۲۰۰ ميليارد تومان به همراه اول و ايرانسل براي فروش اقساطي موبايل تعلق مي‌گيرد

سه‌شنبه ۱۰ دي ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
توليدكنندگان موبايل ايراني مي‌توانند با توليد موبايل باكيفيت و ارزش مناسب، قدرت خريد مردم را افزايش دهند و به تحقق تحول ديجيتال و ايجاد اشتغال نيز كمك كنند.
تبليغات

مراسم ارائه‌ي برنامه‌ي حمايتي دولت در خصوص ارتقاء سهم بازار براي موبايل هوشمند توليد داخل، عصر امروز با حضور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات برگزار شد. در اين مراسم تفاهم‌نامه‌ي چهارجانبه‌ي حمايت از توليد و توسعه زيست‌بوم تلفن هوشمند توليد داخل بين وزارت ارتباطات، پست بانك ايران و شركت ارتباطات سيار و ايرانسل امضا شد.

در ابتداي مراسم دكتر سيدستار هاشمي، معاون نوآوري و فناوري وزارت ارتباطات اعلام كرد كه حمايت از زيست بوم تلفن همراه هوشمند به معاونت فناوري و نوآوري وزارت ارتباطات واگذار شده و بسته‌ي حمايتي دولت از پروژه‌ي زيست بوم تلفن همراه با حضور اپراتورهاي همراه اول و ايرانسل و پست بانك آماده شده است. وي گفت: «مسئله‌اي كه در اين بين به شكل ويژه به آن توجه شد نگاه علمي، منطق اقتصادي و نگاه تسهيل‌گري به‌جاي تصدي‌گري بود. ما سعي كرديم بستري را طراحي كنيم كه هم توليدكنندگان بازار خود را پيدا كنند و اپراتورهاي ما معطوف به همراه اول و ايرانسل نباشند، نگاه ديگري كه در طراحي اين بسته مورد انديشه متخصصين قرار گرفت اين است كه طرح را با نگاه مبتني بر شفافيت و رقابت به مرحله اجرا در بياوريم.»

درحال حاضر تعداد زيادي از مردم از موبايل‌هاي شكسته يا دست دوم استفاده مي‌كنند كه بعضا امنيت اطلاعات موبايل را به مخاطره مي‌اندازد

معاون وزير ارتباطات افزود، توجه به حقوق مصرف‌كننده و ايجاد كارآفريني پايدار جزو شاخص‌هايي است كه به آن توجه ويژه كرديم تا با توجه به اهميت زيست‌بوم بتوانيم با نگاه ارزش‌آفريني براي همه‌ي ذي‌نفعان معماري اين بسته حمايتي را به سرانجام برسانيم.

مسئله‌اي كه به عنوان ظرفيت وزارت ارتباطات در انديشه متخصصين گرفتيم اين است كه با استفاده از شبكه فروش اپراتور تلفن همراه و تامين فروش اقساطي كه پست بانك متولي آن است به توسعه بازار توليد داخلي كشور كمك كنيم.

آذري جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز در اين مراسم با بيان اينكه در شرايط فعلي و با نوسات ارزش ارز قدرت خريد مردم كاهش پيدا كرده و تعداد زيادي از مردم از موبايل‌هاي شكسته يا دست دوم استفاده مي‌كنند كه بعضا امنيت اطلاعات موبايل را به مخاطره مي‌اندازد، بر لاخبار تخصصي توليد داخلي موبايل تلفن همراه تأكيد كرد. وي افزود:

نياز مردم به موبايل هاي هوشمند، ايجاد اشتغال و توسعه‌ي توليد داخل تبديل به تفاهم نامه‌اي شد كه به مفهوم ساده دولت براي تحريك تقاضا و خريد مردم اين موضوع را اجرايي كرد تا توليد موبايل‌هاي هوشمند ساخت داخل هم بتواند نياز مردم را برطرف كند و هم به صنعت كمك خواهد كرد كه از تحول ديجيتال عقب نيفتيم.
مرجع متخصصين ايران جهرمي

آذري جهرمي در همين زمينه خاطرنشان كرد كه به همين منظور صندوقي آماده شده است كه ۲۰۰ ميليارد تومان در اختيار پست بانك قرار مي‌دهد؛ ۱۰۰ ميليارد تومان از پست بانك و ۱۰۰ ميليارد تومان از بانك مركزي. سپس اين منبع در اختيار اپراتورها قرار داده مي‌شود تا بتوانند آن را به صورت اقساطي در اختيار مشتريان موبايل داخل قرار دهند. وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات تاكيد كرد، در همين حال تفاهم‌نامه‌اي با وزارت صمت امضاء مي‌شود تا به‌جاي افزايش تعرفه‌ي واردات موبايل، تعرفه واردات قطعات موبايل كاهش يابد كه اين اقدام به‌نفع توليدكنندگان است. بر اساس اين تفاهم‌نامه نرخ ۱۵ درصدي عوارض ورود قطعات موبايل همراه كاهش يافته و به همين وسيله هزينه‌هاي توليد موبايل تلفن همراه نيز در ايران كاهش مي‌يابد. به‌گفته‌ي وي، در صورت اجراي اين تفاهم‌نامه مي‌توانيم شاهد كمك به تحقق تحول ديجيتال و انقلاب صنعتي چهارم باشيم.

به‌گفته‌ي آذري جهرمي چهار توليدكننده‌ي داخلي براي توليد موبايل هوشمند اعلام آمادگي كردند كه ظرفيت‌هاي موجود در پارك علم و فناوري سجاد، منطقه‌ي ويژه پيام و پژوهشگاه ICT هم دراختيار توليدكنندگان قرار مي‌گيرد؛ البته يك شركت محصول خود را درحوزه‌ي موبايل‌هاي هوشمند ارائه كرده است و اميدوار هستيم كه با ايجاد اين زيست بوم ۳ شركت ديگر نيز نخستين محصولات خود را در دهه فجر سال جاري رونمايي كنند. بنا بر ارزيابي‌هاي صورت‌گرفته، نتيجه‌ي مورد انتظار اين است كه در مدت دو سال موفق به توليد دو ميليون موبايل در هر سال شويم.

 چهار توليدكننده‌ي داخلي براي توليد موبايل هوشمند اعلام آمادگي كردند

ارزش متوسط موبايل‌هاي داخلي نيز به‌گفته‌ي وزير ارتباطات حدود دو ميليون و پانصد هزار تومان است، به اين مفهوم كه توليد موبايل مي‌تواند براي توليدكننده ۵ هزار ميليارد تومان بازار ايجاد كند.

در اين راستا وظيفه دولت ايجاد سكو است به همين دليل پس از امضاي تفاهم‌نامه‌ها فراخواني داده مي شود براي اينكه اگر مجموعه‌اي توان توليد داشت بتواند به اين پروژه بپيوندد.

آذري جهرمي اضافه كرد: «اكنون چهار توليدكننده موبايل همراه وطني در حال فعاليت هستند كه هر كدام در يك مرحله خاص از توليد قرار دارند، استانداردهايي كه ما در اين خصوص در انديشه متخصصين گرفته‌ايم بسيار سخت‌گيرانه است چرا كه نمي‌توان موبايل توليد كرد و دست مردم داد اما از آن همراهي نكرد.» وي افزود: «به‌دليل رعايت حقوق مردم اين شركت‌ها بايد استانداردهاي خوبي در حوزه شبكه توزيع و فروش مناسب، كيفيت خدمات و خدمات پس از فروش داشته باشند.»

تفاهم‌نامه براي همكاري‌هاي لازم در جهت حمايت از شتابدهي و توسعه‌ي سهم بازار و زيست بوم تلفن همراه هوشمند توليد داخل به امضاي سيدستار هاشمي، معاون فناوري و نوآوري وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، بهزاد شيري، مديرعامل پست بانك ايران، مهدي اخوان، مديرعامل شركت ارتباطات سيار و بيژن عباسي آرند، مديرعامل شركت ايرانسل رسيد.

انديشه متخصصين شما در ارتباط با تفاهم صورت‌گرفته چيست؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات