آيين‌نامه VPN قانوني تدوين شد

دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
دبير شوراي عالي فضاي مجازي از تدوين نهايي آئين‌نامه‌ي واگذاري VPN قانوني توسط نيروي سادهوه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه خبر داد.
تبليغات

ابوالحسن فيروزآبادي، دبير شوراي عالي فضاي مجازي در گفت‌وگويي با مهر اعلام كرد تدوين نهايي آئين‌نامه‌ي واگذاري VPN قانوني توسط نيروي سادهوه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه انجام شده است و وزارت ارتباطات واجدان شرايط دريافت اين سرويس را تعيين خواهد كرد. او همچنين گفت VPN قانوني و اپراتور ارائه‌دهنده‌ي اين خدمات، ارتباطي با مركز ملي فضاي مجازي ندارد و اين موضوع در قالب تقسيم كار دادستاني و وزارت ارتباطات انجام مي‌گيرد. 

دبير شوراي عالي فضاي مجازي در مورد هدف آئين‌نامه‌ي واگذاري VPN قانوني گفت:

هدف از تدوين اين آئين‌نامه آن است كه VPN بنابر نياز و اقتضائات به‌صورت قانوني به طبقات و اقشار مختلف مردم از جمله صنوف و كسب‌وكارها تعلق بگيرد تا بتوانند براي نيازهاي شغلي خود از آن استفاده كنند. در اين راستا آئين‌نامه‌اي توسط نيروي سادهوه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه تدوين شد تا مشخص شود كه VPN قانوني به چه افراد و مشاغلي تعلق مي‌گيرد.

به گفته‌ي فيروزآبادي آخرين جلسه‌ي نهايي شدن آئين‌نامه‌ي واگذاري VPN قانوني برگزار شده و آماده‌ي ابلاغ است، بعد از ابلاغ شدن آئين‌نامه، اين طرح اجرا شده و  واگذاري VPN به واجدان شرايط، آغاز خواهد شد. فيروزآبادي در ادامه گفت وزارت ارتباطات اجراي اين آئين‌نامه را برعهده دارد؛ اين وزارت‌خانه يا به‌صورت مستقيم مجوز واگذاري VPN قانوني را مديريت مي‌كند تا به اقشار واجد شرايط تعلق بگيرد يا صدور مجوز براي استفاده از VPN قانوني را به يك اپراتور واگذار مي‌كند كه مستلزم ايجاد يك اپراتور VPN در كشور است. به گفته‌ي فيروزآبادي روند اجراي طرح و زمان آن هنوز مشخص نيست. او در مورد سطح دسترسي متفاوت افراد به اينترنت گفت:

ما موافق تعريف سطوح مختلف دسترسي به اينترنت براي متخصصان هستيم و در اين رابطه پيشنهادي به نيروي سادهوه تعيين مصاديق فيلترينگ داده‌ايم. اين موضوع از قديم مطرح شده بود اما اجرا نشد و اميدواريم باتوجه به اينكه اقتصاد VPN تبديل به اقتصاد بزرگي شده و سازمان‌ها و افراد زيادي از آن بهره‌برداري مي‌كنند، با مسئوليت دادستاني و وزارت ارتباطات بتوانيم اپراتورهاي VPN رسمي در كشور شكل دهيم؛ به اين معني كه VPN طبق يك مقررات و با نظم مشخصي از طريق اپراتورهاي رسمي واگذار شود و واگذاري آن بنا بر مواردي باشد كه در كشور نياز است از آن استفاده شود.

فيروزآبادي در پايان اضافه كرد سازمان‌هاي دولتي، بانك‌ها و سفارتخانه‌ها به استفاده از VPN نياز دارند. همچنين در بعضي حوزه‌ها كسب‌وكارها به دليل تحريم‌هاي آمريكا در سايت‌ها و اپليكيشن مجبور به استفاده از VPN هستند؛ به همين دليل آئين‌نامه‌اي در حال تدوين است تا موضوع استفاده از VPN در كشور ساماندهي شود.

امير ناظمي، رئيس سازمان فناوري اطلاعات ايران نيز با انتشار توييتي ترافيك بين‌الملل اينترنت ايران را در سال ۹۸ تحليل كرد و نوشت:

تحليل ترافيك بين‌الملل اينترنت در ۱۳۹۸ ايران:ترافيك غيرمستقيم: ۶۳٪ شامل: خدماتي (اپ‌ها و به‌روزرساني‌ها) ۳۶٪، تبليغات ۸٪، شبكه‌ي توزيع محتوا ۱۸٪ترافيك مستقيم ۳۰٪ترافيك نامشخص ۷٪روند اهميت اپليكيشن: نسبت به سال ۹۷ سهم غيرمستقيم ۱۵٪ افزايش (از ۴۸ به ۶۳) داشته‌ است.
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات