مأموريت سه‌گانه چين براي كاوش مريخ در سال ۲۰۲۰

سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
چيني‌ها قصد دارند در سال ۲۰۲۰ مأموريتي سه‌گانه با هدف تحقيق درباره‌ي سياره‌ي سرخ انجام دهند. آن‌ها مي‌خواهند مدارگرد و ماژول فرود و مريخ‌نورد را يك‌جا ارسال كنند.
تبليغات

به‌تازگي اولين تصوير از كاوشگر مريخ سازمان فضايي چين منتشر شده است؛ كاوشگري كه قرار است سال آينده به مقصد مريخ پرتاب شود. يه جيان‌پِي، دانشمند ارشد در حوزه‌ي علوم و كاوش‌هاي فضايي در آكادمي فناوري فضايي چين، در برنامه‌اي از شبكه‌ي تلويزيون جهاني چين (CGTN) اظهار كرد:

اين مأموريت به‌خوبي پيش مي‌رود. اگر با اشكال پيش‌بيني‌نشده‌اي روبه‌رو نشويم، كاوشگر مريخ در سال ۲۰۲۰ پرتاب خواهد شد و در سال ۲۰۲۱، روي سياره‌ي سرخ فرود خواهد آمد.
مرجع متخصصين ايران مريخ نورد چين / Chinese Mars Rover

در تصاوير منتشر‌شده، فضاپيما در پوسته‌اي محافظتي ديده مي‌شود؛ اما به‌گفته‌ي مقام‌هاي رسمي، اين پوسته شامل مدارگرد و ماژول فرود و مريخ‌نورد مي‌شود. ويدئويي كه در اوت ۲۰۱۶ منتشر شده‌ بود، به اين مسئله اشاره مي‌كرد كه اين مجموعه از سه بخش تشكيل‌ شده است. هدف از انجام اين مأموريت، مطالعه اتمسفر و سطح مريخ و ويژگي‌هاي زمين‌شناسي و مغناطيسي آن است. به‌گفته‌ي يه، اين مطالعه‌ها مي‌تواند به كشف سرنخ‌هايي درباره‌ي ماهيت و تكامل مريخ و منظومه‌ي شمسي منجر شود.

مرجع متخصصين ايران مريخ نورد چين / Chinese Mars Rover

يه دراين‌زمينه مي‌گويد:

كاوش در مريخ اقدامي نوآورانه است. اگر اين مأموريت موفقيت‌آميز باشد، براي اولين‌بار در جهان، كشوري موفق شده است سه كار (ارسال مدارگرد و ماژول فرود و مريخ‌نورد) را در يك مأموريت انجام دهد.

براي رسيدن به مريخ، اين مجموعه با راكت لانگ‌مارس ۵ كه از موتور سوخت مايع استفاده مي‌كند، به مدار زمين‌آهنگ (Geosynchronous Orbit) ارسال خواهد شد. پس از ورود به مدار، اين مجموعه در هفت ماه به سياره‌ي سرخ خواهد رسيد.

شايان ذكر است در‌حال‌حاضر، راكت لانگ‌مارس ۵ در حال دريافت مجوزهاي پرواز مجدد است؛ البته محموله‌ي چيني‌ها، تنها مسافر سياره‌ي سرخ در سال ۲۰۲۰ نيست. مأموريت مشترك آژانس فضايي اروپا و روسيه كه ExoMars ۲۰۲۰ نام دارد، براي سال ۲۰۲۰ برنامه‌ريزي‌شده است؛ هرچند در‌حال‌حاضر با اشكالاتي درزمينه‌ي سيستم چترهاي فرود مواجه شده‌ است. كاوشگر بزرگ ناسا موسوم به Mars ۲۰۲۰ هم قرار است در سال ۲۰۲۰ پرتاب شود واماراتي‌ها هم در انديشه‌ي ارسال مدارگرد مريخ خود موسوم به «اميد» (Hope) هستند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات