اسپيس ايكس نسخه آزمايشي تمام‌اندازه SN6 استارشيپ را به پرواز درآورد

جمعه ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اسپيس ايكس براي دومين بار در يك ماه گذشته، نسخه‌ي آزمايشي تمام‌اندازه‌اي از فضاپيماي نسل بعدي استارشيپ را تا ارتفاع ۱۵۰ متر به پرواز درآورد.
تبليغات

كمتر از يك ماه پيش، اسپيس‌‌ايكس نسخه‌اي آزمايشي و تمام‌اندازه از فضاپيماي استارشيپ را از تگزاس جنوبي تا ارتفاع ۱۵۰ متر به پرواز درآورد و سپس آن را به‌طور كنترل‌شده روي زمين فرود آورد. اين شركت ديروز پنجشنبه پرواز زيرمداري استارشيپ را دوباره با جديدترين نسخه‌ي اين فضاپيما به‌نام SN6 تكرار كرد. نسخه‌ي آزمايشي استارشيپ اندكي پس از ظهر به وقت محلي درحالي‌كه دماي هوا به بيش از ۳۰ درجه‌ي سانتي‌گراد رسيده بود، با متان مايع و اكسيژن مايع پر و سپس تك‌موتور رپتور آن روشن شد، استارشيپ را با زاويه‌اي ملايم به آسمان برد و توانست پيش از نزول فضاپيما به جايگاه پرتاب، آن را تا چند ده متر به پرواز درآورد.

اين پروازهاي آزمايشي ازآنجا كه دربردارنده‌ي آزمايش سامانه‌هاي پيچيده‌ي لوله‌كشي براي مخازن سوخت استارشيپ و موتور راكت و همچنين سامانه‌ي جهت‌دهي رانش موتور رپتور در پرواز هستند، موفقيت‌هاي متخصص چشمگير اسپيس‌ايكس را نشان مي‌دهند. اكنون كه اسپيس‌ايكس دو پرواز نسبتا كوتاه زيرمداري انجام داده است، مهندسان شركت كنترل ابتدايي فضاپيما را به نمايش گذاشته‌اند و ممكن است در آزمون‌هاي بعدي، استارشيپ را تا ارتفاع بيشتر به پرواز درآوردند. به‌گفته‌ي ايلان ماسك، احتمال دارد اسپيس‌ايكس پيش از اقدام به پرواز آزمايشي ۲۰ كيلومتري، چندين پرواز زيرمداري كوتاه انجام دهد.

پروازهاي آزمايشي استارشيپ پس از گذشت دوره‌اي فشرده از تلاش سنگين براي ساخت فضاپيماي نسل بعدي اسپيس‌ايكس انجام مي‌شوند. اسپيس‌ايكس نسخه‌هاي اوليه‌ي استارشيپ را تنها چند كيلومتر دورتر از سكوهاي پرتاب خود در ساحل بوكا چيكا در تگزاس جنوبي مي‌سازد و ظاهرا پس از افزايش حجم فعاليت‌ها در تاسيسات خود در اين محل در بيش از ۶ ماه گذشته، فلسفه‌ي طراحي تكرارشونده‌اي را دنبال كرده و به‌لطف آن مسيرش را يافته است.

اسپيس‌ايكس ابتدا استارهاپر، نسخه‌ي آزمايشي كوچك‌تر استارشيپ را در جولاي‌ي ۲۰۱۹ تا ارتفاع تقريبا ۲۰ متر به پرواز درآورد. در آن آزمايش، موتور رپتور براي نخستين‌بار پروازي آزاد انجام داد و سپس در آگوست همان سال، اين نسخه‌ي كوچك‌قامت تا ارتفاع نزديك به ۱۵۰ متر در آسمان صعود كرد و با موفقيت روي زمين فرود آمد.

در آن زمان، انتظار مي‌رفت اسپيس‌ايكس به‌سرعت ساخت و پرواز نسخه‌هاي آزمايشي تمام‌اندازه‌ي استارشيپ را آغاز كند؛ اما پس از تعجيل براي ساخت نخستين نسخه‌ي اين‌چنيني در سپتامبر ۲۰۱۹، ايلان ماسك تصميم گرفت كه لازم است اول فرايند توليد فضاپيماها را بهينه كند. او در ماه فوريه در گفت‌وگو با وب‌سايت آرس‌تكنيكا گفت درصدد راه‌اندازي خط توليد استارشيپ بود؛ زيرا مي‌خواست تعداد زيادي از آن‌ها را براي استقرار در مريخ بسازد و از اين‌رو بر ساخت كارخانه‌اي در تگزاس جنوبي تمركز كرد. او توليد يك محصول را دست‌كم هزار درصد سخت‌تر از ساخت يك چيز دانست.

سپس بهار امسال، اسپيس‌ايكس توليد مجموعه‌اي از مخازن را آغاز كرد كه اغلب آن‌ها درجريان آزمايش‌هاي فشار و پيش از اتصال موتور منفجر شدند. در اين آزمون‌ها كه مراحلي براي يادگيري بودند، مهندسان فرايندي بهينه را براي ساخت مخازن نازك اما بادوام تحت فشار ابداع كردند. درنهايت شركت در اوايل جولاي نسخه‌ي SN5 و سپس ديروز نسخه‌ي SN6 را به پرواز درآورد.

اكنون كه اسپيس‌ايكس كارخانه‌ي خود را در تگزاس جنوبي داير كرده است و ماسك و تيم مهندسي‌اش نيز ظاهرا از پس پرواز استارشيپ برآمده‌اند، گام بعدي چه خواهد بود؟ نسخه‌هاي SN5 و SN6 احتمالا ديگر دوباره پرواز نخواهند كرد. شركت مخزن سوخت تحت فشاري از آلياژ فولاد جديدي طراحي و ساخته و ممكن است آن را آزمايش كند.

سپس احتمالا نوبت به رفتن به سراغ نسخه‌اي تمام‌اندازه از استارشيپ با دماغه‌ي مخروطي بزرگ و بال‌ها به‌نام SN8 خواهد بود كه ممكن است درنهايت تا ارتفاع ۲۰ كيلومتري در آسمان به پرواز درآيد. سرانجام به‌گزارش وب‌سايت ناسا اسپيس‌فلايت، نسخه‌ي SN9 مراحل اوليه‌ي ساخت را مي‌گذارند و بخش‌هايي از SN10 نيز به كارخانه‌ي تگزاس جنوبي رسيده است. هر نسخه‌ي آزمايشي درس‌هاي آموخته از نسخه‌هاي قبلي را تركيب خواهد كرد. درنتيجه، هرچند استارشيپ ديروز گامي كوچك برداشت، نويدبخش برداشتن گام‌هايي بزرگ در آينده‌ي نزديك بود.‌

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات