آيپد چگونه از دستگاه مصرف كننده محتوا به ابزاري سودمند براي توليد و افزايش بهره‌وري تبديل شد؟

دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
آيپد امروز به‌عنوان يكي از برترين دستگاه‌هاي پردازشي شناخته مي‌شود كه به‌مرور، از يك دستگاه مصرفي صرف به ابزاري الزامي براي بسياري از مردم تبديل شده است.
تبليغات

در سال‌هاي گذشته، نقش آيپد در خانواده‌ي محصولات اپل به‌صورت كاملا جدي تغيير كرده است. زماني اپل، تنها يك مدل تبلت آيپد به فروش مي‌رساند و امروز شاهد عرضه‌ي انواع نسخه‌ها با هدف‌گيري انواع مخاطبان و متخصصان هستيم. آيپد، در سال‌هاي گذشته هميشه در جايگاه برتر بازار تبلت قرار داشت و به گواه بسياري از متخصص كارشناسان، رقباي اندرويدي توانايي نزديك شدن به آن را هم نداشتند. امروز، آيپد توسط بسياري از متخصصان براي وظايف مهم پردازشي و توليدي استفاده مي‌شود و حتي چشم‌اندازي به بزرگي جايگزين كردن لپ‌تاپ را در پيش روي خود مي‌بيند.

سخت‌افزار آيپد

اپل در سال‌هاي گذشته به‌مرور سخت‌افزار آيپد و لوازم جانبي آن را حرفه‌اي‌تر و جدي‌تر كرده است. امروز بسياري از مردم حتي به ياد نمي‌آورند كه اپل، يك داك كيبورد براي نسل اول آيپد هم طراحي و توليد كرده بود. داك مذكور، محدوديت‌هاي زيادي داشت و به‌هيچ‌وجه كارايي تبلت آيپد را افزايش نمي‌داد. اين كيبورد تنها در حالت عمودي متخصصد داشت و با ابعاد بزرگ و روش نصب دشوار، عملا هيچ مزيتي را به دستگاه اپل اضافه نمي‌كرد. با معرفي نهايي اسمارت كيبورد و اسمارت كيبورد پرو، اپل لوازم جانبي آيپد را چند سطح بهبود داد. اگرچه آن‌ها هم محصولاتي عالي نبودند، اما به‌هرحال پايه‌هاي طراحي و توسعه‌ي مجيك كيبورد مجهز به ترك‌پد را ساختند.

امروزه بسياري از متخصصان حرفه‌اي دنياي فناوري‌، از آيپد پرو در تركيب با مجيك كيبورد براي كارهايي جدي همچون ويرايش و توليد محتوا و حتي توليد پادكست استفاده مي‌كنند. تجربه‌هاي اين متخصصان نشان مي‌دهد كه آيپدهاي جديد، ‌عملكردي عالي در افزايش بهره‌وري دارند و شايد به‌مرور، به دستگاهي الزامي براي هر توليدكننده‌ي محتوا تبديل شوند.

اپل دركنار عرضه‌ي سخت‌افزار جانبي براي آيپد پرو، تجهيزات مذكور را براي نسخه‌هاي پايين‌رده نيز توسعه مي‌دهد. درنتيجه متخصصان حتي در استفاده از آيپد ارزان‌ارزش ۳۲۹ دلاري هم مي‌توانند از ابزارهاي متخصصدي همچون اسمارت كيبورد و اپل پنسل استفاده كنند.

مرجع متخصصين ايران آيپد پرو 11 2018 اپل / Apple iPad Pro 11 2018

سخت‌‌افزار خود آيپد هم در سال‌هاي گذشته بهبودهاي متعددي را تجربه كرد. امروز مي‌توان ادعا كرد كه تمامي محصولات اپل در خانواده‌ي آيپد، ظرفيت و توانايي انجام تمامي وظايف مدانديشه متخصصين متخصص را دارند. پردازنده‌هاي قدرتمند، هماهنگي مناسب سخت‌افزار و نرم‌افزار، اكوسيستم نرم‌افزاري عالي و همراهي از قابليت‌هاي به‌روز ارتباطي، آيپد را به گزينه‌اي حرفه‌اي تبديل كرده است.

نرم‌افزار آيپد

اكوسيستم نرم‌افراي اپل، دليل اصلي بسياري از خريداران براي انتخاب آيپد است

همان‌طور كه گفته شد، اكوسيستم نرم‌افزاري اپل به‌عنوان يكي از مزيت‌هاي اصلي رقابتي آن‌ها شناخته مي‌شود. بسياري از متخصصان نيز به‌خاطر همين قابليت‌هاي نرم‌افزاري، آيپد را به دستگاه اصلي خود تبديل كرده‌اند. تصميم حياتي اپل در سال ۲۰۱۹ و جدا كردن سيستم‌عامل آيپد (iPadOS) از iOS، احتمالا در همين مسير منجر به پيشرفت‌هاي بيشتري خواهد شدو

يكي از تغييرات مهمي كه در iPadOS ديده مي‌شود، ارائه‌ي تجربه‌ي دسكتاپ از وب‌‌سايت‌ها در آيپد است. پيش از تغيير اخير، وب‌سايت‌ها در سافاري آيپد با بهينه‌سازي مخصوص موبايل نمايش داده مي‌شدند. درنتيجه اكنون آيپد، وب‌سايت‌ها را مانند مك دريافت كرده و رندر مي‌كند. به‌علاوه، متن‌ها و دكمه‌هاي كوچك به‌اندازه‌ي كافي بزرگ شده‌اند تا در متخصصي لمسي اشكال خاصي ايجاد نكنند. تركيب قابليت جديد با مجيك كيبورد براي متخصصاني كه از آيپد براي وب‌گردي استفاده مي‌كنند،‌ دستاورد بزرگ و مهمي محسوب مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران آيپد پرو 11 2018 اپل / Apple iPad Pro 11 2018

از قابليت‌هاي كليدي ديگر در iPadOS مي‌توان به اپليكيشن Files اشاره كرد. اپليكيشن جديد به متخصص امكان مي‌دهد تا هرگونه فلش يا هارد درايو اكسترنال را ازطريق پورت‌هاي موجود در آيپد يا با استفاده از پورت‌هاي تبديلي، به آيپد متصل كرده و اطلاعات موجود در آن را مشاهده و ويرايش كند. با قابليت جديد، اپليكيشن‌هاي متفرقه هم كارايي بيشتري خواهند داشت. قطعا اپل در نسخه‌ي بعدي iPadOS قابليت‌هاي بيشتري را هم به سيستم‌عامل اضافه مي‌كند كه متخصصدي شدن دستگاه را چندبرابر خواهد كرد.

قابليت‌هاي كنوني iPadOS و iOS اكنون شباهت‌هاي زيادي به هم دارند. ازطرفي قطعا اپل در جدا كردن سيستم‌‌هاي عامل موبايلي خود برنامه‌‌اي جدي در سر داشته است. مي‌توان پيش‌بيني كرد كه در آينده، قابليت‌هاي متعدد پيشرفته‌اي با تمركز بر توليد و بهره‌وري در آيپد، به سيستم‌عامل اختصاصي آن افزوده شود.

وضعيت كنوني آيپد در بازار، آن را به دستگاهي تركيبي بين مصرف و توليد محتواي مبتني بر بهره‌وري تبديل مي‌كند. امروزه متخصصان بسياري با استفاده از قابليت‌هاي پيشرفته‌ي جديد در دستگاه و تركيب آن با لوازم جانبي، حتي آيپد را به وسيله‌ي اصلي توليد محتوا تبديل مي‌كنند. به‌هرحال در سال‌هاي گذشته، اپل تلاش كرد تا تبلت تاريخي خود را به دستگاهي مرسوم‌تر براي مردم تبديل كند و امروز شاهد اين هستيم كه كوپرتينويي‌ها، آينده‌اي بزرگ همچون جايگزين كردن لپ‌تاپ را براي آن در انديشه متخصصين دارند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات