرعه گيفت كارت‌هاي ارزشمندي هديه مي‌دهد. اين هشتگ هوشمندانه باعث شد تا در عرض چند ماه متخصصان بسياري عكس كاپ‌هاي استارباكس را در پيج خود منتشر كرده و به بيشتر ديده شدن اين برند كمك كنند.
مرجع متخصصين ايران كانتست RedCup استارباكس

همچنين اگر اكانت اينستاگرامي شما از نوع بيزنسي باشد، مي‌توانيد روي پست‌هاي حمايت‌شده (Sponsored) هم سرمايه‌گذاري كنيد تا محتوايي كه به اشتراك مي‌گذاريد، براي مخاطبان هدف شما هم نمايش داده شود. اين پست‌هاي حمايت شده در قبال هزينه‌اي كه مي‌پردازيد، امكانات كال تو اكشن متنوعي مانند ، بيشتر بدانيد، همين حالا رزرو كنيد يا گزينه‌ي دانلود فراهم مي‌كنند.

با‌اينحال اگر قصد طراحي كمپيني كاملاً ارگانيك و بدون سرمايه‌گذاري در تبليغات را داريد، بايد دو هدف اصلي را مد انديشه متخصصين داشته باشيد:

  • تشويق فالوورها و فالوورهاي بالقوه براي خواندن كپشن، هدايت آن‌ها به پروفايل اينستاگرام و كليك روي لينك موجود در بيو.
  • مجاب كردن فالوورها به لايك كردن، انديشه متخصصين دادن يا اشتراك‌گذاري (با تگ كردن ديگران)

به ياد داشته باشيد كه شما نمي‌توانيد لينك‌هاي قابل كليك در پست‌هاي ارگانيك قرار دهيد و بايد به نحوي متخصصان را از طريق لينك موجود در بيو اينستاگرام و به وب‌سايت يا صفحه‌ي محصول خود هدايت كنيد.

چگونه مانند حرفه‌اي‌ها كپشن اينستاگرام بنويسيم

يك كپشن حرفه‌اي مي‌تواند علاوه‌بر جان بخشيدن به محصول و برند شما، مخاطب را هم سرگرم كرده و را براي انجام كاري متقاعد كند. تعداد كاراكتر‌هاي مجاز براي نوشتن كپشن‌ها ۲۲۰۰ كاراكتر و تعداد هشتگ مجاز هم در كپشن ۳۰ عدد است؛ انتخاب هشتگ مناسب و پربازديد، بازديد پيج شما را افزايش مي‌دهد، علاوه‌براين شما مي‌توانيد براي جذابيت كپشن‌ها از ايموجي‌ها هم كمك بگيريد.

البته اين موضوع به اين معني نيست كه همه‌ي كپشن‌ها حتما بايد هشتگ يا ايموجي داشته باشد. اين‌ها تنها ابزاري براي جلب توجه مخاطبان، خوانده شده كپشن‌ها و تبديل مخاطبان به فالوور هستند.

از جمله‌ي اول نهايت استفاده را ببريد

اينستاگرام تنها چند عبارت اول هر كپشن را در نگاه اول به مخاطب نشان مي‌دهد و باقي آن را پس از سه نقطه در قالب كلمه‌ي "more" پنهان مي‌كند، پس بهتر است تا مهمترين جزئيات را در ابتداي كپشن قرار دهيد.

كلمات اول هر كپشن، نقش بازاريابي در رسانه‌هاي ديگر را بازي مي كنند

كاربران هنگام چك كردن اينستاگرام فقط اولين جمله از كپشن را مي بينند، پس اين جمله يا بايد آنچنان قانع‌كننده باشد كه متخصص براي خواندن ادامه‌ي آن روي more كليك كند يا با مطرح كردن سوالي متخصص را براي پاسخ دادن به ادامه‌ي كپشن يا حتي بيو هدايت كند.

كال تو اكشن اضافه كنيد يا سوال بپرسيد

هر پست بايد هدف و نيتي داشته باشد، پس بهتر است هركدام را با هدفِ همان پست هدايت كرده و منتظر نتيجه بمانيد. انتظار داريد فالوور‌ها كداميك از فعاليت‌هاي زير را انجام دهند؟

بازديد از وب‌سايت؟ خريد محصولي خاص؟ به‌اشتراك‌گذاري پست با دوستان؟ خريد اشتراك؟ شركت در مسابقه؟ استفاده از هشتگي خاص در پست خود؟ (آخري راهي عالي براي جمع‌آوري محتواي توليد شده توسط متخصص است.)

مرجع متخصصين ايران كال تو اكشن اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران

هدف اصلي هر كپشن بايد تشويق به مشاركت براي بالا بردن تعامل مخاطب باشد. الگوريتم اينستاگرام اين افزايش تعامل را به عنوان معياري براي نمايش بيشتر ديگر پست‌هاي شما به مخاطبان در انديشه متخصصين مي‌گيرد. عبارت‌هاي زير برخي مثال‌هاي كال تو اكشن هستند كه مي‌توانيد در كپشن خود از آن‌ها استفاده كنيد:

  • روي لينك اين محصول/خبر/اشتراك/مسابقه تو بيو كليك كنيد.
  • انديشه متخصصينتون رو درمورد اين محصول/خبر/اشتراك/مسابقه تو كامنتا بنويسيد.
  • هركي كه اين محصول/خبر/اشتراك/مسابقه رو دوست داره، منشن كنيد. (تاكتيكي عالي براي افزايش تعامل افرادي كه شما را فالوو نمي‌كنند.)
  • يه عكس با اين هشتگِ ما رو تو پيج خودتون پست كنيد و جايزه بگيريد.

محتواي با‌ارزش اضافه كنيد

نكات و ترفندها يا در كل هر نوع اطلاعاتي براي يادگيري يا اطلاع‌رساني (و البته در راستاي فعاليت‌تان)، مي‌تواند ارزش افزوده‌اي براي پست اينستاگرامي شما محسوب شود. ارائه‌ي محتواي با ارزش در كپشن‌هاي اينستاگرام براي متخصصان جالب است و احتمال به‌اشتراك‌گذاري و ذخيره‌ي پست را بيشتر مي‌كند.

همانطور كه صحبت مي‌كنيد، بنويسيد

احساس راحتي يكي از مهم‌ترين عواملي است كه باعث مي‌شود تا مخاطب به شما اعتماد كند. سعي كنيد در محتوا و كپشن‌هاي، فيلم بازي نكنيد، ربات‌گونه ننويسيد، خودِ واقعي‌تان باشيد و همانطور كه صحبت مي‌كنيد، بنويسيد.

كپشن‌هاي خوب اينستاگرام رباتيك به انديشه متخصصين نمي‌رسند

مي‌توانيد همزمان استراتژي‌هاي خود را پيش ببريد و هدفمند باشيد، اما در عين‌حال هم با متخصص، عاميانه و مانند يك دوست روبرو شويد.

كپشن‌ها را ابتدا در پلتفرم ديگري بنويسيد

اگر قبل از چكش‌كاري نهايي، كپشن‌هاي خود را در پلتفرم ديگري بنويسيد، احتمالاً استراتژيك‌تر و بدون حواس‌پرتي فكر مي‌كنيد.

اگر هنگام نوشتن كپشن اينستاگرام براي كسب‌وكار، فكرهاي خود را در فضايي خارج از موبايل (روي كامپيوتر يا كاغذ) بنويسيم، نتيجه خلاقانه‌تر و هوشمندانه‌تر خواهد بود. دسكتاپ يا كاغذ امكان ويرايش ساده‌تري را فراهم مي‌كنند و راحت‌تر مي‌توانيد هنگام نوشتن اهداف بازاريابي خود را دنبال كنيد.

مرجع متخصصين ايران تمرين كپشن نوشتن روي كاغذ

به ياد داشته باشيد، هنگام نوشتن متن كپشن، اهداف كمپين را به‌عنوان هسته‌ي اصلي نوشته، حفظ كنيد و هميشه چند ايده‌ي جايگزين هم داشته باشيد، چرا كه اولين كلماتي كه به ذهن‌تان مي‌آيند، لاخبار تخصصياً بهترين گزينه نيستند و هميشه جا براي خلاقيت بيشتر هست.

از هنر داستان‌سرايي بهره ببريد

كپشن خنثي، جذاب نيست. اضافه كردن شخصيت و كمي چاشني به كپشن‌ها به آن‌ها روح مي‌دهد. شما با نوشتن دو تا سه كلمه، عبارت يا حكايت مي‌توانيد تصويري را در دهن خواننده ترسيم كنيد كه با پست شما ارتباط بيشتري برقرار كند. اگر قصد فروش عروسكي را در پستي داريد، براي آن نام انتخاب كنيد، اگر محصول شما دستور‌پخت يا غذايي در منوي رستوران‌تان است، با عباراتي مانند نمكي يا آتشين مزه‌ي غذا را در ذهن خواننده تداعي كنيد.

از ايموجي‌ها استفاده كنيد

ايموجي‌ها مي‌توانند حس و حال شاداب‌تري را براي كپشن‌ها ايجاد كنند. قرار دادن اين شكلك‌ها در آخر كپشن مانند حسن‌ختامي براي نوشته‌هاي خسته‌هاي خسته‌كننده عمل مي‌كنند، حتي مي‌توانند راهي عالي براي هدايت خواننده به انجام عملي خاص، مانند كليك روي لينك در بيو ارائه دهند.

مرجع متخصصين ايران استفاده از ايموجي در كپشن

به ياد داشته باشيد، در استفاده از ايموجي زياده‌روي نكنيد و اگر قصد استفاده از اين ابزار را در كپشن خود داريد، دقت كنيد كه ايموجيِ موردانديشه متخصصين با لحنِ نوشته و كسب‌و‌كار و برند شما همخواني داشته باشد؛ براي اين كار مي‌توانيد در ابتداي تعريف برند يا طراحي كمپين، مجموعه‌اي از ايموجي‌هاي مناسب را تعيين كنيد و در ادامه تنها از همان شكلك‌ها استفاده كنيد.

برخي از ايموجي‌ها نشان‌دهنده‌ي مفهومي آشنا براي مخاطب هستند، براي مثال 🔗 بهتر است به‌عنوان پيوند در بيو جايي كه لينك وب‌سايت‌تان را مي‌گذاريد، استفاده شود يا📍،🎯، 📌 براي نشان دادن آدرس يا موقعيت به‌كار مي‌روند.

كيفيت را به كميت ترجيح دهيد

در كپشن‌نويسي مانند بسياري از استراتژي‌هاي بازاريابي، كيفيت از كميت مهم‌تر است. فرقي نمي‌كند كه كپشن شما طولاني يا خيلي خلاصه باشد، اگر جالب باشد يا ارزش افزوده‌‌اي دراختيار مخاطب قرار دهد، مي‌تواند هدف شما را تأمين كند؛ با‌اين‌حال اگر بين موجزنويسي يا نوشتن متني طولاني شك داريد، بهتر است متن كوتاه‌تر را انتخاب كنيد.

هشتگ‌ را فراموش نكنيد

هشتگ‌هاي اينستاگرام راهي كليدي براي جستجوي پست‌هاي شما هستند، بنابراين مطمئن شويد كه از آن‌ها به درستي استفاده مي‌كنيد.

اگر به پست‌هاي برخي برندها نگاهي بيندازيد، متوجه مي‌شويد كه هشتگ‌هاي مرتبط را در انتهاي كپشن به نحوي (با ترتيبي خاص، به صورت عمودي، با فاصله‌ي زياد از كپشن) گروه‌بندي مي‌كنند تا فضايي جداگانه را به توضيحات كپشن اختصاص داده و زيبايي كپشن را از بين نبرند.

مرجع متخصصين ايران هشتگ‌هاي كپشن پست اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران

بهتر است هشتگ‌هايي كه استفاده مي‌كنيد، تركيبي از امضاي برند، كسب‌و‌كار يا افراد مرتبط، محصولات مشابه و ساير هشتگ‌هاي پرطرفدار مرتبط باشند. به هشتگ‌هايي كه رقبايتان استفاده مي‌كنند هم دقت كنيد.

نكات و ترفندهاي كپشن اينستاگرام

تا اينجا اصول كپشن‌نويسي حرفه‌اي اينستاگرام را معرفي كرديم، اما قبل از شروع به نوشتن اين محتواي ارزشمند بهتر است براي برخي نكات و ترفند‌ها را نيز بدانيد.

اضافه كردن فضاي خالي در كپشن

ساده‌ترين و سريع‌ترين راه براي افزودن فضاي خالي يا سفيد در كپشن‌هاي اينستاگرام، استفاده از نمادهايي مانند ۰ يا - است. اين فضاي خالي مي‌تواند به زيبايي ظاهري كپشن و مرتب بودن آن كمك كند.

مرجع متخصصين ايران اضافه كردن فضاي خالي در كپشن

استفاده از كامنت براي كپشن طولاني‌تر (كاراكتر يا هشتگ‌هاي بيشتر)

همانطور كه گفتيم، كپشن پست‌هاي اينستاگرام حداكثر مي‌تواند ۲٬۲۰۰ كاراكتر و ۳۰ هشتگ باشد. براي نوشتن كپشني طولاني‌تر از كامنت استفاده كنيد.

داشتن چك ليستي براي كپشن نهايي

قبل از نهايي‌كردن كپشن، سؤالات زير را از خود بپرسيد:

  • آيا اين كپشن آموزنده است؟ آيا اطلاعات يا جزئيات مناسبي در مورد محصول، يا كسب‌و‌كار شما ارائه مي‌دهد؟
  • آيا اين كپشن نشان‌دهنده‌ي لحن و سبك برند شما است؟ آيا متخصص مي‌تواند از لحن و سبك كلي آن، حدس بزند كه اين كپشن به شما تعلق دارد؟
  • آيا اين كپشن شما مخاطب را به انجام كاري تشويق مي‌كند؟ آيا اين كال تو اكشن به اندازه‌ي كافي براي مخاطب واضح است؟
  • آيا اين كپشن زيبا است؟ آيا هشتگ‌ها يا ايموجي‌ها مخاطب را گيج مي‌كنند؟
  • آيا اين كپشن ارزش افزوده‌اي در اختيار مخاطب قرار مي‌دهد؟ آيا مخاطب با خواندن اين كپشن اطلاعات جديد يا فرصتي براي ارتباط با ساير فالوورها خواهد داشت؟ بهتر است تا به جاي تعداد بسيار زيادي پست‌، تعدادي كمتر اما با محتوايي ارزشمند‌تر به‌‌اشتراك بگذاريد.

نكته‌ي پاياني

برندسازي در هويت محصول و پيج شما، كلمات و لحني مشخص را به شما ديكته مي‌كند. از آنجايي كه نمي‌توانيد از هم كلمه و هر لحني استفاده كنيد، طبيعتاً نمي‌توانيد دل تمام مخاطبان اينستاگرام را نيز به‌دست آوريد. برندسازي شما احتمالاً برخي را جذب و برخي را هم دفع مي‌كند. بهتر است تنها روي مشتريان بالقوه‌ و نحوه‌ي جذب آن‌ها تمركز داشته باشيد و ايده‌آل‌گرا نباشيد. همچنين پيشنهاد ميكنيم مقاله جامع يادگيري اينستاگرام را مطالعه كنيد.

سوالات متداول اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران

  • كپشن ايده‌آل از چند كاراكتر تشكيل شده است؟

    طول كپشن ايده‌‌آل بسته به هدف، مي‌تواند متفاوت باشد. اگر با يك پاراگراف، هدف شما محقق مي‌شود، كپشني كوتاه كافي است و ديگر به نوشتن متن‌هاي طولاني نيازي ندازيد. اما برخي پست‌ها نياز به كپشن‌هاي طولاني‌تري دارند؛ درهر‌حال درانديشه متخصصين داشته باشيد معمولا مخاطبان اينستاگرام تمايلي به مطالعه متن‌هاي طولاني نداشته و اغلب اولويت با متن‌هاي كوتاه است.

  • نوشتن كپشن اينستاگرام چه محدوديت‌هايي دارد؟

    كپشن اينستاگرام دو محدوديت اصلي دارد. اولين محدوديت استفاده از حداكثر ۲۲۰۰ كاراكتر و دومين محدوديت آن استفاده از حداكثر ۳۰ هشتگ است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات