هلي‌كوپتر مريخي ناسا با اتمام پرواز چهارمش عهده‌دار انجام مأموريتي تازه شد

شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اينجنيوتي، هلي‌كوپتر ناسا، پس از آنكه مجموعه‌اي از آزمايش‌هاي پرواز را روي مريخ با موفقيت پشت‌سر گذاشت، اكنون قرار است مرحله‌ي تازه‌اي از آزمايش‌ها را انجام دهد.
تبليغات

مهندسان ناسا جمعه‌شب اعلام كردند هلي‌كوپتر اينجنيوتي پس از انجام مجموعه‌اي از پروازهاي تاريخي روي مريخ، مأموريت آزمايشي جديد و پيچيده‌تري را برعهده خواهد گرفت. روز گذشته، اين هلي‌كوپتر كوچك با پرواز چهارم، توانايي‌اش در پرواز به ارتفاع بالاتر و فاصله‌ي دورتر را ثابت كرد و اكنون آماده خواهد شد تا نشان دهد چگونه مي‌تواند در جست‌وجوي مكان‌هاي جديد و كاوش نواحي دور از دسترس براي ربات‌هاي چرخ‌دار، به مريخ‌نوردها نظير پرسويرنس كمك كند.

اينجنيوتي كه تقريبا يك‌ونيم هفته پيش به نخستين هلي‌كوپتر به‌پرواز درآمده در جهاني ديگر تبديل شد، ابتدا قرار بود پس از تكميل پنج پرواز و پايان اين مرحله‌ي آزمايشي، هفته‌ي آينده بازنشست شود؛ اما ازآنجاكه مطالعه‌هاي سلامت پس از فرود پرسويرنس جلوتر از برنامه هستند، تيم آزمايشگاه پيش‌رانش جت ناسا دور ديگري از آزمايش‌ها را تصويب كرد. درنتيجه، اينجنيوتي هنوز آماده نيست تا به پره‌هاي فيبركربن دوقلو خود استراحت دهد.

هلي‌كوپتر ۱/۸ كيلوگرمي براي مرحله‌ي آزمايشي اول و كنوني، توانايي‌اش در برخاست كنترل‌شده در جوّ رقيق مريخ را ثابت كرد و مسيري تازه را براي اكتشافات فضايي از راه هوا گشود. مرحله‌ي آزمايشي بعدي قدري متفاوت‌تر و اندكي بلندپروازانه‌تر از مرحله‌ي نخست خواهد بود. در اين مرحله، اينجنيوتي اهداف علمي خاص در مريخ را نظاره خواهد كرد و مكان‌هاي جالب‌توجه را براي پرسويرنس جست‌وجو خواهد كرد و به‌دنبال مناطق پرواز بالقوه براي پروازهاي آتي خواهد گشت.

هلي‌كوپتر در پرواز سوم مجموعه‌اي از تصاوير را از سايه‌ي خود ثبت كرد

ميمي آنگ، مدير پروژه‌ي هلي‌كوپتر، به‌نقل از ورج گفت: «درس‌هاي آموخته از اين تمرين، براي مأموريت‌هاي آتي با پلتفرم‌هاي هوايي بسيار سودمند خواهد بود.» آنگ افزود هلي‌كوپتر با هر پرواز عملكردي پيچيده‌تر را به‌نمايش خواهد گذاشت. مرحله‌ي جديد حاوي يك يا دو پرواز با فاصله‌ي بيشتر از يكديگر خواهد بود؛ اما مهندسان اشاره كردند بسته به عملكرد هلي‌كوپتر، پروازهاي بيشتر نيز ممكن است برنامه‌ريزي شود. پرسويرنس كه به‌عنوان فضاپيماي مادر و رابط ارتباطاتي در فاصله دور از اينجينوتي مستقر شده است، همانند مرحله‌ي اول از دوربين‌هايش براي عكس‌برداري از هلي‌كوپتر استفاده نخواهد كرد.

اينجنيوتي از زمان استقرار روي سطح مريخ در چهارم آوريل، چهار پرواز آزمايشي انجام و در هر كدام پيچيدگي را افزايش داده است. هلي‌كوپتر در نخستين پرواز، چهل ثانيه در ارتفاع سه‌متري از سطح شناور ماند؛ در پرواز سوم، تا ارتفاع تقريبا پنج‌متري اوج گرفت و سپس با سرعت دو متربرثانيه نزديك به پنجاه متر در امتداد منطقه‌ي پرواز حركت كرد؛ و در پرواز چهارم كه ۱۱۷ ثانيه طول كشيد، به سرعت ۳/۵ متربرثانيه دست يافت و ۲۶۶ متر از سطح مريخ را پيمود.

پرسويرنس اول اسفند سال گذشته به‌همراه اينجنيوتي روي مريخ فرود آمد. مأموريت اصلي مريخ‌نورد جست‌وجوي علائم حيات فسيلي و جمع‌آوري نمونه‌هاي خاك درون لوله‌هايي كوچك و سپس رهاكردن آن‌ها روي سطح مريخ است. تقريبا يك دهه‌ي آينده، مريخ‌نوردي ديگر آن نمونه‌ها را برداشت و به زمين ارسال خواهد كرد. تصميم اخير براي جمع‌آوري اين نمونه‌ها از نزديكي منطقه‌ي پرواز اينجنيوتي به ناسا كمك كرد تا فعاليت هلي‌كوپتر را تداوم دهد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات