صادرات ۸۰۰ ميليون دلاري شركت‌هاي دانش‌بنيان ايران در سال گذشته

سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مديركل دفتر توسعه و كسب‌وكار بين‌الملل، ميزان صادرات و ارزآوري شركت‌هاي دانش‌بنيان در سال گذشته را رقمي افزون‌بر ۸۰۰ ميليون دلار اعلام كرد.
تبليغات

روح‌الله استيري، مديركل دفتر توسعه و كسب‌وكار بين‌الملل معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري، صادرات و ارزآوري شركت‌هاي دانش‌بنيان را طبق آمار رسمي گمرك و نهادهاي متولي، رقمي بيش از ۸۰۰ ميليون دلار عنوان كرد. استري در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا اعلام كرده كه اين ميزان صادرات به كشورهاي هدف در حوزه‌هاي متفاوتي ازجمله توليد محتوا، ساخت اپليكيشن، نوشتن نرم‌افزارها و انجام تحقيقات و پژوهش فناورانه در حوزه‌ي IT بوده است.

استيري تلاش‌هاي ۴۰۰ شركت دانش‌بنيان را در اين ميزان صادرات و ارزآوري تأثير گذار دانست و اعلام كرد ۱،۵۰۰ شركت دانش‌بنيان از مجموعه ۵،۰۰۰ شركت موجود، درزمينه‌ي آي‌تي و فناوري اطلاعات به‌ثبت رسيده‌اند و براساس ارزيابي‌ها، هزار مورد از اين تعداد نيز ظرفيت صادراتي و ارزآوري دارند.

روح‌الله استيري هدف بيشترين ميزان صادرات شركت‌هاي مذكور را كشورهاي عراق، روسيه، افغانستان و سوريه اعلام كرد و از برنامه‌ي ويژه صادرات محصولات آي‌تي به برخي كشورهاي حوزه‌ي خليج‌فارس، چين و اتريش در سال جاري نيز خبر داد.

مديركل دفتر توسعه و كسب‌وكار بين‌الملل معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري يكي از برنامه‌هاي اساسي معاونت علمي و فناوري را ايجاد شرايط حمايتي و تشويقي براي حضور و جذب ايرانيان خارج از كشور مانند متخصصان، نخبگان، سرمايه‌گذاران و كارآفرينان اعلام كرد. وي اضافه كرد كه برنامه‌هاي حمايتي و تشويقي براي جذب و حضور اين افراد در چهارچوبي خاص از حدود چهار سال پيش تاكنون تدوين شده است.

استيري همچنين عنوان كرد ايرانيان خارج از كشور مي‌توانند در همان كشور محل اقامت خود به همكاري با معاونت علمي و متخصص رياست‌جمهوري يا دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشي و شركت‌هاي دانش بنيان ايراني ادامه دهند و از كمك‌ها و مشوق‌هاي لازم اين معاونت نيز بهره‌مند شوند. وي كمك‌هزينه‌ي پژوهشي براي متخصصان و سرمايه‌گذاران و صاحبان شركت‌هاي دانش‌بنيان خارجي را ۱۵۰ ميليون تومان اعلام كرد و افزود اگر اين افراد عضو هيئت‌علمي يكي از دانشگاه‌ها شوند، دولت و معاونت علمي و فناوري تسهيلات ويژه و ارزان‌ارزشي دراختيار آن‌ها قرار خواهد داد.

روح‌الله استيري درباره‌ي پيوستن نخبگان ايراني خارج از كشور به يكي از شركت‌هاي دانش‌بنيان خارج از كشور هم به پرداخت نصف حقوق و مزاياي يك سال اين افراد به‌وسيله‌ي معاونت علمي رياست‌جمهوري اشاره كرد. وي اين همكاري را بازي بردبرد دانست؛ چراكه در قبال يادگيري‌ها يا جذب دانشجويان و نخبگان علمي و انجمن كارهاي تحقيقاتي، آن‌ها نيز از برنامه‌هاي حمايتي اين معاونت بهره‌مند خواهند شد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات