چگونه خريد اينترنتي ايمن را تجربه كنيم؟

يك‌شنبه ۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
خريد كالا و اقلام موردنياز و ارائه‌ي خدمات الكترونيك، جزو خدمات باارزشي است كه روي بستر اينترنت ارائه مي‌شود؛ اما چگونه مي‌توان در اين بستر، خريد اينترنتي امني را تجربه كرد؟
تبليغات

با افزايش روزافزون جمعيت در سرتاسر دنيا، نيازهاي مختلف مردم نيز افزايش يافته است. درحال‌حاضر براي رفع نيازهايي ازقبيل خريد خوراك، پوشاك، مسكن و... مي‌توان از بستر اينترنت استفاده كرد. فروش اينترنتي يكي از انواع تجارت الكترونيكي است كه به خريداران امكان خريد مستقيم كالا و خدمات را از فروشگاه يا فروشنده‌اي در بستر اينترنت و با استفاده از مرورگر وب فراهم مي‌كند.

استفاده از فروشگاه‌هاي الكترونيك براي تهيه‌ي محصول مدانديشه متخصصين، مزاياي زيادي به‌همراه خواهد داشت. براي مثال، خريدهاي اينترنتي به جابه‌جايي فيزيكي پول نيازي ندارند؛ به‌همين‌دليل، امنيت آن خريد افزايش مي‌يابد. همچنين، خريد از اينترنت به آماده‌شدن و طي مسير خانه تا بازار و افزايش ترافيك و آلودگي هوا نيازي ندارد و به‌راحتي و در بستر مجازي مي‌توان در فروشگاه‌هاي مختلف كالاي مدانديشه متخصصين را جست‌وجو كرد و حتي ارزش آن را در چندين فروشگاه مقايسه كرد. علاوه‌بر‌اين، خريد اينترنتي باعث فراهم‌شدن فرصت‌هاي شغلي متعدد و كارآفريني‌هاي بسياري نيز شده است.

پس از شيوع ويروس كرونا و تبديل آن به مسئله‌اي جهاني، نحوه‌ي تهيه‌ي مايحتاج روزانه و كاهش خريدهاي حضوري براي جلوگيري از مبتلا‌شدن به ويروس كرونا به دغدغه‌ي اصلي‌ مردم تبديل شد. به‌همين‌دليل، در اين دوران نيز خريدهاي الكترونيك رشد چشمگيري تجربه كرده‌اند. بااين‌حال، نمي‌توان به تمام اشخاص و سايت‌هاي حاضر در اين فضا اعتماد كرد؛ زيرا هر بستر جديدي همان‌گونه كه فرصت‌هاي بي‌شماري براي پيشرفت فراهم مي‌كند، بستري براي پيشرفت‌هاي كاذب و كلاه‌بردارانه نيز به‌وجود مي‌آورد. براي هر شغلي كه مي‌خواهد كسب‌وكار خود را ازطريق الكترونيك افزايش دهد، جلب اعتماد مشتريان الكترونيك در اولويت اصلي قرار دارد؛ به‌همين‌دليل، اگر خرده‌فروشان الكترونيك نتوانند اطلاعات بازديدكنندگان را ايمن نگه دارند، خريدي هم انجام نخواهد شد.

موضوع امنيت در وب‌سايت‌هاي فروش الكترونيك را مي‌توان اصلي‌ترين مسئله در خريد از هر بستر اينترنتي قلمداد كرد. بسياري از كلاه‌برداران در فضاي مجازي با استفاده از ناآگاهي و كم‌دقتي خريداران در فروشگاه‌هاي الكترونيك، آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري در كسب‌وكارهاي آن‌ها به‌وجود آورده‌اند. البته اين مسائل با رعايت چند نكته‌ به‌سادگي حل‌شدني است. پس، پيش از خريد اينترنتي، اين نكات را براي حفظ امنيت خود و كارت بانكي‌تان بايد مطالعه كنيد.

مطمئن باشيد از آدرس الكترونيك واقعي خريد مي‌كنيد

اين روزها خريد دامنه اينترنتي و راه‌اندازي وب‌سايت به‌سادگي و در چند دقيقه و با هزينه‌اي بسيار كم به‌راحتي انجام‌پذير است. پس براي درامان‌ماندن از حملات سايبري، از تجربه‌ي دوستان و آشنايان نزديك درباره‌ي خريدهاي الكترونيك بايد استفاده كنيد. همچنين، توجه كنيد از وب‌سايت‌هايي خريد كنيد كه محصولات مجاز عرضه مي‌كنند و البته ارزش محصولاتشان نيز به‌طرز عجيب و باورناپذيري كمتر از بازار نيست. علاوه‌براين، حتما به تعداد محصولات، طبقه‌بندي درست آن‌ها، سابقه‌ي كاري، انديشه متخصصينات‌هاي متخصصان و صحت اطلاعات تماس توجه كنيد.

ناگفته نماند بسياري از فروشگاه‌هاي اينترنتي نيز در بستر وب‌سايت‌ها راه‌اندازي نشده‌اند و تعداد زيادي از اين فروشگاه‌ها را فروشندگان فعال و نيازمند در بستر فضاهاي مجازي مانند اينستاگرام و تلگرام راه‌اندازي كرده‌اند. بسياري از اين افراد سرپرست خانوار هستند و ازطريق فروش محصولاتشان امرارمعاش مي‌كنند؛ اما باتوجه‌به اينكه رسيدن به اعتماد كامل براي خريد از اين فروشگاه‌ها تقريبا ناممكن است، دامنه‌ي خريد خود را تنها به فروشندگاني بايد محدود كنيد كه دوستان و آشنايانتان از آن‌ها با موفقيت خريد كرده‌اند.

از وجود نماد اعتماد الكترونيكي در بخش انتهايي سايت مطمئن شويد

نماد اعتماد الكترونيكي كه اي‌نماد ناميده مي‌شود، مهم‌‌‌‌ترين عامل اعتبار هر فروشگاه اينترنتي محسوب مي‌شود. اي‌نماد نوعي جواز و تأييديه است كه مركز توسعه‌ي تجارت الكترونيك وزارت صنعت و معدن براي فروشگاه‌هاي اينترنتي صادر مي‌كند كه محصولات و خدماتشان را الكترونيك ارائه مي‌كنند. لازمه‌ي حيات هر فروشگاه اينترنتي ايجاد اعتماد بين فروشگاه و متخصصان آن است و اين جلب اعتماد علاوه‌بر طراحي سايت، كيفيت محصول، معروف‌بودن و روش‌هاي تبليغاتي آن، به جواز محكم‌تري نيز نياز دارد. در همين زمينه، اينماد به‌عنوان مهر تأييدي بر صداقت فروشگاه‌هاي اينترنتي است. اي‌نماد علاوه‌بر افزايش اعتماد متخصصان در خريد از فروشگاه اينترنتي، امكان دريافت درگاه بانكي و افزايش ميزان امنيت خريد را نيز فراهم مي‌كند؛ زيرا با استفاده از اين نماد، امكان گارانتي محصولات و برگشت‌پذيربودن مبلغ براي مشتريان نيز امكان‌پذير مي‌شود.

گفتني است وجود اين نماد در سايت، نشان‌دهنده‌ي ارزيابي حقوقي سايت مدانديشه متخصصين است. اگر سايت متخلفي نماد الكترونيك داشته باشد، درصورت بروز هرگونه اشكال با استفاده از قانون مي‌توان از آن سايت شكايت كرد و خسارت متحمل‌شده را قانوني پيگيري كرد. تنها منبع رسمي براي دريافت جواز اي‌نماد، سايت اي‌نماد است و اين نماد را در قسمت پاييني سايت (Footer) مي‌توان مشاهده كرد. درصورت كليك روي آن، شما را به صفحه‌اي هدايت مي‌كند كه حاوي تاريخ صدور آن نماد و نام مالك فروشگاه اينترنتي است.

از درگاه‌هاي بانكي‌اي استفاده كنيد كه در آن رمزگذاري SSL نصب شده است

توجه كنيد اصلا براي خريد الكترونيك نبايد از شيوه‌ي انتقال پول كارت‌به‌كارت بهره ببريد. براي خريد از هر وب‌سايت معتبري بايد از درگاه پرداخت استفاده كنيد؛ زيرا هيچ فروشگاه اينترنتي معتبري براي انتقال مبلغ خريد از كارت شخصي خود استفاده نمي‌كند. بنابراين، براي افزايش اطمينان از وب‌سايتي خريد خود را انجام دهيد كه درگاه هاي بانكي آن با استفاده از پروتكل‌هاي امن SSL ارتباط شما را با بانك مدانديشه متخصصين برقرار مي‌كنند. براي پي‌بردن به اين موضوع، سايت بايد با //:https شروع شده باشد. آدرس سايت‌ها و درگاه‌هاي اصلي كه با آدرس اينترنتي https آغاز مي‌شوند، درصورت نداشتن S نامطمئن محسوب مي‌شوند. از وجود علامت قفل در بخش نوار آدرس مرورگر خود نيز بايد مطمئن شويد.

يكي از كلاه‌برداري‌هايي كه در همين زمينه اتفاق مي‌افتد، روشي به‌نام فيشينگ است. حمله‌ي فيشينگ در مواقعي اتفاق مي‌افتد كه هكر تلاش مي‌كند خريدار را گمراه كند و اطلاعات شخصي‌اش را دراختيار بگيرد. در اين روش، هكر سعي مي‌كند خريدار را به‌سمت درگاه بانك جعلي يا حتي درگاهي به‌نام خودش بفرستد و با اين روش اطلاعات حساب بانكي فرد را ذخيره كند و در مواقع لازم، از آن سوءاستفاده كند.

خريداران در حمله‌ي فيشينگ، با تصميم به خريد و انتخاب گزينه‌ي پرداخت، به درگاه‌هاي جعلي هدايت مي‌شوند كه مانند درگاه بانك طراحي شده است. در اين روش، پس از وارد‌كردن اطلاعات بانكي پرداختي انجام نمي‌شود و تنها اطلاعات خريدار براي فرد كلاه‌بردار ارسال مي‌شود. بهترين راه براي در‌امان‌ماندن از حملات فيشينگ، استفاده از رمز دوم پويا است. با استفاده از اين رمز، مي‌توان امكان كلاه‌برداري‌هاي اينترنتي را تا حد بسيار زيادي ‌كاهش داد.

همچنين با نصب افزونه ضدفيشينگ و مسدودكننده پنجره‌­هاي پاپ‌­آپ (Extension) روي مرورگر، درصورت اتصال به درگاه پرداخت و اصل‌بودن آن، پيامي بر اين مبني روي نمايشگر نمايش داده مي‌شود و درصورت جعلي‌بودن، پيام هشدار برايتان ارسال مي‌شود. ناگفته نماند به‌هيچ‌وجه از رايانامه‌هاي فيشينگ و لينك هاي Spam مشكوك ارسال‌شده به آدرس رايانامهتان استفاده نكنيد.

مسئله‌اي كه مي‌تواند به حملات فيشينگ سرعت ببخشد، استفاده از واي‌فاي عمومي و رايگان در مكان‌هايي معتبر مثل كافي‌شاپ، هتل، فروشگاه و... است. براي مثال، كافه‌اي شلوغ با تعداد بسياري دستگاه متصل به يك هات‌اسپات واي‌فاي، هدف اصلي بسياري از مجرمان سايبري قرار مي‌گيرند؛ چراكه شبكه‌هاي Wi-Fi رايگان به‌‌دليل استفاده از از امواج راديويي عمومي، روش مناسب و آساني براي اين دسته از محسوب مي‌شوند. در همين زمينه‌، مسئولان نظارتي ازجمله پليس فتا نيز درباره‌ي استفاده از واي‌فاي عمومي هشدار داده‌اند. همچنين، توجه كنيد هنگام خريد از صفحه‌كليد مجازي استفاده كنيد و بعد از خريد، رسيد و كد پيگيري خود را براي مواقع ضروري نگه‌داري كنيد.

به درخواست اطلاعات بيش‌از‌حد و غيرضروري مشكوك باشيد

هنگام واردكردن اطلاعات براي تكميل خريد، توجه كنيد سايت مدانديشه متخصصين از شما اطلاعات بيش‌از‌حد درخواست نكند. براي مثال، هيچ‌يك از خريدهاي الكترونيك و الكترونيك به روز تولد يا شماره‌ي تأمين اجتماعي شما نيازي ندارد. اين نكته را هم هرگز فراموش نكنيد كه فقط بايد بخش‌هاي ستاره‌دار و ضروري را پر كنيد؛ وگرنه كلاه‌برداران مي‌توانند ازطريق اطلاعات اضافه‌اي كه به‌دست‌ مي‌آورند، صدمات جبران‌ناپذيري به شما وارد كنند. نكته‌ي ضروري ديگر اين است كه هنگام واردكردن اطلاعات، از صفحه‌كليد مجازي استفاده كنيد و از صفحه‌كليد فيزيكي رايانه به‌‌دليل ذخيره‌شدن اعداد در حافظه‌ي آن استفاده نكنيد.

از آخرين نسخه‌‌ي ‌مرورگر نصب‌شده روي سيستمتان استفاده كنيد

بسياري از شركت‌هاي ارائه‌دهنده‌ي مرورگرهاي اينترنتي، با انتشار نسخه‌ي جديدي از محصولشان قابليت‌هاي امنيتي بيشتري به آن اضافه مي‌كنند و بدين‌ترتيب، درصد امنيت فضاي مرورگر خود را درمقايسه‌با نسخه‌هاي قبل افزايش مي‌دهند. در‌اين‌ميان، استفاده از كدام مرورگر اينترنتي اهميت چنداني ندارد؛ اما استفاده از آخرين نسخه‌ي آن مرورگر مهم است. باوجوداين، در بين مرورگرهاي مختلف Mozilla Firefox و Goole Chrome بيشترين ضريب امنيت را براي متخصصانشان فراهم مي‌كنند.

نتيجه‌گيري

امنيت خريدهاي اينترنتي هم براي فروشگاه‌هاي اينترنتي و هم براي خريداران موضوع مهمي محسوب مي‌شود. از يك سو فروشندگان به‌دنبال جذب خريداران بيشتري هستند و از سوي ديگر خريداران نيز نياز دارند بدانند امنيت آن فروشگاه در حد مطلوب است و پولشان در محيط امني قرار گرفته است. باتوجه‌به اين موضوع كه امنيت فروشگاه‌هاي اينترنتي پيوسته در حال توسعه است، به‌عنوان صاحب فروشگاه و به قصد حفظ شهرت و آبروي خود براي بهبود وضعيت فروش بايد از فراهم‌ساختن امنيت لازم براي خريداراني غافل نشويد كه از بستر اينترنتي فروشگاهتان استفاده مي‌كنند.

شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران نيز خريدهاي اينترنتي را تجربه كرده‌ايد؟ آيا امنيت اطللاعاتتان را در فروشگا‌ه‌هاي اينترنتي كافي مي‌دانيد؟ انديشه متخصصينات‌هاي خود را با ما و با متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به‌اشتراك بگذاريد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات