ناسا براي نخستين‌بار ويدئويي بي‌سابقه از لحظه فرود مريخ نورد پرسويرنس منتشر كرد

سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۸
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
ناسا طبق وعده‌اي كه داده بود، امشب براي نخستين‌بار ويدئويي هيجان‌انگيز از فرايند نزول و فرود مريخ‌نورد پرسويرنس منتشر كرد.
تبليغات

انسان‌ها از دهه‌ي ۱۹۷۰ تاكنون درحال فرود آوردن كاوشگرهاي رباتيك روي مريخ بوده‌اند. سطح‌نشين‌هايي كه با چتر نجات به سطح اين سياره رسيدند؛ سطح‌نوردهايي كه حين فرود ازبين رفتند و سپس كاوشگرهايي كه با قرارگيري درون كيسه‌هاي هواي بزرگ، از فرايند نفس‌گير فرود جان سالم به‌در بردند. اكنون جرثقيل‌هاي هوايي قدرتمند، مريخ‌نوردهاي ناسا را به آرامي به سطح سياره‌ي سرخ مي‌رسانند. بااين‌حال هميشه تمام آن موفقيت‌ها و شكست‌هاي تماشايي، خارج از ديد ما در جهاني ديگر به‌وقوع مي‌پيوستند. اما وضعيت با مريخ‌نورد پرسويرنس تغيير كرده است.

ناسا جديدترين مريخ‌نورد خود و فضاپيماي فرودگر آن را كه جمعه‌ي گذشته به مريخ رسيدند، به مجموعه‌اي از دوربين‌هاي فيلم‌برداري باكيفيت و پرسرعت مجهز كرد تا «هفت دقيقه‌ي وحشت» را ضبط كنند. اين هفت دقيقه‌ي دلهره‌آور به زماني اشاره دارد كه طول مي‌كشد تا مريخ‌نورد، فاصله‌ي بين جو تا سطح مريخ را بپيمايد. هدف از نصب دوربين‌ها، ارائه‌ي نمايي بي‌سابقه از واپسين دقايق سفر مريخ‌نورد و ضبط فرايند نزول و فرود كاوشگر روي سياره‌ي سرخ بود.

ويدئوي جديد، مريخ‌نورد پرسويرنس را درحالي نشان مي‌دهد كه پس از عبور از جو، چتر نجات بزرگش را باز مي‌كند تا سرعت نزول خود را از ۱۵۱۲ كيلومتربرساعت به ۳۰۶ كيلومتربرساعت كاهش دهد.. سپس سپر حرارتي فضاپيما كه از مريخ‌نورد دربرابر گرماي سوزان جو محافظت كرد، از كاوشگر جدا و نخستين نما از سطح مريخ نمايان مي‌شود. در مرحله‌ي بعد، مريخ‌نورد رباتيك در مواجهه با سخت‌ترين چالش خود قرار مي‌گيرد: شناسايي و حركت به‌سمت محلي ايمن براي فرود. درنهايت، سامانه‌ي چرثقيل هوايي در ارتفاع تقريبا ۲۰ متري، گرد و خاك به‌پا مي‌كند و هم‌زمان مريخ‌نورد به‌آرامي از كابل‌هاي متصل به آن پايين مي‌رود و روي مريخ فرود مي‌آيد.

هيچ‌يك از بخش‌هاي ويدئو، حين فرود كاملا خودكار مريخ‌نورد دردسترس ناسا قرار نداشت. رسيدن داده از مريخ زمان‌بر و سرعت ارتباط ماهواره‌اي براي انتقال بي‌وقفه‌ي اطلاعات نيز پايين است: درنتيجه دستيابي ناسا به ۳۰ گيگابايت تصوير ارسالي از فضاي ميان‌سياره‌اي چند روز به‌طول انجاميد. پرسويرنس چند روز گذشته مشغول بارگذاري تصاوير بود تا اينكه سرانجام ناسا دوشنبه شب ويدئو جديد را منتشر كرد.

NASA · Sounds From Mars: Filters Out Rover Self-Noise

NASA · Sounds From Mars: Includes Rover Self-Noise

ناسا مي‌گويد ويدئو، داده‌هاي مهمي را ارائه مي‌دهد كه به مأموريت‌هاي آتي كمك خواهد كرد. ويدئو همچنين تأييد كرد كه تقريبا تمام مراحل نزول طبق انتظار و برنامه پيش رفت. ناسا نخستين صداي ضبط‌شده از ميكرون مريخ‌نورد را نيز منتشر كرده و تصاوير خام ثبت‌شده با پرسويرنس را در اين نشاني دردسترس قرار داده است.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات