سهم شركت‌هاي خصوصي ارائه‌دهنده پهن‌باند ثابت در كشور زير ۹ درصد است

شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
گزارش جديد وضعيت ارتباطات و كيفيت اينترنت ثابت و سيار در كشور منتشر شد. در اين گزارش به‌وضوح مي‌بينيم توسعه‌ي پهن‌باند ثابت هنوز راه درازي در پيش دارد.
تبليغات

سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي گزارش جديد وضعيت ارتباطات و كيفيت اينترنت كشور طي ۶ ماه ابتداي سال را منتشر كرد. در اين گزارش، وضعيت سخت شركت‌هاي اينترنتي بخش خصوصي و توسعه‌ي كُند پهن‌باند ثابت در كشور به‌خوبي ديده مي‌شود.

به گزارش رگولاتوري، سال ۹۳ تعداد اشتراك‌هاي پهناي باند ثابت در سال ۱۳۹۲ برابر با ۵۸ هزار ۳۱۰ مورد بوده است كه اين ميزان در ۶ ماه اول سال ۹۹، به ۹ ميليون و ۴۷۹ هزار و ۳۳۷ اشتراك رسيده؛ همچنين تعداد اشتراك‌هاي پهن‌باند سيار برابر با ۷ ميليون و ۸۱ هزار و ۹۱۸ مورد بوده كه اين ميزان در ۶ ماه اول سال ۹۹ به ۷۶ ميليون و ۵۳۱ هزار و ۱۷۶ اشتراك رسيده است.

مشتركان اينترنت ثابت در كشور اكنون بيش از ۹ ميليون نفر هستند؛ درحالي‌كه پهن‌باند ثابت بيش از ۷۶ ميليون مشترك دارد. پيش‌تر در اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به ‌علت ريزش يك ‌ميليوني مشتريان اينترنت ثابت در سال ۱۳۹۸ پرداخته بوديم. در مقابل اين ريزش مشتركان، در بخش ضريب نفوذ پهن‌باند سيار طي ۶ ماه ابتدايي سال ۱۳۹۹، به ۹۱/۰۷ درصد مي‌رسيم. اين ميزان در سال ۹۳ برابر با ۹/۱ درصد بود. همچنين ميزان ضريب‌ نفوذ پهن‌باند ثابت از ۷/۶۳ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۱۱/۲۸ درصد در ۶ ماه ابتدايي سال ۱۳۹۹ رسيده است.

تفكيك تكنولوژي مورد استفاده متخصصان اينترنت در كشور

رگولاتوري همچنين كل اشتراك‌هاي پهن‌باند ثابت و سيار را به تكفيك تكنولوژي تا شهريور ۱۳۹۹ اعلام كرد. بر همين اساس، تكنولوژي XDSL كه نخستين سرويس آن در سال ۱۳۸۲ و بر مبناي سرويس ADSL به متخصصان در ايران عرضه شد، ۷ ميليون و ۷۴۹ هزار و ۲۷۰ مشترك دارد. اين ميزان بر مبناي تكنولوژي FTTX برابر با ۱۱۸ هزار و ۲۰۴ مشترك و در تكنولوژي WiFi برابر با ۳۱۳ هزار و ۹۴۰ مشترك است. تكنولوژي TD-LTE تا ۶ ماه اول سال جاري، ۱ ميليون و ۲۹۷ هزار و ۹۲۷ مشترك را پوشش داده است. مشتركان 3G نيز ۲۰ ميليون و ۹۵۰ هزار و ۴۴ نفر و مشتركان 4G برابر با ۵۵ ميليون و ۵۸۱ هزار و ۱۳۶ نفر برآورد شده‌اند.

آمار پايين ميزان استفاده از XDSL در حالي است كه اين تكنولوژي حدود دو دهه‌ي پيش وارد كشور شد و در مقابل، 4G كمتر از يك دهه پيش وارد شد.

در عين ‌حال، با دقت در نمودار مشاهده مي‌كنيم ۸۲ درصد از مشتركان اينترنت ثابت از XDSL استفاده مي‌كنند و در مقابل، ۱۴ درصد از TD-LTE و ۳ درصد از WiFi؛ در اين ميان، سهم FTTX (تكنولوژي فيبرنوري) تنها يك درصد است.

سهم بازار اپراتورهاي ارائه‌دهنده‌ي اينترنت

در بخشي از گزارش رگولاتوري، سهم اپراتورهاي ثابت بازار ذكر شده است. همان‌طور كه انتظار مي‌رود، شركت مخابرات ايران با سهم ۴۷ درصدي در بازار، شركت برتر ارتباطي كشور محسوب مي‌شود. پس از آن، ايرانسل با سرويس TD-LTE و سهم ۱۰ درصدي قرار دارد؛ اين سهم بيشتر از شركت‌هاي باسابقه‌ي بازار اينترنت از جمله شاتل، آسياتك و پارس‌الكترونيك است. پس از مخابرات و ايرانسل، شركت شاتل با ۹ درصد و آسياتك با ۸ درصد سهم قرار دارند. پارس‌الكترونيك تنها ۴ درصد سهم بازار را دراختيار دارد و سهم هاي‌وب به ۲ درصد مي‌رسد. جالب اينكه ۱۷ شركت اينترنتي (FCP) شامل حلما گستر خاورميانه، ارتباطات ثابت پارسيان، رسپينا، ‌فرابرد داده‌هاي ايرانيان، گسترش ارتباطات مبنا و فناپ تلكام هيچ سهمي از بازار اينترنت كشور دراختيار ندارند.

در مقابل اپراتورهاي ارائه‌دهنده‌ي پهن‌باند ثابت، تنها سه شركت اينترنت سيار ارائه مي‌دهند. سهم بازار همراه اول در بازار ۵۰، سهم ايرانسل ۴۶ و سهم رايتل تنها ۴ درصد است.

ضريب نفوذ اينترنت به ‌تفكيك استان

در گزارش سازمان تنظيم مقررات مشاهده مي‌كنيم تهران با ۱۲۶/۰۸ درصد از ميان ۳۱ استان كشور، بيشترين ميزان ضريب نفوذ اينترنت را دارد. پس از تهران، استان البرز با ۱۲۵/۳۵ درصد، سمنان با ۱۱۳/۶ درصد، اصفهان با ۱۱۲/۳۱ درصد، قم با ۱۱۰/۴۱ درصد و فارس با ۱۰۵/۲۱ درصد قرار دارند. استان سيستان و بلوچستان با ۶۳/۷۰ درصد، كرمان با ۸۰/۹۲ درصد و كردستان با ۸۴/۲۷ درصد كم‌ترين ضريب نفوذ اينترنت را به خود اختصاص داده‌اند.

بيشترين ضريب ‌نفوذ اينترنت بر مبناي تكنولوژي ADSL مربوط به سمنان با ۱۴/۳۸ درصد، اصفهان با ۱۳/۴۴ درصد و تهران با ۱۳/۰۶ درصد است. بيشترين ضريب‌ نفوذ FFTX مربوط به استان سمنان با ۰/۵۱ درصد، تهران با ۰/۳۳ درصد، خراسان جنوبي با ۰/۲۴ درصد و اصفهان با ۰/۲۱ درصد است. در استفاده از VDSL كه تازه به كشور وارد شده، استان قم با ۰/۶۱ درصد، تهران با ۰/۲۷ درصد و مازندران با ۰/۲۲ در صدر قرار دارند.

ضريب استفاده از TD-LTE در تهران ۳/۴۰ درصد است و پس از آن، خوزستان با ۳/۱۳ و البرز با ۲/۵۲ درصد قرار دارند. استفاده از تكنولوژي‌هاي 3G و 4G در كشور گستردگي بيشتري دارد؛ اما اين موضوع باز هم به‌ نفع استان‌هاي كمتر توسعه‌يافته نبوده است.

در استفاده از 3G البرز با ۲۸/۴۹ درصد، گيلان با ۲۸/۱۶ درصد، سمنان با ۲۸/۰۷ درصد،‌ فارس با ۲۷/۷۰ درصد و همدان با ۲۷/۰۴ درصد پيشتاز هستند. اين درحالي است كه تهران با ۲۵/۷۱ درصد ضريب نفوذ در استفاده از 3G در جايگاه چهاردهم قرار دارد. كمترين ميزان استفاده از 3G مربوط به سيستان و بلوچستان با ۱۷/۱۱ درصد و كردستان با ۲۱/۰۴ درصد است.

در استفاده از 4G البرز با ۸۳/۸۴ درصد، تهران با ۸۲/۸۴ درصد و قم با ۷۲/۴۳ درصد اول هستند. كمترين ضريب ‌نفوذ 4G مربوط به سيستان و بلوچستان با ۴۳/۷۸ درصد، كرمان با ۴۹/۲۷ درصد و اردبيل با ۵۳/۰۹ درصد مي‌شود. شما مي‌توانيد گزارش كامل رگولاتوري را با مراجعه به سايت سازمان تنظيم مقررات مشاهده كنيد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات