اپل از iPadOS 14 رونمايي كرد

دوشنبه ۲ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۵
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اپل در كنفرانس توسعه‌دهندگان از iPadOS 14 با تمركز بر بهبود و بازطراحي اپليكيشن‌ها، قابليت‌هاي جديد Apple Pencil و بسياري ويژگي‌هاي ديگر رونمايي كرد.
تبليغات

اپل نسخه‌ي جديد سيستم‌عامل اختصاصي آيپدهاي خود يعني، آيپد او‌اس ۱۴ را در كنفرانس جهاني توسعه‌دهندگان WWDC معرفي كرد. نسخه‌ي جديد سيستم‌عامل اختصاصي آيپد تمركز ويژه‌اي به بازطراحي اپليكيشن‌ها داشته است تا بدين ترتيب بيشتر از نمايشگر بزرگ اين گجت بهره‌مند شود. بنابراين، بسياري از برنامه‌هاي اپل دستخوش تغييرات قرار گرفته‌اند. براي مثال، اپليكيشن‌هاي Photos و Music نوار منوي كناري خواهند داشت تا متخصص بتواند به‌كمك آن به بخش‌هاي مختلف اپليكيشن برود؛ همچنين، اپليكيشن Calender به گزينه‌هاي بيشتري مجهز شده است. تغييرات ايجادشده آنچنان بنيادين نيستند؛ اما قطعا موجب متخصصد آسان‌تر برنامه‌ها خواهند شد.

مهم‌ترين به‌روزرساني در نسخه‌ي ۱۴ آيپد او‌اس، بازسازي موتور جست‌وجو آن است كه اپل از آن با عنوان Universal Search ياد مي‌كند. بازسازي موتور جست‌وجو موجب مي‌شود كه متخصص بتواند ازطريق آن، اپليكيشن‌ها را راه‌اندازي كند، به‌جست‌وجوي مخاطب يا فايل بپردازد يا حتي فايل‌هاي داخلي بعضي اپليكيشن‌ها را نيز در نتايج ببيند؛ البته اين قابليت مسلتزم اين است كه اپليكيشن از اين ويژگي همراهي كند و مجوزهاي لازم را دريافت كرده باشد. موتور جست‌وجوي كنوني تقريبا برخي از اين ويژگي‌ها را ارائه مي‌دهد؛ اما اپل قصد دارد با اعمال تغييرات اساسي ظاهر و متخصصد آن را به ويژگي‌هاي Spotlight روي مك نزديك كند. طراحي اين موتور  جست‌وجو به‌گونه‌اي تكامل يافته است كه نوار جست‌وجو به‌صورت پاپ‌آپ روي اپليكيشن‌هاي ديگر نشان داده خواهد شد و ديگر آنچه روي نمايشگر است را تار نمي‌كند.

مرجع متخصصين ايران قلم اپل آيپد / Apple Pencil iPad

همراهي بهبوديافته از دست‌خط با قلم اپل

تبلت‌هاي آيپد از اين پس همراهي بهتري از دست‌خط نوشته‌شده با Apple Pencil خواهند داشت. اين ويژگي با عنوان Scribble معرفي شده است و مي‌تواند با تشخيص دست‌خط‌هاي زبان انگليسي و چيني، آن‌ها را به متن تايپي تبديل كند تا متخصص بتواند آن‌ها را به‌راحتي كپي كند. اپليكيشن Notes پيش‌از اين قادر بود بين فايل‌هاي نوشته‌شده‌ي دست‌خطي جست‌وجو كند؛ اما حالا با به‌روزرساني‌هاي انجام‌شده مي‌تواند دست‌خط را تبديل به متن تايپ‌شده كند تا متخصص آن را در هرجايي كه مي‌خواهد اضافه كند.

مرجع متخصصين ايران اپليكيشن نوت در آپيد / iPadOS Notes App

ويژگي بزرگ ديگري كه در اين نسخه از سيستم‌عامل آيپد او‌اس شاهد آن هستيم، تنظيم اپليكيشن رايانامه و مرورگر پيش‌فرض است؛ البته اپلي جزئيات زيادي از اين قابليت ارائه نكرد. اين قابليت ازجمله مواردي است كه متخصصان از سال‌ها پيش منتظرش بودند. موبايل آيفون و تبلت آيپد به‌طور پيش‌فرض، همواره اپليكيشن‌هاي Mail و Safari را براي بازكردن رايانامه و لينك اولويت مي‌دادند. اپليكيشن Mail آنچنان طرفداري ندارد و اين موضوع باعث شده است كه بسياري از متخصصان تمايل به استفاده از ساير اپليكيشن‌ها داشته باشند؛ اما، رايانامه‌ها هميشه در برنامه‌ي اختصاصي اپل Mail باز مي‌شد.

اگرچه iPadOS حالا نام مجزايي از سيستم‌عامل آيفون يعني iOS دارد؛ اما اين دو سيستم‌عامل همچنان ويژگي‌هاي مشترك زيادي دارند. براي مثال، در معرفي سيستم‌عامل iOS 14 ديديم كه ويژگي‌هايي مثل گروه‌ها در iMessage، دانلود سريع App Clips، مسيريابي مخصوص دوچرخه در Maps و Memoji ارائه شدند كه در آيپد او‌اس ۱۴ نيز دردسترس متخصصان قرار خواهند داشت. دستيار صوتي اپل، Siri، در آيپد او‌اس ۱۴ همچون آي‌او‌اس ۱۴ با تغييرات ظاهري همراه خواهد بود و تماس‌هاي تلفني نيز به‌جاي اشغال تمام صفحه‌ي نمايشگر، از اين پس به‌صورت اعلان در بالاي نمايشگر ظاهر خواهند شد.

مرجع متخصصين ايران آيپد او اس ۱۴ تماس تلفني / iPadOS 14 Phone Call
مقاله‌هاي مرتبط:

با اينكه اين سيستم‌عامل با عنوان چهاردهمين نسخه از آيپداواس معرفي شده است؛ اما عمرش كمتر از يك سال است. اپل تنها در كنفرانس WWDC سال گذشته براي اولين‌بار اقدام به جداسازي برند iPadOS كرد تا شايد رفته‌رفته شاهد قابليت‌هاي بسيار متفاوتي در اين دو باشيم؛ البته هنوز شاهد تفاوت زيادي در زبان طراحي دو سيستم‌عامل نبوديم.

ناگفته نماند تبلت آيپد در بعضي حوزه‌ها كاملا از موبايل آيفون فاصله گرفته است كه براي مثال مي‌توان به همراهي از موس و پدلمسي در سال گذشته و اضافه‌شدن ويجت در Home اشاره كرد. قابليتي كه به‌واسطه‌ي آي‌اواس ۱۴ به‌زودي در آيفون نيز شاهدش خواهيم بود. اپل همواره ويژگي چندكاره‌ي آيپد را بهبود بخشده است و باتوجه‌به اينكه نگرش سنتي‌تري نسبت‌به آن دارد، شايد بتوان سيستم‌عامل آن را جداي از آيفون به‌شمار آورد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات