توضيحات دادستاني در مورد ممنوعيت فعاليت سايت‌هاي دانلود فيلم و سريال

يك‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
دادستاني كل كشور اعلام كرد ممنوعيت ارائه‌ي خدمات از ناحيه‌ي ارائه‌دهندگان خدمات ميزباني به سايت‌هاي فيلترشده، به استناد قانون جرائم رايانه‌اي است.
تبليغات

دادستاني كل كشور با انتشار اطلاعيه‌اي اعلام كرد، ممنوعيت ارائه‌ي خدمات از ناحيه‌ي ارائه‌دهندگان خدمات ميزباني به سايت‌هاي فيلترشده، به استناد قانون جرائم رايانه‌اي است و فعالان داخلي در صورت دريافت مجوز و حذف محتواهاي خلاف قانون مي‌توانند فعاليت خود را آغاز كنند.

مدتي پيش شركت‌هاي ايراني ارائه‌دهنده‌ي خدمات ميزباني كه سرورهاي خود را در اختيار سايت‌هاي رايگان دانلود فيلم قرار مي‌دادند، همكاري خود را با آن‌ها قطع كردند و به عبارتي دانلود محتوا از اين سايت‌ها غيرممكن شد. پس از آن بود كه عده‌اي دليل اتفاق را به شكايت سايت‌‌هاي قانوني تماشا و دانلود فيلمي ربط دادند كه در ازاي دريافت حق عضويت، محتواي خود را در اختيار متخصصان قرار مي‌دهند. اين سايت‌ها بارها با انتشار اطلاعيه اعلام كردند كه نقشي در اين ماجرا نداشته‌اند و حال اطلاعيه‌ي دادستاني كل كشور نيز بار ديگر اين موضوع را تأييد مي‌كند.

جواد جاويدنيا، سرپرست معاونت فضاي مجازي دادستاني كل كشور در مورد اعلام ممنوعيت ارائه‌ي خدمات از ناحيه ارائه‌دهندگان خدمات ميزباني به سايت‌ها و خدمات فيلترشده كه اخيرا از طرف معاونت فضاي مجازي دادستاني كل كشور طي نامه‌اي به شركت‌هاي مذكور ابلاغ شده است، جهت روشن شدن افكار عمومي گفت:

عدم اعمال پالايش نسبت به ترافيك داخلي و اعمال نشدن نظارت بر شركت‌هاي ميزباني موجب شده بود، سايت‌هاي متخلف زيادي از جمله سايت‌هاي قمار، سايت‌هاي منتشركننده فيلم‌هاي مبتذل و مستهجن خارجي و نيز سايت‌هاي منتشركننده غيرمجاز فيلم‌ها و آلبوم‌هاي آهنگ داخلي بدون كسب مجوز از تهيه كننده و خواننده كه تضييع كننده‌ي حقوق معنوي و مادي هنرمندان هستند و همچنين سرور‌هاي ميزبان سايت‌هاي خارجي فيلتر شده كه هر كدام از آن‌ها بار‌ها فيلتر شده بودند، با تغيير ميزبان باز هم به راحتي در دسترس قرار گيرند.
مرجع متخصصين ايران جاويدنيا

جاويدنيا در ادامه افزود: «پس از شناسايي ميزبان‌هاي داخلي به آن‌ها ابلاغ شد از اين پس در زمان دريافت درخواست ميزباني بايد نام سايت را در سامانه‌ي دبيرخانه مطالعه كنند و از ارائه‌ي خدمات به سايت‌هاي پالايش شده خودداري نمايند.» به‌گفته‌ي وي سايت‌هاي غيرمجاز به‌راحتي ضمن دور زدن فيلترينگ و عدم التزام به حداقل‌هاي پالايش، از مزيت ارزش نيم‌بهاي پهناي باند سرور‌هاي داخل كشور استفاده مي‌كردند، بنابراين با اين اقدام زمينه براي محتوا‌هاي سالم و منطبق با وضعيت فرهنگي كشور بيش‌ازپيش فراهم شده است. جاويدنيا اضافه كرد:

بديهي است فعالان داخلي اين عرصه در صورتيكه نسبت به دريافت مجوز از مبادي ذيربط مانند سازمان صوت و تصوير فراگير و وزارت ارشاد اسلامي حسب مورد اقدام نمايند، مي‌توانند فعاليت خود را آغاز كنند. اعلام ممنوعيت ارائه‌ي خدمات از ناحيه ارائه دهندگان خدمات ميزباني به سايت‌ها و خدمات فيلترشده به استناد ماده ۲۳ قانون جرايم رايانه‌اي صورت گرفته و قبلا از وزارت محترم ارتباطات خواسته شده بود كه فهرست شركت‌هاي خدمات ميزباني ثبت شده را اعلام نمايد تا مفاد ماده‌ي مذكور اجرائي شود، لكن متأسفانه اين امر انجام نشد.

به‌گفته‌ي وي، وزارت ارتباطات همان‌گونه كه وزير محترم اعلام داشته، اقدامي در راستاي ساماندهي شركت‌هاي ميزباني داخلي انجام نداده است؛ اما هرگونه فعاليت سالم و مطابق قانون اين شركت‌ها از حمايت دادستاني كل كشور برخوردار خواهد بود و صرف برخورد با ميزباني محتواي خلاف قانون و اخلاق سبب مهاجرت كساني كه بخواهند در چارچوب مقررات قانوني فعاليت كنند نخواهد شد. جاويدنيا در پايان اضافه كرد:

نكته ديگر اينكه بنا به مستندات قانوني متقن، اعمال پالايش دقيقا بر عهده‌ي وزارت ارتباطات و به‌طور ويژه شركت زيرمجموعه‌ي آن وزارت يعني شركت ارتباطات زيرساخت است و خواست و انديشه متخصصين شخصي يك مسئول تأثيري بر الزامات قانوني ندارد؛ لذا توصيه مي‌شود همه‌ي مسئولان اعم از مقامات دولتي و قضايي و همچنين وزير محترم ارتباطات وظايف قانوني خود را به نحو احسن انجام دهند. البته در خصوص پالايش محتوا‌هاي سايت‌ها و نرم‌افزار‌هاي مجاز داخلي نيز اقدامات جدي داريم و تحت رصد مداوم قرار دارند تا انشاءا... به وضعيت مطلوب نزديك‌تر شويم.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات