اسپيس ايكس با پرتاب دسته شانزدهم استارلينك، فالكون ۹ را براي هفتمين مرتبه بازيابي كرد

چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اسپيس ايكس بامداد امروز (چهارشنبه) با پرتاب دسته‌ي كامل ۶۰-تايي جديدي از ماهواره‌هاي اينترنتي استارلينك، يكي از موشك‌هاي فالكون ۹ را براي هفتمين مرتبه پرتاب كرد.
تبليغات

موشك دومرحله‌اي فالكون ۹ سه‌شنبه شب ساعت ۲۱:۱۳ به وقت محلي (۵:۴۳ صبح چهارشنبه به وقت ايران) از پايگاه نيروي هوايي كيپ كاناورال فلوريدا به هوا برخاست و بيست و سومين پرتاب امسال اسپيس ايكس و صدمين پرواز اين پرتابگر كاركشته را رقم زد. تقريبا ۹ دقيقه پس از پرتاب، بوستر مرحله‌ي اول به زمين بازگشت و روي يكي از كشتي‌هاي بدون سرنشين اسپيس ايكس به ‌نام «البته تو را همچنان دوست دارم» در اقيانوس اطلس به‌آرامي فرود آمد. كيت تايس، مهندس اسپيس ايكس، درجريان پخش زنده پرتاب گفت «براي هفتمين مرتبه، فالكون فرود آمده است.»

پرتاب امروز، سومين تلاش براي انجام مأموريت شانزدهم استارلينك بود. اسپيس ايكس در آخر هفته‌ي گذشته، قصد انجام دو پرتاب متوالي داشت. اين شركت در نخستين پرواز، ماهواره‌ي سنتينل ۶ را براي ناسا و همكاران بين‌المللي‌اش به مدار فرستاد؛ اما بعدا به‌ دليل نياز به بازرسي بيشتر موشك، پرتاب استارلينك را لغو كرد. تلاش بعدي براي روز دوشنبه برنامه‌ريزي شد؛ اما شرايط نامساعد هوا در منطقه‌ي بازيابي موشك، اسپيس ايكس را ناگزير كرد پرواز را به امروز صبح موكول كند.

بوستر به‌كاررفته در پرواز امروز با نام B1049، هفت پرتاب و بازيابي را در كارنامه‌اش ثبت كرده و به باتجربه‌ترين فالكون ۹ تبديل شده است. در حال ‌حاضر اين پرتابگر، ۵ دسته‌ استارلينك و همچنين مجموعه‌اي از ماهواره‌هاي ايريديوم و مأموريت تل‌استار ۱۸ وي را به مدار حمل كرده است. فرود امروز، شصت و هتفتمين بازيابي مرحله‌ي اول فالكون را از زمان بازيابي نخستين بوستر در سال ۲۰۱۵ رقم زد.

پرواز امروز، بيست و سومين پرتاب اسپيس ايكس در سال ۲۰۲۰ و همچنين صدمين پرتاب موشك فالكون ۹ بود. اين شركت امسال با اين تعداد مأموريت موفق، ركورد بيش‌ترين پرتاب را - كه با ۲۱ پرواز به سال ۲۰۱۸ تعلق داشت - شكسته است. مأموريت صبح امروز تنها چند ساعت پس از آن پرتاب شد كه اسپيس ايكس آزمايش احتراق موتور نسخه‌ي آزمايشي SN8 موشك استارشيپ را در تگزاس انجام داد.

اسپيس ايكس چشمانش را به مريخ دوخته و اميدوار است انسان را به گونه‌اي چندسياره‌اي تبديل كند. به‌منظور به ‌دست ‌آوردن سرمايه‌ي لازم براي تحقق اين هدف، اسپيس ايكس درصدد ساخت استارلينك است؛ منظومه‌اي متشكل از هزاران ماهواره در مدار نزديك زمين با هدف فراهم كردن پوشش اينترنت براي تمام ساكنان جهان. با پرتاب امروز، اسپيس ايكس بيش از ۹۰۰ ماهوار‌ه‌ي صفحه‌تخت ۲۵۰ كيلوگرمي را به فضا فرستاده است.

خدمات اينترنت استارلينك  برنامه‌ي آزمايشي بتاي خصوصي را پشت سر گذاشته است و كاركنان شركت كيفيت آن را سنجيده‌اند. به‌نقل از گزارش‌ها، داده‌هاي كنوني نشان مي‌دهد كه سرويس استارلينك مي‌تواند از استريم هم‌زمان چند محتوا با وضوح فوق‌بالا همراهي كند. اسپيس ايكس به‌تازگي برنامه‌ي بتا عمومي را آغاز و از متخصصان دعوت كرد با خريد تجهيزات زميني، اينترنت استارلينك را آزمايش كنند. اين برنامه از متخصصان مي‌خواهد تجهيزات زميني استارلينك را به ارزش ۴۹۹ دلار بخرند و ماهانه ۹۹ دلار حق اشتراك پرداخت كنند.

يكي از اعضاي تيم استارلينك به‌تازگي در جلسه‌ي پرسش و پاسخ در شبكه‌ي اجتماعي رديت، درباره‌ي سرعت و تأخير اينترنت گفت: «انتظار داريم درطول چند ماه آينده هم‌زمان با بهبود سامانه‌ي استارلينك، سرعت داده از ۵۰ مگابيت بر ثانيه تا ۱۵۰ مگابيت بر ثانيه و تأخير از ۲۰ ميلي‌ثانيه تا ۴۰ ميلي‌ثانيه متغير باشد.» اسپيس ايكس قصد دارد تا ماه ژانويه بتاي عمومي را گسترده‌تر كند و به متخصصان بيشتري فرصت شركت در برنامه بدهد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات