رأي نهايي شوراي رقابت به نفع چيليوري صادر شد

شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
رأي نهايي شوراي رقابت در رسيدگي به شكايت چيليوري از اسنپ‌فود با موضوع ايجاد انحصار در بازار سفارش الكترونيك غذا به نفع چيليوري صادر و درخواست تجديدانديشه متخصصين اسنپ‌فود رد شد.
تبليغات

حدود چند ماه پيش، چيليوري با موضوع ايجاد انحصار در بازار سفارش الكترونيك غذا از اسنپ‌فود شكايت كرده بود كه اين جلسه به نفع چيليوري تمام شده و اسنپ‌فود به پرداخت جريمه‌ي يك ميليارد ريالي محكوم شد. در اين راستا اسنپ‌فود اعلام كرده بود به رأي شوراي رقابت به‌عنوان مرجع ذي‌صلاح در كشور احترام مي‌گذارد اما راي صادره قطعي نيست و در فرايند تجديد انديشه متخصصين قرار دارد. درنهايت بعد از گذشت چند ماه، درخواست تجديد انديشه متخصصين اسنپ‌فود از سوي شوراي رقابت پذيرفته نشده و رأي قبلي شوراي رقابت يعني جريمه‌ي ۱۰۰ ميليون توماني اسنپ‌فود نهايي شده است.

اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران براي كسب اطلاعات بيشتر با عليرضا صادقيان، مديرعامل چيليوري تماس گرفت تا توضيحات بيشتري را دراين‌زمينه جويا شود. صادقيان ضمن تأييد خبر گفت:

درخواست تجديد انديشه متخصصين اسنپ‌فود به‌طور كامل رد شده است و اين شركت بايد جريمه‌ي ۱۰۰ ميليون توماني را به‌عنوان خسارت به دولت پرداخت كند. خسارتي كه چيليوري در اين مدت متحمل شده است بسيار بيشتر از اين مبلغ بوده و اقدام بعدي ما اين است كه اين مبلغ را برآورد و از اسنپ‌فود دريافت كنيم.اسنپ‌فود بايد سياست كاري خود را سريعا تغيير دهد زيرا ادامه‌ي اين روند خلاف قانون خواهد بود. اين شركت در چند ماهي كه منتظر بوديم تا نتيجه‌ي رأي تجديد انديشه متخصصين مشخص شود با همان سياست كاري به فعاليت‌هاي خود ادامه داده است. ما فرايند اخذ خسارت از اسنپ‌فود را آغاز كرده‌ايم، مبلغ آن هنوز مشخص نشده است اما پيگير اين موضوع هستيم.

شكايت چيليوري از اسنپ‌فود موضوعي است كه از مدت‌ها پيش خبرساز شد. مدتي است اخباري از گوشه‌وكنار فضاي مجازي درباره‌ي موضوع اختلاف سرويس‌هاي سفارش الكترونيك غذا با اسنپ‌فود بر سر موضوع «انحصارطلبي» به‌گوش مي‌رسد. اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، مطالعه ادعاي انحصارطلبي اسنپ‌فود در حوزه‌ سفارش الكترونيك غذا را مدتي پيش از جلسه‌ي رسيدگي شوراي رقابت منتشر و با تعدادي از رستوران‌ها در اين مورد صحبت كرده بود. هنگامي‌كه از مدل كسب‌وكار اسنپ‌فود سخن به‌ميان مي‌آيد، يكي از اولين نكته‌هايي كه سرويس‌هاي رقيب به آن اشاره مي‌كنند، عقد قراردادهاي انحصاري با رستوران‌ها است. صادقيان، مديرعامل و مؤسس هولدينگ iiVentures (مالك استارتاپ‌هاي نت‌برگ، چيليوري، تيكت، سرميز و دكتردكتر)، در‌اين‌باره به اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران گفته بود:

در‌حال‌حاضر، تمام قراردادهايي كه [اسنپ‌فود] مي‌فرستد، به‌صورت پيش‌فرض بند انحصار دارد. اگر [رستوران‌دار] متوجه شود، مذاكره مي‌كنند و اگر نه كه هيچ. به‌صورت هدفمند هم سعي مي‌كنند در رستوران‌هايي كه پرفروش‌تر هستند، ساير رقبا را حذف كنند.

اما مهراد عبدالرزاق، رئيس هيئت‌مديره‌ي اسنپ‌فود پيش از هرچيز، «انحصار» را اصطلاح غلطي براي توصيف مدل همكاري اسنپ‌فود با رستوران‌ها دانسته كه «با زياد گفتن درست نمي‌شود». رئيس هيئت‌مديره‌ي اسنپ‌فود دراين‌باره به اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران گفته بود:

[استفاده از كلمه‌ي] انحصار شايد در شرايطي درست باشد كه ما به رستوراني بگوييم اگر با كس ديگري كار كني، ما با تو كار نمي‌كنيم. ما هرگز چنين كاري نمي‌كنيم. ما به‌هيچ‌وجه، حتي يك بار هم به‌دليل اينكه رستوراني با ساير رقبا كار مي‌كند، از همكاري با آن رستوران امتناع نكرده‌ايم؛ چه رستوران بزرگ باشد، چه كوچك.

شوراي رقابت در جلسه‌اي كه در ۲۲ مهرماه براي رسيدگي به شكايت چيليوري از اسنپ‌فود برگزار شده بود، اقدام اسنپ‌فود در بازار ارائه‌ي خدمات الكترونيك را در بخش‌هايي مصداق ايجاد انحصار دانست و همچنين اين شركت را به پرداخت جريمه‌ي يك ميليارد ريالي محكوم كرد. اسنپ‌فود نيز با انتشار بيانيه‌اي گفته بود:

اسنپ‌فود قطعا به راي شوراي رقابت به‌عنوان مرجع ذي‌صلاح در كشور احترام مي‌گذارد. تمركز اصلي در اسنپ‌فود همواره ارائه خدمات مناسب و ممتاز به متخصصان نهايي و تأمين‌كنندگان عزيز بوده و خواهد بود. ناگفته نماند كه راي صادره قطعي نيست و در فرايند تجديد انديشه متخصصين قرار دارد.

درنهايت نيز درخواست تجديد انديشه متخصصين اسنپ‌فود از سوي شوراي ملي رقابت پذيرفته نشد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات