ناسا تا ده سال ديگر يك مدارگرد به قمر اروپاي مشتري ارسال مي‌كند

پنج‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۵
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
دانشمندان ناسا بيش از يك دهه است كه در حال كار بر روي ماموريت‌هاي مفهومي بر روي اروپا (قمر مشتري) هستند  اما اكنون سرانجام اين نتيجه حاصل شده كه طرح مفهومي Clipper همان پاسخي است كه به دنبالش بوده‌اند. بر همين اساس، اين تيم ناسا از دولت ايالات متحده درخواست بودجه‌اي 30 ميليون دلاري نموده تا برنامه‌ي مطالعاتي خود را كه يك سال به طول خواهد انجاميد، از اول اكتبر آغاز نمايد.
تبليغات

 سال گذشته نيز كنگره ايالات متحده، 100 ميليون دلار براي ارجراي يك برنامه‌ي ماموريتي ارزشمند بر روي قمر اروپا در اختيار ناسا قرار داد. رابرت پپالاردو،محقق ارشد آزمايشگاه پيش‌رانش جت ناسا در هنگام ارائه‌ي توضيح در خصوص برنامه‌ي Goldilocks قمر اروپا به ديسكاوري نيوز گفته است:

ما باور داريم كه بالاخره برنامه‌ي تحقيقاتي صحيح و مناسب را يافته‌ايم. برنامه‌هاي پيشين همگي يا زياد از حد بزرگ بودند، يا بسيار كوچك يا به شدت گران ارزش.

ماموريت Clipper شامل ارسال فضاپيمايي به قمر اروپا خواهد بود كه طي سه سال حدود 45 بار به دور آن گردش خواهد كرد و سطح آن را رصد خواهد كرد. اين برنامه، شبيه به ماموريت كاسيني است كه ضمن گردش به دور قمر تايتان زحل، نقشه‌اي جامع از سطح آن تهيه كرد.  از آنجا كه بخاطر ميدان مغناطيسي قدرتمند مشتري، تشتعشعات موجود بر قمر اروپا بسيار گسترده هستند، ناسا برنامه دارد بخش مركزي و به اصطلاح مغز فضاپيماي خود را با محفظه‌اي بسيار مقاوم پوشانده و مدار گردش آن را به گونه‌اي بسيار مشخص به حالتي بيضوي درآورد تا كمترين تماس با كمربندهاي ناشي از تشعشعات اين غول گازي (مشتري) ايجاد شود. فضاپيماي در انديشه متخصصين گرفته شده براي اين ماموريت، احتمالا اندازه‌اي نزديك به يك اتوبوس خواهد داشت كه دو صفحه‌ي خورشيدي به طول 9 متر در 1.2 متر در دو سوي آن قرار گرفته و نيروي مورد نياز آن را از خورشيد تامين خواهد كرد.

ناسا تصميم دارد ساخت فضاپيماي Clipper را ظرف مدت زماني 10 سال به اتمام برساند و اگر  Space Launch System ناسا نيز كه قرار است تا سال 2018 آماده شود به مرحله‌ي مورد انديشه متخصصين رسيده باشد، بنابراين اين سيستم قادر خواهد بود مدارگرد مذكور را طي سه سال به مدار مشتري برساند. در صورتي كه اين اقدام با راكت‌هاي فعلي صورت گيرد، رسيدن اين سفينه‌ي بي‌سرنشين به قمر اروپا بيش از 8 سال به طول خواهد انجاميد. اما پس از رسيدن به مشتري، اين فضاپيما دقيقا چه ماموريتي را به اجرا خواهد گذاشت؟  از آنجا كه وظيفه‌ي اين مدارگرد، مطالعه بر روي قمرهاي مشتري‌مانند براي مطالعه احتمال قابل سكونت بودن آن‌هاست، اين فضاپيما به قمر اروپا نزديك خواهد شد و از هركجا كه بتواند نمونه جمع‌آوري خواهد كرد.

براي نمونه، اگر اين قمر همانطور كه تصور مي‌شود به واقع از آبفشان‌هايي برخوردار باشد كه جريان آب را با شدت از سطح يخي زيرين به فضا پرتاب مي‌كنند، بنابراين فضاپيما قادر خواهد بود ذرات آب معلق را جمع‌آوري كرده و مورد تجريه و تحليل قرار دهد. اين مدارگرد همچنين تلاش خواهد كرد ماهيت و جنس رگه‌هاي قرمز رنگ مشاهده شده بر سطح اين قمر را مشخص كند و نشان دهد آيا نشاني از اثرات زيستي بر روي آن‌ وجود دارد يا خير. ناسا مدت‌هاست در حال سرمايه‌گذاري بر روي فناوري‌هايي است كه بر روي قطب جنوب مورد آزمايش قرار گرفته‌اند تا در نهايت براي شناسايي و مطالعه بر روي قمر اروپا مورد بهره‌برداري قرار گيرند. براي نمونه، ربات عمق‌گرد ناسا قادر است تا ۲ هزار متر درون سطح نفوذ كند. البته محقق ناسا صحبتي در اين خصوص نكرده كه آيا فضاپيماي ناسا حامل ماشين‌ها و تجيزاتي خواهد بود كه بر سطح اروپا فرود آمده و در اقيانوس زيرسطحي آن نفوذ كنند يا خير. اين احتمال نيز وجود دارد كه چنين تجهيزاتي براي ماموريت دوم مشتري در انديشه متخصصين گرفته شده باشند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات