سرويس‌هاي ويزيت الكترونيك پزشك؛ بي‌نيازي از مراجعه به بيمارستان و كاهش خطر ابتلا به ويروس كرونا

سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اين روزها نگراني از ابتلا به ويروس كرونا به مراجعه‌ي بي‌دليل بسياري از مردم به بيمارستان‌ها منجر شده است كه طبق آمار، احتمال ابتلا به اين بيماري را به‌طور چشمگيري افزايش مي‌دهد. حال راه‌حل چيست؟
تبليغات

نگراني از ابتلا به ويروس كرونا اين روزها به دغدغه‌ي بسياري از مردم تبديل شده است. اطلاعات گوناگوني از سرتاسر اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي دردسترس متخصصان قرار دارد كه علائم ابتلا به ويروس كرونا را مطرح مي‌كنند. نگراني برخي متخصصان با مطالعه‌ي اطلاعات منتشرشده بيشتر مي‌شود و آن‌ها را مجبور مي‌كند به مراكز درمان مراجعه كنند؛ اقدامي كه در اكثر موارد پيشنهاد نمي‌شود و شايد حتي خطر ابتلاي افراد را به ويروس كرونا افزايش دهد.

طبق اخبار و اطلاعات سازمان بهداشت جهاني و تحقيقات انجام‌شده روي ويروس كرونا موسوم به COVID-19، تب، سرفه، تنگي نفس، گلودرد و سردرد علائم احتمالي ابتلا به ويروس يادشده محسوب مي‌شوند. برخي از اين علائم با آنفولانزهاي فصلي و بيماري‌هاي ديگر مشابه هستند و حتي شايد ابتلا به هريك از آن‌ها، نشانه‌ي ابتلا به ويروس نباشد. به‌هرحال همه‌گيري ويروس كرونا جديد و نگراني مردم از ابتلا به آن باعث مي‌شود مشاهده‌ي هريك از علائم، آن‌ها را به‌سمت بيمارستان‌ها و مراكز درماني راهي كند.

دكتر عليرضا رئيسي، معاون وزير بهداشت، چندي پيش اعلام كرد ۴۰ تا ۴۵ درصد از موارد ابتلا به ويروس كرونا جديد به‌‌دليل مراجعه به مراكز درماني و نزديكي با بيماران مبتلا است. او مي‌گويد افراد با علائم خفيف درصورت مراجعه به مراكز درماني، احتمال ابتلاي خود را افزايش مي‌دهند. فراموش نكنيد درحال‌حاضر، تقريبا تمامي بيمارستان‌هاي كشور پذيراي بيماران كرونايي هستند و امكان بستري‌بودن افراد مبتلا در آن‌ها زياد است.

مرجع متخصصين ايران همه گيري ويروس كرونا جديد

رئيس مركز بيماري‌هاي واگيردار وزارت بهداشت از ديگر افرادي بود كه مراجعه‌ي مستقيم به بيمارستان‌‌ها را غيرمنطقي دانست. دكتر محمدمهدي گويا گفت افراد با علائم خفيف بهتر است ابتدا به مراكز بهداشتي و مراكز جامع سلامت يا مطب‌هاي خصوصي مراجعه كنند و سپس درصورت تشخيص پزشك، براي مراجعه‌ي آن‌ها به بيمارستان‌هاي اختصاصي و آزمايش كرونا يا بستري اقدام شود.

گزارش‌ها و نتايج تحقيقاتي متعدد ادعا مي‌كنند حتي بسياري از مبتلايان به ويروس كرونا به بستري بيمارستاني نيازي ندارد و تنها با چند روز استراحت در منزل هم درمان مي‌شوند. همچنين، همه‌ي شواهد و اطلاعات نشان مي‌دهند مراجعه به بيمارستان‌ها و مراكز درماني در شرايط غيراورژانسي در اين روزها اصلا توصيه نمي‌شود. با اين اوصاف، نگراني مردم همچنان به قوت خود باقي است و باتوجه‌به افزايش نمايي آمار مبتلايان و مرگ‌ومير در كشور (طق آمار ۱۲ اسفند، ۱،۵۰۱ مورد ابتلا و ۶۶ مورد مرگ‌ومير)، سرويس‌هايي براي برطرف‌كردن نيازهاي پزشكي آن‌ها بسيار سودمند خواهند بود.

سرويس‌هاي اينترنتي در ايام كنوني كه همه‌ي مردم در سرتاسر كشور به حضورنيافتن در اماكن عمومي تشويق مي‌شوند، متخصصد زيادي دارند. بسياري از سرويس‌هاي داخلي خدمات نوبت‌دهي الكترونيك پزشكان و ويزيت از راه دور را ارائه مي‌دهند كه براي رفع نيازهاي پزشكي مردم كارايي زيادي دارند. چند سرويس نيز در روزهاي اخير را‌ه‌اندازي شده است كه با مطالعه علائم افراد و مقايسه‌ي آن با اطلاعات مرجع، نياز داشتن يا نداشتن به مراجعه‌ي حضوري براي آزمايش كرونا را تشخيص مي‌دهند.

سرويس‌هاي ويزيت از راه دور

پزشكت خدمات مشاوره و ويزيت الكترونيك را به متخصصان در پلتفرم‌هاي گوناگون ارائه مي‌كند. اين سرويس نيز در همكاري با پزشكان متعدد، سرويس‌هاي مشاوره‌اي به متخصصان ارائه مي‌كند كه مي‌تواند نياز اوليه‌ي آن‌ها به معاينه را در وضعيت كنوني برطرف كند. اپليكيشن پزشكت براي هر دو سيستم‌عامل اندرويد و iOS دردسترس است و امكان مشاوره‌ي صوتي و تصويري بيمار را با پزشك فراهم مي‌كند.

از سرويس‌هاي ديگر مشاوره الكترونيك و تلفني با پزشكان مي‌توان دكترساينا را نام برد. اين وب‌سايت علاوه‌بر ارائه‌ي خدمات نوبت‌دهي الكترونيك، ويزيت از راه دور را نيز براي متخصص فراهم مي‌كند. پس از مراجعه به وب‌سايت دكترساينا، تنها كافي است نام تخصص يا بيماري يا پزشك مدانديشه متخصصين خود را جست‌وجو كنيد تا پزشك معالج مرتبط، به شما پيشنهاد شود. دكترساينا اپليكيشن موبايلي نيز دراختيار متخصصان قرار مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران پزشك

زوپ يكي از سرويس‌هاي نوبت‌دهي الكترونيك پزشكان محسوب مي‌شود كه به‌تازگي ويزيت الكترونيك ويدئويي را نيز به خدماتش افزوده است. متخصصان زوپ مي‌توانند ازطريق اپليكيشن موبايل، پزشك دلخواه خود را براي معاينه‌ي ويدئويي بيماري‌هاي گوناگون انتخاب كنند و حتي با هزينه‌اي كمتر از مراجعه‌ي حضوري به مطب پزشك ويزيت شوند. زوپ با پزشكان متعددي با تخصص‌هاي گوناگون همچون ريه، پوست، عمومي، كليه و مجاري ادراري و... همكاري مي‌كند كه ويزيت الكترونيك به‌كمك آن‌ها تا حد زيادي نياز به مراجعه‌ي حضوري به مطب‌ها و مراكز درماني را كاهش مي‌دهد. متخصصان زوپ مي‌توانند با كد تخقيق corona از بخش مخصوص سرويس مشاوره‌ي متني رايگان درباره‌ي ويروس كرونا دريافت كنند.

افزون‌براين، همراه سلامت از سرويس‌‌هاي مشاوره‌اي الكترونيك است كه در وب‌سايت خود، امكان ارتباط متني و مشاوره‌اي را با متخصصان حوزه‌هاي گوناگون پزشكي فراهم مي‌كند. از سرويس‌هاي مشابه ديگر مي‌توان به SBM24 و دكتر سؤال و همراه دكتر اشاره كرد.

آزمايش الكترونيك كرونا

همان‌طوركه گفته شد، علائم كرونا COVID-19 را تقريبا مراكز معتبر جهاني تثبيت كرده‌اند و مي‌توان با آزمايش‌هايي ساده، خطر ابتلا به ويروس را بدون نياز به مراجعه به پزشك متوجه شد. در روزهاي اخير، دو سرويس در ايران شروع به كار كرده‌اند كه با سؤال‌هايي ساده، علائم متخصصان را از آن‌ها مي‌پرسد و نياز يا بي‌نيازي به مراجعه به پزشك را تشخيص مي‌دهند.

مرجع متخصصين ايران تجارت الكترونيك

سامانه‌ي خودارزيابي ابتلا به كرونا به‌همت دانشگاه علوم پزشكي اصفهان راه‌اندازي شده است. متخصصان با ورود به سامانه مي‌توانند علائم خود را در ارتباط با ابتلا به ويروس كرونا مطالعه كنند؛ البته سامانه پيشنهاد مي‌دهد براي موارد مشكوك و علائم كودكان كمتر از ۱۴ سال، با سامانه‌ي مشاوره‌ي تلفني ۳۱۱۳ تماس گرفته شود. از سرويس‌هاي مشابه ديگر مي‌توان به سامانه يادگيري الكترونيك سازمان نظام پزشكي اشاره كرد كه آزمايش مشابهي براي مطالعه ابتلا به كرونا انجام مي‌دهد. به‌علاوه، سامانه اطلاع‌رساني و خودارزيابي و ثبت بيماران مبتلا به كرونا را هم مركز تحقيقات بيماري‌هاي غيرواگير پژوهشگاه علوم غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران راه‌اندازي كرده است.

دانشگاه‌هاي علوم پزشكي ديگر نيز خطوط اختصاصي براي مشاوره درباره‌ي ويروس كرونا اختصاص داده‌اند. در مازندران، متخصصان مي‌توانند با تماس با شماره‌ي ۳۴۴۰۷ از مشاوره‌ي تلفني بهره ببرند. همچنين، شمار‌ه تماس ۴۰۳۰ در سطح كشور پاسخ‌گوي پرسش‌هاي مردم درباره‌ي ويروس كرونا جديد است.

سرويس‌هاي نوبت‌دهي الكترونيك

دركنار سرويس‌هاي يادشده كه ويزيت از راه دور را دركنار نوبت‌دهي الكترونيك براي بيماران ارائه مي‌كنند، وب‌سايت‌ها و سرويس‌هاي متنوع ديگري هم وجود دارند كه فقط امكانات نوبت‌دهي دارند. البته برخي از اين سرويس‌ها با بهره‌گيري از ارتباط خود با پزشكان متخصص، پاسخ‌دهي به پرسش‌هاي متخصصان درباره‌ي كرونا را در شبكه‌هاي اجتماعي خود ارائه مي‌كنند. باتوجه‌به تنوع سرويس‌هاي موجود، احتمالا پزشك مدانديشه متخصصين متخصصان فقط در يكي از سرويس‌ها خدمات نوبت‌دهي را ارائه كند؛ به‌همين‌دليل، درادامه تعدادي از وب‌سايت‌‌هاي مذكور را نام مي‌بريم كه براي نوبت‌دهي الكترونيك و كاهش حضور در مطب پزشكان متخصصد دارند.

  • دكترتو
  • دكتردكتر
  • نوبت دات‌آي‌آر
  • سلامتي ۲۴
  • دكترياب
  • دكتر ويزيت
  • پذيرش ۲۴
  • سامانه نوبت‌دهي اصفهان
  • پزشك‌ياب

اگر شما هم سرويس مشابهي مي‌شناسيد، حتما در بخش هم انديشي ها ما را مطلع كنيد تا متخصصان ديگر از آن بهره ببرند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات