استفاده از رمز دوم پويا از ابتداي دي ماه اجباري مي‌شود [به‌روزرساني:اطلاعيه‌ي بانك مركزي]

شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
طبق اطلاعيه‌ي بانك مركزي به شبكه‌ي بانكي كشور، از ابتداي دي ماه سال جاري، رمز ايستا كنار گذاشته شده و براي تمامي خريدهاي اينترنتي بايد از رمز دوم پويا استفاده شود.
تبليغات

بانك مركزي به شبكه‌ي بانكي كشور اعلام كرده است از ابتداي دي ماه سال جاري رمز ايستا بايد كنار گذاشته شده و براي تمامي خريدهاي اينترنتي از رمز دوم پويا يا يك‌بارمصرف استفاده شود. تست شبكه‌ي بانكي براي اجرايي كردن رمز پويا از ۱۴ آبان ماه آغاز شده است و تمامي مستندات لازم براي اجرا و پياده‌سازي رمز دوم به شبكه‌ي بانكي كشور ابلاغ شده است.

استفاده از رمز دوم پويا از سال گذشته در دستور كار بانك مركزي قرار گرفته بود و قرار بود از خرداد ماه سال جاري، تمامي بانك‌ها استفاده از رمز دوم يك‌بارمصرف را براي مشتريان خود الزامي كنند اما به دليل آماده نبودن زيرساخت‌هاي شبكه‌ي بانكي كشور اجراي اين طرح به تعويق افتاد. سامانه‌اي كه هم‌اكنون توسط بانك مركزي طراحي شده است امكاني را براي بانك‌هاي كشور فراهم مي‌كند كه مي‌توانند با اتصال به آن براي متخصصان خود رمز دوم يك‌بارمصرف ارسال كنند.

طبق طرح پياده شده، دارنده‌ي كارت هنگام خريد از يك فروشگاه اينترنتي زماني‌كه به درگاه پرداخت منتقل مي‌شود با گزينه‌ي دريافت رمز دوم يك‌بارمصرف مواجه مي‌شود و با فشردن آن، رمز يك‌بارمصرف برايش پيامك مي‌شود. بانك مركزي با اجرايي كردن اين طرح، اشكال دارندگان موبايل‌هاي غيرهوشمند را نيز برطرف كرده است. پيش از اين طرح، شبكه‌ي بانكي كشور از اپ‌هاي پرداختي خود براي ارسال رمز پويا استفاده مي‌كردند و اشكال اين بود كه كه دارندگان موبايل‌هاي غيرهوشمند نمي‌توانستند از رمز پويا استفاده كنند.

يكي از چالش‌هاي پيش روي شبكه‌ي بانكي كشور در اجراي طرح جديد، ارسال به موقع پيامك براي انجام خريد است؛ هم‌اكنون برخي از پيامك‌ها با تأخير زماني به دست افراد مي‌رسند و اين موضوع ممكن است خريد اينترنتي را با چالش روبه‌رو كند، به همين دليل با وجود پياده‌سازي اين روش همچنان گزينه‌ي استفاده از اپ‌هاي بانكي براي دريافت رمز دوم وجود دارد. معاون فناوري‌هاي نوين بانك مركز نيز در توييتي اعلام كرد به دليل افزايش فيشينگ در كشور، از ابتداي دي ماه سال جاري استفاده از رمز پويا در شبكه‌ي بانكي كشور الزامي مي‌شود.

به‌روزرساني: بانك مركزي با انتشار اطلاعيه‌اي اعلام كرد از ابتداي دي ماه انجام تراكنش‌هاي بانكي و پرداخت، صرفا با رمز دوم پويا امكان‌پذير خواهد بود و مردم به‌منظور دريافت رمز و تأييد شماره تلفن همراه خود، به بانك صادركننده‌ي كارت خود مراجعه كنند.

روابط عمومي بانك مركزي به اطلاع مشتريان محترم شبكه‌ي بانكي كشور مي‌رساند كه بانك‌ها و مؤسسات اعتباري در راستاي ارتقاء سطح امنيت تراكنش‌هاي بدون حضور كارت در اينترنت، امكان دريافت رمز دوم پويا را فراهم كرده‌اند.از آنجايي‌كه انجام تراكنش‌هاي بانكي و پرداخت از ابتداي دي‌ماه سال جاري صرفا با رمز دوم پويا امكان‌پذير خواهد بود، خواهشمند است هموطنان عزيز به‌منظور دريافت رمز و تأييد شماره تلفن همراه خود به بانك صادركننده‌ي كارت خود مراجعه فرمايند.خاطرنشان مي‌سازد در راستاي پيشگيري از برداشت‌هاي غيرمجاز در فضاي مجازي لازم است صرفا از درگاه‌هاي مجاز بانكي و پرداخت استفاده و از ارائه‌ي اطلاعات در درگاه‌هاي مشكوك جدا خودداري شود.

مي‌توانيد با مطالعه‌ي راهنماي دريافت رمز پويا (رمز دوم يكبار مصرف) براي همه بانك‌ها از مراحل دريافت رمز دوم يك‌بارمصرف بانك‌ مدانديشه متخصصين خود مطلع شويد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات