اسپيس ايكس با پرتاب دسته چهاردهم استارلينك، شمار ماهواره‌هايش را به بيش از ۸۰۰ دستگاه رساند

يك‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
با پرتاب دسته‌ي چهاردهم ماهواره‌هاي استارلينك، اسپيس ايكس اكنون بيش از ۸۰۰ ماهواره در مدار دارد و به هدف خود براي ارائه‌ي پوشش جهاني اينترنت نزديك‌تر شده است.
تبليغات

اسپيس ايكس امروز دسته‌اي تازه از ماهواره‌هاي اينترنتي استارلينك را با موفقيت پرتاب كرد و مأموريت را با فرود بي‌دردسر راكت روي دريا به‌پايان رساند. راكت دومرحله‌اي فالكون ۹ امروز در ساعت ۸:۲۵ به وقت محلي (۱۵:۵۵ به وقت ايران) از جايگاه تاريخي 39A در مركز فضايي كندي ناسا از روي زمين برخاست و دسته‌ي چهاردهم ماهواره‌هاي استارلينك را به مدار زمين فرستاد.

تقريبا ۹ دقيقه‌ي بعد، مرحله‌ي اول بوستر به زمين بازگشت و روي يكي از كشتي‌هاي بدون‌سرنشين اسپيس ايكس در اقيانوس آرام فرودي نرم انجام داد. اين كشتي با نام «البته همچنان تو را دوست دارم» يكي از دو شناور بازيابي اين شركت محسوب مي‌شود كه بوسترهاي در حال بازگشت از آسمان را مي‌گيرد و به ساحل بازمي‌گرداند. امروز هيچ‌چيز به‌جز آسمان آبي برفراز ساحل فضايي فلوريدا به‌چشم نمي‌آمد. به‌لطف آسمان صاف، تماشاگران توانستند پرتاب راكت را تا زمان جداسازي مراحل دنبال كنند.

بوستر پرتاب امروز با نام B1051 اكنون ۶ پرتاب و فرود را در كارنامه‌اش ثبت كرده است و دومين فالكون ۹ محسوب مي‌شود كه به چنين موفقيتي دست مي‌يابد. اين بوستر كاركشته پيش‌تر چهار محموله‌ي استارلينك را به‌همراه سه ماهواره‌ي ديده‌باني زمين براي كانادا به فضا فرستاد و فضاپيماي بدون سرنشين دراگون را نيز در سال ۲۰۱۹ در مأموريت دمو ۱ به ايستگاه فضايي بين‌المللي رساند.

فرود امروز شصت‌ودومين بازيابي مرحله‌ي اول فالكون را از زمان آغاز بازيابي نخستين بوستر در سال ۲۰۱۵ رقم زد. همچنين، پرواز امروز هجدهمين پرتاب اسپيس ايكس در سال ۲۰۲۰ و نودوپنجمين پرواز فالكون ۹ تا امروز به‌شمار مي‌آيد. اسپيس ايكس تابستان پركاري را پشت‌سر گذاشته است و احتمال دارد پركارترين سال خود را نيز تجربه كند. هم‌اكنون، ركورد بيشترين پرتاب در يك سال متعلق به سال ۲۰۱۸ با ۲۱ مرتبه پرواز است. اين دستاورد به‌لطف ناوگان بوسترهاي چندبارمصرف و اثبات‌شده‌ي اسپيس ايكس محقق شده است.

اسپيس ايكس ۵ بوستر كهنه‌كار و سه بوستر جديد دراختيار دارد كه براي مأموريت‌هاي آتي رزرو شده‌اند. در سال ۲۰۱۸، اسپيس ايكس نسخه‌اي بهبوديافته از پرتابگر فالكون ۹ را با نام بلاك ۵ رونمايي كرد. اين نسخه‌ي ارتقايافته ويژگي‌هايي جديد ازجمله سامانه‌ي محافظت حرارتي قدرتمند، گريدفين‌هاي تيتانيومي، ميان‌مرحله‌ي بادوام‌تر (قطعه‌ي متصل‌كننده‌ي دو مرحله‌ي راكت به يكديگر) و موتورهاي قدرتمندتر دارد.

فالكون ۹ بهبوديافته اكنون مي‌تواند بيش از ۱/۷ ميليون پوند نيروي رانش توليد كند و مهم‌تر از همه، عملكردي مطمئن از خود نشان داده است. اين راكت پس از پرتاب نخستين محموله در سال ۲۰۱۸ كه ماهواره‌اي مخابراتي براي بنگلادش بود، تا امروز صرفا دو مرتبه لغو پرتاب شده است. در آن پرتاب، اسپيس ايكس با فالكون‌هاي نسبتا چندبارمصرف‌پذير پيشين وداع و عصر تازه‌اي را آغاز كرد كه در آن، راكتي يكسان توانايي پرواز چندين‌باره را دارد. اسپيس ايكس از آن زمان تاكنون، تلاش كرده است تا فناوري راكت چندبارمصرف را بيش‌ازپيش بهبود دهد.

با پرتاب دسته‌ي چهاردهم، اسپيس ايكس اكنون بيش از ۸۰۰ ماهواره‌ي ۲۵۰ كيلوگرمي استارلينك را به فضا فرستاده و بنابر اظهارات پيشين ماسك، به توانايي ارائه‌ي خدمات اينترنت پرسرعت خود دسته يافته است. پيش از آنكه خدمات استارلينك به‌صورت جهاني عرضه شود، اسپيس ايكس بايد بر موانع رگولاتوري غلبه و ماهواره‌هاي بيشتر را پرتاب كند. بااين‌حال، آزمايش‌هاي اوليه اينترنت استارلينك اميدواركننده بوده است و درنتيجه، شركت قصد دارد مرحله‌ي بتا عمومي را در زماني نامعلوم در آينده‌ي نزديك اجرا كند.

اسپيس ايكس ابرمنظومه‌ي استارلينك خود را با يك هدف ايجاد كرده است: ارائه‌ي دسترسي به اينترنت پرسرعت و مقرون‌به‌صرفه براي سرتاسر جهان، به‌ويژه افراد ساكن در نواحي روستايي و دورافتاده. بدين‌منظور، اسپيس ايكس درصدد آن است كه ناوگاني متشكل از ۱،۴۴۰ ماهواره را در مرحله‌ي اول پرتاب كند و درادامه، هزاران دستگاه بيشتر را نيز به مدار زمين برساند. كميسيون ارتباطات فدرال آمريكا مجوز پرتاب ۱۲ هزار ماهواره‌ي اينترنتي را به اسپيس ايكس داده است؛ اما اين شركت قصد ندارد در همين نقطه متوقف نشود و به‌دنبال دريافت مجوز پرتاب ۳۰ هزار دستگاه بيشتر براي ارسال سيگنال‌هاي اينترنت پرسرعت و كم‌تأخير از فضا است.

اسپيس ايكس خود ماهواره‌هايش را در تأسيساتي در ردموند واشنگتن مي‌سازد. همچنين، اين شركت در همين مكان سازنده‌ي پايانه‌هاي متخصصي استارلينك و ايستگاه‌هاي زميني است. با آنكه مرحله‌ي بتا هنوز جريان دارد، اسپيس ايكس به متخصصان خارج از شركت نيز دسترسي به شبكه‌ي استارلينك را داده است. اين شركت ماه آگوست با ايالات واشنگتن همكاري كرد تا اينترنت پرسرعت و پايدار را دراختيار پاسخ‌دهندگان اضطراري قرار دهد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات