HDD پا به پاي SSD در رقابت سرعت: با فناوري HyperDuo آشنا شويد

سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۵
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
يكي از اصلي ترين عوامل در تعيين ميزان كارايي و قدرت يك رايانه، سرعت پردازش انواع داده هاي منطقي و محاسباتي است. برخي بر اين باورند كه تنها CPU است كه در پايين يا بالا بودن اين سرعت تاثيرگذار است، اما در حقيقت قطعات بسياري در اين امر موثر هستند و ايجاد يك پيكره بندي صحيح از مجموعه اي از قطعات سازگار با يكديگر مي تواند كارايي و سرعت نهايي رايانه را به ميزان قابل توجهي ارتقاء بخشد. يكي از اين قطعات كه معمولا در اين بين ناديده گرفته مي شود منبع ذخيره اطلاعات يا حافظه‌هاي ذخيره سازي هستند.
تبليغات

بيشتر متخصصان عادي در هنگام خريد هارد ديسك ها (HDD) تنها به گنجايش آن توجه مي كنند، در حالي كه سرعت نوشتن و خواندن اطلاعات از روي آن‌ها تاثير قابل توجهي در سرعت پاسخگويي رايانه دارد. چراكه روند كار رايانه به صورت مختصر به اين ترتيب است كه هنگامي كه دستوري به سيستم داده مي شود، سيستم براي اجراي آن به حجمي از اطلاعات اوليه نياز دارد كه اين اطلاعات روي حافظه‌هاي ذخيره سازي ماننده ديسك سخت ها يا SSDها ذخيره شده اند.

بازخواني اطلاعات از منبع ذخيره اطلاعات صورت گرفته و سپس روي حافظه رم قرار مي گيرد. پس از آن به پردازنده مركزي ارسال مي گردد و عمليات منطقي و محاسباتي روي آن صورت مي پذيرد و در اكثر مواقع به نتيجه مجددا برروي حافظه ذخيره سازي بازگردانده مي شود و روي آن بازنويسي مي گردد. در اين روند كاري سرعت عمل ديسك سخت نقش قابل توجهي را ايفا مي‌كند. هرچه بازخواني و بازنويسي در آن سريع تر صورت پذيرد ظرفيت خالي حافظه رم بيشتر بوده و اطلاعات اوليه با سرعت و حجم بيشتري در اختيار پردازنده قرار مي گيرد.

در حال حاضر دو نوع منبع ذخيره اطلاعات وجود دارد كه HDD - Hard Disk Drive و SSD - Solid State Drive مي باشند. HDDها سالهاست كه در گنجايش ها و سرعت هاي متعدد مورد استفاده قرار گرفته اند و براي تمامي متخصصان كاملا آشنا هستند. پيكره اصلي اين HDDها از چند صفحه چرخشي متحرك تشكيل شده كه به صورت لايه به لايه روي يكديگر قرار گرفته اند و هركدام ميزان مشخصي گنجايش دارند. اين صفحات با سرعت بسيار بالايي مي چرخند و يك هد اطلاعات موجود روي آنها را مي خواند و يا اطلاعاتي را روي آنها ثبت مي كند. تا كنون HDDهاي مخصوص سيستم هاي دسكتاپ تا ضخامت 2.5 اينچ، سرعت چرخش 7200 دور در دقيقه و گنجايش 4 ترابايت داشته‌اند.

مقاله‌هاي مرتبط:

    نوع ديگر منبع ذخيره اطلاعات SSD نام دارد كه معماري كاملا متفاوتي نسبت به HDD دارد. SSDها شبيه به يك فلش مموري بزرگتر با گنجايش بالاتر مي باشند و تنها از يك ميكروچيپ تشكيل شده‌اند و هيچگونه قطعه متحركي ندارند. تا كنون SSDهايي با گنجايش هاي 64، 128، 256 و 512 گيگابايتي وارد بازار شده‌اند. هر كدام از اين حافظه‌هاي HDD و SSD معايب و مزايايي نسبت به يكديگر دارند كه گاهي اوقات انتخاب را كمي براي متخصص اشكال مي كنند. براي مثال HDDها گنجايش بالا و ارزش مناسبي دارند و در عوض سرعت كم، آسيب پذيري بالا در برابر تكان و ضربه، نويز و دماي بالا از معايب آنها مي باشند. اما SSDها دقيقا برعكس، ارزش بسيار بالا و گنجايش كمي دارند، اما از سرعت بسيار بالا، وزن كم، مقاومت در برابر ضربه، نويز و دماي كاري بسيار پايين برخوردار هستند. به اين ترتيب متخصص در هنگام خريد بايد تمامي نيازها و متخصصي هاي خود را در انديشه متخصصين بگيرد و يكي از اين دو گزينه را انتخاب كند.

    اما گزينه سومي نيز وجود دارد، تركيب يك HDD با يك SSD. به اين ترتيب كه مي توان سيستم عامل و نرم افزارها را روي SSD نصب كرد و از يك HDD با گنجايش بالا به عنوان محل نگهداري فايل ها و اطلاعات استفاده كرد. براي انجام اين كار به بهترين شكل ممكن با بالاترين ميزان كارايي، سيستم شما به يك چيپ كنترل كننده نياز دارد كه عمل بازخواني و بازنويسي اطلاعات بين اين دو داريو را به خوبي مديريت كند. چراكه انجام اين كار به صورت دستي به تنظيمات پيشرفته اي نياز دارد كه تنها از متخصصان حرفه اي بر مي آيند. اما شركت Marvell اين كار را انجام داده و يك چيپ كنترل كننده با همراهي از فن آوري HyperDuo طراحي و توليد كرده است.

    مرجع متخصصين ايران HyperDuo Gigabyte Motherboard

    فن آوري HyperDuo به اين صورت عمل مي كند كه از اولين لحظه نصب يك HDD و يك SSD روي سيستم و راه اندازي آن، به صورت خودكار نرم افزارها را روي SSD قرار داده و ديگر اطلاعات را روي HDD ذخيره مي كند. به اين ترتيب برنامه ها با سرعت و دقت بالاتري اجرا مي شوند و سرعت كلي سيستم افزايش پيدا مي كند. مزيت اين فن آوري اين است كه متخصص نيازي به انجام تنظيمات دستي و يا خريد نرم افزارهاي جانبي ندارد و اين قابليت پيشرفته براي مبتدي ترين متخصصان نيز سودمند خواهد بود. طبق محاسبات انجام شده توسط Marvell، با استفاده از اين فن آوري راندمان كاري مجموع HDD و SSD نصب شده روي سيستم به ميزان 80 درصد كارايي يك SSD تنها مي باشد. به اين ترتيب متخصص مي تواند درصد بالايي از كارايي يك SSD را همزمان در كنار گنجايش بالاي يك HDD در اختيار داشته باشد. اين تركيب علاوه بر افزايش چشمگير سرعت سيستم باعث كاهش هزينه نيز مي شود. چراكه در حال حاضر ارزش يك HDD با گنجايش 1 ترابايت در بازارهاي داخلي حدود 200 هزار تومان مي باشد، در حالي كه ارزش يك SSD با گنجايش 128 گيگابايت حدود 440 هزار تومان است.

    در همين راستا شركت گيگابايت در طراحي نسل جديد مادربردهاي خود با شركت Marvell همكاري كرده و از چيپ كنترل كننده SE9230 در مادربرد Z87X-UD5H خود بهره برده است. به واسطه اين چيپ ست، اين مادربرد گيگابايت كاملا از فن آوري HyperDuo همراهي مي كند و ايجاد تركيب متخصصدي يك SSD و يك HDD را براي متخصصان فراهم مي سازد. اين مادربرد مبتني بر چيپ ست Z87 با سوكت LGA 1150 با قابليت همراهي از پردازنده هاي Haswell اينتل طراحي شده است و جزو محصولات رده حرفه اي گيگابايت به شمار مي رود. فن آوري هاي مدرن و پيشرفته اي از جمله Ultra Durable 5 Plus در ساخت اجزاي مادربرد Z87X-UD5H به كار رفته است كه به افزايش كارايي، توان، پتانسيل اوركلاكينگ، طول عمر و پايداري مادربرد كمك مي كنند و در عين حال احتمال از بين رفتن اطلاعات، خرابي قطعات و ميزان حرارت توليد شده در مادربرد را كاهش مي دهند. اين مادربرد در حال حاضر با گارانتي سه ساله آواژنگ در بازارهاي معتبر داخل كشور موجود مي باشد.

    البته علاوه بر UD5H مادربردهاي ديگري نيز در بازار وجود دارند كه از فناوري HyperDuo شركت مارول همراهي مي‌كنند، پس اگر قصد استفاده از حافظه SSD در كنار HDD را داريد، به دنبال مادربردي باشيد كه عبارت HyperDuo در ليست مشخصات متخصص آن وجود داشته باشد.

    تبليغات
    جديد‌ترين مطالب روز

    هم انديشي ها

    تبليغات

    با چشم باز خريد كنيد
    اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
    ورود به بخش محصولات