نتفليكس چيست ؛ از تاريخچه، نصب و راه انداري تا بهترين سريال‌ها

سه‌شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران لوگو نتفليكس
نتفليكس از ارسال و اجاره پستي فيلم‌ها در قالب DVD در دهه ۱۹۹۰، اكنون به يكي از پلتفرم‌هاي بزرگ‌ استريم فيلم‌وسريال تبديل شده است.
تبليغات

به‌طور خلاصه نتفليكس يكي از سرويس‌هاي محبوب‌ استريم فيلم و سريال به‌حساب مي‌آيد كه فهرستي غني از انواع فيلم‌ها، برنامه‌هاي تلويزيوني و سريال‌هاي دست‌اولي را ارائه مي‌دهد.

اين سرويس ازطريق وب‌سايت و اپليكيشن نصب‌شدني روي پلتفرم‌هاي مختلف دردسترس خوره‌هاي فيلم و سريال قرار مي‌گيرد و همين‌حالا مي‌توانيد برنامه‌ي آن را ازطريق اپ‌ استور يا گوگل‌ پلي روي آيفون يا موبايل‌هاي اندرويد نصب كنيد.

در اين مقاله، قصد داريم نت فليكس را معرفي كنيم و اطلاعاتي درباره‌ي محتواي محبوب نتفليكس، هزينه‌ها و سرويس‌هاي آن با شما در ميان بگذاريم. مثل هميشه با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد.

نتفليكس چيست؟

نت فليكس سرويس استريم و تماشاي الكترونيك و البته آفلاين فيلم و سريال است كه اسم آن براي بسياري از متخصصان امروزي اينترنت آشنا است. در اين سرويس، علاوه‌بر فيلم‌ها و سريال‌هاي توليدشده‌ي ساير شركت‌ها و شبكه‌ها، مي‌توان محصولات اختصاصي نت‌فليكس را نيز تماشا كرد.

براي بسياري از افراد نام نتفليكس به كابوس شومي تبديل شده است و اعتقاد دارند كه محصولات اختصاصي آن به سينما ضربه مي‌زند و علاوه‌بر آلودگي زياد به تحريف‌هاي اجتماعي و تاريخي كيفيت هنري خوبي ندارد؛ اما همچنان يكي از پلتفرم‌هاي محبوب‌ تماشاي فيلم و سريال است. در اين مطلب قصد نداريم عملكرد نتفليكس را ازانديشه متخصصين كيفي مطالعه كنيم‌؛ بلكه هدفمان معرفي نت‌فليكس و متخصصدهاي آن است.

تاريخ كوتاهي از نتفليكس

مرجع متخصصين ايران نتفليكس در سال ۱۹۹۷

نتفليكس در سال ۱۹۹۷ (۱۳۷۵ ) به‌عوان شركتي پيشرو در اجاره دي‌وي‌دي به‌صورت پستي آغاز به كار كرد. درواقع، سازوكار اوليه بدين‌صورت بود كه به‌جاي دريافت هزينه به‌ازاي هر DVD فيلم، از مشتريان حق اشتراك ماهانه‌اي دريافت مي‌كرد.

درنتيجه‌ي موفقيت نتفليكس، فعاليت بسياري از مغازه‌هاي اجاره فيلم با اشكال مواجه شد تا اينكه رفته‌رفته ناپديد شدند. تا سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۳) تعداد مشتركان ثابت دريافت دي‌وي‌دي با پست نتفليكس به رقم ۴٫۲ ميليون اشتراك رسيد.

در سال ۲۰۰۷، نت‌فليكس با انتشار بيانيه‌اي مهم، اعلام كرد كه علاوه‌بر شيوه اجاره دي‌وي‌دي ازطريق پست، به مشتركانش امكان مي‌دهد تا بتوانند مستقيماً فيلم‌ها و سريال‌هاي دلخواهشان را روي كامپيوترهاي شخصي استريم كنند.

بعد از شروع ارائه‌ي سرويس استريم در نت‌فليكس، طولي نكشيد كه اين قابليت در دستگاه‌هاي اپل و Xbox به‌صورت پيش‌فرض دردسترس متخصصان قرار گرفت و كم‌كم به تعدادي از تلويزيون‌ها و موبايل‌‌هاي هوشمند و تبلت‌ها نيز راه پيدا كرد تا امروز كه تقريباً در اكثر دستگاه‌ها اپليكيشن آن وجود دارد.

البته استفاده از نت‌فليكس در ايران به‌دليل ضعف قوانين كپي‌رايت چندان مرسوم نيست؛ هرچند هزينه‌ي اشتراك آن با‌توجه‌به ميانگين درآمد جامعه متخصصان ايراني توجيه اقتصادي ندارد. ناگفته نماند كه فعاليت نتفلكيس در ايران در ابتدا به‌دليل تحريم‌هاي دولت ايالات متحده‌ي آمريكا محدود شده بود و متخصصان ايراني نمي‌توانستند به اين سرويس دسترسي داشته باشند.

در رويداد CES 2016، اين شركت اعلام كرد كه قصد دارد ارائه‌ي خدمات خود در ۱۳۰ كشور ديگر ازجمله ايران را توسعه دهد و ظاهراً مانع قانوني براي اين امر نيز برطرف شده بود. بااين‌حال، در سال ۱۳۹۴ مسئولان نتفليكس را در ايران فيلتر كردند و مجدداً دسترسي متخصصان ايراني به اين سرويس مسدود شد.

نصب و راه‌اندازي نتفليكس

امكان نصب نتفليكس روي انواع سيستم‌عامل‌ها وجود دارد و حتي درصورت تمايل، مي‌توانيد بدون نصب برنامه و ازطريق وب‌سايت به محتواي اين سرويس دسترسي داشته باشيد. گفتني است كه ايجاد حساب متخصصي در نت فليكس رايگان نيست و بايد اشتراك تهيه كنيد.

براي ايجاد حساب متخصصي در نتفليكس، به رايانامه يا شماره موبايل نياز داريد. حين ثبت‌نام در نت‌فليكس، رمزعبور بايد انتخاب و اطلاعات حساب پي‌ پال يا هرگونه حساب اعتباري بين‌المللي براي پرداخت هزينه‌هاي حق اشتراك را وارد كنيد.

بنابراين، جدا از هزينه‌هاي سرسام‌آور سرويس نتفليكس با‌توجه‌به ارزش دلار‌، حتي فرايند ثبت‌نام و خريد اشتراك به‌فرض استطاعت مالي به‌دليل تحريم‌هاي مالي و محدوديت‌هاي دسترسي داخلي براي متخصصان ايراني توجيه ندارد. بااين‌حال، با خريداري اشتراك از ساير وب‌سايت‌هاي ديگر كه شرايط بهتري براي متخصصان ايراني تعبيه مي‌كنند، از سرويس‌هاي استريم فيلم مشابهي مي‌توان استفاده كنيم.

مرجع متخصصين ايران طرح‌هاي اشتراكي نتفليكس

حق اشتراك نتفليكس در سال ۲۰۲۳ بدين‌شرح است:

اشتراك استاندارد با تبليغات: هزينه‌ي اين اشتراك ۶٫۹۹ دلار در ماه است و امكان پخش با رزولوشن ۱۰۸۰ و كيفيت عالي را در يك دستگاه در هر زمان فراهم مي‌كند. متخصصاني كه اين طرح را تهيه مي‌كنند، فيلم‌ها و سريال‌هاي نتفليكس را نمي‌توانند دانلود كنند. علاوه‌براين، در هر ساعت ۴ تا ۵ دقيقه تبليغات نمايش داده مي‌شود.

اشتراك پايه: با هزينه‌ي ۹٫۹۹ دلار در ماه، مي‌توان فيلم‌ها را با رزولوشن ۷۲۰ و كيفيت مناسب تماشا كرد؛ در اين طرح، امكان دانلود نيز وجود دارد و هيچ تبليغاتي نمايش داده نمي‌شود. تماشاي محتوا در هر زمان فقط در يك دستگاه ممكن است.

اشتراك استاندارد: با هزينه‌ي ۱۵٫۴۹ دلار در ماه دسترسي به محتوا با رزولوشن ۱۰۸۰ و كيفيت عالي و امكان دانلود فيلم‌ها و سريال‌ها در دو دستگاه وجود دارد و مشترك مي‌تواند همزمان در دو دستگاه فيلم و سريال‌ها را تماشا كند.

اشتراك پريميوم: پرداخت ۱۹٫۹۹ دلار در ماه دسترسي به محتوا با بهترين كيفيت و رزولوشن 4K+HDR و امكان نمايش همزمان در ۴ دستگاه و دانلود در ۴ دستگاه را فراهم مي‌كند.

با‌اين‌همه، نتفليكس طرح آزمايشي و رايگاني ارائه نمي‌دهد و از لحظه‌اي كه بخواهيد حساب متخصصي نت‌فليكس را بسازيد، بايد اطلاعات حساب اعتباري خود را وارد كنيد تا فرايند ساخت حساب تكميل شود. البته امكان لغو و تغيير طرح‌ها در هر لحظه‌اي بدون هزينه‌ي اضافي براي متخصصان وجود دارد.

برنامه‌هاي نتفليكس

مرجع متخصصين ايران سريال Better Call Saul در نتفليكس

بعد از ساخت حساب نت‌فليكس روي صفحه‌ي اصلي حساب متخصصي منويي را مشاهده مي‌كنيد كه به شما اجازه مي‌دهد تا بين هزاران برنامه تلويزيوني و فيلم و محتواي اختصاصي مختلف جست‌وجو كنيد و برنامه‌ي مدانديشه متخصصينتان را تماشا كنيد. ابزاري نيز تعبيه شده است تا براساس دسته‌بندي برنامه‌ها و فيلم و سريال را مرتب كنيد. براي پخش برنامه‌ها روي آيكون برنامه كليك كنيد و به تماشاي آن بنشينيد.

نتفليكس مجموعه‌ي وسيعي از برنامه‌ها را ارائه مي‌كند و عناوين جديد به‌صورت منظم به فهرست آن اضافه مي‌شوند و درمقابل نيز برنامه‌هاي قديمي به‌صورت دوره‌اي از آن حذف خواهند شد. در نت‌فليكس تعدادي از برنامه‌هاي شبكه‌هاي ABC ،CBS ،FOX ،NBC ،CW و AMC نظير Breaking Bad و Better Call Saul و ساير سريال‌ها ازجمله Peaky Blinders دردسترس مشترك قرار مي‌گيرد.

فيلم و سريال‌هاي اختصاصي نتفليكس نيز شامل سريال محبوب Squid Game و Stranger Things و بسياري از مجموعه‌هاي پرطرفدار ديگر مي‌شود. علاوه‌براين، مجموعه‌ي وسيعي از عناوين سينمايي از قديمي گرفته تا جديد در اين پلتفرم ارائه مي‌شود. به‌خاطر بسپاريد كه نت‌فليكس ماهانه برنامه‌ها و فيلم‌هاي جديدي اضافه و تعدادي را نيز حذف مي‌كند.

دانلود از نتفلكيس

مرجع متخصصين ايران لوگو نتفليكس Netflix نت فليكس طرح قرمز و مشكي فلش رو به پايين

نتفليكس امكان دانلود را در ۳ طرح از ۴ طرح اشتراكي خود فراهم مي‌كند؛ اما اين به‌معناي دسترسي هميشگي روي دستگاهي نيست كه فايل در آن دانلود شده است. درواقع، امكان دانلود اغلب روي دستگاه‌هاي iOS و اندرويد فراهم است و متخصص مي‌تواند حين دانلود ويدئو را نيز تماشا كند.

قابليت دانلود هوشمند نتفليكس اين امكان را فراهم مي‌كند تا محتواي مدانديشه متخصصين را براي نمايش آفلاين دانلود كنيد و دستگاه بعد از تماشاي شما آن را به‌صورت خودكار حذف مي‌كند. در اين قابليت، اگر در حال تماشاي يك سريال باشيد، زماني‌كه يك قسمت دانلودشده را تماشا كنيد و حذف شود، درصورت برقراري اتصال اينترنت، دانلود قسمت بعدي به‌طورخودكار شروع خواهد شد.

قابليت پخش كيفيت 4K در نتفليكس

امكان پخش محتواي نتفليكس با كيفيت 4K فقط در طرح اشتراك پرميوم ارائه مي‌شود؛ اما در همان طرح نيز فهرست برنامه‌هاي 4K را فقط زماني مي‌توان مشاهده كرد كه نتفليكس تشخيص دهد در دستگاهي اجرا مي‌شود كه نمايشگر سازگار با ويدئو 4K دارد.

بنابراين، كساني كه حساب متخصصي يا اپليكيشن نتفليكس را روي دستگاهي نصب مي‌كنند كه با كيفيت 4K سازگاري ندارد، مجبور مي‌شوند برنامه‌ها را با رزولوشن ۷۲۰ يا ۱۰۸۰ تماشا كنند. مانند يوتيوب، نتفليكس سرعت اينترنت متخصصان را نيز تحليل مي‌كند و رزولوشن ويدئو در حال استريم را متناسب با آن كاهش مي‌دهد.

ميزان مصرف داده نتفليكس

مانند هر سرويس استريم ديگري، ميزان حجم مصرفي داده در نتفليكس نيز رابطه‌ي مستقيمي با كيفيت پخش ويدئوها دارد.

  • پخش ويدئو با كيفيت SD در هر ساعت يك گيگابايت داده مصرف مي‌كند.
  • پخش ويدئو با كيفيت HD در هر ساعت حدوداً ۳ گيگابايت داده مصرف مي‌كند.
  • پخش ويدئو با بهترين كيفيت كه شامل رزولوشن 4K مي‌شود در هر ساعت ممكن است تقريباً به ۷ گيگابايت برسد.

بهترين سريال‌‌هاي نتفليكس

درادامه، چند نمونه از بهترين سريال‌هايي را معرفي كرده‌ايم كه در نتفليكس مي‌توانيد تماشا كنيد. فهرست زير براساس امتياز IMDB رتبه‌بندي شده است.

۱۲. سريال The Witcher با امتياز ۸٫۱ محصول سال ۲۰۱۹ در حال پخش است و فصل سوم آن در تابستان سال جاري پخش مي‌شود.

۱۱. سريال Money Heist با امتياز ۸٫۲ محصول سال‌هاي ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ با ۵ فصل كه پخش آن به اتمام رسيده است.

۱۰. سريال Ozark با امتياز ۸٫۵ محصول سال‌هاي ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ با ۴ فصل تمام شده است.

۹. سريال Last Kingdom با امتياز ۸٫۵ محصول سال‌هاي ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ با ۵ فصل به پايان رسيده است.

۸. سريال Daredevil با امتياز ۸٫۶ محصول سال‌هاي ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ كه ساخت و پخش ادامه‌ي آن لغو شد.

۷. سريال The Crown با امتياز ۸٫۶ محصول سال ۲۰۱۶ كه همچنان پخش آن تمام نشده است. فصل ۶ اين سريال در سال جاري پخش خواهد شد.

۶. سريال The Haunting of Hill House با امتياز ۸٫۶ محصول سال ۲۰۱۸ در‌حال‌حاضر فقط يك فصل دارد كه به پايان رسيده است.

۵. سريال Dark با امتياز ۸٫۷ محصول سال‌هاي ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ كه با ۳ فصل به پايان رسيده است.

۴. سريال House of Cards با امتياز ۸٫۷ محصول سال‌هاي ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ كه با ۶ فصل تمام شد.

۳. سريال Stranger Things با امتياز ۸٫۷ محصول سال‌هاي ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ كه فصل پنجم آن احتمالاً در سال ۲۰۲۴ يا حتي ۲۰۲۵ پخش خواهد شد.

۲. سريال انيميشني BoJack Horseman مخصوص بزرگ‌سالان با امتياز ۸٫۸ كه ۶ فصل دارد.

۱. سريال Narcos با امتياز ۸٫۸ محصول سال‌هاي ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ است و ۳ فصل دارد كه در جايگاه اول قرار خواهد گرفت.

بهترين فيلم‌‌هاي نتفليكس

درادامه، فهرستي از فيلم‌هاي برتر پلتفرم نتفليكس براساس امتياز وب‌سايت IMDB را معرفي كرده‌ايم:

۱۲. فيلم Don't Look Up محصول سال ۲۰۲۱ با امتياز ۷٫۲

۱۱. فيلم Okja محصول سال ۲۰۱۷ با امتياز ۷٫۳

۱۰. فيلم The King محصول سال ۲۰۱۹ با امتياز ۷٫۳

۹. فيلم Mudbound محصول سال ۲۰۱۷ با امتياز ۷٫۴

۸. فيلم Tick, Tick... BOOM! محصول سال ۲۰۲۱ با امتياز ۷٫۵

۷. فيلم Guillermo del Toro's Pinocchio محصول ۲۰۲۲ با امتياز ۷٫۶

۶. فيلم Beasts of No Nation محصول سال ۲۰۱۵ با امتياز ۷٫۷

۵. فيلم El Camino: A Breaking Bad Movie محصول سال ۲۰۱۹ و اسپين‌آفي از سريال كم‌نظير Breaking Bad با امتياز ۷٫۷

۴. فيلم Roma محصول سال ۲۰۱۸ با امتياز ۷٫۷

۳. فيلم All Quiet on the Western Front محصول سال ۲۰۲۲ با امتياز ۷٫۸

۲. فيلم The Irishman محصول سال ۲۰۱۹ با امتياز ۷٫۸

۱. فيلم Marriage Story محصول سال ۲۰۱۹ با امتياز ۷٫۹

اكنون نوبت شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران است كه بگوييد چه تجربه‌اي از تماشاي فيلم‌ها و سريال‌هاي نتفليكس دارد؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات