مطالعه يك انديشه متخصصينات جنجالي: زمين تخت چيست؟

سه‌شنبه ۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 12 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مدتي است برخي افراد كه تعداد آن‌ها اصلاً كم نيست، انديشه متخصصيناتي را مطرح كرده‌اند كه ذهن بسياري را به خود مشغول كرده است؛ اين افراد بر اين باورند كه زمين تخت است.
تبليغات

زمين تخت، پيشينه‌اي بسيار طولاني دارد كه آن‌ را مطالعه مي‌كنيم؛ اما انديشه متخصصيناتي كه بيان مي‌كرد زمين تخت است، سال‌ها پيش با دلايلي تا حدودي عقلاني، از سوي دانشمندان باطل شد و به جاي آن، ما انديشه متخصصيناتي را كه بيان مي‌كند زمين گرد است و به دور خورشيد مي‌گردد، قبول داريم. انديشه متخصصيناتي كه توسط دانشمندان رد شد، سنتي بود؛ اما انديشه متخصصينات زمين تخت مدرن، كمي متفاوت‌ است. افرادي كه بر تخت بودن زمين اصرار مي‌ورزند، دانسته‌هاي بنيادين علم فيزيك، مانند گرانش را زير سؤال مي‌برند و به همين دليل است كه معمولاً از مباحثه كروي‌گرايان و تخت‌گرايان، نتيجه‌اي حاصل نمي‌شود و هر كدام از طرفين بر باورهاي خود تأكيد دارند و ديگري را به نداشتن علم متهم مي‌كنند.

انديشه متخصصينات زمين تخت از كجا آمده است؟

مدل زمين تخت، يك تصور باستاني است و مردم در آن زمان گمان مي‌كردند زميني كه روي آن زندگي مي‌كنيم، به شكل يك صفحه‌ي مسطح يا يك ديسك است. بسياري از تمدن‌هاي باستاني، مانند يونان تا زمان اروپاي دوران قديم، باور داشتند كه زمين كاملاً مسطح است؛ حتي در عصر برنز و عصر آهن نيز بسياري از تمدن‌ها تصور مي‌كردند زمين تخت است. تا عصر هلني، تمدن‌هاي خاور نزديك اعتقادي مشابه داشتند و چيني‌ها تا قرن ۱۷ ميلادي زمين را تخت فرض مي‌كردند و قبايل بومي آمريكا نيز اعتقادي مشابه داشتند. بسياري از اين جوامع بر اين باور بودند كه اين زمين تخت، توسط گنبدي به نام آسمان محافظت مي‌شود و در واقع زمين، گويي در درون يك حباب است.

انديشه متخصصينات زمين تخت همچنان در ميان جوامع رايج بود تا اين‌كه در قرن ششم پيش از ميلاد مسيح، نخستين نشانه‌ها از انديشه متخصصينات زمين كروي نمود پيدا كردند و فيثاغورث، يكي از افرادي بود كه مدل كروي زمين را بيان كرد. با وجود گفته‌هاي فيثاغورث، تا قرن پنجم پيش از ميلاد مسيح و شهرت سقراط، كسي انديشه متخصصينات زمين كروي را باور نكرد. حدود سال ۳۳۰ پيش از ميلاد مسيح بود كه ارسطو، براي نخستين‌بار توانست با توجه به آزمايش‌هاي تجربي، شواهدي از گرد بودن زمين به مردم نشان دهد. دانش ما در مورد كروي بودن زمين، پس از عصر هلني گسترده و فراگير شد. البته اين انديشه متخصصينات زمين تخت باستاني بود كه باطل شد و اكنون انديشه متخصصينات زمين تخت مدرن پديد آمده است و انجمن‌هاي بزرگي كه مخصوص پيروان اين انديشه متخصصينات هستند، سعي دارند با شبه علم، انديشه متخصصينات خود را جايگزين كروي بودن زمين كنند.

مرجع متخصصين ايران flat earth

تمدن‌هاي اوليه‌ي مصر و بين‌النهرين، جهان را يك صفحه گرد (ديسك مانند) فرض كرده بودند كه درون اقيانوس شناور است. يك گزارش مشابه نيز در نوشته‌هاي هومر يافت شده كه مربوط به قرن هشتم پيش از ميلاد مسيح است. هومر در نوشته‌هاي خود، آب را در قالب يك شخصيت توصيف مي‌كند كه زمين ديسك مانند را در آغوش گرفته و به‌عنوان سرچشمه حيات روي زمين و همه‌ي خدايان توصيف شده است. اقوام بني‌اسرائيل نيز انديشه متخصصينات مشابهي داشتند؛ آن‌ها بر اين باور بودند كه زمين يك ديسك تخت و شناور در آب است و توسط گنبد آسمان پوشيده شده و اين گنبد، بهشت را از ديد زمينيان مخفي كرده است. با توجه به متوني كه در اهرام مصر پيدا شده‌اند و نوشته‌هاي حكاكي شده روي تابوت فراعنه، مشخص شده است كه مصريان باستان نيز به شناور بودن زمين در آب اعتقاد داشته‌اند و بر اين باور بوده‌اند كه اين آب، خشكي‌ها را احاطه كرده است.

چند فيلسوف كه پيش از سقراط زندگي كرده‌اند، بر اين باور بوده‌اند كه در حقيقت زمين تخت است. طبق گفته برخي منابع، فلاسفه‌اي همچون تالس، لئوكيپوس و دموكريت، از جمله افرادي بودند كه زمين را تخت فرض مي‌كردند.

زمين تخت‌گرايي مدرن چيست؟

در عصر مدرن، صحبت در مورد زمين تخت شايد كمي غيرعقلي باشد؛ اما در طول چند سال گذشته انجمني شكل گرفته است كه با نام انجمن زمين تخت‌گرايان شناخته مي‌شود. آن‌چه در مورد اين انجمن نگران‌كننده شده، اين است كه هر روز افراد بسياري جذب آن مي‌شوند و زمين تخت‌گرايان با شبه علم، انديشه متخصصينات خود را بر سر زبان‌ها انداخته‌اند. اين انديشه متخصصينات هم اكنون ميليون‌ها طرفدار دارد كه بر اعتقاد خود پافشاري مي‌كنند و بر اين باورند كه هيچ‌گونه مدركي وجود ندارد كه بتوان با استناد به آن‌، كروي بودن زمين را ثابت كرد.

انديشه متخصصينات زمين تخت در اواخر قرن ۱۹ ميلادي بود كه دستخوش تغييراتي اساسي شد؛ يعني درست در همان زماني كه همگان پذيرفته بودند زمين مركز عالم نيست و همچون ساير سيارات، به دور ستاره‌اي به نام خورشيد گردش مي‌كند. افرادي كه به زمين تخت باور داشتند، در آن زمان اعلام كردند كه افراد معتقد به كروي بودن زمين، بي‌دين هستند و با گفتن اين‌كه زمين به دور فلان چيز در حال گردش است، سعي در كم‌ارزش كردن اديان دارند. اين افراد كه خود را بازگويان حقيقت مي‌دانند، تمام افرادي را كه به نوعي در شكل‌گيري انديشه متخصصينيه زمين مركزي دخيل بوده‌اند، فراماسون و عضو لژهاي ماسوني مي‌دانند و مي‌گويند آن‌ها افرادي بي‌دين بوده‌اند و سعي كرده‌اند با كنترل ذهن افراد، دانش بشري را به سمتي هدايت كنند كه خودشان مي‌خواهند.

مرجع متخصصين ايران flat earth

انجمن زمين تخت‌گرايان، بيان مي‌كند كه زمين ما در اصل يك ديسك و گرانش تنها يك توهم است و وجود ندارد. اين انجمن در قسمت توضيحات انديشه متخصصينات زمين تخت، اين چنين مي‌نويسد:

زمين، يك صفحه گرد است كه در مركز آن قطب شمال و در اطراف آن، كوه‌هايي يخي كه به نام قطب جنوب مي‌شناسيم، قرار گرفته‌اند. اين كوه‌هاي يخي كه زمين را احاطه كرده‌اند، ارتفاعي در حدود ۵۰ متر دارند. متخصصان ناسا از اين كوه يخي محافظت مي‌كنند تا افراد نتوانند از آن بالا بروند و به كوه‌هاي يخي آسيبي برسانند؛ اما آن‌ها در واقع مانع رفتن افراد به لبه صفحه زمين مي‌شوند.ماه و خورشيد، دو كره كوچك‌تر از زمين با قطر ۵۱ كيلومتر هستند كه در ارتفاع ۴۸۲۸ كيلومتري از سطح زمين قرار دارند و در مدارهايي حركت مي‌كنند تا روز و شب را به‌وجود بياورند و ستاره‌ها در ارتفاع ۴۹۸۸ كيلومتري و در گنبد آسمان قرار گرفته‌اند. خورشيد و ماه همچون نور افكن‌هايي، به هنگام گردش بر فراز زمين، در يك چرخه ۲۴ ساعته بخش‌هايي از آن را روشن مي‌كنند. به هنگام ماه‌گرفتگي و خورشيدگرفتگي، يك پديده به نام ضد ماه (يا سايه، كه در افسانه‌ها نيز به آن اشاره شده است) از مقابل ماه و خورشيد عبور مي‌كند و آن‌ها را تاريك مي‌سازد.

اين انديشه متخصصينات، همچنان توسط انجمن زمين‌ تخت‌گرايان تبليغ مي‌شود و توانسته است در طول ساليان گذشته، به خوبي در ميان مردم رواج پيدا كند. بسياري از بازگويان حقيقت، در چند سال گذشته گوشه‌گير شده بودند و انديشه متخصصينات گيج‌كننده‌ي آن‌ها را كسي نمي‌پذيرفت؛ اما باز هم به تازگي آن‌ها بازگشته‌اند. طبق گفته‌ي رئيس انجمن زمين تخت‌گرايان، از سال ۲۰۰۹ تا به امروز، هر ساله ۲۰۰ فرد جديد به عضويت انجمن درآمده‌اند و اكنون تعداد پيروان اين انديشه متخصصينات به هزاران و يا شايد ميليون‌ها نفر رسيده است. اين افراد به چيزهايي كه ما اعتقاد داريم، باور ندارند؛ به عنوان مثال، آن‌ها به چيزي به نام گرانش معتقد نيستند و بر اين باورند كه در اطراف زمين هيچ‌ ماهواره‌اي وجود ندارد و اين‌ها همگي دروغ‌هاي بزرگ سازمان‌هاي فضايي هستند. زمين تخت‌گرايان مي‌گويند تا به امروز هيچ كسي نتوانسته است به فضا برود و ويديوها و تصاوير ارسال‌شده از فضا همگي ساختگي و جعلي هستند.

مرجع متخصصين ايران flat earth

زمين تخت‌گرايان انديشه متخصصينات خود را در يوتيوب گسترش داده‌اند. اين افراد سعي مي‌كنند به جاي ارائه‌ي پاسخي علمي، با ويديوهايي كه ذهن هر بيننده‌اي را مشغول مي‌كنند، به اين انديشه متخصصينات رونق ببخشند. البته آمار لايك‌ها و تماشاي اين ويديوها در يوتيوب و توييتر نشان مي‌دهد بسياري از افراد به اين انديشه متخصصينات اعتقاد پيدا كرده‌اند و عملاً باور دارند كه زمين تخت است؛ اما آيا در قرن ۲۱ چنين چيزي امكان‌پذير است؟ اگر اين امر ممكن است، تأثيرات آن از انديشه متخصصين روان‌شناختي چگونه خواهد بود؟

زمين تخت‌گرايان حتي پا را فراتر گذاشته‌اند و مي‌گويند جاذبه تنها يك توهم است؛ زيرا اگر گرانش مركزگرا وجود داشته باشد، انديشه متخصصينات زمين تخت بي‌معني مي‌شود و از بين مي‌رود. زمين تخت‌گرايان بر اين باورند كه اجرام، به سمت پايين شتاب نمي‌گيرند و اين در واقع زمين است كه با شتاب ۹.۸ متر مربع به سمت بالا حركت شتاب‌دار دارد. البته برخي ديگر نيز بر اين باورند كه زمين كاملاً ثابت و چيزي به نام وزن، از ويژگي‌هاي ذاتي يك شيء است. يعني يك وسيله‌ي يك كيلوگرمي، ماهيتي يك كيلوگرمي دارد و اين يعني مجموع جرم ذرات آن يك كيلوگرم است و اين اصلاً به جاذبه ربطي ندارد. اين اجرام به هنگام سقوط هوا را مي‌شكافند و در واقع هوا يك نقش كليدي در اين بين ايفا مي‌كند. زمين تخت‌گرايان مي‌گويند گرانش آن‌قدر قوي است كه مي‌تواند اقيانوس را روي زمين نگه دارد؛ اما نمي‌تواند مانع پرواز يك پرنده يا يك بالون شود. آن‌ها بر اين باورند كه گرانش اصلاً هيچ نقشي در اين بين ندارد و صرفاً سبك‌تر بودن اجرام از هوا باعث بالا رفتنشان مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران flat earth

با توجه به اين تفاسير، زمين يك ديسك تخت و ثابت است و توسط گنبد آسمان پوشيده شده و اطراف اين زمين را كوه‌هاي يخي (كوه قاف) فرا گرفته‌اند (از هر نقطه‌اي به سمت جنوب حركت كنيد به يخ‌هاي قطب جنوب مي‌رسيد). اما در زير اين ديسك تخت چه چيزي قرار گرفته است؟ زمين‌ تخت‌گرايان هنوز پاسخ اين سؤال را نمي‌دانند؛ اما به متون كتب مقدس اشاره مي‌كنند و بر اين باورند كه در زير اين ديسك تخت، سنگ‌ قرار گرفته است.

همه چيز در مورد فضا دروغ است

زمين تخت‌گرايان انديشه متخصصينات بسيار جالبي دارند؛ آن‌ها مي‌گويند  تمام تصاوير منتشرشده از فضا كه زمين را به صورت كره نشان مي‌دهند، توسط نرم‌افزارهاي ويرايش تصوير، اصلاح شده‌اند و فتوشاپ هستند! زمين تخت‌گرايان مي‌گويند هيچ انساني تاكنون نتوانسته است به فضا برود و ويديوهاي منتشرشده همگي جعلي و دروغ‌هاي بزرگي هستند كه سازمان‌هاي فضايي مي‌گويند. زمين تخت‌گرايان بر اين باورند كه ماهواره‌اي در آسمان وجود ندارد و سرويس GPS به‌وسيله‌ي بالون‌هاي هوايي و دكل‌ها كار مي‌كند. بسياري از افراد ادعا مي‌كنند كه توانسته‌اند در شب، ماهواره‌ها را در آسمان مشاهده كنند؛ زمين تخت‌گرايان مي‌گويند يك هواپيما در ارتفاع ۱۵ كيلومتري از سطح زمين، به شكل يك نقطه ديده مي‌شود يا اصلاً ديده نمي‌شود، پس چگونه مي‌توان ماهواره‌اي را كه چند برابر از هواپيما كوچك‌تر است، در ارتفاع چند صد كيلومتري سطح زمين مشاهده كرد؟ چرا وقتي فضانوردان تصاويري از زمين منتشر مي‌كنند، در هيچ يك از اين تصاوير، نمي‌توان يكي از چند هزار ماهواره‌ي موجود در فضا را مشاهده كرد؟ چرا هيچ تصوير حقيقي از ماهواره‌ها در فضا وجود ندارد؟

زمين تخت‌گرايان همان‌طور كه چند ويديو مختلف نيز نشان مي‌دهند، بر اين باورند كه ويديوهاي فضانوردان همگي در استوديوهاي هاليوود ساخته مي‌شوند و فضانوردان به وسيله‌ي طناب معلق شده‌اند. هنوز معلوم نيست چرا بايد دولت‌ها شكل واقعي زمين را از مردم مخفي كنند؛ اما زمين تخت‌گرايان بر اين باورند كه به احتمال زياد، دولت‌ها قصد دارند دين را كمرنگ كنند و از اين راه پول‌هاي زيادي به‌دست مي‌آورند.

مرجع متخصصين ايران flat earth

زمين تخت‌گرايان جدي هستند

انديشه متخصصينات زمين تخت، توسط روش‌هاي مشاهداتي پيش مي‌رود و توضيحي علمي ندارد. اين روش كه با نام «روش Zetetic» شناخته مي‌شود، جايگزين روش علمي است و در قرن ۱۹ ميلادي توسط يك زمين تخت‌گرا توسعه داده شده است. در واقع در اين روش، مشاهدات حسي به نتايج علمي ارجحيت دارند. با توجه به توضيحاتي كه در مورد تفكر زمين تخت‌گرايان داده شد، شايد انديشه متخصصينات آن‌ها شبيه يك شوخي باشد؛ اما طرفداران اين انديشه متخصصينات، كاملاً آن را پذيرفته‌اند و نوشته‌هاي باستاني را معتبرتر از ستاره‌شناسي مدرن مي‌دانند. به طور خلاصه، زمين تخت‌گرايان اصلاً با ما شوخي نمي‌كنند.

انديشه متخصصينات زمين تخت معمولاً بر افرادي تأثير مي‌گذارد كه دانش كافي ندارند و افرادي كه دانشمند و در زمينه علوم سياره‌اي يا روان‌شناسي حرفه‌اي هستند، انديشه متخصصينات زمين تخت را به راحتي رد مي‌كنند. كارن داگلاس، روان‌شناس دانشگاه كِنت بريتانيا مي‌گويد:

انديشه متخصصينات زمين تخت، شباهت بسياري به ساير تئوري‌هاي توطئه دارد و من مدت‌ها است كه روي آن‌ها كار مي‌كنم. همه‌ي تئوري‌هاي توطئه در يك چيز مشترك هستند: همه‌ي آن‌ها سعي مي‌كنند براي يك مسئله‌ي بسيار مهم، انديشه متخصصينيه‌ي متفاوتي ارائه دهند و معمولاً نمي‌توانند بيان كنند چرا يك شخص بايد حقيقت اصلي را از همگان مخفي كنند. تئوري‌هاي توطئه معمولاً براي دليل مخفي ماندن حقيقت، توضيحي نامفهوم ارائه مي‌دهند. شايد تئوري‌هاي توطئه در ظاهر درست و منطقي به انديشه متخصصين برسند؛ اما وقتي وارد جزئيات مي‌شويم، آن‌ تئوري‌ها را پوچ مي‌بينيم.

يكي از چيزهايي كه زمين تخت‌گرايان روي آن اصرار دارند و از آن براي پيش بردن انديشه متخصصينات خود استفاده مي‌كنند، قطب جنوب است. اين افراد مي‌گويند اگر زمين گرد است و اشكالي ندارد، چرا پرواز بر فراز قطب جنوب ممنوع است؟ چرا دولت‌ها سعي مي‌كنند از قطب جنوب محافظت كنند؟ اين افراد مي‌گويند دولت‌ها همگي مي‌خواهند از رسيدن مردم به لبه‌ي زمين و گنبد آسمان جلوگيري كنند.

زمين تخت‌گرايان مي‌گويند  جنس گنبد آسمان از كريستال و پشت آن به احتمال زياد آب است. بسياري از مردم براي باطل كردن انديشه متخصصينات زمين تخت، مي‌گويند اگر زمين تخت است از لبه‌ي آن سقوط مي‌كنيم؛ اما در واقع اين‌گونه نيست. انديشه متخصصينات زمين تخت مدرن به صورت حرفه‌اي بازطراحي شده است تا بتواند به همه‌ي اين شبهات پاسخ دهد كه البته بسياري از آن‌ها غير عقلاني هستند. گرداگرد زمين را كوه يخي فرا گرفته است، پس قرار نيست از لبه‌ي آن سقوط كنيد. زمين تخت‌گرايان حتي براي پديد آمدن فصل‌ها نيز توضيحاتي ارائه كرده‌اند كه هرچند غير علمي هستند؛ اما توسط خودشان به راحتي پذيرفته مي‌شوند. اين افراد بر اين باورند كه خورشيد در طول يك سال، در چند مدار مختلف گردش مي‌كند كه مواقعي خاصي از سال، به برخي مناطق مايل و به برخي منطق به صورت عمود مي‌تابد و فصل‌ها را به‌ وجود مي‌آورد.

بسياري از دانشمندان، زمين تخت‌گرايان را درست همانند افرادي مي‌دانند كه به يوفوها باور دارند. دانشمنداني كه در زمينه‌ي تئوري‌هاي توطئه تحقيق كرده‌اند، مي‌گويند بيش از نيمي از آمريكايي‌ها به تئوري‌هاي توطئه باور دارند؛ پس با اين تفاسير بايد انتظار داشته باشيم كه روز به روز بر تعداد افراد زمين تخت‌گرا افزوده شود. بسياري از افراد سرشناس، مانند B.o.B، رپر مشهور، به جمع زمين تخت‌گرايان پيوسته‌اند و بارها گفته‌اند زمين تخت است.

مرجع متخصصين ايران stars

زمين تخت‌گرايان مي‌گويند راكت‌هاي آماتوري كه به سمت فضا پرتاب شده‌اند، هيچ‌گونه انحنايي نشان نمي‌دهند و افق همواره به صورت يك خط صاف است. اين افراد مي‌گويند تصاوير فضايي معمولاً توسط لنزهاي Fisheye و دوربين‌هاي Go Pro ثبت مي‌شوند و زمين را به صورت منحني نشان مي‌دهند. شايد اگر شما نيز ويديوها را مشاهده كنيد، متوجه اين موضوع شويد كه انحناي زمين خيلي غير طبيعي نشان داده مي‌شود؛ اما اين دليل نمي‌شود كه فرض كنيم زمين تخت است. اگر زمين تخت باشد و گرانشي وجود نداشته باشد، چگونه ديگر سيارات به دور خورشيد گردش مي‌كنند؟

زمين تخت، انديشه متخصصيناتي است كه هزاران سال قدمت دارد و گويا در قرن ۲۱ نيز بسياري به آن معتقد هستند و به اين سادگي نمي‌شود پيروان آن را متقاعد كرد. زمين گرد است و همچون سيارات ديگر به دور خورشيد گردش مي‌كند؛ اما اين نمي‌تواند بازگويان حقيقت و زمين تخت‌گرايان را از انديشه متخصصينات خود منصرف كند؛ آن‌ها همچنان هستند و انديشه متخصصينات خود را تبليغ مي‌كنند و بهتر است با دانش كافي با اين افراد مذاكره كرد؛ زيرا اگر دانش كافي نداشته باشيد، به راحتي يك زمين‌ تخت‌گرا خواهيد شد.

آيا شما نيز از پيروان اين انديشه متخصصينات هستيد يا به انديشه متخصصينيه‌ي خورشيد مركزي اعتقاد داريد؟

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات