نگاهي به كپسول فضايي نيو شپرد بلو اورجين

چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مدتي پيش كمپاني بلو اوريجين نخستين تصاوير از نماي داخلي و خارجي كپسول فضايي نيو شپرد را كه براي سفرهاي فضايي كوتاه‌مدت طراحي شده است، منتشر كرد.
تبليغات

كپسول فضايي نيو شپرد (New Shepard) قرار است در سال ۲۰۱۸ گردشگران را به سفرهاي فضايي ببرد. بعد از فرود موفقيت‌آميز راكت فالكون 9 اسپيس ايكس، جف بزوس، مدير عامل شركت آمازون نيز تصميم گرفت در كره‌ي ماه حضور داشته باشد. تصاوير منتشرشده از نماي داخلي اين كپسول سرنشين‌دار، نشان مي‌دهند كه اين كپسول بزرگ‌ترين پنجره‌هاي فضايي را در خود جاي داده است. رنگ مشكي بسيار زيباي اين صندلي‌ها كه روي آن‌ها لوگوي بلو اوريجين حك شده است، لذت تماشاي فضا را چندين برابر مي‌كند.

بلو اوريجين و اسپيس ايكس از پيشگامان اصلي سفرهاي فضايي هستند

كپسول فضايي نيوشپرد به‌راحتي مي‌تواند ۶ نفر را در خود جاي دهد. هنگام پرتاب اين كپسول، صندلي‌هاي آن به سمت عقب‌ مي‌روند و ۶ سرنشين آن رو به سقف كپسول قرار مي‌گيرند. همچنين مسافران پس از رسيدن به فضا، در فضاي ۱۴ متر مربعي، بي‌وزني را در كابيني بزرگ تجربه خواهند كرد. موشك شركت بلو اوريجين از نوع موشك‌هاي زير مداري است. به اين معني كه تا ارتفاع حدودا ۱۰۰ كيلومتري بالا مي‌رود؛ بنابراين از انديشه متخصصين متخصص، تفاوت‌هاي جدي با موشك فالكن ۹ شركت اسپيس‌ ايكس دارد.

مرجع متخصصين ايران كپسول فضايي نيو شپرد

سيستم ارسال نيو شپرد شامل يك كپسول است و بعد از اينكه روي موشك نصب شد، مسافران را به فضا مي‌فرستد. با جدا شدن كپسول از موشك، به‌آرامي با چترهاي نجات روي زمين فرود مي‌آيد. نيو شپرد براي حمل مسافران به سطحي پايين‌تر از مدار زمين طراحي شده است كه در همان حالت، مسافران حالت بي‌وزني را به مدت ۴ دقيقه تجربه خواهند كرد.

در نقطه‌ي مقابل، فالكون ۹ اسپيس‌ايكس براي حمل محموله‌ها به مكاني خارج از مدار زمين و بازگشت آن ساخته مي‌شود كه البته سرعت و ارتفاع بسيار بيشتري نسبت به راكت‌هاي بلو اوريجين دارد.

مرجع متخصصين ايران كپسول فضايي نيوشپرد

هنوز ارزش نهايي اين پروژه مشخص نشده است. انتظار مي‌رود كپسول فضايي نيو شپرد در سال جاري آزمايش و در سال ۲۰۱۸ براي اولين بار، مورد استفاده قرار بگيرد. بلو اوريجين قصد دارد با اعزام افراد به سفرهاي كوتاه‌مدت فضايي، گردشگري فضايي عادي و در نهايت ارزان شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات