يك شركت تحت پوشش ناسا، مي‌خواهد راكت‌ همجوشي هسته‌‌اي بسازد

شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
يكي از شركت‌هاي زيرمجموعه‌ي ناسا تصميم دارد از تكنولوژي هم‌جوشي هسته‌اي براي ساخت راكت‌ استفاده كند.
تبليغات

شركت پرينستون ستلايت سيستمز كه توسط ناسا تأسيس شده است، ساخت راكت‌هايي با بهره بردن از راكتورهاي هم‌جوشي هسته‌اي را پيشنهاد داده است. به گفته‌ي مايكل پالوشك، رئيس شركت پرينستون ستلايت سيستمز، اين تكنولوژي امكان انجام مأموريت‌هاي جديد و هيجان‌انگيز علمي را فراهم مي‌كند كه با وجود تكنولوژي‌هاي امروزي بسيار پرهزينه و دشوارند.

در واقع اين تكنولوژي به‌طور بالقوه امكان انجام مأموريت‌هايي در فضاهاي دوردست را فراهم مي‌كند. همان‌طوري كه مي‌دانيد، راكتورهاي همجوشي هسته‌اي قادر به توليد انرژي نامحدودي هستند. راكتور همجوشي، فرايند توليد انرژي از طريق همجوشي هسته‌اي را به همان شيوه‌ ستارگان و خورشيد بازسازي مي‌كند.

 سوخت هسته‌اي نسبت به سوخت‌هاي شيميايي و يوني بسيار كارآمدتر است. سيستم‌هاي شركت پرينستون از نوعي انرژي هسته‌اي بهره مي‌برند كه از گرم كردن تركيب دوتريوم و هليم ۳ به همراه امواج راديويي با فركانس كم به دست مي‌آيد. درحالي‌كه ساخت اين سيستم براي پروژه‌هاي بزرگ‌تر بسيار پرهزينه (حدود ۲۰ ميليارد دلار) است، اما براي ساخت راكت‌هاي كوچك، تنها حدود ۲۰ ميليون دلار هزينه در بر خواهد داشت. اين راكت‌هاي هم‌جوشي هسته‌اي، ۱.۵ متر قطر و بين ۴ تا ۸ متر طول خواهند داشت.

اما به‌جز هزينه، دو مانع مهم پيش روي اين سيستم وجود دارد. ابتدا اين‌كه اين سيستم داراي سطح تابشي بسيار بالايي است كه انجام مأموريت‌هاي سرنشين دار را ناممكن مي‌كند. علاوه بر اين، يك ژنراتور تنها با هزينه ۲۰ ميليون دلار ساخته مي‌شود؛ اما در هر فضاپيما به چندين ژنراتور براي اطمينان از ثبات و امكان دستيابي به سرعت‌هاي بالا احتياج است.

مرجع متخصصين ايران راكتور همجوشي هسته اي

پروژه‌هاي ديگر

سفرهاي فضايي در بين نخبگان تكنولوژي جهان تبديل به يك روند شده است و بسياري از نام‌هاي بزرگ به دنبال راهكارهاي جديدي براي پيشرفت‌هاي فضايي و فرستادن انسان به فضاهاي دوردست هستند. پل آلن، كارآفرين مشهور و يكي از بنيان‌گذاران مايكروسافت، به‌تازگي اعلام كرده است كه مي‌خواهد بزرگ‌ترين هواپيماي حامل فضاپيماهاي جهان را بسازد؛ به‌طوري كه به لايه‌هاي فوقاني جو دست پيدا كند و ميزان انرژي پرتاب فضاپيما از زمين را كاهش دهد.

ايلان ماسك، مؤسس و مديرعامل شركت اسپيس ايكس هم با شركت فضايي خود در زمينه‌ي استفاده از راكت‌هاي قابل استفاده مجدد، مجموعه موفقيت‌هايي به دست آورده است. شركت فضايي ماسك قصد دارد طي ماه‌هاي آينده، راكت فالكون هِوي را آزمايش كند. فالكون هوي راكتي است كه روزي انسان را به ماه  خواهد فرستاد. در همين رابطه بايد به مأموريت كاوشگر خورشيدي پاركر ناسا اشاره كرد كه قرار است سال آينده به فضا پرتاب شود و تاج خورشيد را مطالعه كند.

به اين ترتيب، ما انسان‌ها هيچ‌گاه به‌اندازه‌ي امروز به درك و رسيدن به اعماق فضا، اين‌چنين نزديك نبوده‌ايم. ايده‌هايي به‌مانند اين بي‌نهايت هيجان‌انگيزند و ممكن است نشاني از ورود ما به عصر طلايي سفرهاي فضايي باشند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات