يادگيري‌وپرورش: ۸۵درصد دانش‌آموزان امكان استفاده از شبكه شاد را دارند

يك‌شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
سرپرست مركز برنامه‌ريزي و فناوري اطلاعات يادگيري‌وپرورش از دسترسي ۸۵ درصد دانش‌آموزان كشور به اپليكيشن شاد خبر داد.
تبليغات

سرپرست مركز برنامه‌ريزي و فناوري اطلاعات وزارت يادگيري‌وپرورش اعلام كرد ۸۵ درصد دانش‌آموزان در كشور امكان استفاده از شاد، پلتفرم اختصاصي يادگيري‌وپرورش را دارند و دانش‌آموزاني كه ابزار لازم براي استفاده از شبكه‌ي شاد را ندارند، شناسايي و تجهيز و حمايت مي‌شوند.

مهدي شرفي معتقد است بهترين راه ادامه‌دادن به يادگيري در اوضاع‌واحوال شيوع ويروس كرونا، استفاده از فضاي مجازي و بستر شبكه‌هاي اجتماعي بود. وي بيان مي‌كند:

معلمان به‌‌صورت خودجوش كار را شروع و در فضاي مجازي برنامه‌هاي يادگيريي را پيگيري كردند؛ اما وقتي سال تحصيلي را تعريف مي‌كنيم، آغاز و پايان دارد و بايد تمام محتواي مدانديشه متخصصين منتقل شود. پراكنده كاركردن معلمان باعث مي‌شد نظارت كنيم كه آيا برنامه‌ي درسي اصلي و اهداف آن اجرا مي‌شود. بر‌همين‌اساس، به برنامه‌ي متمركز نياز داشتيم تا امكان نظارت بر فرايند كار و محتواي ارائه‌شده وجود داشته باشد.

با وجود راه‌اندازي شبكه‌ي شاد از ۲۱ فروردين، هنوز مردم اشكالاتي در استفاده از آن دارند. يكي از اشكالات مربوط به نصب‌نشدن پلتفرم شاد روي سيستم‌عامل iOS  است. سرپرست مركز برنامه‌ريزي و فناوري اطلاعات وزارت يادگيري‌وپرورش دراين‌باره مي‌گويد:

شاد در مرحله اول صرفا روي اندرويد نصب مي‌شود. اين بستر سيستمي اختصاصي براي يادگيري‌وپرورش است كه به‌جز مسائل يادگيريي و پرورشي، موارد ديگري در آن وجود ندارد و ساده است و امكانات ديگري نمي‌خواهد.نسخه‌ي تحت‌وب شاد چندروزي است كه آماده شده و در حال استفاده است و افرادي كه موبايل iOS دارند، مي‌توانند نسخه‌ي تحت‌وب را استفاده كنند. نسخه‌ي iOS را به‌دليل تحريم و اشكالات ديگر به‌آساني نمي‌توان توسعه داد؛ البته تيم متخصص و برنامه‌ريزان راهكاري در اين زمينه پيدا كردند؛ هرچند آمار نشان مي‌دهد دومين بستر ارتباط شاد كه روي آن نصب شده، در موبايل‌هاي iOS است.

ديروز خبر رسيد اينترنت در بستر شبكه‌ي شاد رايگان خواهد شد. شرفي به اين موضوع اشاره كرد كه وزارت ارتباطات بايد زيرساخت را براي ارائه‌ي اينترنت رايگان فراهم كند:

در دو روز آينده، جامعه‌ي دانش‌آموزاني شناسايي خواهند شد كه موفق شده‌اند از شبكه‌ي شاد استفاده كنند

ستاد ملي كرونا وارد اين حوزه شد و مصوباتي دارد كه بايد زيرساخت‌هاي لازم براي يادگيري آماده شود. براي تأمين اينترنت رايگان دانش‌آموزان و معلمان در شبكه‌ي شاد در حال تعامل هستيم و وزارت ارتباطات بايد زيرساخت‌ها و امكانات را فراهم كند؛ البته ديتاسنتر كاملا اختصاصي براي اين كار لحاظ كرده‌اند و تا امروز، ۲۳۰ ميليون پيام بين معلمان و دانش‌آموزان در بستر شبكه‌ي شاد مبادله شده است و ۹ ميليون عضو شده‌اند كه ۷ ميليون نفر آن دانش‌آموزان هستند.

سرپرست مركز برنامه‌ريزي و فناوري اطلاعات وزارت يادگيري‌وپرورش درباره‌ي مواجهه با هرگونه اشكالي در روند نصب و استفاده از اپليكيشن شاد گفت خانواده‌ها مي‌توانند با شماره‌ي ۴۳۰۸۱ تماس بگيرند و اشكالات خود را مطرح كنند.

شرفي همچنين به اشكال دسترسي‌نداشتن دانش‌آموزان در مناطق محروم به موبايل هوشمند و اينترنت دسترسي اشاره كرد و گفت اين موضوع در دست مطالعه است تا دانش‌آموزاني بي‌بهره از ابزار لازم شناسايي شوند و راهكار كمكي براي آن‌ها لحاظ شود؛ ازجمله اينكه راهبران يادگيريي به خانه‌ي اين افراد مراجعه و يادگيري‌ها را به آن‌ها ارائه دهند يا ازطريق برنامه‌هاي تلويزيوني يادگيري‌ها را دريافت كنند. همچنين، براي دانش‌آموزاني كه توان مالي تهيه‌ي ابزار براي دسترسي به اپليكيشن شاد را ندارند، راهكاري درانديشه متخصصين گرفته شده است. وي گفت:

۸۰ تا ۸۵ درصد دانش‌آموزان مي‌توانند از شاد استفاده كنند؛ براي آن‌هايي كه توان مالي تهيه‌ي ابزار موردنياز را ندارند، راهكار كمكي داريم و آن‌ها را تجهيز خواهيم كرد. به اين ماجرا وارد شده‌ايم و در حال جمع‌آوري اطلاعات هستيم و با همراهي مجموعه‌هايي كه مي‌توانند كمك كنند، ابزار لازم را دراختيار دانش‌آموزان و اين دانش‌آموزان را هم زيرپوشش قرار خواهيم داد.

شرفي گفت در دو روز آينده، جامعه‌ي دانش‌آموزاني شناسايي خواهند شد كه موفق شده‌اند از شبكه‌ي شاد استفاده كنند. اكنون نيز از جمع ۱۵ ميليون دانش‌آموز، حدود ۹ ميليون نفر شاد را نصب كرده‌اند و با استفاده از اطلاعات نهادهاي مرتبط، مي‌توان افراد محروم را شناسايي و از آن‌ها حمايت كرد. همچنين، دانش‌آموزان اتباع خارجي به شبكه‌ي شاد دسترسي دارند و با استفاده از كدي كه برايشان كارنامه صادر مي‌شود، مي‌توانند در شاد ثبت‌نام كنند.

شرفي درپايان اشاره كرد با بهره‌گيري از پلتفرم اختصاصي يادگيري‌وپرورش، مي‌توان اين ابزار را بعد از بازگشايي مدارس نيز به‌عنوان ابزار كمك‌يادگيريي استفاده كرد و در زمان‌هاي تعطيلات، به‌دلايلي چون آلودگي هوا يا بارش برف ديگر نگران تعطيلي كلاس‌هاي درس نبود.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات